Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannekino
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 21:12
Binnenkort ontvang ik een systeem met een ASRock TRX40 Creator, Threadripper 3970X en twee Seagate FireCuda 530 4TB SSDs. Momenteel draait er Debian 11 op het systeem en zijn de SSDs geconfigureerd in RAID 0 middels mdadm.

Ik ben nieuwsgierig of er voordelen zitten aan overstappen naar moederbord RAID? Zo ja, is er dan nog een file system wat je het beste kunt gebruiken voor optimale prestaties en/of stabiliteit? Op de drivers pagina van de TRX40 chipset zie ik dat er drivers zijn voor Windows, RHEL en Ubuntu.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:25

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

RAID0 lijkt me een duidelijk verhaal/risico, denk ik dus dan wordt de vraag eigenlijk: hoeveel "processing power" ben je kwijt aan je huidige software-RAID? Want dat is het "enige" wat je direct terugverdient als je overstapt naar hardware-RAID.

Andersom, als hardware-RAID het opgeeft op de controller, zal je over een maand, een jaar of langer exact hetzelfde moederbord / controller moeten vinden om je disks over te prikken. Met software-RAID is het puur het OS vertellen "joh, disk defect, haal uit de array, gebruik nieuwe".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De raid die door die AMD Ryzen gebruikt wordt is ook gewoon software raid die door software drivers wordt uitgevoerd.
Dat is niet hetzelfde als raidcontrollers die je in professional servers vind.
Het voegt dus niets toe om de amd drivers dat te laten doen of door de software van het OS, beiden is het software.

De vraag is hoeveel snelheid voordeel je haalt uit het in raid 0 zetten van een ssd disk.
Het antwoordt daarop is bij het lezen van data helemaal niets.
Dus als je dat doet om bijvoorbeeld het OS sneller te maken of games sneller te laden dan is het volkomen zinloos en gooi je het geld gewoon weg.

Raid 0 heeft bij disken het voordeel dat diskblokken om en om van de ene disk en dan van de andere disk gelezen worden.
Als de ene disk data naar de cpu verstuurt kan de andere disk z'n koppen naar het volgend data blok verplaatsen en daardoor wordt de boel sneller.
Ssd's hebben geen koppen die verplaatst worden dus daar haal je geen voordeel uit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.