Kan ik geen gebruik maken van de P+R in Amsterdam?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Morgenavond heb ik een bijeenkomst in Amsterdam, in de buurt van de Overtoom. Ik wil mijn auto bij de P+R in het VUmc zetten, daar kan je voor €1,- parkeren als je met het OV het centrum in gaat.

Echter, zie ik hier (https://www.parkerenbijvu.nl/weekend-pr) dat je laatste check-in in het centrum-gebied moet zijn.

Maar mijn route terug is met tram 1 naar Vijzelgracht => Metro 51 naar Station Zuid => Bus 358 naar VUmc.

Ik kom dan wel vanuit het centrum, maar mijn laatste incheck is Station Zuid. Betekent het dat ik geen gebruik kan maken v/d P+R ondanks dat ik naar het centrum ga? :?

Er is nog een andere route met tram 1 naar Station Lelylaan en vanaf daar met bus 62 naar VUmc. Ook Lelylaan is echter geen centrumgebied volgens dit kaartje (https://www.amsterdam.nl/...=redirect#PagCls_16322974) :?

Langere omwegen met extra lopen zijn voor mij geen optie i.v.m. pijnklachten aan de voeten. En volledig met OV gaan is ook geen optie omdat ik pas 23u wegga en ik dan niet meer thuis kan komen in Rotterdam (laatste bus 0:00u).

Waarom wordt het mij zo lastig gemaakt om via een P+R naar Amsterdam te gaan? :?

Beste antwoord (via Josefien op 14-08-2022 14:21)

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50

RedFox

Heb je een OV ofzo?

PROnline schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:43:
Je checkin is vijzelgracht, daar start je reis. De overige zijn overstappen.
Anders wordt 't als je uitstapt buiten 't centrumgebied. Daar 20 minuten koffie gaat drinken en daarna weer incheckt.
Onjuist:
Stapt u over? Een overstap geldt als nieuwe check-in.
Behalve wanneer u van metro op metro overstapt
Zie https://www.p1.nl/fileadm...otaal_kaart_NL_DEC_14.pdf

Persoonlijk parkeer ik altijd aan de andere kant van de VU op straat (buurt van de groningenstraat). Gratis in het weekend en naast tram 5.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:28
Anders wordt 't als je uitstapt buiten 't centrumgebied. Daar 20 minuten koffie gaat drinken en daarna weer incheckt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het wordt je niet echt lastiger gemaakt, maar je wil blijkbaar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ;) Overtoom heeft zelf een garage: https://www.parkeren-amsterdam.com/parkeergarage-overtoom. Als geld de motivator is om er niet te staan, zet je auto in de buurt van Reigersbos en pak de metro en tram naar Overtoom.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dus de overstappen tellen niet mee als check-in voor de P+R? :D De bus 358 is van een andere vervoerder dan de metro, dat maakt ook niet uit?

Overigens start mijn reis vanaf de Overtoom, dit valt wel binnen het oranje centrum-gebied v/h kaartje, maar die hele tram 1 staat er niet op aangegeven.
Outerspace schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:44:
Het wordt je niet echt lastiger gemaakt, maar je wil blijkbaar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ;) Overtoom heeft zelf een garage: https://www.parkeren-amsterdam.com/parkeergarage-overtoom. Als geld de motivator is om er niet te staan, zet je auto in de buurt van Reigersbos en pak de metro en tram naar Overtoom.
Die parkeergarage ken ik nog niet. In het verleden voor een ander adres wel geparkeerd in een andere garage, daar was 4u staan al minstens €20,-... zelfs meer dan de brandstofkosten, vond ik nogal gortig.

En de P+R is toch bedoeld om mensen de auto niet de stad in te laten rijden?

Gratis parkeren is leuk. Ik ken die buurt echter niet en weet niet of er altijd plek is binnen de <5min lopen van de metro.

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 13-08-2022 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:28
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/
Staat lijn 51 ook als suggestie.

Je kan trouwens in lijn 51 blijven tot de amstelveense weg. Om daar van zuid nog over te stappen op de bus voor 20meter minder te lopen bij 't VU. Want wat t je bij Zuid naar de bus moet lopen, loop je ook bij amstelveense weg (metro) naar de parking. Scheelt je een overstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is P&R Zeeburg niet makkelijker? Van daar tram 26 naar Rietlandpark (1 halte), dan tram 7 naar het Leidseplein. Van daar uit kan je lopen naar de Overtoom. Zie je nog wat leuks van de stad en kom je sowieso vanuit het centrum weer terug, geen bus nodig :7

De VU kan ook natuurlijk maar zoals je al aangeeft zitten daar wat vraagtekentjes bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:49
Blue-eagle schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:50:
Is P&R Zeeburg niet makkelijker? Van daar tram 26 naar Rietlandpark (1 halte), dan tram 7 naar het Leidseplein. Van daar uit kan je lopen naar de Overtoom. Zie je nog wat leuks van de stad en kom je sowieso vanuit het centrum weer terug, geen bus nodig :7

De VU kan ook natuurlijk maar zoals je al aangeeft zitten daar wat vraagtekentjes bij.
Heel makkelijk inderdaad. Als wij Amsterdam bezoeken parkeren wij ook bij P+R Zeeburg met lijn 26 paar haltes kom je aan bij Amsterdam Centraal Station. Wij kopen altijd retourticket voor 2 personen €5,- en €1,- voor hele dag parkeren. Eerst wisten wij niet het bestaan van P+R en gingen in het centrum bij Q-Park en dat is ontzettend duur voor 1 dagje in Amsterdam

Ik zou Zeeburg pakken

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Zeeburg is op zaterdagavond meestal vol. Er zijn er 3 en momenteel zijn 1&2 al vol. 3 heeft nog maar 50 plaatsen. En dan ga ik er pas 17u heen...

Vanaf het Leidseplein naar mijn bestemming lopen is zo'n 15min lopen vs. 4min als ik met lijn 1 ga. Dat is met het hete weer vandaag èn het feit dat ik vrij veel heb gelopen tijdens m'n vakantie voor nu wat veel.

P+R Noord is voor mij ook heel makkelijk, maar die is nu al vol.

VUmc is eigenlijk tot nu toe de enige die min of meer gegarandeerd plek heeft en normaal gesproken weinig lopen.
PROnline schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 02:11:
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-reizen/
Staat lijn 51 ook als suggestie.

Je kan trouwens in lijn 51 blijven tot de amstelveense weg. Om daar van zuid nog over te stappen op de bus voor 20meter minder te lopen bij 't VU. Want wat t je bij Zuid naar de bus moet lopen, loop je ook bij amstelveense weg (metro) naar de parking. Scheelt je een overstap.
Vanaf de Amstelveenseweg naar de VUmc parking is toch bijna een kwartier lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je de winst/verlies van goedkoop/verder parkeren niet in een Uber stoppen? Alsnog is de minimale ritprijs €8,- ongeveer maar daarmee pak je wel een stukje vrijheid en comfort in jouw situatie.

P+R Amsterdam is niet om mensen de stad te laten zien/beleven; het is in die contreien een steeds duurder wordende sterfhuisconstructie om "zoveel mogelijk verkeer" te weren.

Geen idee over de exacte laatste status maar tot enkele jaren geleden kon je in de buurt van Sloterdijk nog best aardig op straat parkeren. En ook de P+R daar is betaalbaar maar weer niet het metro-schema voor je.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Onjuist:
Stapt u over? Een overstap geldt als nieuwe check-in.
Behalve wanneer u van metro op metro overstapt
Zie https://www.p1.nl/fileadm...otaal_kaart_NL_DEC_14.pdf

Persoonlijk parkeer ik altijd aan de andere kant van de VU op straat (buurt van de groningenstraat). Gratis in het weekend en naast tram 5.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43
Josefien schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 02:01:
[...]

En de P+R is toch bedoeld om mensen de auto niet de stad in te laten rijden?

Gratis parkeren is leuk. Ik ken die buurt echter niet en weet niet of er altijd plek is binnen de <5min lopen van de metro.
Ik vind het ook een stompzinnig systeem. Zat op den duur zelf een paar maanden in A’dam en parkeerde dan op Olympisch stadion. Ging ik vervolgens met tram naar werk heen en weer dan waren de kosten nihil. Maar als ik eens besloot op een mooie dag lopend te gaan dan betaalde ik mij suf aan parkeerkosten. 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-08 06:45
Wat dacht je van de P+R RAI en dan de Noord-Zuid lijn? Dat lijkt mij een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
P+R RAI heb ik in 2019 een keer gebruikt en bleek erg ver lopen naar het OV :?

Nu gratis in de buurt van die Groningenstraat geparkeerd, tram 5 rijdt daar volgens de info niet i.v.m. werkzaamheden... :?

Paar straten verderop (Frieslandstraat) ook gratis parkeren en paar stappen tot de bushalte Hogewerf lijn 62. Helaas rijdt die bus maar een paar keer per uur naar Station Zuid... en staat de halte vol in de zon :(

Vanaf Zuid met de metro naar Lelylaan en daar tram 1. Ik kom gegarandeerd te laat nu, maar dit is de enige optie met zo min mogelijk lopen :/

9292ov is ook gewoon rot. Waar je 10j geleden nog kon aangeven bij welke haltes je wilde in/uit stappen, kiest hij nu alleen de snelste ook al is dat 17min lopen :?

En ik ben niet per se tegen het weren van auto's uit binnensteden, maar zorg dan ook ervoor dat alles bereikbaar is voor mensen die niet kunnen fietsen en veel lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Josefien schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:44:
maar zorg dan ook ervoor dat alles bereikbaar is voor mensen die niet kunnen fietsen en veel lopen...
Lange rant maar het is niet alsof in een "volle" stad als Amsterdam of Utrecht het zomaar "ff" mogelijk is om infra aan te passen of bij te plaatsen.

Dat hiermee fietsen en lopen een goede optie wordt, verbaast me niets maar jij (specifiek) opent een topic waarin je ook nog eens maxima stelt aan wat je kan (niet wil) lopen.

Het alternatief is dus (heel vervelend) geld bijpassen om het leven comfortabeler te maken. En ja, ook daar heeft niet iedereen altijd genoeg / voldoende van voor een dagje Amsterdam.

Ander idee voor later: electrische vouw-step/fiets?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik kan niet fietsen door problemen met evenwicht houden, dus een elektrische gaat daarbij niet helpen. Los van wat zoiets kost... zou ik veel voor kunnen parkeren tegen €7,50 per uur :P

Overigens zie ik dat ik in de bus kan blijven zitten tot Lelylaan en daar meteen op tram 1 kan stappen. Ik zag op Zuid de metro zo snel niet binnen zicht, dit scheelt nog meer lopen :)

De terugreis wordt wel lang omdat de bus dan niet vaak rijdt. Maar voor nu is loopafstand reduceren het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 11:36

kolderindekop

yeaahhhh

https://www.parkeren-amsterdam.com/pr-rai
Is 2 minuten lopen naar de metro naar het centrum

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 01:04
Mocht je vaker in Amsterdam komen, dan kun je ook overwegen om je reis te vervolgen met een "zwevende" huurauto. Groningenstraat valt gewoon binnen de servicegebieden van de lokale aanbieders. In mijn ervaring zijn er maar weinig plekken waar het straatparkeren een probleem is - rondom station Bijlmer Arena, de Pijp en een gedeelte van de grachtengordel. Ik kan mij dan ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst in een van de superlangzame en onhandige trams en bussen van het GVB heb gezeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gijs46
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-08 09:50
Als ik een dagje in Amsterdam spendeer, beland ik vaak aan het einde van de dag in Noord bij brouwerij Oedipus. Ik heb dan hetzelfde probleem, mijn check in is dan buiten het centrumgebied waardoor ik vervolgens geen recht heb op P+R tarief. Wat je kunt doen is op je Ov chip reizen tot het centrum, en een los kaartje gebruiken om aan Vijzelgracht in te checken. Mocht je met meerdere mensen reizen, dan kunnen zij nog altijd op het P+R kaartje reizen, je hebt maar 1 kaartje nodig om het tarief te verkrijgen. Ideaal is het niet, maar die 5 euro die je dan betaalt voor parkeren en het losse kaartje is nog altijd een stuk goedkoper dan het tarief op straat of in een parkeergarage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Als er geen afsluiting v/d trambaan was tot 29 aug. waardoor de haltes bij VUmc zijn vervallen, was dit probleem voor mij er niet geweest, dan kon ik met tram 24 naar de Vijzelgracht en vanaf daar op lijn 1 stappen.

Maar goed, het is nu ook mooi opgelost met gratis parkeren verderop en dan wel bus 62 kunnen nemen :D
Ik had in 2017 helaas een hele andere ervaring. RAI had meerdere parkeergarages, P1 (dichtbij) was normaal P+R, maar die dag was het P4. De ellende was dat aan het einde v/d dag ik na het hele stuk naar P4 lopen pas bij de automaat een bord hing dat P+R betalen alleen in P1 kon waardoor ik dus een flink stuk dubbel kon lopen. Behoorlijk intensief als je al ontzettend veel pijn in de voeten heb na een dagje weg.
Pagina: 1