Peugeot 107 speakers in de achterportieren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinno98
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 22:09
Beste Tweakers,

Ben in bezit van een Peugeot 107 nu zou ik ook graag in de achterdeuren speakers willen. Nou zou ik dit graag zonder eventuele versterker willen realiseren. Heb nu het volgende geinstalleerd in de Peugeot 107:
Radio: Pioneer SPH-EVO64DAB
Dashboard speakers: Pioneer TS-G1030F
Voordeuren speakers: Pioneer TS-G1730F
Onder passagierstoel subwoofer: TS-WX130DA

Graag zou ik dan de originele Toyota Aygo deurbekleding nemen met de al voor geboorde 10cm speaker grills. Hierin zou ik dan nogmaals een Pioneer TS-G1030F setje willen installeren.

Heb mezelf al ingelezen maar kom zelf nog niet helemaal uit met het hele OHM verhaal. Graag hoor ik jullie mening over dit "mogelijke" project.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het "OHM" verhaal is wat je impedantie noemt, de eenheid heet Ohm. Een speaker heeft een impedantie van b.v 4 Ohm. (Die nu in je deur zit.)

Een versterker werkt op een speaker uitgang het meest optimaal als de impedantie van de aangesloten speakers overeenkomen met de specs die voor de versterker zijn beschreven. In jouw geval is dat m.i. ook 4 Ohm, al is de manual met de specs mij wat onduidelijk.

Heeft je radio nog speaker uitgangen vrij?
Of ga je speakers parallel schakelen? Dit laatste is m.i. een beetje een risico. 2 parallel geschakelde speakers met een impedantie van 4 Ohm leveren een impedantie van 2 Ohm op. Dat is iets wat je versterker hoogstwaarschijnlijk niet leuk gaat vinden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinno98
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-06 22:09
Klopt er zijn helaas geen speaker aansluitingen meer vrij. Parallel lijkt me een groot risico en denk dat de radio dit niet waardeert. Zal zelf te denken om ze als serie aan te sluiten. Maar dan krijg ik een ohm van 8. Als ik de handleiding lees kan de radio tot 8 ohm. Maar helemaal fijn staat dit niet beschreven van Pioneer. Enkel zijn de speakers geadverteerd voor 4 ohm. Loop ik hiermee dan risico of zou dit een mogelijkheid kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Serie schakelen geeft inderdaad 8 Ohm, (wat overigens alleen kan als je identieke speakers gebruikt of speakers met exact dezelfde specs).

8 Ohm impedantie is inderdaad beter voor de versterker als 2 Ohm. Van die 2 Ohm kan hij potentieel stuk gaan. Bij 8 zal hij niet stuk van gaan maar je moet er bij 8 Ohm rekening mee houden dat het spul dan aanzienlijk minder geluid maakt bij gelijk volume. Het gaat dan dus minder hard spelen als je nu hebt.

Alles kan stuk.