Postcodes ophalen uit adresgegevens in Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:21
Is het mogelijk om in Excel de juiste postcodes te zoeken via google maps op basis van de straatnaam en het huisnummer?

Ik heb al wel gevonden dat het misschien met de api van google iets mogelijks is met reverse geocode maar dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Voor mijn werk komt het namelijk best vaak voor dat ik een data migratie bestand heb waar de straatnaam en het huisnummer correct is maar dat de postcodes niet juist zijn. Kan zijn dat de letters niet toegevoegd zijn of dat het aan elkaar geschreven is (dat is wel eenvoudig op te lossen in Excel zelf), of juiste formaat etc.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:11

Reptile209

- gers -

In basis kan het allemaal in Excel, zeker als je allerlei dingen in macro's gaat stoppen. Bijvoorbeeld het benaderen van een google-API. Maar straatnamen e.d. zijn stiekem best wel complexe dingen om (zelf) validatie regels voor op te stellen. Dus je moet jezelf gaan afvragen of de moeite die je daarvoor moet doen, opweegt tegen een handmatige controle en correctie.

Neem alleen al het uit elkaar trekken van straatnaam en huisnummer + eventuele toevoeging:
* Dorpsstraat 6
* Plein 1945 67
* Boulevard 16-II
* Leidseweg 5 (huis)
* 5 Meiplein 39a
* Weg achter 't bos 8
* Campuslaan 21-209
En dat zijn maar wat makkelijke en minder makkelijke voorbeelden die me zo te binnen schieten. Alleen al op een handige manier het huisnummer + toevoeging isoleren is een hoop gedoe.

Om hoeveel adressen gaat het typisch? En hoe vaak per jaar doe je dat? Loont het om er af en toe een student/stagiair/... tegenaan te zetten die het op de hand doet?

Het consequent weergeven van postcodes e.d. (met of juist zonder spatie) is idd nog wel makkelijk te doen. De rest: gedoe :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:21
Reptile209 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:32:
In basis kan het allemaal in Excel, zeker als je allerlei dingen in macro's gaat stoppen. Bijvoorbeeld het benaderen van een google-API. Maar straatnamen e.d. zijn stiekem best wel complexe dingen om (zelf) validatie regels voor op te stellen. Dus je moet jezelf gaan afvragen of de moeite die je daarvoor moet doen, opweegt tegen een handmatige controle en correctie.

Neem alleen al het uit elkaar trekken van straatnaam en huisnummer + eventuele toevoeging:
* Dorpsstraat 6
* Plein 1945 67
* Boulevard 16-II
* Leidseweg 5 (huis)
* 5 Meiplein 39a
* Weg achter 't bos 8
* Campuslaan 21-209
En dat zijn maar wat makkelijke en minder makkelijke voorbeelden die me zo te binnen schieten. Alleen al op een handige manier het huisnummer + toevoeging isoleren is een hoop gedoe.

Om hoeveel adressen gaat het typisch? En hoe vaak per jaar doe je dat? Loont het om er af en toe een student/stagiair/... tegenaan te zetten die het op de hand doet?

Het consequent weergeven van postcodes e.d. (met of juist zonder spatie) is idd nog wel makkelijk te doen. De rest: gedoe :).
Meestal tussen de 1000-5000, maar het is inderdaad de vraag of het de moeite waard is. Per jaar zal dat ongeveer 5-7 keer zijn denk ik. Hier zou inderdaad een stagiaire of student voor gebruikt kunnen worden alleen vind ik dat ook redelijk zonde van zijn/haar tijd als die tijd beter besteed kan worden aan zaken die leerzamer zijn.

Bedankt voor het antwoord! hier kan ik zeker wat mee :)