KPN superwifi? Of fatsoenlijke range extender configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:50

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Sinds een weekje wat problemen met de WIFI. Wij hebben een glasvezelverbinding, met de Experiabox V10.
Probleem is dat ik wel een goed wifi-signaal heb, maar regelmatig de melding krijg: kan geen verbinding maken met internet.

Helaas niet een eenduidig probleem, want:
- soms wel/soms niet dit probleem
- Soms problemen als ik via de range extender zit, maar ook wel gehad als ik voor de experiabox zelf zit.
- soms heb ik geen enkel probleem (android), terwijl mijn vrouw (iphone) geen of langzame verbinding heeft.

Dit geeft zoveel variabelen, dat ik niet goed weet waar te beginnen. Eerst maar eens KPN gebeld.
Hij leest de verbinding uit, en ziet dat ik veel ruis heb. Advies: koop 3 superwifi punten.

Maar nu mijn vraag hier: in hoeverre gaan superwifi punten de ruis van andere netwerken oplossen? Want als ik een superwifi punt op dezelfde verdieping als de experiabox aansluit (waar ik dus ook problemen heb gehad), lost zo'n punt de ruis toch niet op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Hier precies hetzelfde , ander routertje er achter gooien en de problemen zijn opgelost. Is gewoon rotzooi die experiaboxen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 17:56
Probleem is vooral aan wie je het vraagt. Wil je dat KPN verantwoordelijk is voor de wifi in je woning, neem hun oplossingen want die kunnen ze ook ondersteunen. Ga je zelf aan de slag dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor de werking. Eigen apparatuur kan heel goed werken en er is veel leuk spul te koop maar ga van een internetprovider niet verwachten dat ze allerlei spul uit de winkel (of van oom Ali) ondersteunen. Internet is niet gelijk aan wifi, wifi blijft een zaak binnen de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
nou, moet zeggen dat het eigenlijk best prima ging de laatste twee jaar. Wel vorige week een aanpassing gedaan op mijn abonnement (TV eraf), maar ik kan me niet voorstellen dat een administratieve wijziging gevolgen heeft voor de doorgifte van internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Van wat ik gezien en ervaren heb met die superwifi dingen was het geen succes. Vraag me niet waarom want ik had geen zin om het uit te zoeken.

Problemen die ik ondervond:
Wel wifi geen internet
Wel wifi maar super traag
Geen verbinding mogelijk met wifi.

Ik heb bij 2 mensen zo'n deco setje geplaatst of TP-Link spul en dat werkt gewoon goed.

Zelf gebruik ik 3 ruckus r510 AP's en 3 ubiquity AP's en nooit problemen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Andros schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:00:
Wil je dat KPN verantwoordelijk is voor de wifi in je woning, neem hun oplossingen want die kunnen ze ook ondersteunen.
Dat lukt de KPN bij mijn ouders al 20 jaar niet. Komen ze telkens weer met andere hardware opdraven, die helemaal niks met het probleem te maken heeft want dat is hun standaard oplossing. Maar het goed oplossen is ze nog nooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 14:25
Ik heb ook een Experia V10 en ben aan de slag gegaan met Accespoints etc omdat ik op zolder en buiten op het terras niet voldoende bereik had.
Ik heb Range extenders en Acces points geprobeerd maar ik had dan dezelfde problemen als jij.
Zelfs de internet verbinding op de experia box was minder betrouwbaar.

Een bijkomend probleem was wel dat ik powerline adapter moest gebruiken om de accespoints aan te sluiten dus dat is mogelijk ook een factor (alhoewel mijn 2 kpn tv boxen, mijn PS4 etc hier prima op werken).

Ik ben een half jaar ofzo overgestapt op 2 Superwifi punten en ik ben er heel tevreden over.

**Als je ze aan wilt schaffen, open de KPN thuis app (of hoe die ook heet), run de wifi manager en dan krijg je als mogelijke oplossing om Superwifi aan te schaffen maar dan veel goedkoper dan als je ze rechtstreeks op internet koopt (90 euro voor 3 ipv 300 euro)

[ Voor 17% gewijzigd door louzy82 op 13-08-2022 10:47 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 17:56
digifun schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Dat lukt de KPN bij mijn ouders al 20 jaar niet. Komen ze telkens weer met andere hardware opdraven, die helemaal niks met het probleem te maken heeft want dat is hun standaard oplossing. Maar het goed oplossen is ze nog nooit gelukt.
Daar heb ik het dan ook niet over. Providers zijn wifi met extenders en allerhande rommel gaan aanbieden omdat klanten ze verantwoordelijk zijn gaan houden voor wifi bereik in huis terwijl dat strikt genomen niets te maken heeft met de internetverbinding die een provider levert. Vergelijk het met elektriciteit in huis, je leverancier (Eneco, Essent, Vattenfall etc etc) levert stroom tot aan je meterkast, als dat uitvalt kun je ze daar op aanspreken. Als een stopcontact niet werkt of er moeten er meer geplaatst worden in huis bellen de meeste mensen een elektricien en wordt zo'n man/vrouw/etc betaald voor zijn/haar/etc werkzaamheden.

Om de een of andere duistere reden lijkt de halve maatschappij dit concept niet te begrijpen zodra het over internet gaat. Een provider levert internet tot aan een modem, daar komt UTP uit met een IP adresje en je kunt er mee doen wat je wil. Veel mensen verwarren vervolgens "wifi" met internet en providers krijgen automatisch de schuld als wifi niet tot in de tuin of op de pot reikt. Niemand is bereid om een vakman/vrouw/etc te betalen voor een fatsoenlijk netwerk in huis en niemand is ook bereid om hetzelfde te doen bij de provider die ze aanspreken op een probleem waar die provider niet voor verantwoordelijk is.

Door concurrentie gaan de marketingafdelingen van providers echter roepen dat ze dat allemaal zullen oplossen, vervolgens wordt er allerhande n00bproof apparatuur bedacht door bedrijven als Arcaydan, Sagemcom en andere merken waarvan we nooit dure degelijke apparatuur in de winkel zien liggen. Dat spul moet zo goedkoop mogelijk en in 85% (getal uit dikke duim) van de gevallen werkt dit voldoende. Ja, je gaat dan huizen hebben dat een dergelijke oplossing niet toereikend is, je zult dan zelf aan de slag moeten of een vakman/vrouw/etc er bij moeten halen om het netwerk in huis in orde te brengen. Besef dan echter wel dat deze apparatuur geen verantwoordelijkheid van je provider is, dat is hetgeen ik aangeef :) .

Ik zie veel situaties voorbij komen waarbij een handig neefje/vriendje oid een huis vol hangt met bv Unifi apparatuur en vervolgens de boel aan het lot over laat. Er gaat iets fout, provider wordt gebeld en de monteur van dienst kan er niets mee omdat het hun spul niet is. Dat zorgt voor onnodig veel frustratie, daarom ben ik zelf nogal terughoudend met oplossingen van derde partijen op de markt aan te bevelen aan mensen die zelf niet weten hoe het spul werkt. Laat dat dan aan een provider over die er een dienst voor aanbiedt of aan de vakman die het kan beheren. Het voorkomt veel problemen op de lange termijn :) .

[ Voor 11% gewijzigd door Andros op 13-08-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:21
Als ze ruis zien, wat dat ook mogen zijn, zal een wifi punt ook niet helpen. Als ze al iets meten dan heeft dat met de verbinding zelf te maken en zou daar een monteur voor aangestuurd kunnen worden, 'ruis' op je wifi omgeving kunnen ze op afstand niet meten.
Zou nog is een keer bellen en het aan een andere medewerker voorleggen. Sommige medewerkers snappen er echt niks van helaas. Eventueel op het kpn forum het probleem voorleggen, medewerkers daar zijn een stuk deskundiger dan de gemiddelde muts op de klantenservice.

Wat de super wifi punten betreft, als bedrade wifi punten werken ze echt prima voor het geld dat je er voor betaald, zoals Andros aangeeft, voor het gros van de klanten voldoende maar voor de gemiddelde tweaker valt het onder de categorie Action meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 14:11
greatgonzo schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:55:
Eerst maar eens KPN gebeld.
Hij leest de verbinding uit, en ziet dat ik veel ruis heb. Advies: koop 3 superwifi punten.
Kun je hier iets meer over uitweiden? Wat heeft de medewerker precies gemeten/uitgelezen? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat je WiFi-connectie op afstand geanalyseerd kan worden.

Het advies om drie extenders aan te schaffen vind ik te makkelijk. Je bereik is in orde, zeg je. Dan is het niet logisch om extra apparaten op te gaan hangen. Als je de problemen soms ook ervaart vlakbij de Experiabox, dan wordt dat waarschijnlijk niet opgelost met extenders (/superwifi). Anderzijds is het voordeel van die voorgestelde oplossing wel dat KPN zich daarmee verantwoordelijk maakt voor een goed werkend en dekkend WiFi-netwerk.

Het lijkt me goed om eerst nader te analyseren voordat er iets besloten of aangeschaft wordt. Interessante vragen kunnen zijn:

- Zijn er ook apparaten bedraad aangesloten en zo ja, behouden die een goede/stabiele verbinding?
- Zijn er verschillende netwerken (SSID'S) actief? Het is tegenwoordig gebruikelijk om 2,4 GHz en 5 GHz tegelijk actief te hebben. Mogelijk zijn de iPhone- en Android-telefoon met verschillende netwerken verbonden, waardoor de verschillen in connectiviteit verklaard kunnen worden.
- Je geeft aan dat de problemen sinds een week ontstaan zijn. Is dit een nieuwe installatie of draait het al langer (zonder problemen)?
- Gebeurt het op meerdere apparaten dat er soms geen verbinding is met internet, of altijd dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Andros schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Daar heb ik het dan ook niet over. Providers zijn wifi met extenders en allerhande rommel gaan aanbieden omdat klanten ze verantwoordelijk zijn gaan houden voor wifi bereik in huis terwijl dat strikt genomen niets te maken heeft met de internetverbinding die een provider levert.
Je betaalt er als klant voor, vooral bij de kpn met hun hoge prijzen. Het komt niet vanuit de klant maar wordt door de kpn aangeboden. |Voor internet only heb je andere providers.

Het gaat ook niet over het wifi bereik in huis maar over de wifi van de experiabox die slecht is. Als er een andere router wordt achtergehangen is de wifi wel in 1 keer goed. Ook nog met verschillende merken routers.

Het is ook de internet bij mijn ouders en zelf wil ik daar ook zo weinig mogelijk mee te maken hebben. Mijn internet is prima natuurlijk bij een budgetprovider al die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
FreddyFish schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Kun je hier iets meer over uitweiden? Wat heeft de medewerker precies gemeten/uitgelezen? Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat je WiFi-connectie op afstand geanalyseerd kan worden.
- Dat weet ik ook niet precies hoe dat werkt. Je hebt de wifi analyser. Kun je zelf doen, komt weinig rapportage van, die zegt dat alles ok is, maar dat je wel superwifi nodig hebt als je op meerdere verdiepingen wifi belangrijk vind.
- Dan heb je nog de mogelijkheid om KPN op afstand je modem te laten resetten. Ook weinig rapportage van.
- tot slot kan de telefonische helpdesk nog iets uitlezen (ja wat, dat moet je mij niet vragen.) Hij meette "ruis in het netwerk"
Het advies om drie extenders aan te schaffen vind ik te makkelijk. Je bereik is in orde, zeg je. Dan is het niet logisch om extra apparaten op te gaan hangen. Als je de problemen soms ook ervaart vlakbij de Experiabox, dan wordt dat waarschijnlijk niet opgelost met extenders (/superwifi)
Dat was ook mijn antwoord. Waarom zou ik een extender, al dan niet MESH/Superwifi in een ruimte hangen waar ik goed bereik heb? Maar volgens hem kon dat de ruis onderdrukken.
- Zijn er ook apparaten bedraad aangesloten en zo ja, behouden die een goede/stabiele verbinding? Ja, en geen problemen
- Zijn er verschillende netwerken (SSID'S) actief? Het is tegenwoordig gebruikelijk om 2,4 GHz en 5 GHz tegelijk actief te hebben. Mogelijk zijn de iPhone- en Android-telefoon met verschillende netwerken verbonden, waardoor de verschillen in connectiviteit verklaard kunnen worden. Dat denk ik, snelheid (speedtest) bij 2.4 en 5 is vergelijkbaar, ik ga eerst eens 5 uitzetten.
- Je geeft aan dat de problemen sinds een week ontstaan zijn. Is dit een nieuwe installatie of draait het al langer (zonder problemen)? Geen aanpassingen, behalve in het abonnement (TV eraf)
- Gebeurt het op meerdere apparaten dat er soms geen verbinding is met internet, of altijd dezelfde? Op alle apparaten via wifi verbonden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
louzy82 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:46:

**Als je ze aan wilt schaffen, open de KPN thuis app (of hoe die ook heet), run de wifi manager en dan krijg je als mogelijke oplossing om Superwifi aan te schaffen maar dan veel goedkoper dan als je ze rechtstreeks op internet koopt (90 euro voor 3 ipv 300 euro)
Via mijn kpn op de site is het anders 49.50 per punt.. Zijn dit allemaal verschillende bedragen? Want de klantenservice zei €39.50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:21
greatgonzo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:26:
[...]
Via mijn kpn op de site is het anders 49.50 per punt.. Zijn dit allemaal verschillende bedragen? Want de klantenservice zei €39.50
3 voor 88.50 euro is/was voor de oude witte wifi punten, deze zijn enkel nog via de monteur los te krijgen op aanvraag. 39.50 was de oude prijs van de nieuwe zwarte versterkers, die zijn sinds kort in prijs gestegen naar 49.50 per stuk.

[ Voor 7% gewijzigd door gjtm op 15-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
gisteren met de buurman het er eens over gehad.. Nu moet ik zeggen, die is ict beheerder en wil het thuis natuurlijk top of the bill hebben.

Hij adviseerde KNP superwifi over te slaan, volgens hem veredelde aliexpress setjes. Hij heeft zelf thuis een heel Ubiquiti UniFi netwerk hangen.

Nu wil ik (met twee dochters die over een jaar of 3 volledig aan de tablets enz zitten) best wel een investering doen van misschien €500, maar ik vroeg mij af in hoeverre dat overkill is, en of een TP-link Deco setje al niet voldoende is voor huis-tuin-en keuken gebruik? Belangrijkste voor mij is gewoon naadloze overgang van de ene naar andere accespoint, zonder dat een apparaat blijft connecten met een AP op een andere verdieping omdat hij daar toevallig nog verbinding mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Eerst maar eens simpel begonnen. Een maat had nog een
- TP link Archer
- Deco M4 setje.

Dat maar eens aangesloten. Maar is die TP link archer (in AP mode), uberhaubt nodig met een deco MESH setje, of kan ik de deco net zo goed op de experiabox aansluiten?

Ik zie al op de tp link site dat je sowieso alleen de m4 als router of AP kunt instellen, en niet een bedrade extender van de bestaande ssid

[ Voor 21% gewijzigd door greatgonzo op 28-08-2022 20:52 ]

Pagina: 1