KPN Box 12 doorlussen met ORBI RBR750

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurkihurkibang
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-02 22:27
Beste Forumleden,

Dit is mijn laatste toevluchtsoord, mijn hoop is op jullie gevestigd.

In blijde verwachting van het aangesloten worden op KPN glasvezel heb ik een prachtige Orbi set aangeschaft.

Eindelijk weg bij Ziggo.
Eindelijk een snelle upload.
Eindelijk mij Synology NAS van afstand volop kunnen gebruiken.

De Orbi deed zijn werk naar behoren en met de 2 satellieten kon ik mijn huis en tuin oppervlak goed bedienen. Ziggo modem in de beroemde bridge modus, alles werkte perfect.

Toen kwam het kastje van KPN. De Box 12.

Geen bridge modus, maar niet getreurd, ik volg graag handleidingen om een in te stellen tot het werkt. Ik las ergens dat ik iets van een DMZ moest instellen, fixen ip-adres en dan zou het ook moeten werken.

na een aantal malen beide routers te resetten werkte het!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgAvL-BGO8GUR_DWjcKd3hAj3RA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE34uY9wAVJPaqVQQxncLQlv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn leven zag er goed uit..... tot de avond. De Orbi's hebben geen internet meer.

Kan iemand mij vertellen of het überhaupt mogelijk is? Ik lees op veel plekken dat het niet kan, maar ook vaak dat het wel kan als je even dit doet, en zus, en zo. Ik heb nu naar mijn gevoel ALLES gedaan, het werkte en ben er na een dag toch weer uitgeknalt.

Moet ik het opgeven? En mijn ORBI ste op marktplaats zetten? KPN super WIFI punten in huis halen? Ik wil het liever niet, maar misschien is het de enige optie.

Hopende op jullie inzichten,
Groet
Sebastiaan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
Dmz is allemaal Niet nodig
Gewoon kabel van lan experiabox naar wan orbi en klaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurkihurkibang
dank voor je snelle antwoord.

Ik heb geprobeerd het muurkastje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELE-l9OuZ4_ldQB6GWsVzYL8yio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g307iHPfKs2W3oDeXf6uLntx.jpg?f=fotoalbum_large
direct aan te sluiten op de Orbi, maar die krijgt dan geen internet (paars licht)

Achterkant van de KPN Box 12 ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XWrhVPBpXmBZeQNzzKtRYkD70o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0Q0CB6mN6RZktZZejMv8A9R.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is misschien anders dan de Experia Box? Ben heel benieuwd wat jouw situatie is en waarom het bij jou wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Hurkihurkibang je moet / zal een ethernetkabel in gele poort 3 of 4 moeten prikken en die dan in de Orbi prikken, zoals @laurens0619 aangeeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurkihurkibang
jeetje, is het echt zo simpel? Ik moet in poort 3 of 4? ipv 1 of 2 dus, ik ga meteen testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurkihurkibang
Het werkt.... en die DMZ en fixed ip kan ik er dus gewoon afhalen?

Top, verkeerde poortje dus, mijn dank is groot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hurkihurkibang schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:31:
Het werkt.... en die DMZ en fixed ip kan ik er dus gewoon afhalen?
Fixed IP kan je laten staan; is op zich niet erg. Je DMZ weet ik niet waarom je dat hebt ingericht; je kan het uitzetten. Werkt het ineens weer niet, zet het aan. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurkihurkibang
Alles uit gezet, alles werkt, DANK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny_k
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-11-2022
Hallo Hurkihurkibang,

Heb jij de Orbi aangesloten via de gele WAN poort?
En is de Orbi ingesteld als router of als access oint (AP mode)

Ik heb namelijk begrepen dat je Orbi icm KPN box 12 niet moet aansluiten via de gele WAN poort. En dat je de Orbi in moet stellen als access point (AP mode) omdat er anders NAT over NAT toegepast is?
Kun je me aangeven hoe je het aangesloten hebt en of dat zonder problemen werkt?
Gebruik je toevallig ook ethernet backhaul?

Ik krijg binnenkort de KPN Box 12, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

danny_k schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:56:
Hallo Hurkihurkibang,

Heb jij de Orbi aangesloten via de gele WAN poort?
En is de Orbi ingesteld als router of als access oint (AP mode)

Ik heb namelijk begrepen dat je Orbi icm KPN box 12 niet moet aansluiten via de gele WAN poort. En dat je de Orbi in moet stellen als access point (AP mode) omdat er anders NAT over NAT toegepast is?
Kun je me aangeven hoe je het aangesloten hebt en of dat zonder problemen werkt?
Gebruik je toevallig ook ethernet backhaul?

Ik krijg binnenkort de KPN Box 12, vandaar mijn vraag.
Je krijgt dubbel NAT inderdaad, maar als je geen port forwarding gebruikt geen probleem. Als je dat wel wilt, ook geen probleem maar moet je het op twee plekken instellen. AP modus kan ook, dan blijft de KPN box in de lead en fungeren alle Orbi’s als clients en routeren ze niks.

Als je alleen glasvezel internet van KPN hebt kun je de box 12 in de doos laten en de Orbi als hoofd router gebruiken door de juiste instellingen op de WAN interface in te stellen en de ONT/mediaconverter op de Orbi aan te sluiten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbrom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
ik ben aan het lezen over KPN modem 12 gekoppeld aan orbi router,
gaat om port forwarding. niet voor een game maar voor Roon ARC configuratie.
Ik krijg bij de configuratie van Roon inderdaad zo'n double/multiple NAT melding.
Je zegt tweemaal port forwarding in deze configuratie mogelijk is.
de orbi ziet 192.168.1.110 (mijn Mac met Roon Arc) (port 51234)
de kpn box ziet 192.168.2.1 (mijn Orbi)
hoe geef ik nu die dubbele port forwarding aan?
tx vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:23
In de KPN box een portforwarding van port 51234 naar 192.168.2.1 maken.
In de Orbi een portforwarding van port 51234 naar 192.168.1.110 maken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbrom
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
grappig, dat helpt :-)
self-evident (of slaan we nu een fase over?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Helemaal correct. O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dondad
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-12-2023
Hallo Forumleden,

Weet niet of ik in het juiste forum zit maar aangezien ik binnenkort overstap van Ziggo naar KPN glas toch maar de vragen;

Heeft iemand een volledige handleiding waar ik alle instelmogelijkheden kan zien van de KPN box 12?
Nu gebruik ik ook een ORbiset (2 sats) in de router modus en de Ziggo in bridge. Tot nu toe probleemloos en dat hou ik graag zo. Hangt best veel achter en zou daarom graag mijn huidige instellingen (IP, DDNS) willen behouden.

Ik lees op andere plekken dat er op de KPN box niet veel is te regelen, ook niet de IP-range en ook geen bridge.

Het wordt een KPN Box 12 met 2 superwifi points. Kan ik de Orbi in routermodus aansluiten op de ONT, ORbi als AP, Orbi (als router) Wan poort in Lan KPN, enz.

Kortom, alle tips en ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:38
dondad schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:07:
Hallo Forumleden,

Weet niet of ik in het juiste forum zit maar aangezien ik binnenkort overstap van Ziggo naar KPN glas toch maar de vragen;

Heeft iemand een volledige handleiding waar ik alle instelmogelijkheden kan zien van de KPN box 12?
Nu gebruik ik ook een ORbiset (2 sats) in de router modus en de Ziggo in bridge. Tot nu toe probleemloos en dat hou ik graag zo. Hangt best veel achter en zou daarom graag mijn huidige instellingen (IP, DDNS) willen behouden.

Ik lees op andere plekken dat er op de KPN box niet veel is te regelen, ook niet de IP-range en ook geen bridge.

Het wordt een KPN Box 12 met 2 superwifi points. Kan ik de Orbi in routermodus aansluiten op de ONT, ORbi als AP, Orbi (als router) Wan poort in Lan KPN, enz.

Kortom, alle tips en ervaringen zijn welkom.
pagina vol info https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm zelfs de techinsche documenten met instellingen staan er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@dondad Dus je gaat 2 Orbi AP's gebruiken en twee "supwerwifi" AP's? Wat is daar de functie van? Met die Orbi dingen heb je toch al prima wifi door je woning heen?

Verder zou ik de Orbi die als router dient een vast IP-adres geven, bijvoorbeeld 10.0.0.1 De EB (ExperiaBox) zou ik als DHCP server instellen vanaf 10.0.0.50 tot zover je nodig acht. Zo heb je ruimte genoeg om je vaste apparaten te verbinden én genoeg ruimte voor de DHCP adressen. Dit voorkomt een boel gepruts. Heb al een aantal jaren zo'n opstelling draaien: mijn EB is alleen maar doorgeefluikje en mijn router handelt de hele boel af. Werkt perfect, vooral bij een overstap... (offline het nieuwe modem al vast instellen en bij komst van de monteur hoeft die alleen maar de stekker in het stopcontact te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dondad
@sypie De ORbi AP's kunnen wat mij betreft in de lucht blijven. De KPN AP's zou ik enkel gaan gebruiken als dit enig voordeel geeft.
Maar begrijp ik dat je dus de KPN box en de Orbi beide als router instelt ? En dan de Wifi van de KPN box uit laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie dat ik een halve uitleg gegeven heb, excuses.

De Wifi van de EB heb ik uitstaan, dat levert geen enkel voordeel wanneer je de rest van je netwerk allemaal zelf regelt.

Door de EB als DHCP server in te stellen kun je er altijd zo een apparaat aan koppelen wanneer dat nodig is, kwestie van een kabeltje er in prikken en gaan. Dit kan handig zijn in geval van storing in je eigen netwerk.

Door de Orbi router een vast IP-adres te geven die buiten de DHCP range ligt krijgt die geen ruzie met de range van de EB DHCP. Verder kan de Orbi router de rest van je netwerk netjes afhandelen, die stel je dus ook in als DHCP server, geef je ook bepaalde range op om zo ruimte de houden voor vaste apparaten en mobiele apparaten.

Om een idee te geven van mijn setup:
EB:192.168.2.254 DHCP range 192.168.2.50 - 192.168.2.253
Router: vast WAN IP-adres 192.168.2.1, DHCP range 10.0.0.50 - 10.0.0.254

Zo heeft je eigen netwerk de 10.0.0.xxx reeks en wat tussen de EB en je Orbi router zit valt in de 192.168.2 reeks. Wel zo makkelijk. Persoonlijk heb ik liever de 10.0.0.xxx reeks, tikt sneller dan de 192.168.2.xxx reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dondad
Klinkt logisch, op deze wijze kan ik dus mijn bestaande (wifi en ethernet) instellingen van Orbi behouden en wordt het een kwestie van toevoegen van de KPN box.
Dus ik blijf dan de Wan poort van de Orbi gebruiken om te connecten met de KPNbox en blijft de Orbi ook in router modus?
Nu staat bij de Orbi bij internetinstellingen zowel IP als DNS op automatisch (ziggo). Als ik het begrijp wordt dit een statisch IP gelijk aan het IP van de KPN box. Gaat het ook zo met de DNS verwijzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dondad
@sypie Dan wordt het wel een "router achter een router", geeft dat verder geen beperkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je die orbi's in router mode zet dan maakt je achter die orbi's een nieuw netwerk wat niet handig is, die twee netwerken kunnen elkaar niet bereiken.

Beste is gewoon die orbi's op marktplaats en de experiabox met de super wifi's combineren.
Je hebt dan drie accesspoints (een in de experiabox plus twee super wifi punten) wat meer dan voldoende voor een huis is en een netwerk.

Plus dat alles onderhouden wordt door KPN (automatische security en firmware updates) en bij defect vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dondad
@Ben(V)
De oplossing van @sypie werkt volgens mij wel omdat je de Wan poort van de Orbi dan niet meer verwijst naar het IP van Ziggo maar op een Lan poort van de KPBbox aansluit in de 192.168.2.x range en vervolgens op de Orbi een andere dhcp range instelt voor alles wat er op je Lan zit. Maar het blijven 2 routers (eigenlijk het idee van een bridge maar dan net ff anders).

Je geeft aan dat ook de KPNbox als AP blijft functioneren maar is dat zo, ik lees ook dat je de wifi van de box zelf moet uitschakelen om vervolgens de super wifi punten als AP te gebruiken, klinkt onlogisch maar daarom zou ik graag de instelmogelijkheden/handleiding van de KPNbox 12 willen hebben.
Mijn Orbi wifi is echt super stabiel en ook nog snel dus dat wil wel zo houden.

Als het idd zo is dat de box zelf ook nog een AP blijft en de instelmogelijkheden van de KPN box vergelijkbaar zijn als van de Orbi zou ik de boel kunnen overzetten.

Heb jij zicht op de mogelijkheden t.o.v. de Orbi's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zon4net
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-03 20:34
Help:..Probeer hier mijn frustratie te beschrijven, echter tijdens het typen verdwijnt deze pagina.
Zeer slechte internet lager dan 300Mbsec WIFI Lager dan 50 Mbsec. Ik schrijf dit toe aan probleem met de glasvezel aansluiting naar mijn huis. Niemand gelooft mij Help mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25
Zon4net schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:57:
Help:..Probeer hier mijn frustratie te beschrijven, echter tijdens het typen verdwijnt deze pagina.
Zeer slechte internet lager dan 300Mbsec WIFI Lager dan 50 Mbsec. Ik schrijf dit toe aan probleem met de glasvezel aansluiting naar mijn huis. Niemand gelooft mij Help mij
Als je me een DM stuurt met je gegevens kan ik de demping voor je uitmeten

Persoonlijk denk ik eerder dat het aan je instellingen of devices ligt

[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 25-02-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zon4net
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-03 20:34
Dank voor je snelle reactie.. had niet verwacht Ik heb geen providers meer, na 3 jaren vechten met 2 En ik ben in Indonesië op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:25
Zon4net schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:28:
Dank voor je snelle reactie.. had niet verwacht Ik heb geen providers meer, na 3 jaren vechten met 2 En ik ben in Indonesië op dit moment
Je hebt geen internetaanbieder meer en iemand moet je helpen? :?
Pagina: 1