Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Probleem met Home Assistant (docker/raspberry pi)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-11 16:22
Hallo,

Even een vraag of iemand dit al eerder heeft meegemaakt. Sinds gisteren is mijn 'energy dashboard' foetsie.

Ik kan dus geen grafieken meer lezen over mijn verbruik, en laat ik nu net sinds een paar weekjes over zijn van domoticz naar HA juist omdat ik daar mijn SMA makkelijker uit kon lezen.

Enfin, HA draait in docker op mijn raspberry pi. De enige foutmeldingen die ik krijg zijn de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk2ijJuDyBzzy_ph4BHY4rB8lbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AyaQ1lrSNZgH4Y3KpcClHIyd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIZvQrUYykv1i0UUe_kqgyBFwT4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9vJQygah36J3jfdupNANh0Gy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_Y4UlXviZxgdX2bgjXLL7h_KNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Xy3M8QxhR8ODbG8wwt26V5X.png?f=user_large

Als ik google op de foutmeldingen lees ik dat er iets zou zijn met sqlite, ook lees ik dat er ruimte gebrek zou zijn. Als ik via portainer een console sessie open in de HA docker container is er nog genoeg ruimte beschikbaar.

Als ik deze container stopzet en een nieuwe aanmaak dan moet ik in de eerste plaats alles opnieuw instellen maar ben ik ook mijn historische data kwijt (ondanks dat ik een HA volume heb gemaakt voor docker) en daarnaast heb ik de indruk dat de nieuwe instantie van HA de slimme meter niet uitleest of geen waardes door krijgt. Wel is mijn probleem dan opgelost maar zoals ik zeg, dan verlies ik de historische data.

Heeft iemand een idee of tips wat ik nog verder uit kan zoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn?

discogs

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het mooie aan docker is dat je als het goed is je data in een losse volume hebt zitten en dus gewoon een reinstall kan doen zónder alles opnieuw te installeren.
Zo niet, dan heb je het basisprincipe van docker niet goed gevolgd, en is het sowieso raadzaam om dat op te lossen en evt. je data over te zetten.

• loewie1984
Wat ook vreemd is dat er een ander probleem lijkt te correleren, de budget energie app laat ook sinds vrijdag niet meer zien hoeveel er opgewekt is geworden, maar dit zou dan aan de slimme meter moeten liggen toch, die dingen hangen niet aan het internet of de wifi zover ik weet..

discogs

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Docker echt of HA OS? En op een SD kaart of SSD?

Want dit klinkt mij wel alsof de db corrupt is. Als je backup hebt (en / of anders nu maken) kan je eens de 'home-assistant_v2.db' kunnen verwijderen en de boel herstarten.

• loewie1984
Septillion schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:17:
Docker echt of HA OS? En op een SD kaart of SSD?

Want dit klinkt mij wel alsof de db corrupt is. Als je backup hebt (en / of anders nu maken) kan je eens de 'home-assistant_v2.db' kunnen verwijderen en de boel herstarten.
ik heb raspbian stretch draaien, met daarop docker en daarbinnen HA.

En @Oon ik heb een apart volume waar de home assistant db in staat en die staat lokaal op de raspberry buiten de docker container dus dat is zoals het hoort.

Ik zal een kopie maken van de db en de boel herstarten.

discogs

• loewie1984
Ok wat ik ondertussen gedaan heb is de oude container maar gedelete en een nieuwe instance aangemaakt.
De gegevens komen nu opnieuw correct binnen op de nieuwe container, maar blijf het bijzonder vinden dat het er ineens mee opgehouden is.

discogs

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11 17:25

Rannasha

Does not compute.

loewie1984 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:07:
Ok wat ik ondertussen gedaan heb is de oude container maar gedelete en een nieuwe instance aangemaakt.
De gegevens komen nu opnieuw correct binnen op de nieuwe container, maar blijf het bijzonder vinden dat het er ineens mee opgehouden is.
Draai je de boel vanaf een micro-SD kaartje in de RPi of heb je een externe SSD aangesloten?

Data corruptie komt nogal vaak voor bij de RPi met een SD kaartje. Daarom wordt het aangeraden om voor belangrijke projecten een SSD te gebruiken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• loewie1984
Daar zeggen jullie wat natuurlijk @Rannasha en @Septillion het zou de SD kunnen zijn, ik moet het alleen afkloppen al vanaf dat dat ik dat ding heb sinds 2019 heb ik geen problemen gehad met corruptie van de SD. Er heeft tot een maand geleden altijd domoticz op gedraaid zonder dat ik ooit wat gemerkt heb.

discogs

Pagina: 1