PC start op met zwarte scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Beste,

Mijn pc start nu soms op met een zwarte scherm, in sommige gevallen start het daarna wel 'echt' op en daarmee bedoel ik dat ik dan uiteindelijk de moederbord logo zie en de pc verder normaal opstart.

Maar in meeste gevallen gebeurd er niks meer en blijft het scherm zwart en moet ik de PC een paar keer opnieuw starten voordat het echt opstart.

Ik denk niet dat het aan mijn monitor ligt, want het is best nieuw, ik heb een andere HDMI kabel geprobeerd en het meest belangrijke, mijn toetsenbord en muis lichten niet op, wat aangeeft dat hij niet opgestart is.

Dit gebeurd ook als ik terug kom van slaapstand, dus niet alleen als ik het vanaf 0 opstart.

Iemand een idee wat ik kan proberen?

PS: Ik heb niks verandert aan mijn hardware of software.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Als hij opstart en zwart blijft.
Wat gebeurt er als je dan de monitor uit een weer aan zet?
Is het dan nog zwart, of heb je dan weer beeld?

Heb je de mogelijkheid om een displayport kanaal te gebruiken in plaats van HDMI? Wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asd156
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-01-2024
Anoniem: 63856 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:58:
Als hij opstart en zwart blijft.
Wat gebeurt er als je dan de monitor uit een weer aan zet?
Is het dan nog zwart, of heb je dan weer beeld?

Heb je de mogelijkheid om een displayport kanaal te gebruiken in plaats van HDMI? Wat gebeurt er dan?
Dan krijg ik een melding no signal en dan gaat de monitor weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 04:12
Als je muis en toetsenbord ook niet oplichten dan werken de usb poorten ook nog niet.
Als die wel opstart dan bedoel je zeker dat de ventilatoren gaan draaien?

Mijn vermoeden ligt bij de cpu of moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 16:03
Begin eerst eens met alle hardware beschrijven, bijv. of wel of geen GPU hebt maakt nogal verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@asd156 Ik zou eens beginnen met alle stekkers volledig los te halen en opnieuw in te steken.

Bij dergelijke problemen is een voeding een van de mogelijke oorzaken.

Als je een multimeter hebt kun je meten wat de spanning is op 12V, 5V en 3,3V. Als de computer pas na enkele seconden stopt met opstarten kan een gebrek aan vermogen de reden zijn. Dat kan door een slechte verbinding of doordat de voeding gewoon geen 12V meer levert, maar minder zodra er een last is door het opstarten. Dan kan het onder de ondergrens van 11,4V zakken.

Dat kan worden veroorzaakt door versleten condensatoren in de voeding. Die kunnen dan niet voldoende vermogen vasthouden en leveren.

Een complete lijst van de hardware is nodig om je gericht te helpen.
Pagina: 1