Led spots springen steeds stuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06-2023
Hier in de keuken heb ik 7 GU 10 ledspots ingebouwd zonder driver , als , de spots zijn zondag stuk gegaan en gister heb ik nieuwe lampjes gestoken en deze namiddag zij er al 5 stuk gegaan , de vrij,e ruimte van de spots is 6 cm , wat kan het stuk gaan veroorzaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is een long shot maar: Heb je een driefasen aansluiting thuis? Zo ja, controleer dan eens de spanning op de drie fasen op verschillende momenten waaronder wanneer één van de fasen een forse belasting krijgt.

Bij mij thuis gingen bepaalde LED lampen altijd zeer snel stuk. Het bleken symptomen te zijn van een losse nuldraad waardoor er op bepaalde momenten een te hoge spanning op de installatie stond. Dit had ik pas door toen zowat alles stuk ging door een piekspanning :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@ Admiral ,

Ik heb een 2 fasige aansluiting , het kan natuurlijk ook dat er bepaalde piekspanningen zijn zoals bij u en heb je dit dan kunnen oplossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:43
2 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. het is meestal 1 of 3
Heb je een multimeter om te meten wat de voeding op de fasen is?
Wat zit er nog meer op de groep? Hoeveel Ampere is de groep afgezekerd? Zijn de spotjes goed geaard? doet de aardlek het nog? Zit er een dimmer tussen?

Hoelang zaten de originele spots er? is het een nieuwe situatie of is dat al lang zo en is het ineens veranderd?
Zoveel vragen alleen al...

Ik snap de opmerking van 6cm niet? inprinciepe generen leds niet tot nauwelijks warmte dus dit zou naar mijn mening weinig uit moeten maken.

Als je wat meer info kan geven dan kunnen we iets eenvoudiger helpen ;) Maar ik zou beginnen met het meten wat de spanning is over de fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 20:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

epicfailguy23 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:55:
Ik snap de opmerking van 6cm niet? inprinciepe generen leds niet tot nauwelijks warmte dus dit zou naar mijn mening weinig uit moeten maken.
Daar komt wel degelijk warmte vanaf (maar wel veel minder als Halogeen) en dat moet afgevoerd worden. Daarom zie je dat sommige de LED spots met hogere lichtopbrengsten vaak een grote metalen koelrib hebben. Die moeten hun warmte wel echt kwijt kunnen (ook die zonder koelrib). Lukt dat niet goed genoeg, dan is stukgaan de volgende optie.

Andere mogelijkheid is een te hoge netspanning.

Derge mogelijkheid is (als aanwezig) een defecte (of niet compatible) dimmer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
Het is inderdaad een 1 fasige aansluiting en ik heb deze leds geplaatst https://www.budgetlight.b...er-voor-80w-4058075609136 , deze zijn zonder dimmer aangesloten en ik heb nu zojuist mijn netspanning gemeten en kom op 244 volt uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:43
Hmm Effectief gebruiken ze 8w dus ik denk dat de warmte wel zal meevallen en ik vindt de 244 volt ook niet zo heel bijzonder.

Zaten de vorige spots er al langer tussen of waren dat simpel Halogeen spots? en heb je ze pas vervangen voor LED spots? Ik neem aan dat je in de fitting geen gekke dingen ziet? zoals roet aanslag of dergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
Ik heb mijn spots allemaal vervangen omdat ik eerst dit systeem had https://www.firstlight.nl...-36-2800k-zonder-leddriv/ er zijn over de 8 jaren dat ik dit systeem gebruikte al verschillende spots stuk gegaan en deze spots zijn al 4 jaar niet meer leverbaar .

Ik ben toen naar de winkel geweest waar ik deze interlights gekocht had en deze had er nog 3 in voorraad liggen en deze heb ik onder garantie mee gekregen , maar sinds 2 jaar zit ik zonder interlights en heb ik eerst mijn 3 spots boven het keuken aanrecht vervangen door gewone led spots met GU 10 fitting , sinds verleden jaar november hebben er weer 2 interlight spots de geest gegeven en had ik besloten om deze te vervangen door de Osram spots met GU 10 fitting , deze 2 Osrams hebben afgelopen zondag avond de geest gegeven en ik heb deze die dag nog vervangen , toen ik echter op maandag morgen het licht aan deed sprongen deze 2 spots van Osram al kapot .

Ik nam toen een drastisch besluit de 5 resterende Interlights spots in de keuken te vervangen door Osram spots omdat de combi van Interlight met Osram misschien voor conflicten zou kunnen zorgen, deze heb ik gisteren vervangen en vandaag zijn er al 5 terug kapot gegaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-05 10:01
Je link toont dimbare led lampen, dim je ze ook? En indien ja, wat voor dimmer gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:03
Die GU10's op 230V worden loeiheet, 6cm speling erboven zonder echte ventilatie is de oorzaak dat de trafo die in de lamp zit (230-> 5 of 12V) te heet wordt.

Oplossing is laagvoltage GU10 lampjes kopen met een externe driver.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@ Woody ,

Zie mijn eerdere post waarbij ik aangeef dat ik de spots niet dim .

[ Voor 55% gewijzigd door rickske123 op 12-08-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@ rvdgaag ,

Als je op de link klikt in een eerdere post van mij zie je dat dit 220 v spots zijn die ik nu gebruik , hier komt geen tansfo aan te pas , de spots zijn rechtstreeks op de lichtschakelaar aangesloten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:29
Zet jij de lampjes er in met je blote vingers? Een beetje vet aan deze lampjes kan al funest zijn.
Was je handen goed, of nog beter; doe plastic handschoentjes aan oid en zet ze er daarna in.
Ik heb zelf ook gehad dat ze bij mij erg snel achter elkaar stuk gingen. Toen een keer gedaan met plastic wegwerp handschoenen, job solved. Bij een auto lamp (bijvoorbeeld Xenon) moet je de lamp zelf ook niet aanraken met blote vingers. Dat beetje vet kan er letterlijk voor zorgen dat ie oververhit raakt en dan stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@ Tux3.14 ,

De leds zitten achter een beschermend glas je kan deze dus niet met je handen aanraken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 09:43
Volgens mij was dat een ding met halogeenlampen (kwartsglas). LED is vaak gewoon glas / kunststof volgens mij.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:01
Heb je een mogelijkheid om toch naar 12V over te gaan? Leg eens een lampje los buiten het plafond, dan kan je eens zien wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Zit er wellicht niet iets fout in je bedrading/schakelaar? Als ze kapot springen bij inschakelen?

Is het een simpele aan uit schakeling met 1 knop, of kan je vanaf meer plekken bedienen?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@ Jarno ,

De interlights leds die ik origineel had werden alle door een aparte transfo aangestuurd van 20 volt , terug apart met een transfo zal het probleem niet oplossen .

@ Cyriel85 , de leds gaan stuk na een tijdje gebrand te hebben en de spots zijn aangesloten op kruis schakelaars .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@rickske123 Ik vermoed een warmte probleem als oorzaak. Heb je de (of maak) mogelijkheid om een plek voor een spotje te creeren zodat hij vrij hangt en daarmee even test om te bevestigen dat die het langer blijft doen dan de rest?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

En als ze een tijdje branden, eens voelen met je hand hoe heet het is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 19:34

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

rickske123 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:37:
@ Tux3.14 ,

De leds zitten achter een beschermend glas je kan deze dus niet met je handen aanraken .
Ik herken het probleem. Had een dergelijk issue bij mijn afzuigkap. Bij werd het ingelost door ze te vervangen door lampjes die in een oven zitten. Is een andere kwaliteit en kunnen meer warmte aan.

GU10 lijkt mij lastig, maar probeer eens zonder dat glas erin te zetten. Dan weet je in ieder geval of het door de warmte komt.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickske123
@ BadpunK ,

Het beschermende glas afnemen zal moeilijk gaan omdat dit 1 geheel vormt met de rest .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:15
Ik denk toch ook warmte. Je hebt een lamp uitgekozen met veel lumen en een hoog verbruik. De lamp vervangt als het ware een 80 watt GU10 die nooit bestaan hebben. Ik zou, als test, gewoon een 3 of 4 watt pakken met minder lumen (lees: warmteontwikkeling)

Bijvoorbeeld 3 watt met 230 lumen (vervangt de oude 35 watt halogeen)
https://www.lighting.phil...0/929002495802_EU/product

Of 4 watt met 345 lumen (vervangt 50 watt)
https://www.lighting.phil...0/929002495902_EU/product

Beide lampen ondersteunen ook dimmen (hoeft niet uiteraard) en zijn een stuk voordeliger dan de lampen die je nu hebt.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickske123
Intussen alle led spots vervangen door 6,3 watt en 460 lumen en sinds 1,5 maand nog geen problemen mee gehad .
Pagina: 1