Badkamerkranen aarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 23:21
Goedemiddag,

Stel dat er in een badkamer kranen zijn aangesloten met kunststof leidingen met aluminium binnenmantel en ze zijn gekoppeld met px kunststof koppelingen. Dan zouden ze niet moeten geleiden. Maar de kranen zelf zitten wel met een metalen muurplaat vast in een betonnen muur. Moeten ze dan alsnog wel worden vereffend?

En zo nee, waarom die niet, maar waarom een metalen drain (die ook op een kunststof afvoer zit) wel?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En het water wat er doorheen gaat geleidt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:53

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Alle metalen delen vereffenen, dus inderdaad je muurplaat een draad aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht dat je kunststof waterleidingen in de basis niet hoefde te vereffenen, omdat je het metalen deel niet aan kan raken. En gezien de muurplaat is verbonden met een kunststofleiding dacht ik dat het daarom niet nodig was de muurplaat te vereffenen. Is de reden dat je de muurplaat moet vereffenen puur omdat die van metaal is, ondanks dat er verder geen geleidend metaal op is aangesloten? Ik begrijp daarnaast niet wat het water er dan mee te maken heeft?

En hoe zou dat dan moeten als er bij de douche slechts een 6mm2 draad is getrokken? Hoe moet je daar dan zowel de drain als de kraan op aansluiten?

[ Voor 64% gewijzigd door RV op 12-08-2022 15:28 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-05 16:39
En hoe zou dat dan moeten als er bij de douche slechts een 6mm2 draad is getrokken? Hoe moet je daar dan zowel de drain als de kraan op aansluiten?
Tegenwoordig wordt er vanaf de centraaldoos in de badkamer een geel/groene 2,5mm2 naar het CAP gebracht. Vanuit daar worden elk te vereffenen delen vereffend met een blank vertinde 4mm2. De douchekraan en drain dus apart met een 4mm2. (op de drain zit soms wel punt om je draad op aan te sluiten of anders gebruik je een aardblokje met een sleuf er in. Deze blokjes kun je ook aan je muurplaat van je douchekraan schroeven. Tevens ook de andere geleidende delen vereffenen zoals: waterleiding, aardmat, radiator, metalstud.

Ik weet niet in welke fase van de verbouwing je nu bent maar als het kan naar de drain nog een aparte draad brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 12-08-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Thanks! De vloer met vloerverwarming en aardnet ligt er al in, dus het is niet mogelijk een extra aardedraad te trekken. Kan ok de drain via het aardnet aarden? Dat ligt nog bloot. Of kan ik de aardkabel van de douchekraan verlengen / aftakken naar de drain?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Kan je ook teveel vereffenen? Dus een niet geleidende waterleiding toch vereffenen via het CAP, geeft dat juist meer kans op stroomlekkage wanneer de vereffening op zou moeten treden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thugie0115
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Je kan eventueel vanuit de drain aftakken naar de douchekraan, geen probleem. Beter is natuurlijk om met iedere draad rechtstreeks naar het CAP te gaan, maar soms is dat niet anders.

Je laatste opmerking snap ik even niet… de leiding is geen geleider, dus hoef je niet te vereffenen. De kraan aan het uiteinde van de leiding, die moet je wel vereffenen.

De vereffening zorgt ervoor dat er geen spanningsverschil (potentiaal) onderling aanwezig is. Ook heb je een goede verbinding met aarde, zodat mocht je onder spanning komen te staan, de aardlekschakelaar hier meteen op reageert door uit te schakelen.

Enige wat ik mezelf wel eens afvraag, is dat je door het vereffenen van de leidingen/appendages geen grote aardlus creërt, omdat deze ook al zijn vereffend in de meterkast (en de ketel met de beschermingsleiding) - maar dat heeft weinig met je vraag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Nee, je kan niet teveel vereffenen. En ja, als je een kunststof bad van een aardleiding voorziet voelt dat gek.
Maar dat zijn de regels, als het bad vb ooit vervangen wordt ligt de draad er al.
In BE toch, daar moet je aanraakbare metalen delen aarden, ook vb een metalen L profiel boven een raam of een niet afgedekte metalen draagbalk (die niet eens in de buurt van electrische draden komt), dus ook de badkamerkraan.

En nee, water is niet altijd een hele goeie geleider, en in kunststofleidingen zit vaak een (geleidende) aluminium mantel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RV
Ah. Dus samengevat. De leidingen hoef ik niet te vereffenen, maar de kranen wel. Het beste vereffen ik de bad, douche en wastafelkraan, al is het enkel voor de zekerheid. Moeten dan beide wastafelkranen, of is 1 voldoende?

Het voelt ergens gek, omdat ze op kunststof leidingen zitten aangesloten. En waar vandaan zou er dan stroom op de kraan kunnen komen? Door de aluminium kern?

Reden waarom ik door vraag is omdat ik ook veel info tegenkom dat je kunststofleidingen en daaraan gekoppeld kranen juist niet hoeft te vereffenen, omdat het kunststof deel al niets geleid. Sommigen zeggen zelfs weer dat vereffenen dan juist minder zekerheid creëert, omdat je er aarde heem gaat brengen waar dat eigenlijk niet nodig is.

Ik trek jullie dus absoluut niet in twijfel, ik probeer de werking en gevolgen enkel te begrijpen. Vandaar dat ik het dubbel wil checken.

[ Voor 6% gewijzigd door RV op 13-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RV schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:49:

Het voelt ergens gek, omdat ze op kunststof leidingen zitten aangesloten. En waar vandaan zou er dan stroom op de kraan kunnen komen? Door de aluminium kern?
Als je een schroef door een elektradraad schroeft en vervolgens in je kunstof leiding, dan heb je toch echt een probleem gecreëerd. Tuurlijk is dat niet de bedoeling, maar dat betekent niet dat het niet kan. Better safe than sorry, zeker met een rol aardedraad van een paar euro's.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-05 16:39
Ah. Dus samengevat. De leidingen hoef ik niet te vereffenen, maar de kranen wel. Het beste vereffen ik de bad, douche en wastafelkraan, al is het enkel voor de zekerheid. Moeten dan beide wastafelkranen, of is 1 voldoende?
Ik zou beide dan vereffenen. Deze kan je prima doorlussen aangezien er op een aardblokje in je CAP ook maar een beperkt aantal draden kunnen worden aangesloten. Zolang je maar zorgt dat de boel goed stevig aangesloten is.
Vaak moet door een meting worden aangetoond dat de leiding niet geleid door bijvoorbeeld de aluminium inlage. Mocht je bijvoorbeeld door een elektra leiding schroeven en je raakt de muurplaat dan staat hier in spanning op en dus ook op de douchekraan. En dus ook bij twijfel gewoon altijd vereffenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Helemaal helder. Conclusie, je kunt nooit teveel vereffenen, beter teveel dan te weinig. Alle kranen (dus niet de leiding, echt de kraan), de drain, de metalstud en de toiletinbouw allemaal vereffenen.

Heel erg bedankt voor jullie inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 06:15

inhico

pw

Voorop gesteld: teveel vereffenen kan inderdaad niet, althans vanuit veiligheidsoverwegingen, en bij twijfel altijd vereffenen.

Vereffening is echter niet altijd nodig: indien er geen potentiaalversleping kan optreden, dus als er geen vreemd geleidende zaken doorlopen naar andere ruimten. Een dergelijk situatie kun je hebben als je (o.a.) een kunststof douchedrain hebt, kunststof water/cv-leidingen hebt en je betonnen vloer niet doorloopt naar andere ruimten (bijvoorbeeld als je houten vloeren hebt).
Kunsstof waterleidingen hoeven niet worden vereffend als je er zeker van bent dat er geen geleiding kan plaatsvinden tussen leiding en aanraakbare delen. Dat kun je nameten.

Als je het exact wil weten: check NEN 1010 voor het complete verhaal (en niet allerlei goed bedoelde adviezen in fora en op websites).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Duidelijk verhaal. Veel dank allen voor het meedenken en het advies.

Op de betonnen wanden rust een betonvloer , dus in dat kader kan ik de kranen wellicht beter toch aarden.

De nen heeft het inderdaad over wat je en niet hoeft te aarden, maar sommige zaken zijn pas achteraf te meten.

[ Voor 8% gewijzigd door RV op 14-08-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Nog een aanvullende vraag. In de technische gegevens van de waterleiding staat dat de buizen niet als als aardingsgeleider voor elektrische installaties conform NEN 1010 mogen worden gebruikt.

Betekent dit dat ik de leidingen, inclusief kranen, juist niet mag aarden / vereffenen? Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 12:54

lytjepole

Schier?

RV schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:15:
Nog een aanvullende vraag. In de technische gegevens van de waterleiding staat dat de buizen niet als als aardingsgeleider voor elektrische installaties conform NEN 1010 mogen worden gebruikt.

Betekent dit dat ik de leidingen, inclusief kranen, juist niet mag aarden / vereffenen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Juist wel! Er staat toch dat je de buis niet als aarding geleider mag gebruiken.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oh, ik las het als dat je geen aarding door de buis mag laten lopen en dat je de buis dus niet mag aarden. Maar dat heb ik dan verkeerd geinterpreteerd. Dank je!

Betekent dit dan dat ik de kraan, die aangesloten is op de buis, moet aarden? Want de buis zelf heeft weliswaar een metalen inzet, maar is aangesloten met kunststof koppelingen. Of moet ik alleen de buis aarden (en waar dan, gezien diezelfde kunststof koppelingen)?
Pagina: 1