Zakelijke laptop voor Office 365 business

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-05 22:23

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen? Zakelijk gebruiken voor (edit:) Microsoft 365 Business Premium in een kantoorsetting. We werken nu met Citrix maar gaan over naar O365. Dus Outlook, Excel en Word icm een online CRM pakket.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Voorlopig Windows 10 omdat ik zelf nog niet bekend met 11 en dus geen ondersteuning kan geven (ik ben de techno smurf in de onderneming)

Wat is je budget? €8-900 per stuk incl btw en exclusief tassen, muizen, beeldscherm etc Maar € 700 is natuurlijk ook goed als ik daarmee een werkpaard heb waar we goed mee uit de voeten kunnen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen? Nee, accuduur is minder belangrijk. Mijn medewerkers werken op kantoor of thuis maar zelden elders.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren HP, Lenovo, Dell
Geen plastic fantastic laptop/merk. De laptop zal door sommige medewerkers best vaak tussen thuis en kantoor heen en weer gesleept worden en soms wat lomp behandeld worden dus een hufterproof frame zou mooi zijn. In het begin is iedereen voorzichtig maar dat slijt weet ik uit ervaring >:)

ivm de draagbaarheid en het feit dat er thuis doorgaans geen vaste werkplek met een externe monitor is (kantoor wel) gaat de voorkeur uit naar 14 inch. Ik twijfel over de CPU, memory en opslag. Wat heb je nodig om de komende 4-5 jaar comfortabel te werken ? Een Ryzen 3? 5? 7 ? 8GB of 16? 256 ssd of 512?

Probeer het even vanuit een dagelijkse workflow te benaderen. Niet als Tweak nerd die de laatste druppel performance uit de laptop wil halen :+ We zitten in de administratieve hoek, we zijn geen flashy high tech club. De kosten (en daarmee de gebruiksduur) zijn best belangrijk want we zitten in de hoek waar het geld niet tegen de plinten klotst maar een fijne werkmachine voor de medewerkers is wel belangrijk.

Samenvattend: wat zou een goede investering zijn voor de komende 4-5 jaar?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

de meester01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:56:
Wat ga je met je laptop doen? Zakelijk gebruiken voor Office 365 business in een kantoorsetting. We werken nu met Citrix maar gaan over naar O365.
...
(ik ben de techno smurf in de onderneming)
...
Samenvattend: wat zou een goede investering zijn voor de komende 4-5 jaar?
Samenvattend: O365 is een "application suite"; Citrix is een merk en dat verleent (voornamelijk) software om gecentraliseerde werkplekken op te zetten. Dat je afscheid neemt van Citrix wil niet zeggen dat het vervangen wordt door O365?

Dat gezegd; als je Office draait, heb je vast wel wat inzicht in het werk wat men daarmee doet en de rekenkracht wat dat per medewerker / proces / applicatie vergt over de dag. Dat moet je dan gaan vertalen van "centrale shared compute" (wat Citrix eigenlijk is) naar "decentrale dedicated compute" namelijk per laptop. Meten = weten dus zolang je weinig / niets weet over add-ins, processen, ODBC-koppelingen (zoals een database via ODBC), etc., kan ik weinig zeggen of 900 Euro per laptop dat gaat redden.

Vergeet ook niet (allicht zijdelings) dat lokaal werken met O365 nog wel wat voeten in de aarde heeft of & hoe & waar data opgeslagen wordt, blijft en dus wel/niet in backup of versioning zit.

That said, als jij "de techno smurf bent"; het klinkt als een interessant projectje maar de randvoorwaarden zijn vooralsnog dusdanig smal dat ik eenvoudigweg geen antwoord "ga" geven over welke type je van Dell of Lenovo moet bestellen nu.

/edit:
icm een online CRM pakket
? SalesForce? Ik zou overigens dus/ook even bekijken wat hiermee je bandbreedte-requirements worden; normaliter zal WiFi wel snel zat zijn (aanname) maar latency en onderlinge storingen/interferentie kan best funest zijn voor online werken met laptops.

Geldt oooook voor Citrix en voor O365 (inclusief mogelijk de lokatie van je mailboxen etc).

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 12-08-2022 13:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Samenvattend: O365 is een "application suite"; Citrix is een merk en dat verleent (voornamelijk) software om gecentraliseerde werkplekken op te zetten. Dat je afscheid neemt van Citrix wil niet zeggen dat het vervangen wordt door O365?

Dat gezegd; als je Office draait, heb je vast wel wat inzicht in het werk wat men daarmee doet en de rekenkracht wat dat per medewerker / proces / applicatie vergt over de dag. Dat moet je dan gaan vertalen van "centrale shared compute" (wat Citrix eigenlijk is) naar "decentrale dedicated compute" namelijk per laptop. Meten = weten dus zolang je weinig / niets weet over add-ins, processen, ODBC-koppelingen (zoals een database via ODBC), etc., kan ik weinig zeggen of 900 Euro per laptop dat gaat redden.

Vergeet ook niet (allicht zijdelings) dat lokaal werken met O365 nog wel wat voeten in de aarde heeft of & hoe & waar data opgeslagen wordt, blijft en dus wel/niet in backup of versioning zit.

That said, als jij "de techno smurf bent"; het klinkt als een interessant projectje maar de randvoorwaarden zijn vooralsnog dusdanig smal dat ik eenvoudigweg geen antwoord "ga" geven over welke type je van Dell of Lenovo moet bestellen nu.

/edit:

[...]

? SalesForce? Ik zou overigens dus/ook even bekijken wat hiermee je bandbreedte-requirements worden; normaliter zal WiFi wel snel zat zijn (aanname) maar latency en onderlinge storingen/interferentie kan best funest zijn voor online werken met laptops.

Geldt oooook voor Citrix en voor O365 (inclusief mogelijk de lokatie van je mailboxen etc).
We werken nu via 5-7 jaar oude Shuttle fanless (Celeron) want dat is de lol van Citrix: het draait bij wijze van spreken op een Pentium 100. Het verschil tussen Citrix als terminal server en Office in de cloud is mij duidelijk.

Voor de rest is je antwoord te high tech ingestoken denk ik.

We maken brieven, beheren klant info via een webbased pakket. emailen en hebben af en toe excel nodig. Office zal cloudbased zijn, geen lokale toestanden. Eventueel een eigen onsite backup oplossing als ik me daar prettig bij voel.

Netwerk is bedraad icm een 100/30 lijn. Geen lag / latency issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

de meester01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

We werken nu via 5-7 jaar oude Shuttle fanless (Celeron) want dat is de lol van Citrix: het draait bij wijze van spreken op een Pentium 100. Het verschil tussen Citrix als terminal server en Office in de cloud is mij duidelijk.
Dat weet ik niet of het verschil duidelijk is; je startpost rept namelijk over O365 maar dat is niet per direct "Office in de cloud". Ik weet nu dus nog niet wat er wel op de laptop aan data komt te staan en wat niet.
We maken brieven, beheren klant info via een webbased pakket. emailen en hebben af en toe excel nodig. Office zal cloudbased zijn, geen lokale toestanden. Eventueel een eigen onsite backup oplossing als ik me daar prettig bij voel.

Netwerk is bedraad icm een 100/30 lijn. Geen lag / latency issues.
Maar als ik dit lees: alles blijft / is online zometeen en er is amper/geen data lokaal. Dan is toch de voornaamste eis aan een laptop "goed scherm en keyboard"; want eigenlijk ben je nu dus op zoek naar een mobiele vervangen van de Shuttle Fanless. En allicht dat er er lokaal nog een browsertje ofzo moet gaan draaien. Dat zou (nadruk) zelfs met een Chromebook kunnen en dan kan je je budget per medewerker snel halveren zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

Dat weet ik niet of het verschil duidelijk is; je startpost rept namelijk over O365 maar dat is niet per direct "Office in de cloud". Ik weet nu dus nog niet wat er wel op de laptop aan data komt te staan en wat niet.
Het gaat meer specifiek om Microsoft 365 Business Premium. Misschien dat ik daar wat punten heb laten liggen bij mijn startpost O-) Die productnamen worden doorlopend aangepast. My bad.

Dus alles in de cloud voor zover ik het begrepen heb met een shared folder voor de data. Het laatste wat ik wil is dat iedereen zijn eigen stukje data gaat beheren.

Chromebook wil ik niet aan, dat is een no-go wat mij betreft. Ik ben een windows mens :)

[ Voor 7% gewijzigd door de meester01 op 12-08-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik zou eens goed gaan spitten in Microsoft 365 Business Premium want daar heb je ook recht op "PC and mobile device management"; volgens mij precies wat je wil om de beheerslast zo laag mogelijk te houden. Zo kan je snel/sneller je laptops gewoon opnieuw inspoelen als ze raar gedrag vertonen. Scheelt jou en de medewerkers mogelijk veel irritatie / afstemming / reizen / downtime om support te leveren / krijgen binnen het bedrijf.

Ben alleen wel bang dat je minstens een laptop met Windows 10/11 Pro moet hebben hiervoor en wat TPM-achtige eisen. Dat heeft enige invloed op budget per medewerker. Afhankelijk van het aantal laptops zou je eens je licht op kunnen doen zoals een HP Envy 360 of een ASUS Slate; persoonlijk zou ik zo'n laptopje wel waarderen maar allicht is het te algemeen of te klein of te fragiel voor wat jij of jouw collega's graag willen.

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 12-08-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:53:
Ik zou eens goed gaan spitten in Microsoft 365 Business Premium want daar heb je ook recht op "PC and mobile device management"; volgens mij precies wat je wil om de beheerslast zo laag mogelijk te houden. Zo kan je snel/sneller je laptops gewoon opnieuw inspoelen als ze raar gedrag vertonen. Scheelt jou en de medewerkers mogelijk veel irritatie / afstemming / reizen / downtime om support te leveren / krijgen binnen het bedrijf.

Ben alleen wel bang dat je minstens een laptop met Windows 10/11 Pro moet hebben hiervoor en wat TPM-achtige eisen. Dat heeft enige invloed op budget per medewerker. Afhankelijk van het aantal laptops zou je eens je licht op kunnen doen zoals een HP Envy 360 of een ASUS Slate; persoonlijk zou ik zo'n laptopje wel waarderen maar allicht is het te algemeen of te klein of te fragiel voor wat jij of jouw collega's graag willen.
Onze huis-ICT'er (niet ik dus) komt er tussen voor het oplossen van de ingewikkelde zaken en het opzetten/beheer van de hele cloud omgeving en de implementatie van onze wensen. Ik ben professioneel genoeg om mijn eigen grenzen te onderkennen. € 100 besparen om vervolgens een halve dag niet te kunnen werken met 7 mensen is niet de weg die ik in wil.

Kleine zaken - met name hardware gerelateerd kan ik wel zelf oplossen. Ik bouw al weer een jaar of 30 mijn eigen PC's 8) Scheelt weer uurtje-factuurtje.

En uiteraard komt hij met een laptop advies maar ik wil het eerst eens onafhankelijk in de groep gooien (en hopen dat de groep het niet teruggooit :) )

Ik had zelf al een voorselectie gemaakt met een Ryzen 5 en 8GB memory en 256 GB ssd maar ik wil dus graag weten of dat voldoende, ondermaats of bovenmaats is voor de zaken die er mee gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik denk dat je lieverder/beterder kan nadenken over een lagere Ryzen of een Intel i3; je hebt niet veel cores of GHz nodig als je enkel en alleen online werkt. Dan liever 16GB RAM (want browsers willen nog wel eens veel RAM eten). 256GB storage is zat; ook hiervoor geldt dat het al overkill is als je bijna alles online doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:15
MAX3400 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:05:
Ik denk dat je lieverder/beterder kan nadenken over een lagere Ryzen of een Intel i3; je hebt niet veel cores of GHz nodig als je enkel en alleen online werkt. Dan liever 16GB RAM (want browsers willen nog wel eens veel RAM eten). 256GB storage is zat; ook hiervoor geldt dat het al overkill is als je bijna alles online doet.
Een en ander nogal afhankelijk of ze écht puur online gaan werken, of dat ze tóch de data gaan syncen met de Onedrive for Business client. Die is, in mijn ervaring, toch nog wel vrij gretig met resources.
Pagina: 1