Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Controle vloerverwarmingsinstallatie -> waterpompen

Pagina: 1
Acties:

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-11 11:13
Ik heb redelijk recent een huis gekocht, die over het algemeen in goede staat was, maar hoe langer je er woont, hoe meer rare dingen je tegen komt.

Aangezien ik zelf weinig kaas gegeten heb van vloerverwarmingsinstallaties, hoop ik hier wat expertise te vinden.

De verwarminginstallatie is als volgt:
Grond/Water warmtepomp, vloerverwarming op de begane grond, radiatoren op de bovenverdieping.

Er zat na controle al een zone van de vloerverwarming aangesloten op de verkeerde thermostaat (huiskamer thermostaat naar bijkeuken vloerverwarming en andersom).

Nu was ik het sluipverbruik in de gaten aan het houden, en viel mij op dat de twee pompen die het vloerverwarmingswater rondpompen continu aanstaan - ook bij 25+ graden buiten, terwijl de thermostaat overal op 6c staat (minimum).

Ik vond een temperatuurschakelaar, en die stond op 90c.... Vandaar dat de pomp dus nooit afsloeg. Een rondje googlen leerde mij dat hij op 30-35c hoort te staan in de zomer.

Blijkt die temperatuurschakelaar enkel de afvoer/retour pomp te schakelen. De aanvoerpomp blijft constant draaien.

Is dat de bedoeling, of horen de aanvoer/afvoerpomp samen geschakeld te zijn? Lijkt mij logischerwijs wel het geval, anders ben je natuurlijk A: onnodig aan het pompen en B: de aanvoerpomp moet vloeistof door de afvoerpomp heen drukken, die uit staat.

Ik kan het natuurlijk bij het verkeerde eind hebben, vandaar een fotootje waarvan ik hoop dat de kenners duidelijk kunnen zien wat ik bedoel.

Nummering:

1: temperatuurschakelaar, verbonden met nr 2
2: afvoerpomp. Deze zit in de retourleiding die uit de grond komt. Pompt op de afbeelding naar links.
3: aanvoerpomp. Pompt op de afbeelding ook naar links. Staat 24/7 aan, zo te zien niet geschakeld.
4: 2 temperatuursensoren die ergens heen gaan, ik vermoed naar de thermostaat of de grond/water warmtepomp om temperaturen van aan en afvoerleiding door te geven. Kabels zitten zo goed weggewerkt dat ik zo snel niet kan zien waar het precies heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX8W4fXZ-P067qnN8BDaHTZEyGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHD24D0fnI2OLZcLFavdh1ie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtanHxyuDY8gn3kwZuWI-IAC72o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmtyDGrlgemudvTcHJknFmmm.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank voor het meekijken/denken!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
- Met moderne pompen is het verbruik zo laag, dat een pompschakelaar nauwelijks opbrengt. Het zien er geen moderne pompen uit; maar let wel op dat je geen problemen creëert (warmtepomp heeft grote debieten over lange tijd nodig om zuinig te werken).
- Met bodemwarmtepomp kan je "gratis koelen"; door het water uit de bodem (rond de 15°) te circuleren door je vloer (verbruikt enkel wat electriciteit om de waterpompen te laten draaien). Kan jou installatie dat? Is het misschien ook aangenaam fris
- Wie heeft die thermostaat op 6° gezet? Als de warmtepomp daar op reageert en er is geen beveiliging tegen condenseren dan ben je constant enorm veel energie aan het verbruiken.... Normale nachttemperatuur van 16 - 18°C is laag genoeg toch?
- De voornaamste vraag zit hem in de warmtepomp (en de zoneregeling); daar moet je beginnnen voor je de rest bekijkt.

Dus als ik het zo zie: best om overal af te blijven, en iemand met kennis er bij te halen (als er een probleem is, want dat is nog maar de vraag) :(:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
dat is een leuk knoopje. ;)
(waarmee ik niet zeg dat er iets fout is, het ziet er op de eerste blik helemaal niet heel erg fout uit.
sommige dingen zijn een beetje anders als wat ik normaal zie, maar dat is niet fout.)

vaak worden deze systemen geleverd zonder temperatuur schakelaar voor de pomp.
dus draait de pomp 24x7 heel het jaar door.
dit kost veel stroom en word er vaak een schakelaar met temperatuur sensor gebruikt, zodat de pomp alleen werkt als er warm water is.
deze heb ik in mijn systeem zelf toegevoegd, en verdiend zich zo terug.
(ik gebruik een amframatic er voor, omdat de andere merken aardig bagger vond.
dus dat kan een leuk tipje zijn om naar te kijken:
https://www.thermostaat.e...nDN4CoK9UXtRoCwZ4QAvD_BwE )

maar jij gebruikt een water/water warmtepomp (grond/water bestaat niet, lol grond kun je niet rond pompen ;) )
en die dingen kunnen ook koelen, als je dat wil gebruiken met je vloerverwarming, dan wil je niet zo een schakelaar gebruiken, maar hem ook in de zomer door laten gaan zo dat je ook kunt koelen.

dan zou het dus leuker zijn als de warmtepomp dus de vloerverwarmings pomp aanstuurt.
dat is de trade-off tussen niet verspillen en toch kunnen koelen.
(maar er is een grote kans dat het niet kan en daarom niet is gedaan. :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-11 11:13
naftebakje schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:28:
- Met moderne pompen is het verbruik zo laag, dat een pompschakelaar nauwelijks opbrengt. Het zien er geen moderne pompen uit; maar let wel op dat je geen problemen creëert (warmtepomp heeft grote debieten over lange tijd nodig om zuinig te werken).
- Met bodemwarmtepomp kan je "gratis koelen"; door het water uit de bodem (rond de 15°) te circuleren door je vloer (verbruikt enkel wat electriciteit om de waterpompen te laten draaien). Kan jou installatie dat? Is het misschien ook aangenaam fris
- Wie heeft die thermostaat op 6° gezet? Als de warmtepomp daar op reageert en er is geen beveiliging tegen condenseren dan ben je constant enorm veel energie aan het verbruiken.... Normale nachttemperatuur van 16 - 18°C is laag genoeg toch?
- De voornaamste vraag zit hem in de warmtepomp (en de zoneregeling); daar moet je beginnnen voor je de rest bekijkt.

Dus als ik het zo zie: best om overal af te blijven, en iemand met kennis er bij te halen (als er een probleem is, want dat is nog maar de vraag) :(:)
Bedankt voor het meedenken!

De pompen hebben 3 standen - ze staan momenteel in "eco" wat een verbruik van net boven de 30 watt oplevert.

Ik geloof niet dat mijn installatie ook kan koelen - dat is overigens ook niet nodig. het betreft een GeoPro GS60 installatie.

Ik heb inderdaad zelf de thermostaten naar beneden gedraaid. De warmtepomp is in de zomer eigenlijk alleen nodig voor warm water, dat komt uit dezelfde installatie.

EDIT: Ik ben even door de installatiehandleidingen aan het bladeren met Google translate (alleen in Scandinavische talen beschikbaar, zo te zien) en hij kan inderdaad wel koelen.

Toch de installateur maar eens opzoeken en vragen of hij langs wil komen om e.e.a. uit te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door XelaRetak op 15-08-2022 11:00 ]