Aankoop in NL webshop, garantie claimen in buitenland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:42
Ruim een jaar geleden kocht ik een Airfryer via een grote Nederlandse webshop. Deze kocht ik (blijkt nu) niet direct bij de webshop, maar via een partner van het betreffende platform.
Helaas is nu het handvat defect en heb ik een garantieclaim/reparatieaanvraag ingediend. Ik mag het toestel opsturen naar de partner, maar dat adres bevindt zich in België. Nu heb ik er geen problemen mee om het artikel naar België te sturen, maar wie draait op voor de (additionele) verzendkosten?
Als ik het naar een NL adres zou sturen, zou ik 7 euro kwijt zijn, nu zijn de kosten 20 euro (groot pakket).
Ik heb de partner al om een verzendlabel gevraagd, maar daar doen ze niet aan. De webshop zelf heb ik nog niet benaderd met deze vraag, omdat ik graag eerst even wil weten waar ik recht op heb.
Hier kom ik het volgende tegen:
Volgens de EU-wetgeving moeten gebrekkige producten binnen de wettelijke termijn van twee jaar worden gerepareerd of vervangen zonder dat de consument daarvoor hoeft te betalen. De consument hoeft dus ook de verzendkosten niet te betalen. De verkoper moet dus alle verzendkosten betalen: zowel die voor het terugsturen van de camera naar de verkoper, als de kosten om de camera terug naar u te sturen.

Maar de verkoper mag wel vragen of hij de camera mag onderzoeken om na te gaan of deze defect was op het moment van levering. In dat geval moet u wellicht betalen om de camera naar de verkoper te sturen. Als de camera inderdaad defect blijkt te zijn, kunt u deze kosten terugvragen.
En stel dat ik deze extra kosten zelf moet betalen, waar ligt dan de grens? Dan zou je als malafide webshop al je garantieclaims naar Hawaï kunnen laten sturen, wat natuurlijk niemand gaat doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Ja, als je van een winkel uit Hawaii iets koopt moet het terug naar Hawaii.
Hooguit kan je webwinkel erom vragen, want ze hebben laatst al claim over de bestelknop gehad, dat er dan een betaalverplichting is. Ik kan me voorstellen dat zoiets als een shop ineens in buitenland hier ook onder valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Garantie dient kosteloos te zijn alleen kunnen ze wel zeggen dat je het zelf moet opsturen. Als de garantie dan wordt toegewezen dienen ze je verzendkosten ook te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
99ruud99 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:06:
Ja, als je van een winkel uit Hawaii iets koopt moet het terug naar Hawaii.
Ja, alleen nu koop ik het uit een Nederlandse webshop, maar moet de garantieclaim naar België

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

Paul! schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:01:
[...]

Ja, alleen nu koop ik het uit een Nederlandse webshop, maar moet de garantieclaim naar België
Nee je koopt via een Nederlands portaal bij een Belgische aanbieder.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
Paul! schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:00:

De webshop zelf heb ik nog niet benaderd met deze vraag, omdat ik graag eerst even wil weten waar ik recht op heb.
Het kan best zijn dat je deze kosten voor moet schieten, echter als het beroep op non-conformiteit slaagt zal de webshop deze kosten moeten terugbetalen. Of deze webshop dat zal doen, en wat het je mogelijk kost om je gelijk te halen is natuurlijk mogelijk een ander verhaal. Misschien zijn ze heel schappelijk, misschien ook niet.
En stel dat ik deze extra kosten zelf moet betalen, waar ligt dan de grens? Dan zou je als malafide webshop al je garantieclaims naar Hawaï kunnen laten sturen, wat natuurlijk niemand gaat doen.
Binnen de EU zit je voor zover ik weet aan onze regels, en moet het bedrijf deze kosten dus bij een geslaagd beroep op non-conformiteit op zich nemen.

Bestel je bij een webshop buiten de EU kan dat anders zijn, denk bijvoorbeeld aan de talloze webshops uit China. Zelf daar zou het, afhankelijk van de omstandigheden, kunnen zijn dat ze zich eigenlijk aan onze wet moeten houden, maar zie dat uiteraard maar eens af te dwingen bij een shop uit China of een ander ver land.

Kortom wel iets om op te letten voor je besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dennism schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Het kan best zijn dat je deze kosten voor moet schieten, echter als het beroep op non-conformiteit slaagt zal de webshop deze kosten moeten terugbetalen. Of deze webshop dat zal doen, en wat het je mogelijk kost om je gelijk te halen is natuurlijk mogelijk een ander verhaal. Misschien zijn ze heel schappelijk, misschien ook niet.
Het moeten voorschieten van kosten is een drempel die een consument ervan kan weerhouden aanspraak te maken op een deugdelijk product. Ik vind de verzendkosten naar België vrij fors en denk dat de verkoper de kosten moet voorschieten.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennism schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:01:
Binnen de EU zit je voor zover ik weet aan onze regels, en moet het bedrijf deze kosten dus bij een geslaagd beroep op non-conformiteit op zich nemen.
De winkel zal dan zelf ook het defecte product moeten zien om te bepalen of het inderdaad 'correcte' non-conformiteit is. Het bedrijf hoeft dus zeker niet per se op voorhand die kosten te betalen, maar kan dat achteraf in de factuur bijvoorbeeld als credit terug doen aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
CH4OS schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:15:
[...]
Het bedrijf hoeft dus zeker niet per se op voorhand die kosten te betalen
Dat is toch ook precies wat ik zeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:01

Speedmaster

Make my day...

Wat zijn de kosten als je zelf een nieuw handvat koopt en monteert…? Voor minder als €25,= ga ik niet tobben over garantie en monteer ik op eigen kosten wel een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Zelf een nieuw handvat kopen was waarschijnlijk goedkoper (en minder gedoe) geweest. Maar het product is inmiddels teruggestuurd. Ik wacht even af wat er uit komt.
Met de webshop zelf heb ik in het verleden wel goede ervaringen gehad qua oplossen van garantieclaims, dus daarom er toch voor gekozen hem op te sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul!
Toch nog even een update. Het is (eindelijk) afgerond.
Het defecte handvat viel onder garantie, maar de partner kon het niet leveren en ook geen nieuw product aanbieden. Ik heb dus mijn geld teruggekregen.
De verzendkosten die ik zelf heb gemaakt om het product naar België te sturen zouden in overleg met de webshop door de partner terugbetaald worden. Dat is uiteindelijk niet gebeurd, maar ik heb de waarde in een cadeaubon van de webshop geaccepteerd.
Heb overigens dezelfde airfryer nu nieuw via de webshop besteld. En hij was 9 euro voordeliger dan 1,5 jaar geleden.

Het hele proces heeft een hele tijd geduurd (partnerbedrijf reageerde wel snel op de mails, maar de daadwerkelijke actie bleef telkens uit), maar het is opgelost.
Pagina: 1