Huidige desktop houden, of overstappen op mini-pc?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-05 17:38
Hallo,

Ik weet niet of ik dit in het correcte forum post, maar dit leek mij de meest relevante plaats om dit te vragen. Als ik mij vergis, zou een mod dit topic dan naar het correcte forum kunnen verplaatsen?

Ik heb op het moment een Acer Aspire XC-780 (volledig Intel, aangeschaft: 2016), en het ding doet het nog goed. Windows begon problemen te geven, dus heb ik er Linux op gezet, dat uitstekend functioneert. Ik heb ook geen bizarre eisen van mijn computer: Office, netflix, browsen, email, spotify, dergelijke dingen. Geen games, geen 3D modelling, geen movie/audio editing.

Nu begin ik mij zorgen te maken over de energierekening (gezien het nieuws van de laatste tijd). De computer (een desktop) is wat oud, en verbruikt best wat energie. Zodoende zat ik te denken wat geld te investeren in een mini-pc (die zijn over het algemeen zuiniger, heb ik begrepen). Ik vroeg mij echter af, is het wel de investering waard, of kan ik mijn huidige computer beter gebruiken totdat hij op is en dan kijken naar een nieuwe mini-pc.

Mijn computer functioneert op zich nog prima (geen hardwareproblemen), ik maak mij alleen zorgen over het stroomverbruik, en of het misschien beter is iets zuinigers te kopen.

Beste antwoord (via Expresso op 12-08-2022 08:51)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Hang er eens een energiemeter achter.
Je kan beter je tv / koelkast / magnetron / oven / waterkoker / (alles met verwarmingselement) vervangen.

Stel, je stelt je pc beetje prima in, dan verbruikt hij in totaal minder dan 50 W.

Stel je koopt een nieuwe zuinige mini pc, die zit dan op 45 W, maar kost wel 500 euro.

Dat is een verschil van 5w op 500 euro, 1 w 100 euro.
1 kwh is rond de 50 CT, dus 200 kWh voor 100 euro.
Dat is dus 200*1000=200.000 uur je pc aan hebben staan voor je de prijs eruit hebt gehaald...

Zuiniger is je pc snachts af te sluiten...

[ Voor 59% gewijzigd door 99ruud99 op 12-08-2022 07:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-05 05:23
Wat laat jou denken dat er veel stroom doorheen gaat? Het nieuws? Dan zou ik eerder overstappen dan zelf het probleem proberen aan te pakken.

Je hebt ook geen dedicated GPU voor gaming erin dus ik ben benieuwd waar je je zorgen vandaan haalt. Als je je zorgen maakt over energie als in dat het geld kost, dan zou je naar mijn mening niet moeten investeren. Een 7400 zou het nog prima moeten doen voor wat je doet, dus ook geen idee waarom je eerst aangeeft dat er geen hardware problemen zijn, maar dat windows wel problemen geeft en je dan meteen naar Linux gaat.

Ik weet niet hoe het in Linux zit, maar je kan ipv Full Performance beter dan een Power Save mode gebruiken.

Als je compleet van het energie idee af wilt, dan zou ik eerder denken aan een oplossing in de Cloud, Samsung Dex of Raspberry Pi ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:17
Een i5-7400 i.c.m. de juiste hardware kan makkelijk onder de 10W komen qua verbruik. Beeldscherm daarbuiten gelaten natuurlijk. Begin eerst met meten van je huidige computer. Maak dan eens het sommetje wat een nieuw apparaat kost, hoeveel je denkt te besparen en dan vervolgens hoe lang je de investering hebt terugverdiend.

Ik denk dat het tegenvalt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:08
Hang er eens een energiemeter achter.
Je kan beter je tv / koelkast / magnetron / oven / waterkoker / (alles met verwarmingselement) vervangen.

Stel, je stelt je pc beetje prima in, dan verbruikt hij in totaal minder dan 50 W.

Stel je koopt een nieuwe zuinige mini pc, die zit dan op 45 W, maar kost wel 500 euro.

Dat is een verschil van 5w op 500 euro, 1 w 100 euro.
1 kwh is rond de 50 CT, dus 200 kWh voor 100 euro.
Dat is dus 200*1000=200.000 uur je pc aan hebben staan voor je de prijs eruit hebt gehaald...

Zuiniger is je pc snachts af te sluiten...

[ Voor 59% gewijzigd door 99ruud99 op 12-08-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:46
ik ben zelf al ruim een jaar overgestapt op zo'n mini pc en heb net als TS geen hoge eisen aan een systeem. Game zelf niet en heb alleen de basic pc nodig. In min geval was het eenvoudig, mijn 10'jaar oude desktop moest vervangen worden en had nog een paar liggen.

Dit soort mini pc's kan ik zeker aanraden, qua performance, helemaal prima zolang je er maar niet mee wil gamen, of andere zware taken. Je kan er verder heel veel mee, browsen, office, muziek streamen, netflix kijken. Voor mij meer dan voldoende en draai ook zowel windows als linux.. Dan heb je een mini pc die draait op 19/12 volt 5 ampere. Bij elkaar 95 Watt max, maar het werkelijk verbruik ligt lager, rond de 10/20 watt meende ik. Wat ook lekker fijn is, is dat het allemaal zo lekker klein is en bijna geen ruimte in beslag neemt.

Qua aanschafprijs, valt mee. Een tweedehands nuc is niet zo duur, zou wel voor minstens een i5 gaan, een i3 merk je,anders kan je ook voordelig van die i5s op aliexpress kopen, linux draait ok. Windows 11 heb je een nieuwere generatie processor nodig en die zijn heel vaak verouderd op aliexpress.

Bedparen gaan die mini pcs zeker doen. Een top idee als je je verbruik wil verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-05 17:38
Bedankt voor de reacties. Ik heb er een hoop aan gehad!
Pagina: 1