Geen surround via HDMI - Denon AVR-X1000 / LG 65SJ800V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Hoe kan ik op een laagdrempelige wijze surround sound vanaf mijn televisie afspelen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Receiver: Denon AVR-X1000
Surround set: Teufel Ultima 40 Surround Power Edition
Televisie: LG 65SJ800V
High speed HDMI 2.1 kabel van Teufel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wanneer ik mijn televisie via de HDMI kabel aansluit op mijn receiver, via de ARC aansluiting, dan krijg ik geluid via de set. Maar helaas alleen in stereo. De surrounds doen niet mee.

In de instellingen van mijn tv heb ik aangegeven dat het surround geluid automatisch geselecteerd moet worden. Het staat niet op PCM.

Wanneer ik de tv met een optische kabel aansluit, dan ontvang ik wel surround sound. Dit werkt alleen wanneer ik de bediening via ARC uitzet. Anders wil de receiver automatisch via HDMI het geluid afspelen. Ook als ik in de tv kies voor geluid via de optische kabel. Dan speelt hij gewoon geen geluid af.

Deze oplossing werkt, maar dan moet ik handmatig de receiver aanzetten, de audio out oo de tv wijzigen én ik moet voor het volume de afstandsbediening van de receiver gebruiken. Dat heb ik liever niet.

Ik lees dat er meer problemen zijn in combinaties van tv's en receivers. Dat zou te wijten zijn aan de verschillende hdmi versies. Als ik het goed heb ondersteunt mijn televisie versie 2.0b. En de receiver 1.4.

Is dit probleem uitsluitend op te lossen door een andere receiver aan te sluiten? En moet deze dan meteen hdmi 2.1 ondersteunen? Zoals de Denon AVR-X1700H, of de Denon AVR-S760H? Of is er een simpelere oplossing?

Beste antwoord (via saviour op 15-08-2022 21:52)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:38

FeaR

In GoT we trust

saviour schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Bedankt voor jullie reacties @FeaR en @AntoniusDD . Ik heb zojuist de hdmi kabel vervangen door een goedkoper exemplaar dat ik nog had liggen. Het werkte meteen. 8)7
Dan wordt het de samenvatting van wat ik eerder postte: het leed dat HDMI CEC heet.
Wees blij dat bij jou een andere kabel de oplossing was. Er is geen peil op te trekken wat de trigger kan zijn om iets te laten werken of niet (meer) te laten werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

saviour schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:57:
Maar helaas alleen in stereo. De surrounds doen niet mee.
Just to be sure: je test wel met een surround bron? Je zal niet de eerste zijn die test met een stukje muziek of zijn surround het doet.
In de instellingen van mijn tv heb ik aangegeven dat het surround geluid automatisch geselecteerd moet worden. Het staat niet op PCM.
Is er nog een andere optie naast automatisch? PCM moet je sowieso niet hebben. PCM is maximaal twee kanalen over HDMI ARC.
Wanneer ik de tv met een optische kabel aansluit, dan ontvang ik wel surround sound. Dit werkt alleen wanneer ik de bediening via ARC uitzet. Anders wil de receiver automatisch via HDMI het geluid afspelen. Ook als ik in de tv kies voor geluid via de optische kabel. Dan speelt hij gewoon geen geluid af.
Je hebt dus output vanaf S/PDIF als de TV in staat gesteld op ARC maar geen output meer als je selecteert dat je output via S/PDIF wilt?
Deze oplossing werkt, maar dan moet ik handmatig de receiver aanzetten, de audio out oo de tv wijzigen én ik moet voor het volume de afstandsbediening van de receiver gebruiken. Dat heb ik liever niet.
Puur kijkende naar de implementatie van HDMI ARC versus S/PDIF is die werking correct.
Ik lees dat er meer problemen zijn in combinaties van tv's en receivers. Dat zou te wijten zijn aan de verschillende hdmi versies. Als ik het goed heb ondersteunt mijn televisie versie 2.0b. En de receiver 1.4.
Verschillende HDMI versies zou ik hem niet snel op gooien. Enige wat daar echt een issue kan zijn is dat je terug valt van HDMI eARC naar HDMI ARC als niet alles eARC is, laatste versie telt. Maar HDMI moet met elkaar kunnen werken. Waar ik eerder de schuld leg is dat HDMI ARC HDMI CEC als basis gebruikt en dat is hit or miss omdat elke fabrikant dit zelf mat implementeren zoals ze willen. Een nieuwe receiver, TV of kabel hoeft dat issue niet op te lossen. Hoe nieuwer het apparaat des te groter de kans dat het wel werkt maar nul garantie. In dit soort gevallen kom je met support van de producent ook nergens. LG zal je naar Denon sturen en Denon naar LG.
Is dit probleem uitsluitend op te lossen door een andere receiver aan te sluiten? En moet deze dan meteen hdmi 2.1 ondersteunen? Zoals de Denon AVR-X1700H, of de Denon AVR-S760H? Of is er een simpelere oplossing?
Zie deels boven. Simpelste oplossing is de HDMI kabel wisselen, zelfs dat kan effect hebben. Of de receiver HDMI 2.1 moet ondersteunen is aan jou. Ben je meer klaar voor de toekomst maar in de huidige setup heb je het niet nodig aangezien de TV slechts HDMI 2.0b is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-10 13:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLzNvcawulczitRg0JByJqIRhz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AeGv2CO0FcKQ7Zoi6Twc8zYY.png?f=user_large

in een enkel geval staat er gewoon iets niet goed ingesteld
ik heb de x2000 en als er daar iets mis is ga ik in het webinterface van de receiver
het komt voor dat door het wisselen van de HDMI poort tijdens dat de toestellen ingeschakeld zijn settings kwijt raken dus alle toestellen uitschakelen en een voor een herstarten
de eid volgorde is dan in de war

[ Voor 3% gewijzigd door AntoniusDD op 12-08-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-10 13:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtGjRFpHJpfPYkM54uhkj9cDXw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwFomwt3eORLHK8e316xTkkJ.png?f=fotoalbum_large

de inputs controleren of die ook juist zijn gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties @FeaR en @AntoniusDD . Ik heb zojuist de hdmi kabel vervangen door een goedkoper exemplaar dat ik nog had liggen. Het werkte meteen. 8)7

Ik zal later nog eens verder in jullie reacties duiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

saviour schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:47:
Dan wordt het de samenvatting van wat ik eerder postte: het leed dat HDMI CEC heet.
Wees blij dat bij jou een andere kabel de oplossing was. Er is geen peil op te trekken wat de trigger kan zijn om iets te laten werken of niet (meer) te laten werken.

Pagina: 1