Merk&maat hetzelfde: prijsverschi?Voor- & nadelen van TV OS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-09 10:31
Mijn vragen:

We zijn aan het kijken voor een nieuwe TV. Wensenlijstje tot nu toe ~ 50 inch, ambilight, budget <1k€. Als ik dan een beetje specs ga kijken dan zie ik eigenlijk nauwelijks verschillen. Of iig op gebied van termen die mij iets zeggen. Toch zie je enorme prijsverschilllen die ik eigenlijk niet goed thuis kan brengen, anders dan dat je release-jaar en androidversie flink mee lijken te tellen (een enkele philips TV heeft een ander OS). Natuurlijk als je OLED vs andere technieken vergelijkt zit je in een totaal andere prijsklasse, maar ook tussen edge-lit TV's kan je gewoon een ambilight TV van 390 of 900 kopen?

Nu is mijn vraag eigenlijk: is zo'n androidversie iets relevants om naar te kijken? Wordt de featureset beter? Zegt het iets over ondersteuning en levensduur van de TV? Moet je juist geen android willen maar iets anders? Zegt het allemaal niet zoveel, maar is het alleen relevant icm de SoC in de TV: dus performt het allemaal een beetje vlot in de menu's enzo ipv naar een versie te kijken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
N/A: heb een beugel hangen die tot 55" kan, en een paar outputs via HDMI: tv tuner, steamlink via een schakelbare HDMI switch op 1 poort van onze huidige TV, chromecast op de andere gevoed via USB. Dus niet heel spannend. Misschien dat er in de toekomst nog een soundbar oid komt, maar tot nu toe doen we het gewoon met TV audio en gaan we voor meer ervaring naar de thuisbioscoop op zolder (beamer + surround set). Denk niet dat dit heel relevant is voor mijn vraag?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
FAQ doorgenomen mbt wat moet ik kopen. In pricewatch gefilterd op philips TV's van deze afmetingen, en dan eens prijzen, review scores e.d. vergelijken. Daarbij zijn de grootste verschillen die mij opvallen de release jaren en android versies. Qua functionaliteit zie ik nauwelijks grote verschillen? Hier en daar lees je een review, maar ook daar vind ik het moeilijk om nu precies trends te ontwaren tussen al de verschillende modelnr's die voorbij komen.

Kijk bijvoorbeeld naar deze vergelijking: wat zijn nu dingen die er voor jullie uitspringen qua het verklaren van de prijsverschillen?

Van het weekend gaan we denk ik maar eens naar een winkel om één en ander echt te kunnen ervaren, maar ik zou graag een beetje beslagen ten ijs komen, vandaar dat ik al een beetje online aan het kijken was.

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Only dead fish go with the flow

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:10

Major_ton

Shoot!

Als je hoe dan ook Ambilight wilt is Philips je enige optie. Het is een bijzonder effect met als nadeel dat je TV kleiner lijkt wanneer het aan staat. Als je graag in het donker kijkt is OLED absoluut aan te raden en heeft Ambilight weinig tot geen meerwaarde. AndroidTV heet tegenwoordig GoogleTV. Beide OS'en werken goed, maar soms wat traag. Een mooi alternatief is een LG OLED C1 / C2. Je kan daar eventueel je eigen bias light aan toevoegen al is dat absoluut niet nodig. Al je genoemde opties zijn LCD TV's die ver verwijderd blijven van de kwaliteiten van een OLED TV. Wat LCD TV's betreft speelt Philips niet echt een significante rol meer en doen Samsung en Sony het stukken beter.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:42
Je wilt 50 inch zie ik... Maar ik heb 55 inch oled (855/805) en dan heb je bij philips deze keuze..

https://tweakers.net/tele...-ojDoj7wSq3K0GbqeH2AqpXwA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
Major_ton schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:16:
Als je hoe dan ook Ambilight wilt is Philips je enige optie. Het is een bijzonder effect met als nadeel dat je TV kleiner lijkt wanneer het aan staat. Als je graag in het donker kijkt is OLED absoluut aan te raden en heeft Ambilight weinig tot geen meerwaarde. AndroidTV heet tegenwoordig GoogleTV. Beide OS'en werken goed, maar soms wat traag. Een mooi alternatief is een LG OLED C1 / C2. Je kan daar eventueel je eigen bias light aan toevoegen al is dat absoluut niet nodig. Al je genoemde opties zijn LCD TV's die ver verwijderd blijven van de kwaliteiten van een OLED TV. Wat LCD TV's betreft speelt Philips niet echt een significante rol meer en doen Samsung en Sony het stukken beter.
Het is de vrouw die ambilight wil, dus niet of nauwelijks speelruimte voor wat anders :-). In de winkel maar eens kijken of de LCD's er dusdanig brak uit zien naast de OLED's dat we haar in die richting kunnen krijgen...

Heb je nog een visie op waar die prijsverschillen nu precies vandaan komen? Is dat puur modeljaar en pricine positioning voor TV's met verder vergelijkbare specs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55
@Toiletman Neem je een LG C1/C2 + Philips Hue Sync Box. De prijsverschillen lijken vooral te liggen aan de verkrijgbaarheid van het model, gezien 3 tv's maar bij 1 of 2 winkels verkrijgbaar zijn en nogal overpriced zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Dan kies je toch voor beide :) pricewatch: Philips 55OLED805/12 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
belmonde schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:04:
Je wilt 50 inch zie ik... Maar ik heb 55 inch oled (855/805) en dan heb je bij philips deze keuze..

https://tweakers.net/tele...-ojDoj7wSq3K0GbqeH2AqpXwA
mmz, idd geen 50" OLED. Dan kom je dus iid meteen op TV's precies op budget. Heb jij nog specifieke op/aanmerkingen mbt de 855/805? Of dingen waar je achteraf op zou letten?

Als ik naar jouw lijstje kijk heb je daar idd ook weer de keuze tussen 1k€ of 2k€. In de specs zie je daar dan 20Hz hogere refresh rate voor terug en support voor sync. En natuurlijk verschillende modeljaren en android versies.... zijn dat dingen die het dubbele betalen echt waard zijn? Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hebben vorig weekend toevallig deze aangeschaft:
pricewatch: Philips 55OLED706 Zwart
Nou komen we van een oud beestje af, maar wij zijn erg tevreden tot nu toe. Zowel de Ambilight als het OLED zijn fantastisch, waar we met de oude tv de gordijnen dicht moesten doen als de zon erop scheen, hoeft dat nu niet.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Toiletman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

mmz, idd geen 50" OLED. Dan kom je dus iid meteen op TV's precies op budget. Heb jij nog specifieke op/aanmerkingen mbt de 855/805? Of dingen waar je achteraf op zou letten?

Als ik naar jouw lijstje kijk heb je daar idd ook weer de keuze tussen 1k€ of 2k€. In de specs zie je daar dan 20Hz hogere refresh rate voor terug en support voor sync. En natuurlijk verschillende modeljaren en android versies.... zijn dat dingen die het dubbele betalen echt waard zijn? Wat zie ik over het hoofd?
Er zit 2 jaar tussen de modellen in. Kijk eens naar wat dat doet met andere producten... mogelijk andere HDMI versie, nieuwe OLED techniek en/of meer helderheid, energieverbruik, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:50
Alle 50” Philips LCD tv’s hebben een 60Hz VA paneel, dit betekend een relatief goed contrast maar matige kijkhoeken.

Het verschil zal onderling enkel op detail niveau zijn, denk o.a. aan de afwerking, processing etc. Zo te zien klopt de info in de pricewatch niet, aan het uiterlijk te zien zijn het allemaal direct led modellen. Afhankelijk van de implementatie kan dit voor een wat betere uniformiteit zorgen echter is dit niet de insteek van Philips, het is simpelweg goedkoper om te produceren. De grote prijsverschillen tussen de genoemde Philips modellen zit ‘m dus voornamelijk in de marges.

Een paar jaar geleden werd er nog een relatief langzame MediaTek SoC gebruikt, dit kwam de beleving niet ten goede. Sinds twee jaar zijn de gebruikte SoC’s in de Philips OLED modellen prima en vergelijkbaar met een Nvidia Shield (2019 versie). Ik weet niet of Philips ook dezelfde SoC in zijn ‘lagere’ LCD line-up gebruikt.

Wanneer je ook regelmatig naar films/ series kijkt en je waarde hecht aan beeldkwaliteit zou ik voor en 48/ 55” OLED gaan. Kijk je er af en toe alleen wat reguliere tv mee, dan volstaat een 50” LCD tv prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:42
Toiletman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Oled tv's komen NIET in 50 inch.. Maar in 48 inch.

Die heeft philips ook.. Zelfs ook 1 type (48" 935) met soundbar. De 48 inch 806-type is zonder maar iets goedkoper. Bij hello tv kun je ook korting aanvragen of tv inruilen.. maar dat is voor de schijn om gewoon korting te geven..

Mijn 55 inch 855 oled.. heeft een niet denderende afstandsbediening kwa buttons.. Zitten zonder voelbaar verschil allemaal naast elkaar. Is snel en prima functionerend maar niet handig.. De 855 is draaibaar en heeft meer ruimte onder voor een soundbar en geeft geluid wat meer ruimte.. De 805 zit strak op het meubilair en is niet draaibaar.

Wil je toch kleiner.. en oled en ambilight. Wle korting vragen via de chat.
pricewatch: Philips 48OLED935/12 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Toiletman Aankoopadvies doen we in CEK; je topic is daarheen verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

PB-powell schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:39:
...waar we met de oude tv de gordijnen dicht moesten doen als de zon erop scheen, hoeft dat nu niet.
Lang en direct zonlicht? Zo ja zou ik toch eens beginnen met voor verduistering te zorgen. Direct zonlicht op een OLED is not done en kan het paneel beschadigen. In het LG OLED topic is recent nog een voorbeeld gelost. @Toiletman houd daar rekening mee als de keuze op een OLED komt te vallen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43

PB-powell

Mr. Laziness

FeaR schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:55:
[...]

Lang en direct zonlicht? Zo ja zou ik toch eens beginnen met voor verduistering te zorgen. Direct zonlicht op een OLED is not done en kan het paneel beschadigen. In het LG OLED topic is recent nog een voorbeeld gelost. @Toiletman houd daar rekening mee als de keuze op een OLED komt te vallen.
Thanks, dat wist ik oprecht niet! Momenteel hebben we de gordijnen toch dicht vanwege de warmte, maar eigenlijk staat dat ding de helft van de dag in de zon. Om dat op te lossen zouden we de hele woonkamer moeten herinrichten en wat qua kabelmanagement niet eens kan (kabels over de vloer). Maar dat zou voer voor een andere discussie zijn.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toiletman
S1NN3D schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:20:
@Toiletman Aankoopadvies doen we in CEK; je topic is daarheen verplaatst.
Misschien handig om dat in de televisie beleid en/of FAQ op te nemen dan, die vermeldt dat namelijk niet.
Ik heb een vraag over televisies dus vandaar dat ik in het televisieforum kijk.
Prima idee; aan de FAQ toegevoegd.

[ Voor 5% gewijzigd door S1NN3D op 12-08-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Toiletman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:34:
Het is de vrouw die ambilight wil, dus niet of nauwelijks speelruimte voor wat anders :-).
Totdat ze de Lion King in 4k op een OLED ziet ;)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1