Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Leopolman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-02-2024
Hallo, ik ben Leo, nieuw hier op dit forum
Mijn vraag
Ik wil het aantal zonnepanelen uitbreiden..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn achtertuin ligt op het zuiden. Momenteel heb ik 16 solar frontier 170wp panelen op mijn schuine dak liggen en deze zijn in 2 strings aangesloten op een Goodwe omvormer 3600DS 2 mpp. Ik wil de installatie uitbreiden met 4 of 6 solar frontier panelen 170wp, deze wil ik monteren op het platte dak van mijn schuurtje, ook op het zuiden. Het vermogen van mijn huidige panelen is 2720wp dus volgens mij kan ik de uitbreiding aansluiten op de bestaande omvormer maar weet niet hoe. Zoals eerder vermeld zijn de panelen aangesloten in 2 strings maar vanwege de ligging van de panelen is dat volgend mij niet nodig. Kan ik de huidige panelen aansluiten in 1 string door de connectoren aan de omvormer parallel aan te sluiten op 1mpp en de uitbreiding aansluiten als string 2. kunnen de 4 of 6 panelen dan in serie of moeten die parallel
Wie kan mij adviseren
...

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoi Leo,

Welkom op tweakers.

Voordat ik iets ga bedenken....
Kun je nog aan die panelen komen dan? Die worden al eentijdje niet meer gemaakt. (voor europa)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Leopolman
Ik heb er tweede hands 8 op de kop kunnen tikken

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vermoed dat je nu 4 strings van 4 hebt, die verbonden zijn op het dak per 4 panelen
Daarvan komen er dus 2 string binnen (maar zijn ze op het dak dus ook nog eens parallel verbonden.)

8 panelen in 1 string is gewoon teveel voltage voor een 1 fase omvormer.
1 paneel levert `86 Vmpp
Belangrijk om te weten is: hoeveel Vmpp lees je af op de omvormer bij beide ingangen = aantal panelen in 1 string.

Dus je kan:
uitbreiden met 4, parallel op 1 ingang (hoeveel vrije aansluitingen heb je nog, anders werken met y-connectoren
Of uitbreiden met 2x 3, dan zet je de huidige op 1 ingang en de 2x 3 op de vrije ingang.
Ongelijke strings mogen niet op 1 ingang, dus niet 3 + 4 samen

Maar eerst: hoeveel Vmpp lees je nu (morgen als het weer licht is) af?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2022 22:04 ]

• Leopolman
Goede morgen, net even gekeken in de omvormer gekeken. Spanning fluctueert behoorlijk maar Upv beide rond de 325 volt. Ik heb op de omvormer geen vrije ingangen meer.

Als ik je goed begrijp kan ik de bestaande panelen met Y connectoren aansluiten op 1 ingang van de omvormer waardoor de andere ingang beschikbaar komt voor de uitbreiding.

Als ik met 4 panelen uitbreid, kunnen die 4x parallel op de vrije ingang. Uitbreiding met 6, 2 x 3 parallel

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:45

mb1

325 is idd de spanning van een string van 4.
Even nagaan wat de bestaande omvormer per ingang aankan qua vermogen, maar je verhaal klinkt als een goede optie, alleen niet vier nieuwe panelen parallel zetten maar in serie😉

[ Voor 17% gewijzigd door mb1 op 12-08-2022 10:59 ]

• Leopolman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efh87x5rbP8t-Z_OXzMK0qi2jtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YIyBtRlFZdjNpjAbwaZ0z4Mo.png?f=user_large

max 10Amp, maar weet niet of dat per ingang is. Piek15 amp

• AUijtdehaag
  • Niet online
Leopolman schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:53:
Goede morgen, net even gekeken in de omvormer gekeken. Spanning fluctueert behoorlijk maar Upv beide rond de 325 volt. Ik heb op de omvormer geen vrije ingangen meer.

Als ik je goed begrijp kan ik de bestaande panelen met Y connectoren aansluiten op 1 ingang van de omvormer waardoor de andere ingang beschikbaar komt voor de uitbreiding.

Als ik met 4 panelen uitbreid, kunnen die 4x parallel op de vrije ingang. Uitbreiding met 6, 2 x 3 parallel
Niks meer aan toe te voegen
Je snapt het.

Er mogen 4 stringen van 4 panelen, parallel op 1 ingang.
Bij meer stringen parallel moet je de stringen afzonderlijk afzekeren.

Paneel heeft hoge spanning en lage stroom. Gaat prima.

• Leopolman
top, dank je voor je snelle reactie

• Leopolman
Eerste stap gezet, 2 ingangen parallel aangesloten. Andere ingang beschikbaar voor uitbreiding. Dat gaat nog even duren, moet nog betonnen frame storten. Info ook van dit forum😉
Pagina: 1