Bokszak 60kg ophangen aan bakstenen buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
Ik zou graag een bokszak willen ophangen aan een bakstenen buitenmuur. De muur is ongeveer 10 cm dik en ligt tussen de zijgevelmuur en een deurkozijn in. De zijgevelmuur is niet verbonden. Omdat de muur niet zo breed is ben ik bang dat deze het gewicht niet gaat houden.

De muurbeugel weegt 8 kg en de bokszak weegt 60 kg. De muurbeugel steekt 80 cm uit van de muur. Ik ben van plan chemische ankers te gebruiken met rvs pinnen.

Is er iemand die mij meer kan vertellen over of deze muur de belasting aankan?

[ Voor 53% gewijzigd door banaliteit op 13-10-2022 08:25 ]

Alle reacties

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 12:53

bonzz.netninja

Niente baffi

banaliteit schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:18:
Ik zou graag een bokszak willen ophangen aan een bakstenen buitenmuur. De muur is ongeveer 10 cm dik en ligt tussen de zijgevelmuur en een deurkozijn in. De zijgevelmuur is niet verbonden. Omdat de muur niet zo breed is ben ik bang dat deze het gewicht niet gaat houden.

De muurbeugel weegt 8 kg en de bokszak weegt 6 kg. De muurbeugel steekt 80 cm uit van de muur.

Is er iemand die mij meer kan vertellen over of deze muur de belasting aankan?

[Afbeelding]

In rood is locatie muurbeugel [Afbeelding]
Met een paar goede keilbouten/chemische ankers gaat dat echt nergens naar toe volgens mij. Ik heb schommels aan muren gemonteerd zien worden.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• banaliteit
bonzz.netninja schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Met een paar goede keilbouten/chemische ankers gaat dat echt nergens naar toe volgens mij. Ik heb schommels aan muren gemonteerd zien worden.
Ik bedoelde 60 kg. En ik ben idd van plan chemische ankers te gebruiken.

Bij een brede muur had ik er geen twijfels over, maar de muur is dus niet zo breed.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 10:23
In je TS staat dat die zak 60 kg weegt, en in je tekst 6 kg. Als het die laatste is is het natuurlijk geen probleem. Bij 60 kg lijkt het me dat het ook wel moet kunnen, tenzij je van plan bent om aan die boksbeugel te gaan hangen/schommelen ;).

Als je twijfelt, zou je ook nog een extra latje achter de ‘zakhouder’ kunnen plaatsen (zodat de ‘grip/voet van die houder niet (b.v.) 40 cm breed is zoals nu met vier schroefgaten, maar 80 cm met zes schroefgaten), zodat je de zijgevelmuur ook mee laat werken (en daar dus het buitenste schroefgat plaatst).

[ Voor 41% gewijzigd door JDillinger op 11-08-2022 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 19:28
Chemische ankers zou kunnen, geen keilbouten of andere spreidankers gebruiken, die drukken de boel stuk, en bij beweging gaan die los werken.

Bij een chemisch anker, even er op letten dat je het spul niet in je spouw spuit.
Er zijn speciale zeefhulsjes voor.
Check anders ook even Fischer, de Duo moet ook lukken.
Wel in de baksteen, niet in de voeg.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Of het relevant is weet ik niet, maar die muur moet meer dan die 68 kilo kunnen (ver)dragen. Je gaat immers tegen die zak slaan/schoppen en dan komt er meer druk op te staan. Houd hier dus rekening mee bij de keuze van het bevestigingsmateriaal.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:22
Beetje oftopic , een veer plaatsen tussen de bokszak en de beugel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In alle gevallen een slecht idee, niemand zit te wachten op een buurman met een bokszak in z’n achtertuin.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 13-08-2022 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Truffeltje schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:44:
Beetje oftopic , een veer plaatsen tussen de bokszak en de beugel.
Waarom? Een bokszak aan een veer lijkt mij namelijk een zeer slecht idee, tenzij je het 'realistischer' boksen wilt maken en de bokszak ook onverwacht tegen je snufferd aan wilt krijgen.

Na wat googlen onderzoek blijken bokszakveren meer een ding te zijn dan ik had verwacht :P

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 13-08-2022 21:00 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 19:20
Sethro schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:49:
In alle gevallen een slecht idee, niemand zit te wachten op een buurman met een bokszak in z’n achtertuin.
En vooral erg jammer om gaten in de bakstenen te boren :'(

Ik zou kiezen voor een statief of een paal in de grond als het dan echt moet.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
"gewoon" op zolder aan een balk die je dak draagt? daar maakt 60kg en wat wiebelen weinig verschil.
dan kan je in de winter ook door met je hobby, en hoef je je niet druk te maken om regen, sneeuw, schimmel, diefstal, vandalisme en foute grappen.
(abbo sportschool zou mijn persoonlijke oplossing zijn)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansie_k
Onze buurman heeft z'n boxbal/zak ook buiten hangen in de zomer (met de standaard pluggen die bij de beugel zaten, hangt al jaren), rest van het jaar binnen..
Waarom zit niemand daar op te wachten..?
Boeiend dat @banaliteit aan wat lichaamsbeweging doet in de achtertuin...of is dat de zelfde 'overlast' als een zwembad, of kinderen op een trampoline, of de BBQ van de buren, touwtjespringen, de radio, ...?

Het is zeker weer zomer...

[ Voor 9% gewijzigd door hansie_k op 14-08-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Sethro schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:49:
Waarom precies als ik het vragen mag? Verwacht je geluidsoverlast, imago van de buurt, niet om aan te zien? Of hebben mensen toch stiekem een vooroordeel. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
hansie_k schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:17:
Onze buurman heeft z'n boxbal/zak ook buiten hangen in de zomer (met de standaard pluggen die bij de beugel zaten, hangt al jaren), rest van het jaar binnen..
Waarom zit niemand daar op te wachten..?
Boeiend dat @banaliteit aan wat lichaamsbeweging doet in de achtertuin...of is dat de zelfde 'overlast' als een zwembad, of kinderen op een trampoline, of de BBQ van de buren, touwtjespringen, de radio, ...?

Het is zeker weer zomer...
Thanks! :)
dyrc schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:07:
"gewoon" op zolder aan een balk die je dak draagt? daar maakt 60kg en wat wiebelen weinig verschil.
dan kan je in de winter ook door met je hobby, en hoef je je niet druk te maken om regen, sneeuw, schimmel, diefstal, vandalisme en foute grappen.
(abbo sportschool zou mijn persoonlijke oplossing zijn)
Helaas heb ik een plat dak. En binnen maakt een bokszak nog meer lawaai dan buiten. Ik denk dat de buren er dan ook last van hebben.
BennieWolters schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:03:
[...]

En vooral erg jammer om gaten in de bakstenen te boren :'(

Ik zou kiezen voor een statief of een paal in de grond als het dan echt moet.
Waarom is dat zonde? :) Boor je ook geen gaten in binnenmuren en het plafond? In mijn ogen is een woning een gebruikersobject. Ook gaten in bakstenen kan je prima opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
banaliteit schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:58:
[...]

Waarom precies als ik het vragen mag? Verwacht je geluidsoverlast, imago van de buurt, niet om aan te zien? Of hebben mensen toch stiekem een vooroordeel. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
Aangezien je het hebt over je achtertuin, waarvan niemand weet of er überhaupt je tuin ingekeken kan worden, lijkt me vooral geluidsoverlast de reden om het te noemen.

Constant geplof van het raken, het gepiep van een zak die heen en weer slingert, en het gekreun van de bokser, lijkt me ook niet iets wat je elke dag (mogelijk een lange tijd) wilt horen, als je in je tuin of met je ramen open zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:51
Hahn schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Aangezien je het hebt over je achtertuin, waarvan niemand weet of er überhaupt je tuin ingekeken kan worden, lijkt me vooral geluidsoverlast de reden om het te noemen.

Constant geplof van het raken, het gepiep van een zak die heen en weer slingert, en het gekreun van de bokser, lijkt me ook niet iets wat je elke dag (mogelijk een lange tijd) wilt horen, als je in je tuin of met je ramen open zit.
Leef en laten leven? Ik zou niet weten waarom tegen een boxbal slaan niet zou kunnen in de achtertuin.

Met deze argumentatie mag de buurt ook geen kinderen buiten laten spelen. Want ja, dat hoor ik liever ook niet wanneer ik thuis werk of in de tuin van mijn rust geniet. En dat gaat nog wel langer door dan een boxsessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
@eric.1 dat dus 😉 leven en laten leven.

Altijd lachen om te zien hoe hier op 't forum een simpele vraag, een heeeeeeele andere kant op kan gaan.

Ik hoop dat @banaliteit de komende tijd lekker bezig is in z'n eigen achtertuin met sporten.
Denk om de hitte 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
banaliteit schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:58:
Waarom is dat zonde? :) Boor je ook geen gaten in binnenmuren en het plafond? In mijn ogen is een woning een gebruikersobject. Ook gaten in bakstenen kan je prima opvullen.
Gaten in de binnenmuur en het plafond kan je makkelijk vullen waarna je er niks meer van ziet. Gaten in de buitenmuur zal je nooit onzichtbaar weggewerkt kunnen krijgen. De reden ook dat je bij een huurhuis niet zomaar iets aan je buitenmuur mag ophangen zonder toestemming van de verhuurder (staat eigenlijk altijd wel iets in bij de voorwaarden, niet expliciet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
Wij hebben thuis zoiets.

Misschien kun je dat ook overwegen en er dan met slecht weer een hoes overheen trekken? De voet is echt heel zwaar als je hem vult. Wij hebben hem gevuld met zand. Hier staat onze Bob wel binnen. Het is een flink bedrag maar hier heeft hij zijn geld allang weer opgebracht en gaat echt niet zomaar kapot. Hebben hem al jaren en blijft gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
eric.1 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Leef en laten leven? Ik zou niet weten waarom tegen een boxbal slaan niet zou kunnen in de achtertuin.

Met deze argumentatie mag de buurt ook geen kinderen buiten laten spelen. Want ja, dat hoor ik liever ook niet wanneer ik thuis werk of in de tuin van mijn rust geniet. En dat gaat nog wel langer door dan een boxsessie.
Ten eerste: het was niet mijn punt hè ;) Ik leg 'm alleen uit waarom het als overlast ervaren kan worden.

Ten tweede: natuurlijk kan het, natuurlijk mag het. Maar ik zou het eerlijk gezegd zelf ook bloedirritant vinden. Leef en laat leven, maar rekening houden met elkaar mag ook.

Kinderen maken nou eenmaal geluid en hebben weinig tot geen besef dat ze anderen tot last kunnen zijn, dat vind ik wat anders dan een volwassene die willens en wetens iets wat anderen storend kunnen vinden toch doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
Hahn schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Ten tweede: natuurlijk kan het, natuurlijk mag het. Maar ik zou het eerlijk gezegd zelf ook bloedirritant vinden. Leef en laat leven, maar rekening houden met elkaar mag ook.

Kinderen maken nou eenmaal geluid en hebben weinig tot geen besef dat ze anderen tot last kunnen zijn, dat vind ik wat anders dan een volwassene die willens en wetens iets wat anderen storend kunnen vinden toch doet.
Je hebt me wel laten beseffen dat er mensen zijn die er echt heel anders naar kunnen kijken.

Maar het is wel een lastige discussie. Er zijn zoveel dingen die potentieel overlast kunnen veroorzaken omdat iedereen anders is. Maar goed, als ik de bokszak ga ophangen ga ik wel even kijken hoe ik het geluid kan minderen. Ik was sowieso al van plan om een swivel en veer te gebruiken. Rubbere band om de kettingen doen helpt ook wel

Bokszak doe ik trouwens binnen na gebruik. Dus geen last van het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Dit kun je met gewone pluggen vastmaken in de voeg, een kleine plug/schroef kan al minstens 40kg aan, nergens voor nodig om te overdrijven.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
banaliteit schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Je hebt me wel laten beseffen dat er mensen zijn die er echt heel anders naar kunnen kijken.

Maar het is wel een lastige discussie. Er zijn zoveel dingen die potentieel overlast kunnen veroorzaken omdat iedereen anders is.
Zeker, ik zal ook de eerste zijn om toe te geven dat ik gevoeliger voor geluid ben dan de gemiddelde persoon, en me binnen de kortste keren al stoor aan het minste of geringste. Dus het kan ook best zijn dat jouw buren er geen snars om geven, of het hun niet eens opvalt.

Maar de kans is er best dat er sommige buren zich er wel aan storen, maar dat mogelijk voor zich houden.
Maar goed, als ik de bokszak ga ophangen ga ik wel even kijken hoe ik het geluid kan minderen. Ik was sowieso al van plan om een swivel en veer te gebruiken. Rubbere band om de kettingen doen helpt ook wel
Het siert je dat je bereid bent om te kijken hoe het geluid verminderd kan worden :)

En opmerkingen zoals die van Sethro (waar ik op verder borduur), zijn wat mij betreft vooral bedoeld als bewustwording. Jij bent bezig met die bokszak en hoe je die kan ophangen, zonder er direct bij stil te staan dat buren er mogelijk overlast van kunnen ondervinden. Dat is begrijpelijk, maar daarom ook die reactie ;)

Wat je zou kunnen overwegen is om de bokszak een paar keer te gebruiken zoals je wilt, en daarna even te polsen bij de buren of ze iets gemerkt hebben, en zo ja, of ze het heel storend vinden. Als je aangeeft dat ze gewoon eerlijk mogen zijn, en dat je ze niet tot overlast wilt zijn, dan zullen ze hopelijk wel aangeven of ze er oké mee zijn, of het liever niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mijn buren en ik vragen dit soort dingen altijd vooraf even. Dat lijkt me de enige juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sethro schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:32:
Mijn buren en ik vragen dit soort dingen altijd vooraf even. Dat lijkt me de enige juiste manier.
Dat kan nooit kwaad, maar na wat gebruik vragen zou ik ook zeker doen. Vooraf bedenken hoeveel last je ergens van hebt is lastig (pun intended..? :+), en het kan best zijn dat het toch een stuk meer lawaai oplevert dan je van tevoren had verwacht. En dan is een "ja, maar je hebt letterlijk toestemming gegeven!" niet de fijnste discussie om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:38
mr_evil08 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:19:
Dit kun je met gewone pluggen vastmaken in de voeg, een kleine plug/schroef kan al minstens 40kg aan, nergens voor nodig om te overdrijven.
Het is niet alleen het gewicht, de beweging zorgt ook voor heel veel extra belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
WEBGAMING schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Het is niet alleen het gewicht, de beweging zorgt ook voor heel veel extra belasting.
Klopt maar dan nog vergissen mensen zich behoorlijk in wat pluggen kunnen hebben kwa kracht.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:50
Ik zou zeggen: gewoon 8x een m8 houtdraadbout er in met bijpassende -goede- pluggen. Fischer bijvoorbeeld. Chemische ankers lijken me nogal overkill voor zoiets relatief lichts: ook met belasting van zo'n trillende/bewegende zak. Mocht er dan toch een schroef loskomen (wat ik me niet voor kan stellen), dan kan er altijd nog een chemisch anker in.

Mooie manier om conditie op te bouwen, geniet er van:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51

reaL_G

G

Chemische ankers lijkt mij ook beetje teveel van het goede
Gewoon aantal Fischer SXR constructie/kozijnpluggen min diam rond 10.
Zou ruim voldoene moeten zijn.

GiTS

Pagina: 1