Steljes MS2 audio streamer aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.799 views

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 15:00
Ik heb zojuist een nieuwe Steljes MS2 audio streamer gekocht.
Wat is wijsheid, aansluiten middels de analoogkabel via de 3,5 mm jackstekker of digitaal via de Tolink? Dat staat niet in de handleiding.

Wat ik begrepen heb is dat dit te maken heeft met de D/A conversie. Bij analoog doet de streamer dit, bij digitaal (toslink in dit geval) doet de receiver dit (Marantz SR7007).

Wie zouden jullie deze conversie laten uitvoeren?

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:56
Digitaal, anders word het daarna weer digitaal gemaakt en dan weer analoog, dat is een onnodige stap. Niet gecontroleerd, maar ik ga er vanuit dat de receiver analoge ingangen altijd weer eerst digitaal maakt.

Maar waarom heb je een streamer gekocht, de sr7007 kan dat zelf ook prima. Evt met de marantz app, ander bv Roon aanschaffen en gaan. Een meerwaarde van een aparte streamer zie ik hier niet.

• sonsan
Bij digitaal gebruik je dus de DAC van de Marantz, bij analoog die van de streamer. De vraag is dus, welke is beter... Ik neig naar de analoge door deze test:

https://www.alpha-audio.n...llente-audio-streamers/2/

En waarom ik een streamer gekocht heb?
Omdat ik misschien over ga naar Qobuz en dat kan (naar mijn weten) niet rechtstreeks naar de Marantz. En omdat ik het leuk vind om dit soort zaken uit te proberen. Een Steljes is niet kostbaar dus is het niks dan is er nog niks overboord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

canonball schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:17:
Digitaal, anders word het daarna weer digitaal gemaakt en dan weer analoog, dat is een onnodige stap. Niet gecontroleerd, maar ik ga er vanuit dat de receiver analoge ingangen altijd weer eerst digitaal maakt.
De versterker van Marantz is vziw analoog, dus dat dubbele conversie verhaal gaat niet op.
Maar in principe wil je de boel digitaal tot aan de beste dac (D/A converter). Ik durf er mijn hand wel voor in het vuur te steken dat die van de Marantz beter is, dus dat is je hoofdreden om evt digitaal aan te sluiten :)
Maar waarom heb je een streamer gekocht, de sr7007 kan dat zelf ook prima. Evt met de marantz app, ander bv Roon aanschaffen en gaan. Een meerwaarde van een aparte streamer zie ik hier niet.
Dat is ook mijn gedachte: wat voegt die streamer toe dat je nu niet hebt? Volgens mij eigenlijk helemaal niks. Misschien die we radio, maar that's it. En dat undok platform..ik ken het, maar vind het niet erg gebruiksvriendelijk, stabiel of snel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:46
canonball schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:17:

nee, een analoog signaal die naar een versterker gaat, wordt analoog versterkt en niet meer gedigitaliseerd. Welk kabeltje je het liefst gebruikt is afhankelijk van welke dac je het liefste gebruikt. De dac van de streamer? dan analoog aansluiten. De dac van de versterker? dan via toslink aansluiten. Ik zou allebei uitproberen en luisteren.

• The Eagle

The Eagle

Dat laatste sowieso.
Net even door die review gelezen. Waarom zou je quobuz gaan gebruiken als je streamer geen hi res audio aan kan? Da's lijkt ie ook niet te snappen, de Marantz naar verwachting wel. Dat doet mijn oude Denon dnp720 zelfs al :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sonsan
Ik ga het uitproberen.
Het schijnt dat je via een firmware aanpassing wel de mogelijkheid krijgt om hi res af te spelen, maar zo ver ben ik nog niet.

En hoe krijg ik zonder zo'n streamer b.v. Qobuz dan via de Marantz afgespeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:46
sonsan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:57:
Ik ga het uitproberen.
Het schijnt dat je via een firmware aanpassing wel de mogelijkheid krijgt om hi res af te spelen, maar zo ver ben ik nog niet.

qobuz direct naar de marantz kan niet als marantz dat niet ondersteunt. Moet je er een streamer voorzetten die wel qobuz en high res bestanden (192kHz 24 bit) ondersteunt en dat kan die steljes niet.

Hi res ga je met deze combinatie niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
Oké duidelijk.

Maar ik gebruik nu nog Spotify. Ga ik daar eens mee aan de slag en wil ik naar Qobuz kan er altijd een andere streamer komen.

[ Voor 61% gewijzigd door sonsan op 11-08-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

aljooge schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

nee, een analoog signaal die naar een versterker gaat, wordt analoog versterkt en niet meer gedigitaliseerd.
Ik zou daar niet zomaar vanuitgaan en dan vooral niet bij moderne versterkers waar digitale eq/bas/treble en up/downmix/dolby en delay regelingen en multichannel uitgangen op zitten. Die processing gebeurd zonder uitzondering allemaal digitaal. En dus wordt een analoog aangesloten signaal eerst weer digitaal gemaakt, gaat door die processing heen en daarna weer analoog. Dan veroorzaakt analoog aansluiten een onnodige D/A en A/D stap en daarom is het in dit soort gevallen m.i. beter om het signaal bij voorkeur digitaal aan te bieden bij de versterker.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Toch maar de Steljes verkocht.
Nu op zoek naar een (betaalbare) streamer die Qobuz wel aan kan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Leesvoer: Spotify vs Deezer vs Tidal

En Nofi, maar er is heel veel te vinden op GoT als je de search gebruikt. De afgelopen paar topics van je komen een beetje over als "eerst doen, dan denken". En da's zonder van jouw moeite, maar eigenlijk ook een beetje die van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Komt goed, ga me goed voorbereiden.
En ik ben weer wat wijzer geworden, dus jullie moeite is niet voor niks geweest...;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ongetwijfeld, maar de algemene mores hier is dat je eerst zelf onderzoek doet en dan pas vraagt. Dus fijn dat je dat vanaf nu gewoon gaat doen, scheelt ons weer een hoop typewerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

sonsan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:57:

BubbleUPNP:
https://www.google.com/se...d=chrome-mobile&ie=UTF-8#

Je kunt via die app je Qobuz playlist inladen en streamen (hires) naar je receiver.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Dank hiervoor. Deze had ik inderdaad al via Google gevonden en dat werkt.

Nu vraag ik me alleen af of je met een externe streamer dit eenvoudiger kunt doen en of het nog iets met de kwaliteit doet?

Ik kwam deze streamer tegen die aardig uit de test komt, Arcam Rplay:

https://www.whathifi.com/...sound-node-2-which-better

[ Voor 27% gewijzigd door sonsan op 14-08-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je hebt het product uit de topic start ondertussen weer verkocht. En nu stapt het topic over op aankoopadvies; dat doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Je ideeën springen nogal van links naar rechts wat resulteerde in 5 topics in korte tijd. Voor het aankoopadvies dat je nu weer zoekt, kun je een topic starten in CEK.

Breng er wel wat meer structuur in aan, verdiep je er eerst wat in en start dan een concreet topic. Anders blijft het alle kanten opvliegen met topics waarvan na enkele posts de houdbaarheidsdatum alweer verstreken is. Dat is hier ook het geval dus gaat het bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.