dual boot Windows/Ubuntu: invalid partition table

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb een Laptop met daarom Windows 10. Vroeger veel met Linux gewerkt en wilde dat weer eens proberen. Hiervoor heb ik Ubuntu geinstalleerd en ik was gewend dat dan grub in de MBR werd geinstalleerd en je een entry voor Ubuntu en Windows krijgt.

Nu is er echter UEFI en daar werkt het net even anders. Als ik de bootmethode op UEFI laat staan, dan laadt grub en kan ik door naar Ubuntu, echter bij Windows krijg ik dan foutmeldingen en wil deze geen Windows starten.

Als ik mijn bootmethode op Legacy zet, dan krijg ik een melding "Invalid Partition Table", maar kan ik na een toets indrukken wel door naar Grub en dan laadt Windows wel. Echter een shutdown vanuit windows is niet meer mogelijk, want dan krijg ik altijd een reboot.

Mijn partition table ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
DISKPART> list partition

Partition ###  Type              Size     Offset
  -------------  ----------------  -------  -------
  Partition 1    Primary            500 MB  1024 KB
  Partition 2    Primary            390 GB   501 MB
  Partition 0    Extended            74 GB   390 GB
  Partition 4    System             513 MB   390 GB
  Partition 5    Logical             73 GB   391 GB
  Partition 3    Recovery           550 MB   465 GB

Ik verwacht dat dit ermee te maken heeft. Ik begrijp nu dat er een EFI partition is (Partition 4) en dat die misschien is aangetast.

Ik heb geprobeerd om via de link Fix EFI partition for Windows 10 om de EFI partition te repareren. Hierbij loop ik echter al vrij snel vast omdat ik bij het toewijzen van een driveletter aan de System partition 4 een foutmelding krijg dat de operatie niet kan op een non-OEM-partition.

Ik zit nu een beetje vast. Is dit nog te repareren?

Look behind you! A three headed monkey!

Beste antwoord (via MrScratch op 15-08-2022 09:48)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De uitvoer van fdisk maakt nu een hoop duidelijker. De eerste en 'derde' partitie (die eigenlijk aan het einde van de schijf staat) zijn de system en recovery partities die Windows altijd aanmaakt.
Dat het systeem nog wel 'gewoon' start is omdat boot disks met UEFI support alsnog de MBR indeling hebben, ipv GPT. Er staat een EFI partitie op je schijf die de boot flag heeft en zodoende kan het systeem toch nog opstarten.

Mijn advies is dat je een goede backup maakt van je Windows dingen en dan opnieuw begint. En dan wel fatsoenlijk via UEFI. Alternatief is de EFI en Linux partities verwijderen, de boot flag op de eerste partitie zetten en hopen dat je op die manier je situatie herstelt naar hoe het was.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:20:
[...]

Zoooo jaren '90
De moderne tweaker doet geen dual boot meer. Want dan krijgt-ie allemaal problemen met de RTC die één of twee uur achter loopt en dirty volumes als je een keer een ander OS start. De moderne tweaker installeert een VM-oplossing of het windows subsystem for linux.
Die RTC, real-time clock van het CMOS, is geen issue. Bij een fatsoenlijke Linux installer krijg je de vraag of de hardware clock op UTC staat en je kan Windows ook aanpassen naar UTC hardware klok. Bovendien was het nooit echt een issue als je NTP fatsoenlijk had geconfigureerd, iets wat toch praktisch een must is.

Dual boot is tegenwoordig nog prima te doen. Virtueel draaien is leuk en aardig, maar je blijft met overhead zitten. Prima als je wat wilt spelen en het systeem wilt leren, maar voor het echte werk draai je het gewoon native op de hardware.

Gedoe met dirty volumes is helemaal niet van toepassing als je Windows en Linux dual boot hebt, tenzij je zo nodig een schijf met beide wilt delen. En ook daar is een oplossing voor, o.a. door op Windows het idiote 'fast boot' of wat het ook is compleet de nek om te draaien zodat het geen hibernate staat bewaard en bij elke boot ook echt een clean boot is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je partities zijn iig niet op volgorde. Dan is er nog het vreemde geval dat je zegt via EFI te booten, maar wat doet een extended partitie met logische partitie er dan? Dat is alleen bij MBR partitie indeling, UEFI vereist GPT en die kent helemaal geen extended partitie en logische volumes daarin.

De eerste partitie in je lijst, partitie 1, is 500 MB en lijkt mij eerder de EFI partitie te zijn. Want volgens de spec zou juist de EFI partitie de allereerste partitie op de schijf moeten zijn.

Kijk ook eens over een * staat in de GPT kolom bij Diskpart als je 'show disk' uitvoert. Of start Linux op en laat daar met fdisk/gdisk of parted even je partities zien, dan hebben we veel meer informatie. Namelijk ook welk file system er gebruikt wordt en welke andere flags er zijn (zoals ESP, voor EFI).
Gebruik bij voorkeur als je terminal uitvoer plaatst de code, cmd of mono tags zodat het fatsoenlijk wordt uitgelijnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MrScratch schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:13:
... Hiervoor heb ik Ubuntu geinstalleerd en ik was gewend dat dan grub in de MBR werd geinstalleerd en je een entry voor Ubuntu en Windows krijgt...
Zoooo jaren '90
De moderne tweaker doet geen dual boot meer. Want dan krijgt-ie allemaal problemen met de RTC die één of twee uur achter loopt en dirty volumes als je een keer een ander OS start. De moderne tweaker installeert een VM-oplossing of het windows subsystem for linux.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:56:
Je partities zijn iig niet op volgorde. Dan is er nog het vreemde geval dat je zegt via EFI te booten, maar wat doet een extended partitie met logische partitie er dan? Dat is alleen bij MBR partitie indeling, UEFI vereist GPT en die kent helemaal geen extended partitie en logische volumes daarin.
Oke, dat ziet er alvast niet goed uit dan. Het zal dan inderdaad MBR zijn. Ik was ook eerlijk gezegd helemaal niet bekend met GPT. In "mijn" tijd was het allemaal nog MBR. Ik had de BIOS op Legacy staan, maar probeer ook te booten op de instelling UEFI-boot en dan krijg ik het gedrag dat ik beschreef. Geen benul van of dat nu icm een MBR of GPT was.
De eerste partitie in je lijst, partitie 1, is 500 MB en lijkt mij eerder de EFI partitie te zijn. Want volgens de spec zou juist de EFI partitie de allereerste partitie op de schijf moeten zijn.
Oke, in de tutorial wordt gezegd dat de System partition de EFI partitie is, maar dat is ook het enige waar ik het op baseerde.
Kijk ook eens over een * staat in de GPT kolom bij Diskpart als je 'show disk' uitvoert. Of start Linux op en laat daar met fdisk/gdisk of parted even je partities zien, dan hebben we veel meer informatie. Namelijk ook welk file system er gebruikt wordt en welke andere flags er zijn (zoals ESP, voor EFI).
code:
1
2
3
4
5
DISKPART> list disk

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
* Disk 0    Online          465 GB  1024 KB

Geen sterretje bij Gpt, dus inderdaad is dat niet de indeling. Ik ga linux opstarten om fdisk output te kunnen bekijken.

Hierbij de fdisk output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
peter@peter-Latitude-E7450:~$ sudo /sbin/fdisk -x /dev/sda
Disk /dev/sda: 465,76 GiB, 500107862016 bytes, 976773168 sectors
Disk model: Samsung SSD 860 
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x1e19c609

Device     Boot     Start       End   Sectors Id Type Start-C/H/S   End-C/H/S Attrs
/dev/sda1            2048   1026047   1024000  7 HPFS       0/0/0       0/0/0 
/dev/sda2         1026048 819448914 818422867  7 HPFS   63/221/31 1023/254/63 
/dev/sda3       975644672 976771071   1126400 27 Hidd 1023/254/63 1023/254/63 
/dev/sda4       819449854 975644671 156194818  5 Exte 1023/254/63 1023/254/63 
/dev/sda5  *    819449856 820500479   1050624 ef EFI  1023/254/63 1023/254/63    80
/dev/sda6       820502528 975644671 155142144 83 Linu 1023/254/63 1023/254/63 

Partition table entries are not in disk order.

[ Voor 22% gewijzigd door MrScratch op 12-08-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
[...]

Zoooo jaren '90
Ja, dat klinkt logisch. Ik had oorspronkelijk een windows only install op deze laptop en nu wil ik eigenlijk alleen maar terug naar die uitgangssituatie, dan kan ik daarna naar een dergelijke VM of soortgelijke oplossing kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De uitvoer van fdisk maakt nu een hoop duidelijker. De eerste en 'derde' partitie (die eigenlijk aan het einde van de schijf staat) zijn de system en recovery partities die Windows altijd aanmaakt.
Dat het systeem nog wel 'gewoon' start is omdat boot disks met UEFI support alsnog de MBR indeling hebben, ipv GPT. Er staat een EFI partitie op je schijf die de boot flag heeft en zodoende kan het systeem toch nog opstarten.

Mijn advies is dat je een goede backup maakt van je Windows dingen en dan opnieuw begint. En dan wel fatsoenlijk via UEFI. Alternatief is de EFI en Linux partities verwijderen, de boot flag op de eerste partitie zetten en hopen dat je op die manier je situatie herstelt naar hoe het was.
[...]

Zoooo jaren '90
Die RTC, real-time clock van het CMOS, is geen issue. Bij een fatsoenlijke Linux installer krijg je de vraag of de hardware clock op UTC staat en je kan Windows ook aanpassen naar UTC hardware klok. Bovendien was het nooit echt een issue als je NTP fatsoenlijk had geconfigureerd, iets wat toch praktisch een must is.

Dual boot is tegenwoordig nog prima te doen. Virtueel draaien is leuk en aardig, maar je blijft met overhead zitten. Prima als je wat wilt spelen en het systeem wilt leren, maar voor het echte werk draai je het gewoon native op de hardware.

Gedoe met dirty volumes is helemaal niet van toepassing als je Windows en Linux dual boot hebt, tenzij je zo nodig een schijf met beide wilt delen. En ook daar is een oplossing voor, o.a. door op Windows het idiote 'fast boot' of wat het ook is compleet de nek om te draaien zodat het geen hibernate staat bewaard en bij elke boot ook echt een clean boot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:09:

Heel verhelderend, dank je. Ik denk dat ik de Windows partitie verkleind heb en vervolgens er een extended partitie met de Ubuntu partitie en EFI partitie ertussen heb gekregen.

Hoe opnieuw te beginnen weet ik niet goed, want ik heb de laptop inclusief Windows10 geinstalleerd erop gekocht, dus heb geen installatiemedium ofzo. Bij opnieuw beginnen zou ik naar Windows11 gaan, maar dat kan ook niet omdat de hardware te oud is (i5 processor).

Dus ik ga eerst inderdaad zoals jij stelt de backup veiligstellen. Daarna denk ik dat ik ga proberen de oude situatie te herstellen door die extended, Ubuntu en EFI partities weg te doen en de bootflag weer op de eerste te zetten. Mocht dat lukken, dan heb ik geluk en anders moet ik inderdaad opnieuw beginnen met een schone Windows 10 install en dan hopelijk via de UEFI manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:29
[...]

Zoooo jaren '90
Jarenlang dual boot gedaan, totdat ik een van beide OS'en uiteindelijk niet meer gebruikte.
RTC fix je door Windows met UTC tijd te laten werken, is een registry instelling voor. dirty volumes los je op door hybrid shutdown uit te zetten.

Verder is WSL geen vervanging voor een volwaardige linux desktop. Als je dat niet nodig hebt en gewoon die handige CLI tools mist is WSL of de bash omgeving van Git ruim voldoende (daarom gebruik ik nu ook alleen nog maar Windows 11).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MrScratch schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:37:
Hoe opnieuw te beginnen weet ik niet goed, want ik heb de laptop inclusief Windows10 geinstalleerd erop gekocht, dus heb geen installatiemedium ofzo. Bij opnieuw beginnen zou ik naar Windows11 gaan, maar dat kan ook niet omdat de hardware te oud is (i5 processor).
Dat je een i5 hebt zegt weinig, want er is ondertussen een i5 13600 die ondersteund wordt door Windows 11. ;)

Installatiemedia kan je zelf maken via de Media Creation Tool van Microsoft. Enige wat je nodig hebt is een USB stick van (minimaal) 8 GB, internet en een Windows omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:10:
Dat je een i5 hebt zegt weinig, want er is ondertussen een i5 13600 die ondersteund wordt door Windows 11. ;)
Ze hebben zo'n checking tool en die gaf aan dat mijn processor niet goed genoeg was, dus ik ben bang dat het niet gaat lukken.
Installatiemedia kan je zelf maken via de Media Creation Tool van Microsoft. Enige wat je nodig hebt is een USB stick van (minimaal) 8 GB, internet en een Windows omgeving.
Oke, mooi. Die usb-stick met de installatieherstel software heb ik al gemaakt om die EFI partitie te kunnen fixen zoals ik in de openingspost had geprobeerd, dus dat is al gereed. Dus de windows-install-key haalt ie dan van de huidige installatie af? Oke, dat zou echt heel relaxed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MrScratch schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Ze hebben zo'n checking tool en die gaf aan dat mijn processor niet goed genoeg was, dus ik ben bang dat het niet gaat lukken.
Doelde er meer op dat er nogal een aantal generaties i5 is en alleen maar zeggen dat je een 'i5' hebt, nogal weinig betekend. Een i5 van nu is bijvoorbeeld beter dan een i7 van zeg 5 jaar geleden. ;)
[...]

Oke, mooi. Die usb-stick met de installatieherstel software heb ik al gemaakt om die EFI partitie te kunnen fixen zoals ik in de openingspost had geprobeerd, dus dat is al gereed. Dus de windows-install-key haalt ie dan van de huidige installatie af? Oke, dat zou echt heel relaxed zijn.
Niet van de huidige installatie, maar je hardware is reeds bij MS bekend en zal wanneer je opnieuw installeert weer gevonden worden. Laptops hebben normaal gesproken de key in het moederbord zitten, Windows leest deze uit en is geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Misschien leuk om een update te geven. Ik heb met GParted de Ubuntu en EFI partitie weggehaald en vervolgens de onderliggende extended partitie ook. Daarna de Windows partitie weer vergroot en toen had ik de oude situatie weer te pakken. Daarna de boot-flag op de 1e partitie gezet.

Tevens met de Windows herstel tool de MBR schoongeveegd om Grub te verwijderen. Daarna startte de laptop weer op zoals vanouds en kom ik zonder problemen in Windows 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je had na het verwijderen van de twee partities de ruimte leeg kunnen laten en Linux via legacy boot kunnen starten. Of, wat ook had gekund, maar dat vereist wat meer kennis en kunde, is via een chroot de grub-efi opzet omzetten naar grub-pc (voor legacy boot).

Het is in ieder geval fijn om te horen dat er geen permanente schade is zeg maar en je de oude situatie weer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:29:
Je had na het verwijderen van de twee partities de ruimte leeg kunnen laten en Linux via legacy boot kunnen starten.
En dan had het niet uitgemaakt dat de lege ruimte tussen de Windows Partitie en de Recovery partitie inzit? Want ik kan met GParted natuurlijk zo weer die Windows Partitie resizen en ruimte voor een linux partitie maken. Of moet ik dan de Windows Partitie resizen, de Recovery Partitie naar direct achter de Windows Partitie schuiven en dan als laatste de Linux Partitie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MrScratch schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

En dan had het niet uitgemaakt dat de lege ruimte tussen de Windows Partitie en de Recovery partitie inzit? Want ik kan met GParted natuurlijk zo weer die Windows Partitie resizen en ruimte voor een linux partitie maken. Of moet ik dan de Windows Partitie resizen, de Recovery Partitie naar direct achter de Windows Partitie schuiven en dan als laatste de Linux Partitie doen?
Ik geloof niet dat het wat uitmaakt waar die partitie op de schijf staat. Je kon Windows in zekere zin nog normaal opstarten. Enige reden die ik kan bedenken dat het herstarten wat raar deed, was omdat je vanaf EFI naar legacy mode schakelde toen je via Grub startte. Nu je weer direct op legacy zit, is die tussenstap er niet.

Als je weer Linux in dual boot wilt, let dan heel goed op dat je ook echt de installatie in legacy mode boot. En mocht je ooit weer terug willen naar de oude situatie, zorg er voor dat je Windows installatie media bij de hand hebt om de mbr weer recht te trekken.

Pagina: 1