PC (Desktop Best Buy Guide Maart 2022) instabiel (herstarts)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• burner
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-12-2024
Mijn vraag
Ik heb in April van dit jaar met behulp van de Desktop Best Buy (zie linkje hieronder) mijn nieuwe PC samengesteld (configuratie is exact zoals in de Best Buy vermeld).

Echter na een maand gebruik viel de PC plots uit en startte daarna niet meer op (bleef hangen in opstartscherm van de BIOS). Na wat uitzoekwerk erachter gekomen dat waarschijnlijk de WD Black NVMe SSD SN850 beschadigd/corrupt (geen idee) waren geraakt. Dus ik heb deze vervangen en daarna de PC opnieuw kunnen voorzien van Windows-installatie en in gebruik genomen.

Helaas was dit echter niet het einde van de problemen; de PC vertoont nu het rare gedrag dat deze zich te pas en onpas opnieuw opstart. Ik kan dit gedrag reproduceren door bepaalde handelingen uit te voeren (zo ben ik inmiddels te weten gekomen), maar dit heeft nog niet tot een antwoord geleidt wat nu eigenlijk de oorzaak is.

Het opnieuw opstarten kan zich voordoen bij het starten van een applicatie zoals MS Teams, of het loadscreen van een game, maar is altijd te reproduceren door in een willekeurige browser naar de website https://www.ziggogo.tv/nl.html te gaan. Mijn PC start zich dan meteen opnieuw op. Mijn vermoeden is dus dat er een (software)routine is die mits aangesproken/uitgevoerd dit gedrag veroorzaakt.

Ik hoop hier wat handvaten te vinden hoe ik dit verder kan ontleden / tot de oorzaak kan komen.

Ik heb de PC meerdere malen helemaal opnieuw geïnstalleerd (Windows) en alle onderdelen (BIOS / Firmware van grafische kaart, etc.) zijn helemaal up-to-date.

Relevante software en hardware die ik gebruik
reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2022

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bijgevoegd een screenshot van de eventlog van een herstart-gebeurtenis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKDLJoH94Yr1_hmw6SUGOPkJVzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iGZhFiVehewGhQ81e5aODuxK.png?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Gelukkig kun je het reproduceren en eenvoudig testen. Aangezien je reeds een schone windows installatie gehad hebt, zou je twee dingen kunnen proberen;

1. foto maken van de binnenkant van de kast. Kunnen wij zeggen of er misschien iets foutief aangesloten is
2. linux-usb stick maken om even de dubbelchecken of de hardware wel correct functioneert in linux.

Stress-test tools zijn hulpzaam hierin. Een aparte stresstest enkel voor de CPU om mee te beginnen en daarna volgen met een stresstest voor de GPU enkel. Voor vannacht zou je memtest86 kunnen draaien. Dan is er ook wat uit te sluiten

-_-

• burner
Ok, thanks! Ga ik mee aan de slag, laat wat weten zodra ik e.e.a. heb kunnen uitvoeren...

• burner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcaPOhS4h02uyg9JaTJAJb5_ZsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8fSiL8IBLSdbIHej732t5kX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vikTjsjYdLs9YB29OxML1U5YI-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCJcwZrpusIGkfGiTwvGoidA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8GIDMzAsNRz0VbFyT03OdK4jNY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QZp6tTzUnuw906vBH66pAXd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EafQdUAcX3-ZBknk0t-OJXgfAtY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dcj0ZwdMbD8uII84gUQGyF3F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjmmIwJbLn4lKQDPa0a6iFIB7oE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRvOUuL5mtYrWeTHoumxN83f.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burner
Zojuist heb ik Ubuntu via een USB geboot en bij het opstarten van FireFox binnen de Ubuntu omgeving deed zich direct hetzelfde issue voor; nog voordat het eerste tabblad geladen was viel de PC uit en herstart deze zich.

Het lijkt daarmee dus een OS onafhankelijk probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Vannacht heeft memtest86 gelopen en deze heeft geen errors geconstateerd.

Hebben jullie tips over welke vervolgstappen/tests nu het beste uitgevoerd kunnen worden? Wat is een goede manier om de cpu en gpu apart van elkaar te testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34
burner schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:13:
Wat is een goede manier om de cpu en gpu apart van elkaar te testen?
De videokaart eruit halen en de kabel van de monitor op het moederbord aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
Heb je dingen ingesteld in bios? Zoals verhogen van snelheid van geheugen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er wordt meestal aangeraden om de GPU met 2 kabels aan te sluiten als deze 2 ingangen heeft.
Misschien dat eerst even proberen en anders inderdaad even de PC eens testen zonder de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Zojuist heb ik de grafische kaart eruit gehaald. Ook zonder de GPU kan ik exact hetzelfde gedrag simuleren door de eerder genoemde website te bezoeken. Het is dus (zo lijkt me de conclusie) geen GPU-issue of GPU i.c.m. voeding issue...

Goed dat dit in ieder geval kan worden weggestreept. Om antwoord te geven op de vraag van grote_oever; ik heb geen aanpassingen gedaan in de BIOS; de settings staan op 'optimized defaults'

Wat zou een goede volgende stap kunnen zijn om het probleem verder te isoleren? Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Ernemmer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:27:
Er wordt meestal aangeraden om de GPU met 2 kabels aan te sluiten als deze 2 ingangen heeft.
Misschien dat eerst even proberen en anders inderdaad even de PC eens testen zonder de GPU.
Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar zoals op de foto's te zien had ik beide kabels aangesloten (van de voeding naar de GPU). Maar aangezien het issue zich ook zonder GPU voordoet ligt het waarschijnlijk aan iets anders...

[ Voor 10% gewijzigd door burner op 12-08-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Om maar even alles op tafel te gooien; sinds het begin werkt de USB-c poort van het front-panel van de PC-kast niet (alle andere aansluitingen van het front-panel wel); reden dat ik het vermeld; wellicht zet dit jullie nog op een spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
burner schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Wellicht begrijp ik je verkeerd, maar zoals op de foto's te zien had ik beide kabels aangesloten (van de voeding naar de GPU). Maar aangezien het issue zich ook zonder GPU voordoet ligt het waarschijnlijk aan iets anders...
Ik bedoel 2 kabels van de voeding naar de GPU ipv 1, maar dat is nu niet meer nodig aangezien je zonder GPU dezelfde problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Ernemmer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Ik bedoel 2 kabels van de voeding naar de GPU ipv 1, maar dat is nu niet meer nodig aangezien je zonder GPU dezelfde problemen hebt.
Ah, duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Staat er iets van software/hardware fout in de windows loglijst?? waarom hij opnieuw is opgestart

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
Vroeger kon je het automatisch opstarten na een error disablen. En dan kreeg je netjes en bsod. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is maar wellicht kun je daar ff op Googlen. Dan krijg je namelijk een error code waar je op kunt zoeken.

https://www.tenforums.com...restart-windows-10-a.html

[ Voor 17% gewijzigd door spokje op 12-08-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Bluescreenviewer, even googlen, daarmee kun je bsods bekijken

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Ok, thanks; ga ik me even in verdiepen!

Bijgevoegd alvast de gevraagde overzicht van de logging; naast de kritieke meldingen over het onverwachts opnieuw opstarten staan er verder geen bijzonderheden in...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZSp94spXIKSfMgati74Po2ISrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/inA0wWNJaG07iDcBCBr2WAH0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuTkze8uY-bdGglxQiYjMSpAgn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apRQYVQBJWicoAI70aqVoQlJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqejUKKLx7bebc2fjGLbIfsQ9M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zCuH3NX9ZGvs0otxlJguIdUB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUjZLDBgrw3ii1mZ03sPwflncvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OLlz03Tih1cAbeCZBT1MyVkX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik vermoed een defecte voeding. Heb je de mogelijkheid om met een andere voeding te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Ik hen de toepassing BlueScreenView geinstalleerd en deze kan geen bsod vinden (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH8DLy3zdlyoozkLJIj6L8Qw3eQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U3jNhoAd6KuXgOZWrkEqbxB9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Djarune schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:36:
Ik vermoed een defecte voeding. Heb je de mogelijkheid om met een andere voeding te testen?
Helaas niet, als er geen andere tests/diagnostische mogelijkheden meer zijn dan zal ik inderdaad moeten beginnen componenten te vervangen. Alvast een vraag hierover; is de destijds geadviseerde voeding (pricewatch: Cooler Master V850 Gold - V2) nog steeds een goede keuze of zijn er specifiek dingen om op te letten bij het kiezen van een nieuwe voeding, rekening houdend met de specs van mijn build?

[ Voor 9% gewijzigd door burner op 12-08-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Ik hen ondertussen alvast deze voeding besteld (pricewatch: Cooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular), kan ik morgen uitproberen of dat inderdaad de oorzaak is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
burner schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:56:
Ik hen ondertussen alvast deze voeding besteld (pricewatch: Cooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular), kan ik morgen uitproberen of dat inderdaad de oorzaak is...
Die is een stuk minder dan je huidige voeding. Maargoed om te proberen prima. Daarna terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Ok, waar zit hem dat precies in (prijsverschil is slechts 10 euro);

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1607468;1607478/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Dan zou ik V850 Gold V2 opnieuw halen. Is een nobrainer, want heeft
  • Betere en grotere fan (135mm vs 120mm)
  • Stuk stiller onder load (tijdens gamen)
  • Beter platform
  • Hogere kwaliteit condensatoren
  • Stuk efficiënter (Cybenetics platinum rating)
  • komt met meer kabels
Zie ook
Cybenetics Report - Cooler Master V850 Gold (Version 2)
Cybenetics Report - Cooler Master MWE Gold 850 V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Djarune schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Dan zou ik V850 Gold V2 opnieuw halen. Is een nobrainer, want heeft
  • Betere en grotere fan (135mm vs 120mm)
  • Stuk stiller onder load (tijdens gamen)
  • Beter platform
  • Hogere kwaliteit condensatoren
  • Stuk efficiënter (Cybenetics platinum rating)
  • komt met meer kabels
Zie ook
Cybenetics Report - Cooler Master V850 Gold (Version 2)
Cybenetics Report - Cooler Master MWE Gold 850 V2
Ok, duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je nog niets besteld hebt is een voeding van het merk Corsair misschien ook een overweging (rm850X) Ik gebruik vrijwel niet anders (naast soms een Seasonic)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Hmmm, ik had verwacht dat de videokaart-voeding het probleem zou zijn. Transient spikes (extreem hoog, zeer kortdurend verbruik) is een serieus issue met de 30xx serie van Nvidia, die random shutdowns triggered omdat de powersupply in overcurrentprotection schiet. Het aansluiten van de powerkabel naar de videokaart moet daarom echt dubbel uitgevoerd worden en als de powersupply meerdere "rails" heeft, is het noodzakelijk om de prik van beide rails te halen.

Maargoed, zonder videokaart loopt het nog steeds spaak. Veel houd je dan niet over. Voeding, moederbord en processor (memory heb je al getest). Ik ga er gemakshalve vanuit dat je alle random USB-dingen al uitgeplugd hebt. Starten met de voeding lijkt mij een goed idee, maar op een gegeven moment is het eenvoudigweg tijd om de (web)shop waar je het moederbord en processor en voeding vandaan hebt eens aan te schrijven. Je kunt naar de inhoud van dit draadje linken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
M2M schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:54:
Hmmm, ik had verwacht dat de videokaart-voeding het probleem zou zijn. Transient spikes (extreem hoog, zeer kortdurend verbruik) is een serieus issue met de 30xx serie van Nvidia, die random shutdowns triggered omdat de powersupply in overcurrentprotection schiet.
Daar duidt dit probleem niet op. Een voeding veroorzaakt geen herstart, althans niet deze Cooler Master. En als de OCP getriggert wordt dan moet de voeding geheel van de stroom af om weer de kunnen starten.

@burner Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Uszka schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Daar duidt dit probleem niet op. Een voeding veroorzaakt geen herstart, althans niet deze Cooler Master. En als de OCP getriggert wordt dan moet de voeding geheel van de stroom af om weer de kunnen starten.
OCP niet, maar kan ook niet met amper load. Heb wel random restarts gezien door te lage 12V spanning, maar inderdaad men zou het niet verwachten bij zo’n nieuw en high-end model.

@burner ik ben ook wel benieuwd naar de temperaturen van de CPU cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Uszka schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

@burner Is het BIOS van het moederbord up to date?
Ja, BIOS is helemaal up to date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Djarune schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

OCP niet, maar kan ook niet met amper load. Heb wel random restarts gezien door te lage 12V spanning, maar inderdaad men zou het niet verwachten bij zo’n nieuw en high-end model.

@burner ik ben ook wel benieuwd naar de temperaturen van de CPU cores.
Deze zijn niet te hoog; kan ze nu even niet exact doorgeven (omdat de PC uiteen ligt in afwachting van de nieuwe voeding die vandaag binnen komt). Het herstarten kan ik immers ook triggeren direct na het opstarten van de pc, wanneer deze nog ‘koud’ is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Denk (en hoop voor je) dat het ook de voeding is en na vandaag opgelost. Als dat niet zo is, sluit ik het geheugen nog niet uit alleen vanwege een goede memtest run. Idealiter zou je een ander setje hebben, maar anders kun je nog eens één latje er uit halen en ze los testen (beide). Eventueel op lage memspeed. Als het dan nog steeds niet is opgelost kun je helaas het ram pas uitsluiten na een ander setje te hebben getest.

Mocht je in de buurt van Zaandam wonen, kun je wel wat RAM even lenen hier.

[ Voor 8% gewijzigd door ParaWM op 13-08-2022 11:36 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
ParaWM schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:33:
Denk (en hoop voor je) dat het ook de voeding is en na vandaag opgelost. Als dat niet zo is, sluit ik het geheugen nog niet uit alleen vanwege een goede memtest run. Idealiter zou je een ander setje hebben, maar anders kun je nog eens één latje er uit halen en ze los testen (beide). Eventueel op lage memspeed. Als het dan nog steeds niet is opgelost kun je helaas het ram pas uitsluiten na een ander setje te hebben getest.

Mocht je in de buurt van Zaandam wonen, kun je wel wat RAM even lenen hier.
Terwijl ik het wachten was op de nieuwe voeding (en na aanleiding van bovenstaande opmerking) heb ik getest met één geheugen module; en wat blijkt nu; dan doet het probleem zich niet meer voor...

Het lijkt dus (voorzichtige conclusie) toch iets met het geheugen als setje te maken te hebben. Ik heb beide geheugen modules los van elkaar in alle posities (die in gebruik waren 2 van de 4) getest en ongeacht welke geheugenmodule ik gebruik van de twee en in welk slot op het moederbord; het probleem doet zich dan niet meer voor. Maar zodra ik beide modules (ook onderling gewisseld) gebruik dan is het probleem weer terug. Wat kan ik hieruit afleiden; iets mis met het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

burner schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:08:
[...]

Terwijl ik het wachten was op de nieuwe voeding (en na aanleiding van bovenstaande opmerking) heb ik getest met één geheugen module; en wat blijkt nu; dan doet het probleem zich niet meer voor...

Het lijkt dus (voorzichtige conclusie) toch iets met het geheugen als setje te maken te hebben. Ik heb beide geheugen modules los van elkaar in alle posities (die in gebruik waren 2 van de 4) getest en ongeacht welke geheugenmodule ik gebruik van de twee en in welk slot op het moederbord; het probleem doet zich dan niet meer voor. Maar zodra ik beide modules (ook onderling gewisseld) gebruik dan is het probleem weer terug. Wat kan ik hieruit afleiden; iets mis met het moederbord?
Nou, in ieder geval mooi dat het gelokaliseerd lijkt! Het enige dat we nu kunnen zeggen is dat het moederbord (met de huidige settings) en twee latjes niet goed werkt. Kan nog steeds beide dat de huidige moederbord RAM settings niet optimaal zijn voor dit setje RAM of dat het setje zelf wat gevoelig is (of de combo).

Weet niet hoe handig je met de bios bent, maar een volgende stap zou kunnen zijn beide latjes er in en eens op lage snelheidtesten met relaxede timings en/of wat meer voltage. Ik ben niet zo thuis in 12gen intel waardes. Je huidige combo lijkt in ieder geval de oorzaak.

https://www.kingston.com/datasheets/KF436C18BBK2_32.pdf

Zie de spec sheet. Laagste is 2400 CL-17-17-17 bij 1.2V. Om helemaal velig te zijn, zet het RAM eens op 2400 18-18-18 bij 1.35V. Als dat werkt kun je stapsgewijs de snelheid opkrikken. Denk erom steeds je timings losser te zetten en voltage omhoog als je de snelheid verhoogd. Max 1.35V. Maar je zou kunnen testen tot 1.4V.

Natuurlijk zou het met std settings moeten werken, maar dit is even om te testen.

FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR4-2400 CL17-17-17 @ 1.2V
• XMP Profile #1: DDR4-3600 CL18-22-22 @ 1.35V
• XMP Profile #2: DDR4-3000 CL16-18-18 @ 1.35V

PS: kan nog steeds het moederbord zijn ook. Als je bovenstaande met geen mogelijkheid stabiel krijgt, dan zal het waarschijnlijk zo zijn. Ook dan kan het nog steeds makkelijker zijn om met een ander setje RAM te testen wat misschien wel werkt. Scheelt de boel helemaal ombouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door ParaWM op 13-08-2022 13:33 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
ParaWM schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Nou, in ieder geval mooi dat het gelokaliseerd lijkt! Het enige dat we nu kunnen zeggen is dat het moederbord (met de huidige settings) en twee latjes niet goed werkt. Kan nog steeds beide dat de huidige moederbord RAM settings niet optimaal zijn voor dit setje RAM of dat het setje zelf wat gevoelig is (of de combo).

Weet niet hoe handig je met de bios bent, maar een volgende stap zou kunnen zijn beide latjes er in en eens op lage snelheidtesten met relaxede timings en/of wat meer voltage. Ik ben niet zo thuis in 12gen intel waardes. Je huidige combo lijkt in ieder geval de oorzaak.

https://www.kingston.com/datasheets/KF436C18BBK2_32.pdf

Zie de spec sheet. Laagste is 2400 CL-17-17-17 bij 1.2V. Om helemaal velig te zijn, zet het RAM eens op 2400 18-18-18 bij 1.35V. Als dat werkt kun je stapsgewijs de snelheid opkrikken. Denk erom steeds je timings losser te zetten en voltage omhoog als je de snelheid verhoogd. Max 1.35V. Maar je zou kunnen testen tot 1.4V.

Natuurlijk zou het met std settings moeten werken, maar dit is even om te testen.

FACTORY TIMING PARAMETERS
• Default (JEDEC): DDR4-2400 CL17-17-17 @ 1.2V
• XMP Profile #1: DDR4-3600 CL18-22-22 @ 1.35V
• XMP Profile #2: DDR4-3000 CL16-18-18 @ 1.35V

PS: kan nog steeds het moederbord zijn ook. Als je bovenstaande met geen mogelijkheid stabiel krijgt, dan zal het waarschijnlijk zo zijn. Ook dan kan het nog steeds makkelijker zijn om met een ander setje RAM te testen wat misschien wel werkt. Scheelt de boel helemaal ombouwen.
Ik dacht dat dit me wel zou lukken, maar helaas kan ik in de BIOS er niet achter komen hoe ik dit aanpas; ik ben wel in de menu's gekomen waar deze instellingen te zien zijn, maar deze staan allemaal op auto en zijn niet-aanpasbaar... Heb geprobeerd te zoeken naar een soort van 'masterswitch-setting' die al deze settings van auto afhaalt, maar heb ik niet kunnen vinden...

Hieronder wat screenshots hiervan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AS9cnjCu7u2GHnKAPtUeJR_S_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85Z42yIZEjDDY5VBwV7fwAzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS8fFmwvczaONNVNOz-hq0mn2i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI2T7OD1AsIV6A0wL16vAeEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sS74G5LawHQgcpH1CKr1E5RQ5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fYrPHCdk1L0BtK08ABHQevs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFw_wwzDQKVvYvEQ3mBiqINL7QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVzFxBDHKkc0yTbMBmVPoaRr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door burner op 13-08-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

burner schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ik dacht dat dit me wel zou lukken, maar helaas kan ik in de BIOS er niet achter komen hoe ik dit aanpas; ik ben wel in de menu's gekomen waar deze instellingen te zien zijn, maar deze staan allemaal op auto en zijn niet-aanpasbaar... Heb geprobeerd te zoeken naar een soort van 'masterswitch-setting' die al deze settings van auto afhaalt, maar heb ik niet kunnen vinden...
Je staat al op 2400, 1.2V en 17/17/17/39/55 zo te zien. Dat is geen goede voorbode.... Jammer dat je geen ander setje hebt om te testen.

Eigenlijk 2 stappen te ver, maar ik zie XMP disabled. Heb je ook al met enabled getest? De timings moeten aanpasbaar zijn. Klik erop, enter, of een F toets ofzo. Laat op 2400mhz staan en alles 1 stapje omhoog: 18/18/18 en 1.35V. Maar nogmaals, ik heb geen 12gen intel ervaring. Hopelijk leest iemand anders dit snel die dat wel heeft.

YouTube: GIGABYTE Z690 AORUS ELITE AX BIOS Walk Thru

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Wat betreft XMP; ik heb getest met zowel profile 1 als profile 2 enabled; en beide resulteren in hetzelfde gedrag; dus het aanpassen van deze setting lost het issue niet op.

Nog een update; zojuist heb ik de nieuwe voeding (dezelfde als ik al had, had de andere bestelling geannuleerd) aangesloten, maar ook met deze voeding doet hetzelfde issue zich nog voor (i.c.m. de twee geheugenmodules).

Volgende stap lijkt me het uittesten met een andere geheugensetje. Wat denken jullie weer hetzelfde setje kopen of een ander merk pakken? Zo ja, voorkeur voor een bepaald merk/setje DDR4-geheugensetje dat goed aansluit bij mijn build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Even ter verificatie. Je hebt de geheugenmodules in slot 2 en 4 van het moederbord gestopt en XMP op het profiel 3600CL18-22-22-39 @1,35V ingesteld?

Ik vind het namelijk behoorlijk vreemd dat 1 module (van beide) altijd werkt en allebei niet. Ook staat KF436C18BBAK2/32 gewoon op de QVL lijst van Gigabyte. Het kan namelijk zijn dat een andere geheugen kit hetzelfde probleem gaat geven… als dat het geval is is de CPU de veroorzaker.

[ Voor 50% gewijzigd door Djarune op 13-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Djarune schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:26:
Even ter verificatie. Je hebt de geheugenmodules in slot 2 en 4 van het moederbord gestopt en XMP op het profiel 3600CL18-22-22-39 @1,35V ingesteld?

Ik vind het namelijk behoorlijk vreemd dat 1 module (van beide) altijd werkt en allebei niet. Ook staat KF436C18BBAK2/32 gewoon op de QVL lijst van Gigabyte. Het kan namelijk zijn dat een andere geheugen kit hetzelfde probleem gaat geven… als dat het geval is is de CPU de veroorzaker.
slot 2 en 4 klopt, XMP staat uit (default).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Nou bijdeze wellicht de oplossing/oorzaak;

bij het weer terug wisselen van de voeding viel me op dat de 18/P MB-stekker er moeilijk uit/in ging; dus daarna heb ik ook de kabels van voeding naar moederbord en de eurostekker verwisseld; en rara; nu is het probleem weg!

Zou een defecte kabel dan het issue kunnen zijn geweest!? Ik ga uiteraard nog even verder testen om er zeker van te zijn dat het issue nu helemaal weg is; ik zal later vandaag even hier melden of dat inderdaad zo is!

Hoe dan ook alvast suuuuper veel dank aan jullie allemaal voor het meedenken en het concreet maken van stappen die ik het beste kon zetten om achter deze wazige oorzaak te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
burner schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:38:
bij het weer terug wisselen van de voeding viel me op dat de 18/P MB-stekker er moeilijk uit/in ging; dus daarna heb ik ook de kabels van voeding naar moederbord en de eurostekker verwisseld; en rara; nu is het probleem weg!

Zou een defecte kabel dan het issue kunnen zijn geweest!?
De 24pins moederbord kabel geeft 3.3V aan de RAM sloten. Dus ja, dat kan de oorzaak zijn. Het zijn ook nog eens de pinnen aan de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://linustechtips.com/uploads/monthly_2016_07/atx.png.d8339bc44a2dc96461d8857ebdfa5c9c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Pfff... helaas; de nieuwe voeding i.c.m. de nieuwe kabels (i.c.m. met beide geheugenmodules) werkte zonder problemen.

Nu heb ik de grafische kaart er weer bijgezet en nu doet het issue zich weer voor. Wat wel anders is is dat de website van Ziggo waarmee ik het steevast kon reproduceren het nu niet meer veroorzaakt, maar bij het opstarten van een specifieke game (waar het issue zich ook altijd voordeed) doet het zich nu wel weer voor. Terwijl ook dit opgelost was in de tests met de nieuwe voeding/kabels/twee geheugenmodules, maar nog zonder de grafische kaart.

Ben even zonder ideeën.. denk dat ik het even laat bezinken tot vanavond. Mochten jullie nog ideeën hebben, graag...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Omdat eerder de tip gegeven werd om de grafische kaart met twee aparte stroomkabel aan te sluiten op de voeding heb ik dit zojuist ook gedaan, om uit te sluiten dat piekverbruik de boosdoener is, maar veranderd niets aan de situatie. Ik ga straks nog eens testen of het zich nog voordoet met een geheugenmodule…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burner
Nou, ook met het weghalen van een van de geheugenmodeles blijft het probleem zich nu weer voordoen.

Daarom heb ik de grafische kaart er weer uitgehaald om te kijken of ik de werkende situatie van vanmiddag weer kon reproduceren door zonder grafische kaart en met slechts een geheugenmodule te testen. En ook nu blijft het probleem nog bestaan.

Kan even niet meer verzinnen wat er nu anders is tov de situatie die werkte eerder vanmiddag…

Ik heb nog een nieuw setje DDR4 geheugen besteld om daarmee definitief uit te kunnen sluiten dat het daaraan ligt, maar wordt maandag voordat ik dat kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
burner schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:42:
Nou, ook met het weghalen van een van de geheugenmodeles blijft het probleem zich nu weer voordoen.

Daarom heb ik de grafische kaart er weer uitgehaald om te kijken of ik de werkende situatie van vanmiddag weer kon reproduceren door zonder grafische kaart en met slechts een geheugenmodule te testen. En ook nu blijft het probleem nog bestaan.

Kan even niet meer verzinnen wat er nu anders is tov de situatie die werkte eerder vanmiddag…

Ik heb nog een nieuw setje DDR4 geheugen besteld om daarmee definitief uit te kunnen sluiten dat het daaraan ligt, maar wordt maandag voordat ik dat kan testen.
Op basis hiervan zijn er wat mij betreft 2 oorzaken over. Het moederbord of de CPU. Nieuwe geheugenset gaat waarschijnlijk niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Jup. Ben er ook bang voor. Vervelend, beetje ongrijpbaar probleem. Ik gok moederbord 😞

Sinterklaas wil bier !

Pagina: 1