Waterdruk doorvoer probleem . Verschil badkamer en keuken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 13:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Hoi

Even iets checken.

1.5 jaar geleden is mijn huis gerenoveerd door de verhuurder en voorzien van nieuwe keuken.
Daarbij hebben we zelf meteen gebruik gemaakt van de openliggende keuken, om een waterleiding van de vaatwasser te verlengen en door de muur te boren zodat ik nu ook een tuinkraan heb.

Er komt gewoon water uit de keukenkraan, en de vaatwasser doet het ook gewoon
Jaar niet naar om gekeken. Nu heb ik sinds een half jaar ook een tuinslang eraan hangen.
En naar mijn idee zit er gewoon te weinig druk het water op die kraan.

Het is niet dat er echt maar een straaltje uit komt.
Maar in mijn beleving moet er meer druk op die slang staan. en zou je verder moeten kunnen spuiten etc.
Maar heb niet echt vergelijkingsmateriaal.

Nu heb ik even een test gedaan.
Ik heb een (+-)8 liter emmer gepakt. Als ik die onder de tuinkraan zet, duurt het 70 seconden om die te vullen. Doe ik het onder de keukenkraan, ongeveer dezelfde tijd.

Ga ik naar de badkamer (1e verdieping) , pak ik de doucheslang, en draai de douchekop eraf, en draai alleen de koudwaterkraan open. Emmer is een 30 seconden gevuld. nog niet eens de helft dus.

Dus enkele vragen
Is er een soort inherrent verschil in badkamer/douche en keuken aansluiting die dit kan verklaren ?
Is er een soort standaard . (en een test ervoor) over hoeveel water/druk een kraan moeten leveren ?

En zo niet, wat zou dit wel kunnen verklaren :?
Probleem is dat de leiding eigenlijk achter de vaatwasser en kastjes loopt, dus kan er ook niet makkelijk zelf bij.

Was al even aan het zoeken, maar ik kan eigenlijk ook niet vinden of dit iets is wat de verhuurder zou moeten oplossen. Lekkages en onderhoud zijn voor hem. Maar geen waar dit onder zou vallen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-12 13:43
Wat is de diameter van de leiding in de keuken en wat van de leiding in de badkamer? Ik vermoed dat daar je probleem in zit. Als daar een dunne leiding is gebruikt, kan er ook minder water doorheen. Lekkages zou je in theorie kunnen uitsluiten door de meter dicht te zetten (voor de toevoer) en dan na een nachtje kijken of je verbruik is toegenomen. Zo ja, dan heb je ergens een lek, zo nee, dan niet.

Edit: het kan ook goed dat ze jouw nieuwe leidingen hebben gemaakt van 'flexibele leiding'. Mooi principe, maar vaak met een zeer beperkte diameter en dus minder waterdoorvoer.

[ Voor 18% gewijzigd door __1337__ op 11-08-2022 16:21 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 13:05

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
__1337__ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:17:
Wat is de diameter van de leiding in de keuken en wat van de leiding in de badkamer? Ik vermoed dat daar je probleem in zit. Als daar een dunne leiding is gebruikt, kan er ook minder water doorheen. Lekkages zou je in theorie kunnen uitsluiten door de meter dicht te zetten (voor de toevoer) en dan na een nachtje kijken of je verbruik is toegenomen. Zo ja, dan heb je ergens een lek, zo nee, dan niet.

Edit: het kan ook goed dat ze jouw nieuwe leidingen hebben gemaakt van 'flexibele leiding'. Mooi principe, maar vaak met een zeer beperkte diameter en dus minder waterdoorvoer.
Een lek wat groot genoeg is om de druk te halveren lijkt me sterk.
Dan zou het halve huis nu wel onder water moeten staan volgens mij..

Hoop niet dat het die flexible pijp is :(

Keuken is naar als ik me goed herinder 15mm, iig de standaard maat die ze ook in de bouwmarkt hebben.
Dat kan ik wel opmeten.

Badkamer is lastig, want dat zit in de muur weggemetseld. Maar het is een goedkope sociale huurwoning uit 1960. Het is niet dat er een regenval douche is gemonteerd ofzo.

[ Voor 59% gewijzigd door heuveltje op 11-08-2022 16:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• __1337__
Kans is aanwezig dat je in de badkamer nog een grote loden leiding hebt als daar niet recent is verbouwd. In ieder geval leiding met een flinke diameter.

• Victoryjuggler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-11 15:12
Het kan al komen door oude koppelingen tussen de waterleidingen.
Een koppeling die de leiding vernauwt kan je hele doorvoer op de leiding te niet doen. Er zijn tegenwoordig koppelingen die minder vernauwend werken. Daardoor word de doorvoer niet gehinderd.

Is het alleen de warm water of ook het koud water?
Als het beide is, kan het probleem al bij de aanvoer (omhoog, maar na de keuken) van het water zitten.

• Victoryjuggler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-11 15:12
Oh wacht.
ik zie dat ik de beol verkeerd lees.
Maar het kan zijn dat je leiding te dun is.
Of gewoon de algemene stads druk. Hebben de buren hier ook last van?

• __1337__
Victoryjuggler schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:49:
Oh wacht.
ik zie dat ik de beol verkeerd lees.
Maar het kan zijn dat je leiding te dun is.
Of gewoon de algemene stads druk. Hebben de buren hier ook last van?
Algemene stadsdruk lijkt me niet, aangezien de TS in de badkamer meer wateropbrengst heeft dan in de keuken.
Pagina: 1