Vraag

• Sanmek
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-04 23:09
Hallo,

Onze sportvereniging wil graag de wedstrijden filmen vanuit een videotoren. Ik vraag mij daarom af of iemand mij kan adviseren welke camera onze vereniging het beste kan aanschaffen. Zodat de beelden van de wedstrijd goed te zien zijn en het geanalyseerd kan worden.

Budget is rond de €200 - €700!

Mocht dit budget erg laag zijn, dan hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt!

Sander

Alle reacties

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:26
Om welke sport gaat het? Is het voor binnen of buiten? Veel licht, weinig licht? Of juist veel wisselende omstandigheden?

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 11-08-2022 15:32 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Welke detail wil je zien, is er een mogelijkheid voor meerdere camera's. Je kan iets doen met beveiligingscamera's, zou dan voor een paar vaste kiezen en en een of twee dome camera's waarmee je het spel volgt. Maar goede dome camera's zijn niet goedkoop.
Bedenk ook dat je tegen nogal wat AVG problemen aan loopt VoetbalTV is niet zomaar gestopt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:23
Met deze info kunnen we niet zo veel.
Welke sport? Wat moet precies vastgelegd worden en wat voor omgeving (is dit een voetbalveld met tribune en een flinke bak licht of is het een boksring in een slecht verlichte gym)? Één of meerdere camera's? Is/zijn deze bemand/onbemand? Is een totaalshot voldoende of zijn er ook close shots nodig voor bijvoorbeeld individuele analyse? Moet er audio opgenomen worden?

Dome camera's ga je niet redden met dit budget. Als je het gefinancierd krijgt heb je hiermee de meeste mogelijkheden, al zou ik eerder kijken naar een camcorder (afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen natuurlijk).

Zo'n Sony handycam met degelijke autofocus en 20x optische zoom misschien? Of een tweedehands (semi-)professionele videocamera, maar dan is het geen kwestie meer van simpelweg aanzetten en op record drukken.

Edit: zie post hieronder.

[ Voor 49% gewijzigd door Zwennie op 15-08-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Let wel, voetbalTV is gecanceld omdat ze gewoon die beelden voor geld wilden uitzenden.
Als je dit doet voor analyse en eventueel voor familie van spelers die niet bij de wedstrijd kunnen zijn, valt het hele argument van de Autoriteit Persoonsgegevens weg en kun je het op 'gerechtvaardigd belang' gooien. Het is dus NIET zo dat niemand ooit voetbalbeelden mag opnemen omdat een commerciële partij op de vingers is getikt wegens het commerciële aspect ervan.

Qua AVG kom je een heel eind als je opschrijft op je website waarom je die beelden maakt, hoe en hoe lang je ze opslaat (korter is beter), en hoe je die openbaar maakt (maak je er reclame voor of maak je bv een besloten kanaal?). Dan schrijf je erbij dat de privacy impact klein is (ook rekening houden met het feit dat iedereen en zijn schoonmoeder al met een telefoontje aan de zijlijn staat te filmen), je zorgvuldig er mee omgaat om de impact zo klein mogelijk te maken, en dat het belang van de club zwaarder weegt.

Toestemming wil je voorkomen; ten eerste is het onmogelijk om een veld in beeld te brengen en één speler niet; ten tweede kan een toestemming op elk moment worden ingetrokken. Het is niet werkbaar.
Het is niet zo dat privacy betekent dat er nooit beelden gemaakt mogen worden, het is een afweging.

Qua camera: een tweedehands Panasonic G of GX, met een 14-140 zoomlens, op een statief en met de hand bediend.
Kijk op YouTube, dpreviewTV: how to start your own YouTube channel for $1000; Is nog steeds actueel.

[ Voor 7% gewijzigd door Tarquin op 13-08-2022 13:04 ]