Zonnepanelen naar noordzijde verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:32
Op het pannendak zuidzijde liggen nu 12 zonnepanelen, merk en type onbekend 245wp, gekoppeld met oude optimizers aan een solaredge 3000 omvormer. Zijn jaar of 8-9 geïnstalleerd door oude bewoners

Ik wil op het pannendak zuidzijde 12 nieuwe zonnepanelen 410wp leggen, met nieuwe omvormer. De bestaande zonnepanelen wil ik verplaatsen naar noordzijde. Kan ik zonder problemen de panelen laten verplaatsen naar noordzijde pannendak. Uiteraard gaat opbrengst stuk omlaag, ik houd rekening met 50%, maar wegdoen is ook zonde.

Alle reacties

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 21:52
Ik denk van wel. Wat zijn je bezwaren? Schaduw?

• TweakersOnly
Ik twijdel of de panelen op de noordzijde in de praktijk voldoende spanning leveren zodat de omvormer kan opstarten. Ondanks dat er optimizers aanwezig zijn.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:23
Technisch is het verleggen van panelen zeker mogelijk. Maar, ik denk dat we meer informatie nodig gaan hebben om echt een goede inschatting van te maken. Heb je (lucht)foto's van het dak? Is er schaduw? Wat mag het kosten? Wat leveren ze nu op aan stroom?

• TweakersOnly
Plaatje vanaf bovenzijde woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiU7Cnb6vIuIzfrWMzQcNzel-Kc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAwGLE1HRzXSOZIy39aCVW85.jpg?f=fotoalbum_medium

Plaatje vanaf de voorzijde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTSPdZGKxsEPkddeJqSiIsYGiq4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8Qf42toE4Ce7s8z9hhzZhO3.jpg?f=fotoalbum_medium

Kosten vind ik in deze discussie minder relevant. Ik ga ervan uit dat er alleen eenmalige kosten zijn om de zonnepanelen te verplaatsen van zuid naar noord.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:37
TweakersOnly schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:12:
Ik twijdel of de panelen op de noordzijde in de praktijk voldoende spanning leveren zodat de omvormer kan opstarten. Ondanks dat er optimizers aanwezig zijn.
En dit is dus geen enkel probleem. Ze startten vandaag toch ook om een uur of 6?
Dat is minder licht dan overdag in december ;-)

Mooie van SE is dat je er nog willekeurige panelen bij kan plakken ook. Omvormer vermogen geen enkel probleem... Zal niet meer veel hoger dan 1500W komen op noord.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TweakersOnly
Ronald schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:25:
[...]
Mooie van SE is dat je er nog willekeurige panelen bij kan plakken ook. Omvormer vermogen geen enkel probleem... Zal niet meer veel hoger dan 1500W komen op noord.
Dat zou mooi zijn, wellicht paar extra zonnepanelen via marktplaats op de kop tikken.
Alleen even kijken met optimizers voor de extra panelen, zie dat verschillende modellen niet compatibel zij met elkaar

• Ronald
Generaliserend is er de 60V serie en de 80/85V serie. Binnen de series kan bijna alles samen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

410Wp panelen zijn langer en/of breder dan de 245Wp, ik ben bang dat er geen 12 gaan passen.
Eerst maar eens de afmetingen checken van zowel de panelen als het beschikbare dak :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:25
TweakersOnly schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Dat zou mooi zijn, wellicht paar extra zonnepanelen via marktplaats op de kop tikken.
Alleen even kijken met optimizers voor de extra panelen, zie dat verschillende modellen niet compatibel zij met elkaar
Kijken welke optimizer er nu zit, daar heb je compatibele optimizers voor(niet iedere optimizer van SolarEdge kan je combineren, maar voor iedere model is een nieuwe optimizer )

• TweakersOnly
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:57:
410Wp panelen zijn langer en/of breder dan de 245Wp, ik ben bang dat er geen 12 gaan passen.
Eerst maar eens de afmetingen checken van zowel de panelen als het beschikbare dak :)
installateur heeft met schouw uitgerekend dat de nieuwe panelen gaan passen op het dak. Daar gaan we dan maar vanuit.

Het pannendak op noordzijde is breder, 12 pannen ipv 10 pannen, en heeft geen dakkapel. Naderhand maar eens kijken hoeveel ruimte er daadwerkelijk overblijft

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie verticaal wel ruimte, neem een JA Solar die bijv. 1722 x 1134mm is, 245Wp schat ik op 1660 x 995mm.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Goede morgen,

Uiteindelijk is de beslissing genomen om zowel op zuid- als noordzijde pannendak nieuwe zonnepanelen te leggen.

In verband met beschikbaarheid van de verschillende panelen zijn er nu twee opties:

Optie A:
12 x Jinko Solar N type 405wp op zuidzijde pannendak 45 graden
16 x Jinko Solar N type 405wp op noordzijde pannendak 45 graden
10 x JA Solar 305wp op platdak zuidwesten

Optie B:
12 x Jinko Solar N type 405wp op zuidzijde pannendak 45 graden
15 x DMEGC 400wp op noordzijde pannendak 45 graden
10 x JA Solar 305wp op platdak zuidwesten

Voor optie B heb ik in ieder geval 2 omvormers nodig volgens mij. Pannendak op één omvormer. Met een 7kW omvomer zou ik dan voldoende hebben. 4840 op zuid, 6000 * 55% op noord. Voor het platte dak zou een 3kW omvormer voldoende zijn.

Voor optie A zou ik met één 3 fase omvormer genoeg hebben toch?
String 1 alle panelen van pannendak noord en zuid, 4860 zuid + 6460 * 55% op noord. = 8400 wp
String 2 alle panelen van plat dak = 3050 wp.
Met een 3-fase 10kW omvormer zou ik hiermee voldoende moeten hebben?

Klopt mijn redenatie en rekenmethode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
Misschien is dit een goed use case voor Solar Edge? Dan kan alles op 1 omvormer.
Met dergelijke aantallen panelen kun je misschien wat extra geld besparen door voor de "zwaardere" versies te gaan waar je 1 optimizer kan gebruiken voor 2 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owShrDBBG_bnwPG0TSBAHEyw8cU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uSuaN6i546EmagQjwm9AlEH0.png?f=user_large

Zoals je ziet is deze opstelling mogelijk tussen de 27 en 60 panelen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28

Bravo

Second Best

ice-T106 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:43:
Misschien is dit een goed use case voor Solar Edge? Dan kan alles op 1 omvormer.
Met dergelijke aantallen panelen kun je misschien wat extra geld besparen door voor de "zwaardere" versies te gaan waar je 1 optimizer kan gebruiken voor 2 panelen.

[Afbeelding]

Zoals je ziet is deze opstelling mogelijk tussen de 27 en 60 panelen.
Het gaat om 27-60 optimizers, dus 2x zoveel panelen. En vanaf 16K omvormer, dat lijkt mij een beetje overkill met deze 10-11K aan gelijktijdige opwek.

Maar verder eens, met SolarEdge zou je het bij 1 omvormer kunnen houden als je voor een short string variant gaat op 3 fase.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Oeps, vergeten te vermelden: Omvormer wordt een Huawei, 3 fase en optioneel 1 fase. Alle panelen worden voorzien van optimizers.

Voor optie A zou één 3 fase omvormer van 10kw voldoende zijn. MPP-1 heeft 8400wp, MPP-2 heeft 3050 wp

Heb ik voor optie B een aparte omvormer nodig (zuid + noord op omvormer 1, plat op omvomer 2) omdat er drie verschillende panelen gebruikt worden? Of lossen optimizers dat probleem gedeeltelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Bravo schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Het gaat om 27-60 optimizers, dus 2x zoveel panelen. En vanaf 16K omvormer, dat lijkt mij een beetje overkill met deze 10-11K aan gelijktijdige opwek.

Maar verder eens, met SolarEdge zou je het bij 1 omvormer kunnen houden als je voor een short string variant gaat op 3 fase.
Ja klopt dat het overkill is maar dat is bij SolarEdge geen ramp. Als je daardoor veel goedkoper uit bent aan optimisers en omvormers dan is het zeker wel het overwegen waard. (ik zelf bij mijn huis een 12.5K Solar-edge omvormer, terwijl ik makkelijk met 10K of 8k af zou kunnen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Toch nog even een schopje:

Ik word een beetje dol van de alle cijfers.

Vaststaande feiten:
* Er wordt minimaal een Huawei 3-fase omvormer geinstalleerd. Installateur kan alleen Huawei leveren.
* Huawei omvormer kan 140-950V per MPP leveren, twee MPP's, ideaal punt is 600V per MPP

* Op de zuidkant worden 12 panelen, Jinko solar JKM405N-6RL3-B, geinstalleerd
* Op de noordkant worden 16 panelen, Jinko Solar JKM405N-6RL3-B, geinstalleerd

De Voc van deze panelen is 45,89V (STC) cq. 43,31V (NTC)
De Vmp van deze panelen is 38.28V (STC) cq. 35.57V (NTC)

Ik wil eigenlijk alle panelen op één MPP aansluiten, maar dat lijkt wat spanning betreft niet realistisch. Met 950V maximale spanning per MPP kan ik maximaal 26 panelen aansluiten (950 / 35.57V ).

Panelen op noorden leveren echter beduidend minder op dan panelen op zuid. In hoeverre is het realistisch om alsnog alle panelen op één MPP te koppelen?

Reden waarom ik dit vraag: Ik heb nog 10 panelen op plat dak. Als panelen op noord/zuid kan combineren op één MPP kunnen panelen op platte dak op de tweede MPP. In dat geval heb ik geen aparte omvormer nodig voor panelen op platte dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Noord en zuid in 1 string kan niet: verschillende oriëntaties kunnen nooit in 1 string zonder problemen..

Polystring kan wel: maar dan moeten strings van gelijke lengte en paneel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik heb een ZZW en NNO opstelling - de oude panelen verplaatst en op een losse string/MPPT zitten. 22x405 en 9x325.

Nieuw zou ik het niet gedaan hebben, want de noordopbrengst is bij zon nou niet echt geweldig. Maar, de oude blauwe panelen helpen wel juist op de bewolkte dagen om je minimumproductie op te krikken.

Bij bewolking presteren ze 'relatief goed' omdat de wolken juist voor verstrooiing zorgen waar tussen sept en mei er bij zon geen direct zonlicht op valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ronald schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:23:
Noord en zuid in 1 string kan niet: verschillende oriëntaties kunnen nooit in 1 string zonder problemen..

Polystring kan wel: maar dan moeten strings van gelijke lengte en paneel zijn.
duidelijk antwoord. Noord en zuid moeten op aparte mpp, dan moeten panelen op platte dak maar op een aparte omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:00:
Ik heb een ZZW en NNO opstelling - de oude panelen verplaatst en op een losse string/MPPT zitten. 22x405 en 9x325.

Nieuw zou ik het niet gedaan hebben, want de noordopbrengst is bij zon nou niet echt geweldig. Maar, de oude blauwe panelen helpen wel juist op de bewolkte dagen om je minimumproductie op te krikken.

Bij bewolking presteren ze 'relatief goed' omdat de wolken juist voor verstrooiing zorgen waar tussen sept en mei er bij zon geen direct zonlicht op valt.
hoeveel leveren de panelen op NNO op jaarbasis bij jou op? Er wordt nu gezegd: alle ruimte volgooien, ik ga vooralsnog uit van 50% van de maximale verwachte opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
500-550kWh/kWp is denk wel het max op dat noord dak.
Goedkoop uitvoeren en een beetje mazzel met de teruglever tarieven in de zomer, dan kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik denk dat dat optimistisch is. Ze liggen pas 3 maanden dus jaar kan ik niet zeggen. Weet wel dat ze voor mij vooral op de slechte dagen net die onderlijn omhoog helpen.

Zonnige dag vs prutdag deze week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kz3UYSsZ3esP2YnEakOMNfDYE4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daWKaIK15nMbsaIDBdzJ5DPP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ag1XKKRQEYkGmHv7uEaRqrSs3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvnVchjhgs8uFuFCqZJdnY8F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
TweakersOnly schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:41:
[...]
hoeveel leveren de panelen op NNO op jaarbasis bij jou op? Er wordt nu gezegd: alle ruimte volgooien, ik ga vooralsnog uit van 50% van de maximale verwachte opbrengst
50% klopt vrij aardig. Vaak zijn de kosten van het extra leggen ook ongeveer 50% dus inderdaad alles vol leggen een goed idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwz-9CXUcmr9DioYFE-ECqjRU7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQJuxslmqsMHnfVVpvDxMxeT.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1