• MSCKLAAS
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-08-2022
Ik heb per ongelijk bij 2 harde schijven tegelijk te verkeerde voeding gebruikt met een te hoog voltage. En kwam direct een brandlucht waarna ik de voeding heb verwijdert. Hoe kan ik alsnog mij data van de harde schijven krijgen? Ben extreem A technisch. Geen enkele ervaring met computer behalve beetje office. Wie kan mij helpen?

Seagate expansion drive model SRD00F2
2TB 3.5" HDD met USB 3.0

WDBAAU0015HBK
1,5TB 3.5" HDD met USB 2.0
:(

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:13
naar een data recoery bedrijf brengen. Er staan in het forum de nodige ervaringen van verschillende bedrijven.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:25

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

MSCKLAAS schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:00:
Ik heb per ongelijk bij 2 harde schijven tegelijk te verkeerde voeding gebruikt met een te hoog voltage. En kwam direct een brandlucht waarna ik de voeding heb verwijdert. Hoe kan ik alsnog mij data van de harde schijven krijgen? Ben extreem A technisch. Geen enkele ervaring met computer behalve beetje office. Wie kan mij helpen?

Seagate expansion drive model SRD00F2
2TB 3.5" HDD met USB 3.0

WDBAAU0015HBK
1,5TB 3.5" HDD met USB 2.0
:(
Je zou ze kunnen proberen uit de behuizing te halen en ze of in een pc hangen, of in een andere externe behuizing te stoppen. Grote kans dat je enkel de controller op hebt geblazen en niet de HDD.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt geen backup van deze data?
Bepaal dan ook even wat deze data waard is voor je gaat pielen.

Je kunt idd even kijken of je ze "gewoon" kunt aansluiten op een PC door ze uit de behuizing te halen.
Met een beetje geluk is het daar een standaard aansluiting. En kun je er zo bij vanuit je eigen Windows.

als er meer stuk is kom je al snel in een recovery bedrijven terrein.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:33
Voordat ik de schijven in een pc zou stoppen zou ik wel eerst controleren of de TVS-diodes niet zijn doorgebrand, want als dat het geval is veroorzaak je kortsluiting. Nu kan een goede pc-voeding daar wel tegen, maar beter dat te voorkomen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Gewoon een lege USB behuizing met zo'n losse voedingsstekker kopen en de disk erin stoppen.
Die voedingsstekker kunnen wel tegen kortstondig kortsluiten en als de disk toch defect is gebruik je die behuizing voor een nieuwe losse disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
MSCKLAAS schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:00:
Hoe kan ik alsnog mij data van de harde schijven krijgen? Ben extreem A technisch.
No offense, maar dan doe je er wijs aan niet zelf te gaan lopen klooien. Een goede PC reparateur kan voor je kijken of wellicht de TVS diodes 'kortsluiten'. Als dat zo is kan hij even proberen de boosdoener (de TVS) te verwijderen en kijken of schijf dan benaderbaar is. Indien ja, onmiddellijk alle data kopiëren naar nieuwe schijf.

Schijf is daarna niet veilig meer te gebruiken.

Je kan dit ook door een data recovery bedrijf laten doen maar dan betaal je voor deze relatief simpele ingreep al snel 300 - 400 Euro. Een reparateur doet hetzelfde wellicht tegen uur tarief en de reparatie zelf is een kwestie van een minuut. De meeste tijd zal hij kwijt zijn aan kopiëren, bij een aantal lokale PC reparatie bedrijven hier zit dat bij de prijs in als je bij hun een vervangende schijf koopt.

[ Voor 20% gewijzigd door Stanton op 11-08-2022 20:38 ]

Joep

Pagina: 1