Zonwering en achitecten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:50
Zonwering en architecten, zijn als water en vuur.

Architecten zijn er zelfs op tegen als naderhand blijkt dat het leefklimaat in een pand onder druk staat, zodra de zon schijnt en het buiten 30 graden Celcius is.
Zo mogen er maar al te vaak geen screens gemonteerd worden, en ook geen zonne uitvalschermen.

Ik denk dan " ja dat zal best , maar die architect werkt hier niet, en ik wel".

Hebben die architecten nog iets te zeggen over een pand dat allang is opgeleverd aan de opdrachtgever? Heeft die architect dan nog rechten? Zou hij het kunnen afdwingen bij de rechter?

ik ben van mening dat het welzijn van de werknemers van hoger belang is dan het uiterlijk van het pand.

Even terug naar mijn eigen situatie: Ons huis is in opdracht van de verhuurder van het gas af gegaan. Er zijn isolatie voorzet gevels geplaatst van 30cm dik met 4 dik HR+++ glas. Ook een nieuwe geisoleerd dak met 29 zonnepanelen per huis. 29! ja dat is nodig voor die energiemodule van 172x210x70 (BxHxD) die in de achtertuin naast de keukendeur tegen de gevel staat. Daarin staat een warmtepomp met boiler en een mechanische ventilatieunit. Dat geval vreet 5500 kilowatt per jaar. Daar komt ons verbruik van 2600 kilowatt nog bij. Prima om het warm te houden, om over het koelen van het huis maar niet te spreken. Wij schrokken ons dood door die omvang van die kast. Tja de architect had het zo bedacht, en ook dat er geen voorzieningen in de gevels zijn gedaan om zonwering te monteren. Ik denk dat deze architect geen energiemodule in zijn tuin wil.
Nu hadden wij al een zonnescherm dus wij hebben die aanpassing wel gekregen. Maar als je niets had, dan kreeg je ook niets. Als je nu een zonnescherm op wilt hangen dan moet je door 30cm isolatie, en dan door 30cm spouwmuur heen. Veel succes daarmee.

Moeten projecten standaard voorzien gaan worden van zonwerende installaties?
Alleen al om het groeiende aantal airco' s in te dammen. Nu nog die architecten verplichten om hieraan mee te werken.
Onze verhuurder heeft het ons zelfs verboden om een echte split unit airco te installeren. Zelfs aan de achterzijde van de woning. Kan dat zomaar?

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33
Architecten kunnen een aantal jaar, als het niet afgekocht is door de opdrachtgever, bepaalde zaken afdwingen. Ik weet van een project waarbij bv geen afvoer van de afzuigkap door de voorgevel mocht.
Verder kan een verhuurder welke de eigenaar van het pand zaken verbieden.

Echter moet het wel leefbaar blijven, en moet het voldoen aan het vigerende bouwbesluit.
Daarin staan alleen functionele eisen, zoals een maximale termperatuur in de zomer. Hoe het project dit bewerkstelligt mag men zelf weten.

Vraag is hoe warm het nu echt wordt, want met 30cm isolatie en HR+++ glas zou je verwachten dat het binnen de perken blijft. Wat zegt de thermometer op het heetst van de dag.

Ik neem aan dat je overdag ramen en gordijnen gesloten houdt en juist 's nachts ventileert?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• Bestla
Spiff schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:13:
Architecten kunnen een aantal jaar, als het niet afgekocht is door de opdrachtgever, bepaalde zaken afdwingen. Ik weet van een project waarbij bv geen afvoer van de afzuigkap door de voorgevel mocht.
Verder kan een verhuurder welke de eigenaar van het pand zaken verbieden.

Echter moet het wel leefbaar blijven, en moet het voldoen aan het vigerende bouwbesluit.
Daarin staan alleen functionele eisen, zoals een maximale termperatuur in de zomer. Hoe het project dit bewerkstelligt mag men zelf weten.

Vraag is hoe warm het nu echt wordt, want met 30cm isolatie en HR+++ glas zou je verwachten dat het binnen de perken blijft. Wat zegt de thermometer op het heetst van de dag.

Ik neem aan dat je overdag ramen en gordijnen gesloten houdt en juist 's nachts ventileert?
In huis is het 25 met alles dicht, met alleen de mechanische ventilatie aan. Natuurlijk gooi ik als ik opsta alles open, dus voor en achterdeur wagenwijd open, en weer dicht als het buiten 20 graden is. Buiten is het op dit moment 29. Vanacht had geen zin, het was pas echt koel om 6 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:09
Bestla schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:48:
van de verhuurder

Onze verhuurder heeft het ons zelfs verboden om een echte split unit airco te installeren. Zelfs aan de achterzijde van de woning. Kan dat zomaar?
Tja daar houdt het meeste al op... De verhuurder is de eigenaar en als die wil dat een installatie in de tuin komt te staan zonder rekening te houden met een extern zonnescherm, dan is dat zijn goed recht. Er is ook zonnewering voor de binnenkant verkrijgbaar...

En mag dat? Tja, google eens zou ik zeggen. Ik kom al snel op https://www.ad.nl/riviere...dien%20weer%20verwijderen. Uit...

Hier trouwens 26 graden binnen, geen haar op mijn hoofd die een airco gaat laten installeren voor die 10 hete dagen op jaarbasis :9~

[ Voor 7% gewijzigd door President op 11-08-2022 14:30 ]

• Bestla
President schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Tja daar houdt het meeste al op... De verhuurder is de eigenaar en als die wil dat een installatie in de tuin komt te staan zonder rekening te houden met een extern zonnescherm, dan is dat zijn goed recht. Er is ook zonnewering voor de binnenkant verkrijgbaar...

En mag dat? Tja, google eens zou ik zeggen. Ik kom al snel op https://www.ad.nl/riviere...dien%20weer%20verwijderen. Uit...

Hier trouwens 26 graden binnen, geen haar op mijn hoofd die een airco gaat laten installeren voor die 10 hete dagen op jaarbasis :9~
Voorkant woning ligt pal op het zuiden, daar hebben we een zonnescherm opgehangen. Die heb je echt nodig hier.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je haalt hier twee dingen door elkaar: De rechten/plichten van de architect en de rechten/plichten van de verhuurder.

Een architect kan inderdaad een gebouw ontwerpen (in opdracht van) en tevens eigenaar blijven van het intellectueel eigendom dat op zo'n pand kan rusten. Afhankelijk van de overeenkomst tussen architect en opdrachtgeven kan de architect in zo'n geval inderdaad nog bepaalde aanpassingen aan zijn intellectueel eigendom blokkeren. Dat is niet krom, dat is gewoon zoals opdrachtgeven en opdrachtnemer het hebben afgesproken.

Een verhuurder kan gewoon verbieden om bepaalde aanpassingen aan zijn eigendom te doen. Als de verhuurder niet wil dat de badkamer verplaatst wordt naar het kleinste slaapkamertje omdat je de huidige badkamer te klein vindt, dan is dat zijn goed recht. Net als dat hij kan weigeren om gaten in de gevel te (laten) boren voor een airco-unit.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• President
Bestla schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

Voorkant woning ligt pal op het zuiden, daar hebben we een zonnescherm opgehangen. Die heb je echt nodig hier.
Gordijnen? Lamellen? Die gaatjes mag je wel binnen boren, geen verhuurder die daar iets over zal zeggen...

Maar ben het met je eens dat dat niet fijn is, maar voor zover ik weet is er geen wetgeving welke expliciet aangeeft welke temperatuur het binnen maximaal zal zijn of die recht geeft tot plaatsing van zonnewering buiten of een airco...

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:33
President schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Gordijnen? Lamellen? Die gaatjes mag je wel binnen boren, geen verhuurder die daar iets over zal zeggen...

Maar ben het met je eens dat dat niet fijn is, maar voor zover ik weet is er geen wetgeving welke expliciet aangeeft welke temperatuur het binnen maximaal zal zijn of die recht geeft tot plaatsing van zonnewering buiten of een airco...
Heb niet gezocht, maar daar zegt het Bouwbesluit 2012 toch wel wat over?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• President
Spiff schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Heb niet gezocht, maar daar zegt het Bouwbesluit 2012 toch wel wat over?
Daar staat geen minimumtemperatuur in, dus ook geen max denk ik.

Kwam wel dit tegen:
Om na te gaan of hitte een gebrek is zijn er een aantal methoden die dat in kaart brengen. Een goede is de Temperatuuroverschrijdingsmethode. Deze methode gaat er van uit dat hitte in huis een gebrek is als de binnentemperatuur meer dan 300 uur per jaar boven de 26,5 graden is, terwijl de buitentemperatuur minstens 6 graden lager is. Om dit goed aan te tonen is het belangrijk dat u zelf ook maatregelen in huis heeft genomen om ervoor te zorgen dat de temperatuur niet te hoog oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
President schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:52:
[...]

Daar staat geen minimumtemperatuur in, dus ook geen max denk ik.

Kwam wel dit tegen:

[...]
Zoals BAM Wonen het zei " We gaan een theemuts over het huis plaatsen". Wat dat doet bij thee, gebeurd dus bij ons huis. (Rijtjeshuis Bouwjaar 1962 )
Het koelt niet snel af, wat je ook doet. Het hele jaar door blijft de temperatuur boven de 20 graden. De thermostaat staat altijd uit. Truien draag ik al niet meer in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Bestla schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:23:
[...]

Zoals BAM Wonen het zei " We gaan een theemuts over het huis plaatsen". Wat dat doet bij thee, gebeurd dus bij ons huis. (Rijtjeshuis Bouwjaar 1962 )
Het koelt niet snel af, wat je ook doet. Het hele jaar door blijft de temperatuur boven de 20 graden. De thermostaat staat altijd uit. Truien draag ik al niet meer in de winter.
Zou ik voor tekenen, dan hoef je nooit te stoken! En dan gewoon raamhorren kopen en rolluiken en dan in de zomer de hele dag ramen open + rolluik op ventilatiestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 13:36
Bestla schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

In huis is het 25 met alles dicht, met alleen de mechanische ventilatie aan. Natuurlijk gooi ik als ik opsta alles open, dus voor en achterdeur wagenwijd open, en weer dicht als het buiten 20 graden is. Buiten is het op dit moment 29. Vanacht had geen zin, het was pas echt koel om 6 uur
25 graden binnen is toch prima in de zomer? Daar zou ik zeker geen airco voor aanzetten…

Overigens verder helemaal eens dat zonwering een veel groter onderdeel van verduurzaming van huizen moet worden. Iedereen hangt nu energieverslindende airco’s op, terwijl een zonnescherm ik heel veel gevallen ook genoeg zou zijn!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 21:12
https://suneclipse.nl/

Je zou dit kunnen proberen.
Kan gewoon met zuignappen op de ramen geplakt worden. En kan er dus zonder gereedschap bevestigt worden.

Ik heb zelf 2 op 2 dakramen op zuid/zuiwest staan, en het verschil is best groot. Het is nu bog steeds te bolwerken met 22 graden max momenteel.

En het kost ook geen vermogen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bestla schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:23:
[...]

Dan doet die warmtepomp ook geen 5500kWh per jaar lijkt me... (of de boel is wel heel slecht ingeregeld)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je hebt een hoop vragen en ook een hoop emotie. Ik hoop het een en ander te beantwoorden.

Als ik je goed begrijp heb je een ICEM, een geïntegreerde installatieoplossing.

Bedenk dat warmtepomp, boilervat en ventilatiesysteem, en alle pijp en kanalen die daarbij komt kijken, veel ruimte inneemt. De keuze om deze in de tuin te plaatsen voorkomt een reductie van je woonoppervlak. Gezien je in een huurwoning woont van, ik neem aan een woningcorporatie, heb je al niet veel woonoppervlak. Dat dit ten kosten gaat van tuinoppervlak is (helaas) de prijs van de energietransitie.

Wat mij opvalt is dat het energiegebruik 5500 kWh per jaar is. zoals je de isolatiemaatregelen beschrijft (30mm = RC>=6 en HR+++ (ik neem aan triple glas), zou de warmtevraag laag moeten zijn. Ga ik uit van 15 GJ (en dat is nog veel) voor ruimteverwarming en 5 GJ voor tapwater, kom ik op een energiegebruik van zo'n 2.000 kWh per jaar uit voor de ICEM.

Daarnaast geef je aan dat het warm wordt in de woning en overweeg je zonneschermen en/of airco. In principe zou de de warmtepomp ook gewoon moeten kunnen koelen.

Zonneschermen zijn helaas niet verplicht. Voor nieuwbouw gelden sinds naderhalfjaar regels met betrekking tot zomercomfort, maar het zit er allemaal nog maar halfbakken in. Beleid en uitvoering van woningbouw loopt (helaas) gigantisch achter op de bouwfysische praktijk. Ik heb er in mijn werk dagelijks mee te maken.

Wat mij zo te binnen schiet:
- Is de 5500 kWh een gegeven van de verhuurder of volgt dat uit jouw energierekening?
- Je zou het concept met energieberekeningen kunnen opvragen bij je verhuurder. Dit geeft inzicht in hoe men op deze resultaten is gekomen.
- Als je nog niet koelt met de warmtepomp, vraag na bij je verhuurder of en hoe dat kan.
- Lichtwerende blindering aan de binnenzijde is eenvoudig aan te brengen, heeft geen toestemming nodig van de verhuurder en is ook effectief in het tegenhouden van de zon.
- Houd ramen en deuren overdag gesloten en doe ze 's nachts open. Zo houd je overdag de warmte buiten en krijg je 's nachts verkoeling. De nachten zijn nog redelijk fris.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat verwacht ik helemaal niet, want als in de zomer de zon vol naar binnen schijnt (grote ramen zijn immers hip) krijg je een goed geïsoleerd huis echt wel naar onleefbare temperaturen. Ga in de zomer eens eerst een uurtje in de schaduw liggen en daarna in de volle zon, dan snap je wel dat zon binnen funest is voor de koelte. Een paar vierkante meter volle zon warmt enorm hard op en in een geïsoleerd huis raak je die warmte in de zomer voor geen meter kwijt zonder actieve koeling (lees: airco). Een vierkante meter zonlicht bevat in een Nederlandse zomer zo'n 200W aan warmte, waarvan een deel wordt geabsorbeerd. Met grote ramen op het zuiden heb je dus de hele dag een flinke verwarming aan staan.

Met een beetje geluk is het 's nachts koud en staat er wind, dan kun je zo weer met ventilatie afkoelen, maar in de zomer wil het ook 's nachts wel eens 20 graden zijn of er staat geen wind. Dan houdt het op. Dan moet je gewoon echt elke vorm van warmte buiten houden.

Gordijnen zijn schattig maar bij lange na niet zo effectief als zonnewering aan de buitenkant. Misschien dat aluminiumfolie op de ramen plakken aan de binnenkant werkt, maar ik ben benieuwd of de overburen daar blij mee gaan zijn.

Architecten die nu nog grote ramen op het zuiden zetten zonder zonnewering mogen echt naar de hel. "Ja, maar er is een mooi klimaatsysteem". Ja, chill joh, laten we enorme airco's gaan aanzetten, alsof we voor die energie vandaag de dag geen betere bestemming kunnen bedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 12-08-2022 10:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik kijk in zijn algemeenheid naar bijvoorbeeld nieuwbouw projecten dan is mijn conclusie dat architecten duidelijk niet in hun eigen creaties hoeven te wonen. Anders zouden ze wel iets meer erover nadenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:29
Renegade666 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:57:

Kan gewoon met zuignappen op de ramen geplakt worden. En kan er dus zonder gereedschap bevestigt worden.

Ik heb zelf 2 op 2 dakramen op zuid/zuiwest staan, en het verschil is best groot. Het is nu bog steeds te bolwerken met 22 graden max momenteel.

Ik heb dit ook op 3 ramen die van 's ochtends vroeg tot een uur of 2/3 volle zon mee pakken. En die kamers blijven aanmerkelijk koeler dan voorheen. Ook op het keukenraam aan de andere kant waar de zon vanaf een uurtje of 5/6 tot zonsondergang vol op schijnt. Naast het keukenraam heb ik een balkondeur zonder die screens maar met een (zwart...) rolgordijn aan de binnenkant. En als je aan de ramen voelt, dan is het keukenraam met het sunscreen nog redelijk koel, en de balkondeur(raam) die is gloeiend heet...

Ik kan deze screens iedereen aanraden! Ze worden netjes op maat gemaakt, zijn super makkelijk te installeren, zijn van goeie kwaliteit en kunnen echt tegen een stootje. Ze hebben al menig storm doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in WON dan in AZ, dus ik verplaats het topic even :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:57:

Dit is de gouden tip. Als je geen permanente zonnewering kan of mag installeren dan is dit het volgende beste dat je kan doen. Externe zonnewering is vele malen effectiever dan dingen aan de binnnenkant monteren.

Verder heb ik ook wel ervaring met een architect die zonnewering niet belangrijk vond. Bij de bouw van ons huis was externe zonnewering een must maar dat werd een paar keer in vraag gesteld want niet mooi, niet nodig bij een goed geïsoleerde woning, niet praktisch, enzovoort. Maar nu is het wel altijd goed uit te houden binnen zonder airco terwijl de buren zonder zonnewering ofwel al airco hebben ofwel maar heel de dag het raam open laten omdat een warm briesje beter is dan niets :X

[ Voor 26% gewijzigd door Admiral Freebee op 12-08-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:37
Als het een eengezinswoning is zou ik een mooi rijtje leibomen neerzetten, in de zomer groen en schaduw in de winter laat het gewoon alle licht door...(wel redelijk dicht tegen het huis plaatsen 1 a 1 1/2 meter)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bestla schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:48:
Zonwering en architecten, zijn als water en vuur.
Beetje rare uitspraak, oververhitting zit gewoon in de eisen van het bouwbesluit en wordt in het ontwerp altijd wel meegenomen.
Of ze het goed of fout doen is een tweede, ligt vaak ook aan de kwaliteit van de architect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 18:17
Nieuwbouwwoning hier. Overleg gehad met architect over kleur-vereisten inzake zonwering. Was binnen 2 dagen geregeld, heb de houding van de architect als zeer constructief en schappelijk ervaren.

Deel dus zeker niet de stelling dat architecten en zonwering als 'water en vuur' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:44
Admiral Freebee schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Dit is de gouden tip. Als je geen permanente zonnewering kan of mag installeren dan is dit het volgende beste dat je kan doen. Externe zonnewering is vele malen effectiever dan dingen aan de binnnenkant monteren.
Idd, ik wil verhuizen maar anders had ik deze meteen besteld :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

naitsoezn schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:41:
Je haalt hier twee dingen door elkaar: De rechten/plichten van de architect en de rechten/plichten van de verhuurder.

Een architect kan inderdaad een gebouw ontwerpen (in opdracht van) en tevens eigenaar blijven van het intellectueel eigendom dat op zo'n pand kan rusten. Afhankelijk van de overeenkomst tussen architect en opdrachtgeven kan de architect in zo'n geval inderdaad nog bepaalde aanpassingen aan zijn intellectueel eigendom blokkeren. Dat is niet krom, dat is gewoon zoals opdrachtgeven en opdrachtnemer het hebben afgesproken.
Het draait allemaal om reputatie. Als architect is je marktwaarde verbonden met je reputatie en portfolio. Dat vereist dat de opdrachtgever niet zelf aan het uiterlijk gaat knutselen want dat zou de oorspronkelijke architect aangerekend kunnen worden en dus wordt dat verboden in het contract.
Ik hoorde dat mijn vorige werkgever de architect van hun pand nog tientallen jaren toestemming voor elke wijziging moet vragen. Dat is mooie klantenbinding voor die architect want in de praktijk laten ze zijn bedrijf gewoon elke aanpassing ontwerpen zodat goedkeuring verzekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het is vaak dat de huizen wel goed geïsoleerd worden, maar al minder nagedacht wordt over de ventilatie en laat staan om te koelen. En dat is vooral in de zomer weer een nadeel.

Kan jouw warmtepomp wel koelen? Dat kan ook verklaren waarom men geen split-unit airco toestaat. De zonwering is in dit geval wel apart als dat niet mag.

Screens mogen ook niet? Dat doet eigenlijk amper wat met de uitstraling van de woning.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 08:50

Als de warmte in de muren / isolatie zit, dan haalt het niet veel uit om s'avonds de temperatuur proberen te verlagen door ramen open te zetten.

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Woon sinds 1 juli in onze nieuwe woning.
Waarbij er 11meter glas van boven tot beneden knal in het zuiden staat & ook 9 meter glas van boven tot beneden op het westen gericht.
Nu hebben W/W WP met passieve vloerkoeling functie.
Tijdens de heetste dag (40graden).
Hadden we 27 graden binnen, die na de avond naar 25 ging.

Vond dit toch goed.

Het glas is wel HR+++ met warmtewering.

En doet zeer goed zijn dienst vind ik persoonlijk.

Dus je moet niet direct bang hebben van veel glas.
Alleen het soort glas is van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:04
Vaak wil de architect wel zonwering integreren in het ontwerp (althans ik wel, als architect), maar wordt het bijna altijd eruit bezuinigd want de installatie is prijzig en ook het onderhoud of vervanging (dat ligt bij de verhuurder) is prijzig.
Pagina: 1