Kleine flatwoning naar 3 Fasen omlaten zetten.

Pagina: 1
Acties:

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Goedenmorgen,

Ik ben op het moment aan het zoeken naar een mooi electronisch fornuis om zoveel mogelijk van het gas af te gaan.

Ik heb de keuze uit 2 fasen en 3 fasen modellen, een electricien heeft 250 euro gevraagd voor aanleg van een fase 1 kookgroep inclusief perilex doos aansluiting in de keuken.

De rest van het apparatuur werkt op onze huidige fase 1 groep, we hebben geen vaatwasser.

Het fornuis word een redelijk simpel ding van 90cm/tussen maat voor 4 pitten en een ingebouwde oven.

Ik kan via steding ook een 3 fasen groep aanvragen, zodat ik een fase 3 fornuis kan nemen.
Echter zitten we in een flat dus geen zonnepanelen, allicht in de toekomst via onze VVE op het dak van de flat maar niets concreets.

Ik zit nu te twijfelen een fase 2 is voldoende voor 2 pitjes tegelijk om te koken.
Echter een fase 3 is wel weer beter bestend voor de toekomst en meer flexibiliteit van een electric fornuis.

Wat is wijselijk vanuit jullie ervaring met fase 2 en 3 fornuisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50
Wat voor een hoofdzekering heb je nu, 25A of 35A? In het laatste geval kun je eenvoudig een kookgroep aanleggen en zo een 7.4 KW kookplaat aansluiten, daar heb je niet persé 3 fase voor nodig. Pas als je een nog zwaardere 11 KW plaat/toestel wil zul je naar 3 fase moeten. Heb je nu 25A kan het wat krap worden, mogelijk kun je deze dan nog laten upgraden naar 35/40 A.

• Wowhead
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRJRvTAcS0pZpT1bSPTHpUgH6LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9H67Ebw5UshT3RCdSVECAnN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit op het moment ik denk dat dit 25A is, ik was vergeten te melden dat ik er ook aan zit te denken om een airco in de huiskamer te plaatsen en die te gebruiken als verwarming ivm de hoge gas stook kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door Wowhead op 11-08-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:12

GforceNL

Out of memory....

Wij koken al een paar jaar op 1 fase. Je kunt ze niet alle 4 voluit zetten, maar 2 tegelijk gaat altijd wel.

We koken ook regelmatig met alle 4 de pitten en dat werkt prima.

<Zinloze tekst hier>

• Wowhead
Super in dit geval zou dus een extra kookgroep erbij laten plaatsen afdoende zijn.

Heb jij trouwens genoeg power om te kunnen koken en de oven tegelijk te draaien?
Ik vermoed niet dat dit vaak voorkomt bij ons, maar er word wel wat afgekookt bij ons thuis (aziatische familie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
Wowhead schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:16:
Super in dit geval zou dus een extra kookgroep erbij laten plaatsen afdoende zijn.

Heb jij trouwens genoeg power om te kunnen koken en de oven tegelijk te draaien?
Ik vermoed niet dat dit vaak voorkomt bij ons, maar er word wel wat afgekookt bij ons thuis (aziatische familie)
In dat geval zou ik overigens wel kiezen voor een beetje fatsoenlijke inductie plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Wowhead schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:16:

Mijn setup in de meterkast is hetzelfde en ik heb wel eens 2 pitten aan gehad op een middelmatige stand + een oven die voorverwarmt en een een frituurpan die opwarmt (voor het maken van een heerlijke kapsalon <3) voor een totaal van 7232W. En dat ging prima. :)

Dit was dus ook op 1x25A.

• Wowhead
We hebben een fornuis als dit in gedachten: Bosch HLN39A060U
Volgens bol heeft het deze aansluiting: Aansluiting op 2 fasen (7,6 kW)

@dehardstyler Jij hebt geen 2 fasen kookgroep en kan de electronish fornuis gewoon gebruiken met twee pitten, dat wist ik niet dat dit mogelijk was.

Ik ben verbaasd lol, ik dacht dat ik een ABB fornuisgroep flexomaat 2-polig+2 nul 16A B-kar nodig had (2x fase 1 aan elkaar geschakeld)

Dan had de electricien allicht gedacht dat is makkelijk 250 euro verdienen.
Perilex contact doosje van 4 euro
ABB kookgroep van 20 euro.
Kabeltje trekken van meterkast naar keuken 225 euro en uiteraard ex btw..

Maargoed eerlijk is eerlijk ik kan dit totaal niet zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door Wowhead op 11-08-2022 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Wowhead schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:26:
We hebben een fornuis als dit in gedachten: Bosch HLN39A060U
Volgens bol heeft het deze aansluiting: Aansluiting op 2 fasen (7,6 kW)

@dehardstyler Jij hebt geen 2 fasen kookgroep en kan de electronish fornuis gewoon gebruiken met twee pitten, dat wist ik niet dat dit mogelijk was.

Ik ben verbaasd lol, ik dacht dat ik een ABB fornuisgroep flexomaat 2-polig+2 nul 16A B-kar nodig had (2x fase 1 aan elkaar geschakeld)
Ik heb even voor je gekeken en foto's gemaakt van mij meterkast. Mijn setup is toch niet hetzelfde en ik lijk toch wel een aparte kookgroep voor de Perilex aansluiting in de keuken te hebben links in de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRl1soOHChvH74b2Zbcam7oUpnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKfXASMgCCnl88nKFgSBZwt6.jpg?f=fotoalbum_large

En de hoofdschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QusMRsEAWd_-HhTzoyqC5HU4kK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlChB08BFRzEIxfrhC6G0cZR.jpg?f=fotoalbum_large

Die linker setup zie ik bij jou niet op de foto, dus ik denk dat dat is wat de elektricien wil installeren. Mijn excuses voor de verwarring.

• Wowhead
Nice! dankjewel voor de informatie!

Ok een fase2 kookgroep klinkt dus voldoende, dat is goed nieuws.

Nu moet ik nog even kritisch kijken naar mijn toekomst plannen om gasloos te gaan.
Als ik hier nog een airco unit aan wilt toevoegen heeft deze ook een aparte groep nodig (fase 1)
Dat zou nog moeten passen onder mijn huidige hoofdgroep, alleen begin ik dan wel volgens mij richting mijn max aan te lopen.

Summery:
Jaarlijks verbruik huidig electronisch spul: 2400 kWa (2021)
Jaarlijks gas verbruik 1100 m3 (17 Jaar oude CV ketel die ik niet zo 123 kan vervangen :( )
Word dit jaar toegevoegd:
  • Conductie fornuis (voornamelijk gekookt op twee pitten tegelijkertijd)
  • *Airco unit (maar ben de regels van de VVE aan het uitpluizen i.v.m de buiten unit)
  • *Vaatwasser (lage prio)
Hoewel ik minder winst hebt om van het gas te gaan met de conductie fornuis, kost het mij het minst aan investering en papieren molen (Airco VVE geneuzel)

[ Voor 47% gewijzigd door Wowhead op 11-08-2022 16:01 ]

Pagina: 1