Sony of Samsung: 75-85"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 12:59
Goedendag beste mensen,
Mijn tv(samsung 65ks8000)heeft de geest gegeven,meer eigenlijk de sensor die niet meer reageert(vrij snel in het begin toen ik hem had).
Die sensor knippert snel achterelkaar en vervolgens doet de ab het niet meer,steeds resetten onder de tv hielp vaak,maar nu niet meer, en na 7 jaar vind ik het dermate irritant worden dat ik een andere wil gaan kopen.

Ik zit te twijfelen tussen een samsung en sony.
Grootte rond de 75 inch tm 85 max.
Aangezien ik dus problemen had met die sensor in de samsung ben ik het vertrouwen wel een beetje kwijt in samsung.
Heb even door wat forums door gespit en overall komt de samsung eigenlijk met mooiere panelen dan sony.

Ik wil max tussen de 2500 en 3500 uitgeven,oled hoeft niet perse,zou wel leuk zijn.
Ik gebruik het voor films en gaming(nu nog ps 4 maar dat wordt ps 5).
8k interesseert me geen bal,het paneel moet gewoon goed zijn met mooie heldere kleuren e.d

Ik zat al te kijken naar de samsung uhd chrystal vs de neo series.
In vergelijk met de ks8000,is de uhd chrystal een verbetering?
Ik ben er nog niet overuit,welke zouden jullie nemen?soms is een hogere serie van een bepaald merk de meerprijs niet waard e.d,dus welke beetje te nemen?

Dank jullie beste mensen.

Beste antwoord (via remco2706 op 11-08-2022 19:05)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
remco2706 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:01:
Ik heb wel grote ramen direct rechts van de tv,maar kan het evt goed verduisteren,alleen heb het gevoel,en qua info,dat oled makkelijker inbrand als led.Soms heel de dag een logo in beeld,en niks aan de hand na die jaren.

Ga ik er sowieos op voorruit in vergelijk met de ks8000?was toen de top geloof ik en nog vaak is het mooier dan bij een maat van me die een (lagere)sony heeft van 1 jaar oud.
OLED brandt makkelijker in dan LCD, dat is een feit. Sterker nog, LCD kan überhaupt niet inbranden, doordat LCD een hele andere techniek gebruikt. Inbranden is eigenlijk een wat ongelukkig woordgebruik, het is ongelijkmatige slijtage van de OLED's. In een OLED scherm geeft elke OLED zelf licht. Bij LCD wordt licht door backlights geproduceerd. Bij bepaalde kleuren, die lange tijd op het scherm staan, kan het zijn dat de OLED sneller slijt dan de andere OLED, waardoor je het fenomeen 'inbranden' kunt gaan zien.

Je moet dat wel in perspectief zien. Mijn LG OLED C7 is bijna 5 jaar oud en heeft geen last van inbranden. Ik game er op met statische content, net zoals dat er logo's op het scherm staan. Ik let er niet panisch op dat er niet teveel statische content op staat. Het is ook maar een tv he ;)
De huidige OLED's zijn nog weer veel beter beschermd tegen inbranden dan mijn oude C7, dus niet te druk over maken.

Wat betreft lichtinval en grote ramen. Ik zit met hetzelfde, maar heb de woonkamer op het noord met de TV op het noordwesten. Hierdoor schijnt er geen direct zonlicht in de woonkamer. Het is wel een lichte woonkamer, maar de tv is helder genoeg om overdag te kijken. Je moet voor je zelf nagaan of er direct zonlicht op de tv schijnt. Zo ja, dan geen OLED nemen, omdat ze daar niet tegen kunnen.

Met een nieuwe OLED ga je er in alle opzichten enorm op vooruit t.o.v. de KS8000.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 11-08-2022 14:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:04

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Koopadvies, ik verhuis het topic die kant op: TB > CEK

Voor dit budget heb je volgens mij zeker een LG 77G2, een 83C2 wordt denk ik lastig. Maar puur qua beeld zit je dan wel naar de betere TV te kijken. Let op, bovenstaande puur op budget. Neem zelf mee of je een G2 wilt (geen voet, komt er los bij) en of je überhaupt aan OLED kan in verband met eventueel lichtinval/direct zonlicht op de TV.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:20
remco2706 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:34:

Heb even door wat forums door gespit en overall komt de samsung eigenlijk met mooiere panelen dan sony.
Tja, wat is mooier?

De gemiddelde consument vindt (over)verzadigde kleuren, veel te heldere HDR en diep zwart wat ten koste van details gaat mooier. Behoor je ook tot deze groep? Dan zal een Samsung tv je beter bevallen, de 85QN90A is dan een goede optie of een 85Q60A wanneer je geen waarde hecht aan HDR.

Wil je liever een accurate weergave die dicht bij reference zit dan is een Sony tv een betere keus. Kijk dan naar de 85X95J.

Persoonlijk zou ik voor een OLED kiezen wanneer er geen directe licht op de tv schijnt, de LG 77C2, 77G2, 82C1 en Sony 77A80J zijn dan goede opties.

• remco2706
Dank jullie beste mensen,goede opties om in mijn vrije tijd even verder in te spitten.
Ik heb wel grote ramen direct rechts van de tv,maar kan het evt goed verduisteren,alleen heb het gevoel,en qua info,dat oled makkelijker inbrand als led.Soms heel de dag een logo in beeld,en niks aan de hand na die jaren.
Ik schroef trouwens in mijn settings altijd de overdreven verzadigde kleuren een beetje terug,niet dat het gras zeg maar overdreven fel helder groen is.
Ga ik er sowieos op voorruit in vergelijk met de ks8000?was toen de top geloof ik en nog vaak is het mooier dan bij een maat van me die een (lagere)sony heeft van 1 jaar oud.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
remco2706 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:01:

OLED brandt makkelijker in dan LCD, dat is een feit. Sterker nog, LCD kan überhaupt niet inbranden, doordat LCD een hele andere techniek gebruikt. Inbranden is eigenlijk een wat ongelukkig woordgebruik, het is ongelijkmatige slijtage van de OLED's. In een OLED scherm geeft elke OLED zelf licht. Bij LCD wordt licht door backlights geproduceerd. Bij bepaalde kleuren, die lange tijd op het scherm staan, kan het zijn dat de OLED sneller slijt dan de andere OLED, waardoor je het fenomeen 'inbranden' kunt gaan zien.

Je moet dat wel in perspectief zien. Mijn LG OLED C7 is bijna 5 jaar oud en heeft geen last van inbranden. Ik game er op met statische content, net zoals dat er logo's op het scherm staan. Ik let er niet panisch op dat er niet teveel statische content op staat. Het is ook maar een tv he ;)
De huidige OLED's zijn nog weer veel beter beschermd tegen inbranden dan mijn oude C7, dus niet te druk over maken.

Wat betreft lichtinval en grote ramen. Ik zit met hetzelfde, maar heb de woonkamer op het noord met de TV op het noordwesten. Hierdoor schijnt er geen direct zonlicht in de woonkamer. Het is wel een lichte woonkamer, maar de tv is helder genoeg om overdag te kijken. Je moet voor je zelf nagaan of er direct zonlicht op de tv schijnt. Zo ja, dan geen OLED nemen, omdat ze daar niet tegen kunnen.

Met een nieuwe OLED ga je er in alle opzichten enorm op vooruit t.o.v. de KS8000.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 11-08-2022 14:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• remco2706
Dank Hulleman,zeker weer wat geleer bij deze.
Ik weet dat ik oled vs ks 8000 op voorruit gaat maar w.b.t de ks8000 en bv de samsung uhd crystal of de geo?

• remco2706
Freshouttheoven schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Tja, wat is mooier?

De gemiddelde consument vindt (over)verzadigde kleuren, veel te heldere HDR en diep zwart wat ten koste van details gaat mooier. Behoor je ook tot deze groep? Dan zal een Samsung tv je beter bevallen, de 85QN90A is dan een goede optie of een 85Q60A wanneer je geen waarde hecht aan HDR.

Wil je liever een accurate weergave die dicht bij reference zit dan is een Sony tv een betere keus. Kijk dan naar de 85X95J.

Persoonlijk zou ik voor een OLED kiezen wanneer er geen directe licht op de tv schijnt, de LG 77C2, 77G2, 82C1 en Sony 77A80J zijn dan goede opties.
Freshouttheoven schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Tja, wat is mooier?

Nog bedankt voor deze opties,ik zat id al beetje naar de 85q60a te kijken.
Is wel een instapmodel,ga ik er niet op achteruit t.o.v de ks8000?als het vergelijkbaar is zou ik al tevreden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Nog bedankt voor deze opties,ik zat id al beetje naar de 85q60a te kijken.
Is wel een instapmodel,ga ik er niet op achteruit t.o.v de ks8000?als het vergelijkbaar is zou ik al tevreden zijn.
Los van het verschil in afmeting zal de Q60A qua beeldkwaliteit redelijk vergelijkbaar zijn met jouw huidige tv, grootste verschil is 60Hz vs 120Hz.

Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor motion kan dit een belangrijk punt zijn. Zeker bij de grotere maten.

De 85QN90A en Sony 85X95j zijn wel relatief grote upgrades vergeleken met jouw huidige tv, met name op het gebied van HDR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco2706
Pff,echt moeilijk heb wel even huiswerk te doen,bedankt voor de aanvulling Freshouttheoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik sluit mij aan bij het OLED verhaal van @Hulleman. Heb hier ook een C7 waar ik op game en eigenlijk niet let op statische content. Ook ik zie geen ongelijke slijtage. Misschien dat het wel aanwezig is, maar ik zie het in ieder geval niet bij de content en test patronen kijk ik alleen direct na aankoop naar om te zien of alles ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Denk dat de samsungs afvallen,op een engelse fora schijnt samsung nog steeds af en toe met een voedingsprobleem te zitten,leek op wat ik toen had,slechte zaak.
Blijft over lg of sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-06 10:02

Major_ton

Shoot!

Freshouttheoven schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:43:
[...]

Los van het verschil in afmeting zal de Q60A qua beeldkwaliteit redelijk vergelijkbaar zijn met jouw huidige tv, grootste verschil is 60Hz vs 120Hz.

Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor motion kan dit een belangrijk punt zijn. Zeker bij de grotere maten.

De 85QN90A en Sony 85X95j zijn wel relatief grote upgrades vergeleken met jouw huidige tv, met name op het gebied van HDR.
Een KS8000 is absoluut niet te vergelijken met een Q60A. Voor die tijd (2016) was de KS8000 een erg goede TV met een waanzinnig native contrast, hoge piek helderheid én een grote kleirruimte. Daar kan de Q60A eigenlijk alleen maar van dromen.

@remco2706 Binnen je gestelde budget zijn een aantal modellen interessant, namelijk;

LG 83C1
Sony 85X95J
Sony 85X90K
Samsung 85QN90A
Samsung 85QN85B

Als je graag in het donker kijkt is OLED 100% aan te raden en zou ik zelfs opzoek gaan naar een goede deal voor een 83C2. De 77G2 is op dit moment overigens de absolute sweetspot met een zeer uniform paneel, hoge helderheid, goede processing, een nette prijs (bij de juiste aanbieder), maar wel weer een maatje kleiner. Als in het donker kijken je niks doet en je liever overdag kijkt of met veel omgevingslicht dan zijn de genoemde LCD TV's allemaal mooie opties. Samsung knalt wat meer wat het contrast betreft, Sony heeft betere beeldprocessing. You win some, you lose some...

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Major_ton schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

Een KS8000 is absoluut niet te vergelijken met een Q60A. Voor die tijd (2016) was de KS8000 een erg goede TV met een waanzinnig native contrast, hoge piek helderheid én een grote kleirruimte. Daar kan de Q60A eigenlijk alleen maar van dromen.
Je hebt me aan het twijfelen gebracht, hierop heb ik een aantal reviews erbij gepakt en moet ik helaas toch het beeld wat je bij de KS8000 hebt te niet doen/ jou uit de droom halen ;).

De KS8000 was in z'n tijd zeker een goede tv, echter waren de flagship modellen van Panasonic (DX900) en Sony (ZD9) uit hetzelfde jaar van een andere league (qua prestaties maar ook qua prijs).

Afhankelijk van de gebruikte paneel leverancier komt het native contrast aardig in de buurt van elkaar, onderstaande waardes zijn van rtings.

Q60A 4653 : 1
Q60B 6273 : 1
KS8000 6906 : 1 (Tweakers review 5595:1)

Qua kleurengamma zitten de KS8000 en Q60A op hetzelfde niveau, de Q60A heeft een iets hogere kleurenvolume. Kleurengradatie is op de KS8000 wel een stuk beter, maar het lijk erop dat Samsung hier geen aandacht meer aan schenkt aangezien ze de laatste jaren op dit onderdeel structureel matig scoren (ook bij hun flagship modellen).

De KS8000 heeft inderdaad een hoge piek helderheid, echter is de toegevoegde waarde hiervan in de praktijk relatief laag gezien de gebruikte techniek (edge-lit met beperkte aantal zones) en de implementatie hiervan. Sony had dit veel beter onder de knie met de XE93.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Dank allen dusver,ook major ton nog voor de goede suggesties.
Ik ga op me gemak die ook even bekijken.
Ik heb nu 65 inch,dus de stap naar een 77 inch is wel een redelijke stap voorwaarts denk ik zo voor een iets betere oled dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Freshouttheoven schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Je hebt me aan het twijfelen gebracht, hierop heb ik een aantal reviews erbij gepakt en moet ik helaas toch het beeld wat je bij de KS8000 hebt te niet doen/ jou uit de droom halen ;).

De KS8000 was in z'n tijd zeker een goede tv, echter waren de flagship modellen van Panasonic (DX900) en Sony (ZD9) uit hetzelfde jaar van een andere league (qua prestaties maar ook qua prijs).

Afhankelijk van de gebruikte paneel leverancier komt het native contrast aardig in de buurt van elkaar, onderstaande waardes zijn van rtings.

Q60A 4653 : 1
Q60B 6273 : 1
KS8000 6906 : 1 (Tweakers review 5595:1)

Qua kleurengamma zitten de KS8000 en Q60A op hetzelfde niveau, de Q60A heeft een iets hogere kleurenvolume. Kleurengradatie is op de KS8000 wel een stuk beter, maar het lijk erop dat Samsung hier geen aandacht meer aan schenkt aangezien ze de laatste jaren op dit onderdeel structureel matig scoren (ook bij hun flagship modellen).

De KS8000 heeft inderdaad een hoge piek helderheid, echter is de toegevoegde waarde hiervan in de praktijk relatief laag gezien de gebruikte techniek (edge-lit met beperkte aantal zones) en de implementatie hiervan. Sony had dit veel beter onder de knie met de XE93.
Hoewel misschien off-topic haak ik toch nog even aan. Je maakt namelijk de fout door de TV's op basis van de Rtings reviews te vergelijken. Daar kan je uiteraard het één en ander uit opmaken, maar zet een KS8000 en Q60A in real life naast elkaar en je schrikt je een hoedje. Nee, de KS8000 was geen match voor de Z9D of DX902, maar spreekwoordelijk lacht hij de Q60A vierkant uit. Wat Rtings je namelijk niet laat zien is hoe het beeld er nou daadwerkelijk uitziet. Specificaties en metingen vertellen maar de helft van het verhaal!

Begrijp mij niet verkeerd, het was helemaal goed advies wat je gaf (je geeft enorm veel en gewaardeerd advies hier op Tweakers), met alleen die opmerking dat een Q60A een downgrade gaat zijn tov een KS8000 ;)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Major_ton schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:45:
[...]

@remco2706 Binnen je gestelde budget zijn een aantal modellen interessant, namelijk;

LG 83C1
Sony 85X95J
Sony 85X90K
Samsung 85QN90A
Samsung 85QN85B

Als je graag in het donker kijkt is OLED 100% aan te raden en zou ik zelfs opzoek gaan naar een goede deal voor een 83C2. De 77G2 is op dit moment overigens de absolute sweetspot met een zeer uniform paneel, hoge helderheid, goede processing, een nette prijs (bij de juiste aanbieder), maar wel weer een maatje kleiner. Als in het donker kijken je niks doet en je liever overdag kijkt of met veel omgevingslicht dan zijn de genoemde LCD TV's allemaal mooie opties. Samsung knalt wat meer wat het contrast betreft, Sony heeft betere beeldprocessing. You win some, you lose some...
Die lg 83c2 en 77g2 liggen beetje ver van wat ik wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Wat zeggen jullie?lg c1 of de c2 of sony x series?
Ik denk gezien de prijs dan max 77 inch voor de c1 en c2.
De g1 serie heb je ook nog,is die nog wat beter dan c1 en c2?
Denk dat het 1 van deze gaat worden.

[ Voor 140% gewijzigd door remco2706 op 12-08-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

remco2706 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:59:
[...]

Die lg 83c2 en 77g2 liggen beetje ver van wat ik wil uitgeven.
Een 77G2 koop je voor minder dan 3K op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ik weet niet waar,als ik kijk op internet voor een 77g2 zie ik alleen prijzen van rond 3500 euro,enkele 3200 lager niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

remco2706 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:30:
Ik weet niet waar,als ik kijk op internet voor een 77g2 zie ik alleen prijzen van rond 3500 euro,enkele 3200 lager niet.
Smits Arnhem bellen en zeggen dat je hun advertentie op Marktplaats hebt gezien waarbij je moet vragen naar de beste prijs. Ik had die van mij 2 maanden geleden voor 2999,- na cashback, maar het kan geloof ik nu nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Bij tv reus adverteren ze ook rond de 2800 euro zie ik net staan.
En heb je nog een tip voor als ik perse naar een 82 inch wil gaan?ga ik daarna een afweging maken.

Oja wbt de sony xserie?zou ik die moeten laten vallen?
Echt zeer dank nog voor je input Major Ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

remco2706 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:51:
Bij tv reus adverteren ze ook rond de 2800 euro zie ik net staan.
En heb je nog een tip voor als ik perse naar een 82 inch wil gaan?ga ik daarna een afweging maken.

Oja wbt de sony xserie?zou ik die moeten laten vallen?
Echt zeer dank nog voor je input Major Ton.
Een 83C1 koop je voor € 2.999,- en ik denk dat je voor een 83C2 rond de € 3.600,- uit zal komen. Met de 83" panelen moet je goed opletten of je een goed exemplaar krijgt, die zijn geplaagd door problemen met de uniformiteit (veel verticale banen door het beeld).

Als je de Sony LCD kant op wilt gaan zijn er weer hele andere dingen om op te letten. Ten eerste, hoe kijk je het liefste TV? Als je graag in het donker kijkt zoals ik, dan hoef je er niet aan te beginnen. Ik heb hier sinds 4 jaar ook een Sony 75XF9005 en die is zeer gelijk aan een XG9505, XH9505 en X95J (de XH9096 en X90J zijn beduidend minder goed). En hoewel ik die XF9005 een erg fijne TV vind, is zoals bij de meeste LCD TV's de weergave van HDR content zwak in het donker. En ondertussen is meer dan de helft van de content die ik kijk in HDR. Overdag of met veel lampen aan in de avond gaat het prima, maar zelfs dan maakt de 77G2 er gehakt van.

Zie het zo; met switch van de 75XF9005 naar de 77G2 ben ik voor TV kijken overdag van een 8 naar een 7 gegaan, maar met TV kijken in de avond ben ik van een 6 naar een 9,5 gegaan. En als je bedenkt dat ik het liefst in de avond TV kijk, is dat een grote vooruitgang voor mij.

LET OP: De LG 77G2 heeft standaard geen voet meegeleverd. Wel een muurbeugel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco2706
Dank weer MajorTon,ik ga het even allemaal op een rijtje zetten.Mijn tv komt sowieso aan de muur dus een voet e.d is geen issue.

Ondertussen wat youtube filmpjes,gezien maar de sony xr77a80j is wat beter dan de c2,bijna in de buurt van de g2.
Ik neig nu naar de sony,schijnt ook wat beter te zijn in beeldverwerking dan de lg.

[ Voor 44% gewijzigd door remco2706 op 13-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ik moet mijn oled voorkeur bijstellen helaas,zoals id gezegd is een oled niet aan te raden met grote ramen waardoor de zon op het scherm schijnt.
Mijn buren hebben een oled(jaartje oud)en verpest door de zon helaas,die risico ga ik niet nemen.

Blijft over led uiteraard wil ik er minder aan uit geven,het volgende wat ik jullie voorleggen is namelijk (2020 model maar lijkt qua kleuren erg goed)een sony ke-85xh9096.
Ik wil wel een ps 5 op aansluiten maar ik zie met alle geweld van de wereld geen verschil tussen 60hz en 120hz.
120hz kan deze tv namelijk niet(geen echte hdmi 2.1)maar een vriend van me heeft een nieuwe sony en die gamed in 120hz,maar ik kan er nu niet echt onder de indruk van raken van het verschil.
Vlgs mij is deze tv nog te leveren en heb ik voor weinig een mooie 85 inch,als het maar earc heeft.
Is dit een mooie tv voor mij?

De sony xj series overweeg ik ook,ik denk qua lcd dat sony het beste waar geeft voor mijn geld.

[ Voor 5% gewijzigd door remco2706 op 14-08-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat de belangrijkste kwestie die je moet overwegen de kijkhoek is. De XH90 heeft zoals veel luxe LCD-televisies een VA-paneel, en heeft geen extra voorzieningen om de mindere kijkhoek van een dergelijk paneel te ondervangen, dus het is geen televisie om met de hele familie rondom te zitten.

De televisie heeft FALD-verlichting met een laag aantal zones, dus hij kan op zich goede zwartwaarden weergeven, maar zal bij ondertiteling e.d. toch de verlichting moeten laten branden en dan kun je alsnog licht door het scherm heen zien stijpelen.

Voor het bedrag waar hij op het moment voor aangeboden wordt, vind ik het een goede koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Haha,echt moeilijke keuzes vind ik,met hele familie rond te tv zitten is geen issue want dat gebeurt niet,sowieso komt de tv plat aan de muur.
Ik kijk alleen recht naar voren of beetje schuin(hoekbank)
Heb wat youtube filmpjes gezien,en de tv scoorde supergoed,zelfs in vergelijk met oled qua zwartwaardes e.d.

Nu komt mijn vragen weer:Ga ik er met dit exemplaar t.o.v mijn huidige samsung ks8000 serie op.voorruit?en is de samsung qn85a beter?
De samsung heeft dus overdreven kleuren,maar dif kun je goed bijstellen(gezien op youtube)waardoor het beter wordt.
Andere alternatieven welkom,hoop deze week een beslissing te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het brede scala aan technieken die bij LCD toegepast worden maakt het helaas niet mogelijk om zaken te versimpelen tot beter en slechter. Je moet zaken tegen elkaar afwegen.

De QN85A heeft meer zones, namelijk 576 versus 24 voor de XH90. Dat is nogal niet een verschil en maakt dat de QN85A veel nauwkeuriger kan verlichten. De QN85A is evenwel voorzien van een IPS-paneel, wat betekent dat het eigen contrast van het paneel (dus exclusief dimming) lager ligt.

Erop vooruit gaan t.o.v. je KS8000 is niet zo moeilijk, dat is een basis-LCD met randverlichting. Bij randverlichting kun je maar heel beperkt lokaal dimmen; iets wat de hier besproken televisies dus wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Thx voor de aanvulling,ondanks dat mijn ks8000 randverlichting heeft merkte ik het niet erg.Beeld bleef vrij egaal ook in de hoeken en randen.
Ik vond de samsung gewoon super mooi en mooi scherp met mooie kleuren e.d.

Ik neig steeds meer naar de sony 75 of 85 inch,de xh95 serie.
Jammer van die 2.1 hdmi,maar dat zal me echt jeuken ondanks de ps 5.Dan maar gamen op 60hz,speel toch casual en zeker geen online gamer.
Heb tig youtube filmpjes,met name voor films schijnt de sony nog steeds top te zijn,nog beter dan de xj series.
Wat zou max een mooie prijs zijn voor de 85 of 75 inch?dan weet ik waar ik beetje naar toe moet onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ik denk dat ik een beslissing heb gemaakt na veel wikken en wegen,namelijk de samsung qn95a 75 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Ik zie trouwens dat die samsung bij de mediamarkt outlet voor 1899 staat,volgens mij superscherp.
Morgen meteen bellen.
Bij de mediamarkt blijkt dat het een gebruikte is,gaat hem niet worden.

Wat zeggen jullie,een samsung 77qn93a voor 2700?is dat een redelijke deal?
Bij hello tv rond de 2200 euro,heb gemaild en het is een nieuwe benelux model,toch zegt iets me dat ik het niet vertrouw.

[ Voor 56% gewijzigd door remco2706 op 16-08-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De beeldkwaliteit is bij de Samsung QN9xA serie allemaal hetzelfde in 75'', uitlopend model dus de prijs van 2200 euro is helemaal niet gek. Persoonlijk zou ik geen zaken doen met HelloTV omdat ze de helft van de tijd niet weten waar ze het over hebben en de aftersales erg beroerd is.

Je treft het niet qua timing, doordat de nieuwe modellen nog aardig aan de prijs zijn en uitlopende modellen beperkt in stock. Als je dichtbij de Duitse grens woont kan het lonen om daar eens rond te kijken, zo kun je de 75X95J voor een leuke prijs vinden, imo ook een betere tv wanneer je nauwkeurigheid belangrijk vindt. Wellicht dat HiFi Klubben NL een mooie aanbod kan doen als je dit aan ze voorlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
Thx voor de tip,alleen in de reviews komt naar voren dat de samsung een betere scherm heeft dan de sony,zeker de zwartwaardes?
En wat te denken van de 75x89k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De zwartwaardes zijn inderdaad beter van de QN9xA. Helaas kent deze tv, net als de X95J, ook z’n minpunten. Zo staat o.a. de tone mapping altijd aan, heb je meer kans op DSE, gaan schaduwdetails verloren en worden de donkere delen in HDR te helder weergegeven.

Bij de X95J kan blooming iets meer zichtbaarder zijn, daartegenover heb je wel de voordelen van o.a. een accuratere weergave en brouwkwaliteit.

Het is dus maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

De Sony X89K is het geld niet waard, Direct Led tv zonder FALD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Bij Smits staat de Sony KD 75XH9505 voor € 1.799,- en de Sony KD 85XH9505 voor € 2.699,- op de website. Waarschijnlijk is daar nog wel wat vanaf te praten en mogelijk verkopen ze ook nog een KD 85X95J voor € 2.999,-. Ik zou sowieso niet voor een XH9096 gaan, dit is toch een behoorlijk uitgekleed model. Je kan ze ook eens vragen wat ze voor de nieuwe X90K modellen vragen! Dat kan ook nog wel interessant zijn. Een QN95A zou ik persoonlijk laten staan en in plaats daarvan zou ik zoeken naar een mooie deal voor een QN95B als je graag voor Samsung gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco2706
Nog bedankt voor alle tips en ideeen.
Na veel wikken en wegen heb ik een samsung 75qn93a gekocht.
Ik heb wel vergeleken nogmaals met de sony xh9505,maar ondanks wat accurater beeld had ik niet echt het wow gevoel wat ik bjj de samsung wel hebt.
Ik heb de minpunten zeker t.o.v afgewogen en elk tv heeft zijn voors en tegens.
Ook heb ik het b model overwogen van samsung maar voor dik 1000 tot 1200 meer vond ik het beetje tegek.
Het 75 inch model kwam rond 4000 euro,het verschil zag ik gewoon niet.
Ook heb ik div webwinkels gebeld die echt goedkoop waren,maar vele waren oost europese modellen als ik doorvroeg.

Ook was ik tevreden over mijn ks,en samsung heeft inmiddels ook al div updates gedaan voor de qn serie.en op internet staan ook goede calibratie instellingen om het beeld beter af te stellen.
Ik heb het voor 2300 euro kunnen kopen,incl afleveren,ophangen en incl wallmount van vogels.

Dank iedereen.

• remco2706
Ik ben alleen benieuwd of de tv meer of minder stroom verbruikt t.o.v de ks?uiteraard als ik de tv gemiddeld heb afgesteld en helderheid e.d heb teruggeschroeft.Zijn tvs in de jaren wat zuiniger geworden?ik ga wel van 65 naar 75,weet niet precies hoeveel ong dat scheelt minder of meer,of beetje gelijk?
Pagina: 1