MacBook en iPhone zonder iCloud problemen en oplossing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 10:54
In een protest tegen Apple's voorwaardes omtrent datagebruik/behoud, heb ik besloten om volledig uit te loggen van iCloud op al mijn apparaten. Dit is niet erg handig als je een optimaal gesynchroniseerde iPhone en MacBook wilt hebben. Ik synchroniseer mijn iPhone over WiFi met de sync functie in Finder -> iPhone.

Ik zie graag een topic vol ervaringen, tips, waarschuwingen en oplossingen van mensen die hetzelfde proberen te bereiken en waarom ze dit doen.

Dit is mijn ervaring door mijn iPhone te syncen via Finder -> iPhone -> [sync knop].
  • Agenda synchroniseert prima via deze weg.
  • Contacten synchroniseert prima via deze weg.
  • Notities synchroniseren helemaal niet naar iPhone. Ik heb hiervoor de notities onder mijn mail account geplaatst. Dit werkt, maar ik heb nog niet uitgevogeld hoe dit kan.
  • Foto's synchroniseert onhandig. In de sync voortgangsbalk staat er "syncing photos..", maar dit gebeurt niet. Ik moet handmatig naar de Foto's app en daar op "importeer" klikken.
  • Backups van iPhone naar Mac gaat prima, maar de locatie is vreemd en niet aan te passen: ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup
  • Email via @me of @icloud mail was erg lastig in te stellen. De SMTP/IMAP gegevens zijn makkelijk te vinden, maar als je 2FA ingeschakeld hebt, zul je een extra "application password" moeten aanmaken in je Apple account, voordat je je mail client kan instellen.
Wat ik enorm mis is automatisch syncen over wifi als beide apparaten in hetzelfde netwerk zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Faloude op 11-08-2022 16:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Waarom blijft je überhaupt bij Apple als je problemen hebt met hun voorwaarden en beleid?

Ga dan lekker voor de "Most private & secure phone" zou ik zeggen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Faloude
Greatsword schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:20:
Waarom blijft je überhaupt bij Apple als je problemen hebt met hun voorwaarden en beleid?
Ga dan lekker voor de "Most private & secure phone" zou ik zeggen.
Terechte vraag. Helaas vind ik Apple wel nog steeds het merk met de beste UI op de markt. Ik probeer een compromis te vinden tussen bij Apple blijven en zo min mogelijk data te delen met ze.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:12
Ik denk niet dat Apple erg onder de indruk zal zijn van je protest, maar wat is jouw probleem met hun voorwaarden?

• Faloude
Marco schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:59:
Ik denk niet dat Apple erg onder de indruk zal zijn van je protest, maar wat is jouw probleem met hun voorwaarden?
Het interesseert mij vrij weinig of Apple onder indruk zal zijn of niet :) het gaat om het beschermen van mijn persoonlijke privacy.

Ik geef aan wat mijn beweegredenen zijn, maar het liefst ga ik niet diep in de details. Ik zie graag een topic waar men technische workarounds met elkaar deelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Faloude schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:03:
[...]

Het interesseert mij vrij weinig of Apple onder indruk zal zijn of niet :) het gaat om het beschermen van mijn persoonlijke privacy.

Ik geef aan wat mijn beweegredenen zijn, maar het liefst ga ik niet diep in de details. Ik zie graag een topic waar men technische workarounds met elkaar deelt.
Jammer dat je niet meer details wilt delen. Apple staat een stuk beter bekend op dit vlak vergeleken met bijvoorbeeld Android. Wellicht moet je je eigen OS bouwen ? ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Faloude
DennusB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:08:
[...]
Apple staat een stuk beter bekend op dit vlak vergeleken met bijvoorbeeld Android.
Hier ben ik van bewust inderdaad. Apple is hierin de minst rotte appel in de mand wellicht, maar verre van perfect. Misschien moet je dit eens lezen: artikel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Faloude schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:17:
[...]

Hier ben ik van bewust inderdaad. Apple is hierin de minst rotte appel in de mand wellicht, maar verre van perfect. Misschien moet je dit eens lezen: artikel
Misschien moet je niet alles geloven wat op internet staat …

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb net die blog even gelezen. Vermakelijk... zijn de beweringen die de auteur daar doet ook elders op internet te vinden of is hij de enige die dit onderzocht heeft? Kijk, één bron is geen bron dus het moet te controleren zijn wat daar beweerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
DennusB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Misschien moet je niet alles geloven wat op internet staat …
Hij heeft een betere bewoording en beargumentatie dan jij in ieder geval :)

Anyway, dit topic begint helaas de cynische toon te krijgen waar ik al bang voor was. Comments als "maak dan je eigen OS" en "geloof niet alles op internet" zijn precursors voor de volgende comments "wat heb je te verbergen?", "ja ga dan onder een steen wonen". Jammer. Ik zal Reddit proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Faloude schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

Hij heeft een betere bewoording en beargumentatie dan jij in ieder geval :)

Anyway, dit topic begint helaas de cynische toon te krijgen waar ik al bang voor was. Comments als "maak dan je eigen OS" en "geloof niet alles op internet" zijn precursors voor de volgende comments "wat heb je te verbergen?", "ja ga dan onder een steen wonen". Jammer. Ik zal Reddit proberen.
Tja, als je alleen maar open staat voor reacties die in jouw straatje passen dan heeft het natuurlijk weinig zin op een openbaar en kritisch forum als GoT te publiceren.

Het is hier geen gefilterde “safe space” dus mensen geven hun eerlijke mening.

Persoonlijk ben ik het vooral eens met @sypie. Om dat wazige artikel serieus te nemen zullen de gedane beweringen ook elders op internet onderschreven moeten worden. Dat heeft niets met cynisme te maken, maar puur met wetenschap. Zonder fatsoenlijke bronnen is een dergelijk artikel niets meer dan een mening of kolder.

Maar goed, ook op Reddit ga je op dergelijke kritiek stuiten. Meer zelfs dan hier.

I reject your reality and substitute my own

• Faloude
*knip*

Dit is natuurlijk geen manier om om te gaan met je mede-Tweakers. Maak een TR en laat het verder los.

[ Voor 81% gewijzigd door Hoedje op 14-08-2022 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Alles zelf op je eigen NAS draaien?

Synology heeft wel apps voor notities, contacten, agenda enzovoorts.

Bestanden en foto’s kan ook prima.

Je kan ook eigen wachtwoordmanager draaien in Docker.

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:12
*knip*

Reageer alleen als je iets waardevols hebt toe te voegen aan het topic.

[ Voor 85% gewijzigd door Hoedje op 14-08-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Apple's filosofie is dat het makkelijk moet werken voor het gros van de mensen. Dat resulteert helaas in een steeds verder gesloten systeem.
Als ik jou was en echt je privacy terug wil nemen zou ik overstappen naar een ASOP systeem als telefoon en een linux werkmachine.
Het syncen met je eigen data zou je via OwnCloud kunnen doen. Die kun jezelf hosten en zorgen dat alle data daarmee wordt gesynchroniseerd. Ik vermoed dat je dan al veel problemen hebt opgelost.
Backups van iPhone naar Mac gaat prima, maar de locatie is vreemd en niet aan te passen: ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup
je kunt een symlink aanmaken naar de locatie waar je je backup naar toe wilt schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Escrimador schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:20:
Alles zelf op je eigen NAS draaien?
Synology heeft wel apps voor notities, contacten, agenda enzovoorts.
Bestanden en foto’s kan ook prima.
Je kan ook eigen wachtwoordmanager draaien in Docker.
Synology heeft dus iOS en macOS apps die communiceren met je fysieke NAS in je thuisnetwerk?
Pendora schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:12:
Als ik jou was en echt je privacy terug wil nemen zou ik overstappen naar een ASOP systeem als telefoon en een linux werkmachine.
Het syncen met je eigen data zou je via OwnCloud kunnen doen. Die kun jezelf hosten en zorgen dat alle data daarmee wordt gesynchroniseerd. Ik vermoed dat je dan al veel problemen hebt opgelost.
OwnCloud, interessant. Ik ga eens inlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
ja via CalDAV en CardDAV

Je kan ook je eigen “cloud” maken

Zou even op YouTube zoeken naar Synology Apple dan vind je veel voorbeelden

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 11:30
Inderdaad, eigen NAS is het handigst. Synology heeft een hele berg aan apps:

Agenda: https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/calendar
Foto's: https://www.synology.com/en-global/DSM70/SynologyPhotos
Files: https://www.synology.com/en-global/dsm/overview/file

Ik mix zelf cloud en Synology apps draai ook m'n eigen VPN server op die manier etc.

En TS, voel je, je wel prettig bij Proton? (https://proton.me/) volgens mij komt hun calendar app er binnenkort aan.

Mis je wel notities en foto's (via Proton).

Ik zelf mix:
- Proton (mail)
- Pcloud (bestanden, ook met een encrypted folder) (eu bedrijf, data in de EU)
- Synology (Foto's/sommige bestanden die wat gevoeliger zijn)
- Apple Foto's/notities/Reminders (met iCloud enabled)

[ Voor 47% gewijzigd door ex87 op 13-08-2022 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26
Het topic blijft open en graag zoals de laatste reacties inhoudelijk reageren (met technische oplossingen) op de vraag van de TS. Waarom hij wel/of geen gebruik wil maken van iCloud is daarvoor niet relevant.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
ex87 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:56:
Inderdaad, eigen NAS is het handigst. Synology heeft een hele berg aan apps:

Agenda: https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/calendar
Foto's: https://www.synology.com/en-global/DSM70/SynologyPhotos
Files: https://www.synology.com/en-global/dsm/overview/file

Ik mix zelf cloud en Synology apps draai ook m'n eigen VPN server op die manier etc.
Dit is echt mega interessant. Ik ga me hier bekend mee maken en kom er graag op terug.
En TS, voel je, je wel prettig bij Proton? (https://proton.me/) volgens mij komt hun calendar app er binnenkort aan.

Mis je wel notities en foto's (via Proton).
Ik sta zeker achter Proton :)
Ik zelf mix:
- Proton (mail)
- Pcloud (bestanden, ook met een encrypted folder) (eu bedrijf, data in de EU)
- Synology (Foto's/sommige bestanden die wat gevoeliger zijn)
- Apple Foto's/notities/Reminders (met iCloud enabled)
Notities en Foto's via iCloud zijn superhandig en die mis ik inderdaad het meest. Momenteel sync ik foto's handmatig. Ik doe dit om gewoonweg helemaal af te stappen van iCloud, maar toegegeven: ergens heb ik twijfels of zo'n "complete logout" wel echt nodig is. Ik was in de veronderstelling dat zodra je uberhaupt inlogt, er een heel traject aan tracking geactiveerd wordt, niet eens specifiek rondom individuele functies als maps, siri of foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 11:30
@Faloude Disclaimer: Zelf nooit gebruikt (nog) maar, Synology heeft 'note station': https://kb.synology.com/e...te_station_desc?version=7

Die doet notities en reminders, hier staan wat screenshots: https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/note_station

Dan zou je er helemaal van af zijn verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masonverm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:43
*snip* offtopic: zie Hoedje in "MacBook en iPhone zonder iCloud problemen en oplossing"

[ Voor 87% gewijzigd door Daedalus op 15-08-2022 17:22 ]

Pagina: 1