Vraag

• Azonata
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-01 22:13
Beste allen,

omdat mijn ouders een mooie aanbieding zagen hebben ze gisteren een bestelling geplaatst bij een camera webshop waarvan ik inmiddels, na wat onderzoek, het idee heb dat het een malafide webshop betreft. Zo was het niet mogelijk om normaal af te rekenen, maar werd er eerst in het magazijn gekeken of het product op voorraad was. Pas een dag later ontvingen mijn ouders een bevestiging dat ze konden afrekenen, waarbij de grootste red flag was dat mijn ouders hadden aangegeven per creditcard te willen betalen, maar dat de bevestiging van de aankoop nu vraagt om het geld per bankoverschrijving over te maken. Ook gaat het telefoonnummer naar een niet-aanwezig bandje, komen verzonden e-mails terug als spam, en is er op politie.nl eerder al een melding gedaan.

Gelukkig is er tot nu toe dus nog geen geld overgemaakt en heeft het mijn ouders dus nog niets gekost, maar het zit mijn ouders toch niet lekker. Ze willen dus van de verkoop afzien. Op basis van deze constateringen heb ik mijn ouders aangeraden om de verkoop te ontbinden op basis van het herroepingsrecht. De vraag is alleen hoe ze dit moeten doen nu het bedrijf niet bereikbaar lijkt te zijn per telefoon of e-mail. Kan het bedrijf onbereikbaar blijven en na verstrijken van de 14 dagen termijn claimen dat de aankoop definitief is? Zijn de e-mails die verzonden zijn maar teruggestuurd worden door de spamfilter van het bedrijf voldoende om te bewijzen dat de verkoop wat ons betreft ontbonden is? Heeft iemand ervaring met deze situatie of tips hoe we dit zo kunnen afhandelen zodat we geen ellende krijgen met een incassobureau of iets dergelijks? Alvast bedankt!

Alle reacties

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:35
Gewoon helemaal niets doen. Op tijd opgemerkt gelukkig.
Geen aandacht meer aan besteden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gelukkig is er tot nu toe dus nog geen geld overgemaakt en heeft het mijn ouders dus nog niets gekost,
Er is dus geen probleem, ga lekker van het weer genieten joh.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:12
Azonata schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:55:
Gelukkig is er tot nu toe dus nog geen geld overgemaakt en heeft het mijn ouders dus nog niets gekost, maar het zit mijn ouders toch niet lekker. Ze willen dus van de verkoop afzien. Op basis van deze constateringen heb ik mijn ouders aangeraden om de verkoop te ontbinden op basis van het herroepingsrecht. De vraag is alleen hoe ze dit moeten doen nu het bedrijf niet bereikbaar lijkt te zijn per telefoon of e-mail. Kan het bedrijf onbereikbaar blijven en na verstrijken van de 14 dagen termijn claimen dat de aankoop definitief is? Zijn de e-mails die verzonden zijn maar teruggestuurd worden door de spamfilter van het bedrijf voldoende om te bewijzen dat de verkoop wat ons betreft ontbonden is? Heeft iemand ervaring met deze situatie of tips hoe we dit zo kunnen afhandelen zodat we geen ellende krijgen met een incassobureau of iets dergelijks? Alvast bedankt!
Disclaimer: geen jurist of zo, dus geen idee of het allemaal correct is wat ik ga schrijven.

Afzien van aankoop (koop ontbinden) lijkt mij al een prima advies. :)

Los daarvan: de zichttermijn, van belang voor het herroepingsrecht, gaat pas in na ontvangst van het produkt. Dus ook al is de aankoop definitief (en dat is 'ie nu al, niet pas over 14 dagen), dan nog kan je nog herroepen zodra er geleverd is. En lijkt mij dat je ook kan herroepen nog voor levering. Dus ALS het bedrijf contact opneemt "hey, je mot nog betalen!", dan kan je als antwoord terugroepen "wil niet meer, annuleer het maar!".

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:44
Zoals @vanaalten aangeeft gaat de 14 dagen herroepingsrecht lopen vanaf het moment dat je de volledige order in goed staat hebt ontvangen.

Dus geen tijd aan besteden. Ook moet je de mogelijkheid hebben gekregen om te annuleren. Geen rechter gaat hun hierin gelijk geven hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Herroepen op basis van de wet verkoop op afstand kan al direct na de bestelling. Het product hoeft niet eerst geleverd te worden.

Ze moeten u ook informeren over die rechten indien niet is de termijn van de 14 dagen langer.

Maar je hebt dus geen contactgegevens of kvk nummer? Ik zou wel even die herroepingsmail sturen, kan je niet replyen op de order die per email is gestuurd?

Er zijn uiteraard middelen deze partij te achterhalen maar indien ze niks op site hebben staan ben ik ook geneigd te zeggen gewoon niet betalen en laat gaan. Maar indien je dat wel kan zo ik aanraden dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Per mail ontbinden, als je die terug krijgt van het spamfilter is dat niet jouw probleem. Telefonisch zijn ze ook niet bereikbaar, dus andere opties heb je niet.

Vervolgens gewoon negeren en verder gaan met je leven.
Pagina: 1