Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 06:36
Heb recent een charmante jaren 30 woning gekocht, echter met energielabel G :+ Na de vloeren, muren, dak en ramen te hebben geisoleerd wil ik ook graag zonnepanelen. Er moet wel nog ruimte overblijven voor dakramen, dit betekent in de praktijk dat er 2 rijen zonnepanelen kunnen worden geplaatst; 1 boven en 1 onder de dakramen. M'n buren hebben een vergelijkbare situatie en daar passen er 9 op het dak.
Foto's
Dakhelling 42 graden op het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yu2RGyUNS_hk2peFAV568KSY59s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXK3GqtXbNB2kPo9yyEoqx5w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBcIOXmlNzyiqGPpkRCRMSjqPM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WrbVlIcDOpjZGucoMqoxZ0ko.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFkcEj_ZsvY3Y4tj3SBlGcudybY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QxGdUo2rGcSVO0ycT4SoyoU5.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
Helaas slechts 1 maand data ~160kWh. Ga uit van ~2000kWh.
Ga verder niet actief verder van het gas af. Heb helaas geen oprit, dus een elektrische auto zal ik er niet op aansluiten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
Gaat vooral om een redelijke prijs.

Doel is een snelle terugverdientijd, en een zo gunstig mogelijk energielabel (max m2). Maar moet wel ruimte blijven door de dakramen, dus max 2 rijen.
Wie gaat het project uitvoeren
Aannemer
Bijhouden van data
Standaard app is prima
Reeds verkregen offertes
2 stuks:

Lokale zonnepanelenleverancier 1
  • 9 Zonnepanelen JA Solar glas/folie 370 Wp zwart
  • Omvormer Goodwe 3600T-DS, 2 MPP Tracker, inclusief Wifi module
  • Solarstell montagesysteem
  • Incl montage, installatie, aansluiting
€4320 ex btw (1.30 €/Wp)

Lokale zonnepanelenleverancier 2
  • 9 Q-Cells Q.PEAK DUO ML-BLK G9+ 380Wpt
  • Growatt MIN 2500TL-XE Omvormer
  • Clickfit Evo montagesysteem
  • Incl montage, installatie, aansluiting
€5628 ex btw (1.85 €/Wp)
Regio
Leiden & Bollenstreek

Offerte 1 lijkt me een nobrainer - vraag is of dit 'scherp genoeg' is of dat het de moeite waard is om verder te shoppen, op zoek naar lagere prijzen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Qua pricing:
Je zou nog een landelijke partij kunnen benaderen (Coolblue zonnepanelen, zonneplan, enie zijn een aantal voorbeelden) en kijken of het scherper kan, maar die hebben flinke levertijden momenteel. Reken op 3 maanden tot een half jaar. En deze installatie is niet heel groot dus dat verklaart een hogere prijs per wattpiek.

Verder heb ik niet veel aan te merken op je plan qua zonnepanelen. Ja, het enige is dat je tussen de ramen nog panelen zou kunnen plaatsen maar dat is erg lastig van te voren in te schatten kan ik me voorstellen.

Heb je zicht op levertijden?
Wat is de staat van je meterkast?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:36
Gekke vraag misschien, maar kunnen de dakramen niet aan de andere kant en dat je deze kant helemaal vol legt met panelen?
(Kun je ook een lampje meer of minder aan doen. ;))

Overigens was ik juist totaal niet gecharmeerd van die landelijke partijen, en dan juist Zonneplan en Ennie niet. Veel te duur, komen niet kijken en veel te lange levertijd. Maar ja, anderen hebben er andere ervaring mee, blijkbaar.
Bij mij zijn twee lokale installateurs komen kijken die gevonden waren via Offerte.nl.

[ Voor 51% gewijzigd door Truus01 op 11-08-2022 13:41 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Truus01 misschien was ik niet duidelijk in mijn vorige post, mijn opmerking was bedoeld om een prijs benchmark te krijgen op de EUR 1.30/wp.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
blackd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:48:
@Truus01 misschien was ik niet duidelijk in mijn vorige post, mijn opmerking was bedoeld om een prijs benchmark te krijgen op de EUR 1.30/wp.
Ah, OK. Als die inderdaad in de buurt van €1,30 zitten, weet je dat die dus te duur is! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:50

mvds

Totally awesome!

Hbeez schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:46:
9 Q-Cells Q.PEAK DUO ML-BLK G9+ 380Wpt
Growatt MIN 2500TL-XE Omvormer
Ik denk dat hier een foutje gemaakt is door de persoon die de offerte heeft gemaakt. 9 Panelen met 380Wp geven 3.420Wp en dan lijkt mij die 2500TL-XE iets te licht. Zeker omdat de fabrikant aangeeft dat het aanbevolen vermogen tussen de 2.000 en de 3.000 behoort te liggen. Je zal nooit die volle 3.420Watt halen, maar dan nog. De andere offerte laat ook zien dat er met 370Wp panelen al een 3600Watt omvormer gebruikt gaat worden. Dat lijkt mij beter te passen.

• Hbeez
blackd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:58:
Qua pricing:
Je zou nog een landelijke partij kunnen benaderen (Coolblue zonnepanelen, zonneplan, enie zijn een aantal voorbeelden) en kijken of het scherper kan, maar die hebben flinke levertijden momenteel. Reken op 3 maanden tot een half jaar. En deze installatie is niet heel groot dus dat verklaart een hogere prijs per wattpiek.

Verder heb ik niet veel aan te merken op je plan qua zonnepanelen. Ja, het enige is dat je tussen de ramen nog panelen zou kunnen plaatsen maar dat is erg lastig van te voren in te schatten kan ik me voorstellen.

Heb je zicht op levertijden?
Wat is de staat van je meterkast?
Electra is een paar jaar geleden vernieuwd, zou goed moeten zijn..

Levertijd is 2-3 maanden, ik heb geen haast dus dat lijkt me prima..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amxVT5xdZPX-t7EuPEuya3SaW2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFsRqwXysjXyNKkU4YS9DSQP.jpg?f=fotoalbum_large

• Hbeez
Truus01 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:38:
Gekke vraag misschien, maar kunnen de dakramen niet aan de andere kant en dat je deze kant helemaal vol legt met panelen?

Overigens was ik juist totaal niet gecharmeerd van die landelijke partijen, en dan juist Zonneplan en Ennie niet. Veel te duur, komen niet kijken en veel te lange levertijd. Maar ja, anderen hebben er andere ervaring mee, blijkbaar.
Bij mij zijn twee lokale installateurs komen kijken die gevonden waren via Offerte.nl.
De andere kant is op het Noorden en daar zit inmiddels een dakkapel over de volledige breedte ;)

• Hbeez
mvds schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Ik denk dat hier een foutje gemaakt is door de persoon die de offerte heeft gemaakt. 9 Panelen met 380Wp geven 3.420Wp en dan lijkt mij die 2500TL-XE iets te licht. Zeker omdat de fabrikant aangeeft dat het aanbevolen vermogen tussen de 2.000 en de 3.000 behoort te liggen. Je zal nooit die volle 3.420Watt halen, maar dan nog. De andere offerte laat ook zien dat er met 370Wp panelen al een 3600Watt omvormer gebruikt gaat worden. Dat lijkt mij beter te passen.
Scherp. Partij #2 is behoorlijk duurder dan partij #1, dus ik neig eigenlijk gewoon naar partij #1 (die ook de juiste omvormer had aangeboden).

• Hbeez
Truus01 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:38:

Waar kwam jij op uit qua prijs ongeveer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:32
Gezien je locatie, zou ik ook https://www.mitchellvande...ijzen-van-9-zonnepanelen/ eens bekijken.

• Truus01
Hbeez schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:36:
Waar kwam jij op uit qua prijs ongeveer?
Onder de €1,10/Wp, maar ik heb 12 panelen. Hoe meer panelen, hoe lager de prijs /Wp. De landelijke zaten erboven, meer richting €1,15.

Geeft het de dakkapel niet voldoende licht? Of zit er een muur tussen? En zou in die muur dan geen raam kunnen?
Ik zou echt kijken of er niet een optie is om het dak vol te leggen. Ideaal dak, zo.
Ik had bijna mijn raampje eruit willen halen, maar ik durfde het niet alleen te doen en de kosten om dat te laten doen, zag ik ook niet zitten. Jammer, want anders hadden er nog 2 panelen bij gekund. (Maar ik heb dan bv ook geen kinderen die een slaapkamer willen of zo, is gewoon een zolder, waar ik ook gerust met een lamp uit zou kunnen ipv een raampje.)

Oh. je schrijft geen schaduw, maar je zou misschien 's avonds wat schaduw kunnen hebben van de dakkapel van de buren, lijkt me. Maar dat is niks om je druk om te maken.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:31
Verkijk je niet op de panelen van de buren. De laatste jaren zijn panelen stukken groter geworden.

Vraag bij leverancier 1 ook een offerte op waarbij andere kant van het dak panelen krijgt. Als de leverancier geen oplichter is zal je zien dat de offerte richting de 1 euro/wp gaat. Dit omdat die paar extra panelen onder de euro/wp kosten. Brengen natuurlijk ook minder op maar de kosten zijn ook minder!

Krijg geen niet-vol-leg-spijt!

• Hbeez
mathijshooi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:30:
Verkijk je niet op de panelen van de buren. De laatste jaren zijn panelen stukken groter geworden.

Vraag bij leverancier 1 ook een offerte op waarbij andere kant van het dak panelen krijgt. Als de leverancier geen oplichter is zal je zien dat de offerte richting de 1 euro/wp gaat. Dit omdat die paar extra panelen onder de euro/wp kosten. Brengen natuurlijk ook minder op maar de kosten zijn ook minder!

Puur om prijzen te vergelijken of om ook echt te leggen? Want het ligt dan wel permanent in de schaduw van de dakkapel want is op het Noorden. Alleen onder de dakkapel past namelijk nog een rij (van 5) panelen, erboven niet denk ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J1PUT9XV0FIY6aDmq-RhdePg64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5bU5aOgl8AdCXpyYsMIbOBDm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK-3m3IOD-9E_7LXoTvs2nCZ_1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5lbYgTU5UbeEENwsYO2tO8n.jpg?f=fotoalbum_large

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

mathijshooi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:30:

Ik dacht daar eerst ook even aan, maar de andere kant van zijn dak is toch pal Noord als ik het goed begrijp? Hoeveel rendement ga je dan halen?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Hbeez
Paitor schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Ik dacht daar eerst ook even aan, maar de andere kant van zijn dak is toch pal Noord als ik het goed begrijp? Hoeveel rendement ga je dan halen?
Klopt, op het Noorden. En dan ook nog de dakkapel die flink wat zon blokkeert. Zie foto hierboven.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Hbeez schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

Klopt, op het Noorden. En dan ook nog de dakkapel die flink wat zon blokkeert. Zie foto hierboven.
Ik word op dat gebied niet gehinderd door enige kennis, maar dan zou ik bijna nog eerder kijken of je op het dak van je dakkapel niet de panelen op zuid of oost west kan leggen.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Twijfel nog een beetje of ik ipv dakramen nog 5 zonnepanelen zal nemen.. wat 14 panelen oplevert (5000kWh) is dan wel een stuk hoger dan m'n verbruik a 2000kWh. Redenen om het toch te doen:
  • lagere prijs per Wp
  • meer m2 voor een lager energielabel
  • veel terugleveren zolang er nog saldering geldt
  • vast voorbereiden op de toekomst (hoger stroomverbruik/van het gas af
Wat zijn de gedachten hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
@Hbeez Precies de afweging waar je goed over moet nadenken.

Doe de ramen / dakkapel op het noorden. Op het zuiden is er in de zomer bijna niet tegenaan te koelen.

Die extra kWh ga je nodig hebben ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Inmiddels offerte binnen;
  • 9 * 365 Wp Talesun
  • Trannergy SGN3000TL
  • Incl montage
Totaal: 3579 ex btw ofwel 1.08 euro per Wp. De scherpste aanbieding tot nu toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Hbeez op 05-09-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hbeez schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:50:
Twijfel nog een beetje of ik ipv dakramen nog 5 zonnepanelen zal nemen.. wat 14 panelen oplevert (5000kWh) is dan wel een stuk hoger dan m'n verbruik a 2000kWh. Redenen om het toch te doen:
  • lagere prijs per Wp
  • meer m2 voor een lager energielabel
  • veel terugleveren zolang er nog saldering geldt
  • vast voorbereiden op de toekomst (hoger stroomverbruik/van het gas af
Wat zijn de gedachten hierover?
geen 5 panelen opgeven voor een paar dakramen. wat @Ronald zegt dus dat soort dingen zoveel mogelijk op noord en als het echt nodig is zorg je ervoor dat er maar 1 paneel sneuveld en zeker geen 5
Pagina: 1