Vraag

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Fotograferen via Samsung Galaxy S10

Het valt mij keer op keer op dat wanneer iets dichtbij wordt gefotografeerd, de kleur soms totaal anders is dan wanneeer iets op 30-40-50 cm afstand wordt gefotografeerd.

Voorbeeld: dichtbij is een gele pagina gewoon 'grijsachtig'. Op een afstandje van 40-50cm, samen met andere dingen, dan is het inderdaad gewoon geel.

Of een wit vlak op PC monitor, dichtbij roze, op 40-50cm afstand wit.

Of buiten, wanneer iets op de voorgrond is (zie bijgaand voorbeeld)
Kennelijk raakt de meting dan in de war, of zo...

Ik dacht, ik zal hier nou eens een vraag over stellen...

Is dit een bekend iets?
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan voorkomen?

Bij voorbaat dank.

-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzAw13b9KEKWE5biqs3v6s8D5UY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U6ZeM7CDGqOPiN7y86bvMmdG.png?f=user_large

Alle reacties

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Witbalans is het woord dat je zoekt.
De camera probeert te bepalen wat wit/grijs is, en dat is lastig op een plaat met overwegend groen.
Dat is eigenlijk niet te voorkomen, tenzij je zelf een witbalans kan instellen. Of raw schieten, en later de witbalans corrigeren.

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Daar dacht ik ook aan en dat heb ik uitgebreid geprobeerd. De camera schat de witbalans (in 'Pro' mode) best wel aardig in. Op het moment dat ik daarmee ga experimenteren, al is het maar 100 graden K plus of min, zie ik dat andere zaken afwijkende kleuren krijgen. Dat heb ik op den duur maar gelaten voor wat het was.
Heb eerder het idee dat de camera 'dichtbij-zaken' overcompenseert of zo.

Bijgaand voorbeeld van wat ik bedoel. Eigengemaakt kalendertje gefotografeerd met wat omgevingszaken (links). Die heb ik vanwege de privacy grotendeels weggehaald.
Rechts met de camera gericht op het kalendertje. Zelfde afstand, alleen de smartphone ietwat kantelen.

Ik vroeg mij gewoon af: is dit iets van Samsung of hebben andere camera's hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_7tu3w677Nzlzpe8jZYBIsvqfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PJ01sZej485ZnEKfYxxp1vae.png?f=user_large