• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-06 12:55
Vorige maand mijn private lease auto ingeleverd. Het leasecontract was op basis van 40.000 kilometers over de gehele looptijd, daadwerkelijk gereden 33.000 kilometers. Deze minder kilometers worden niet vergoed, conform leasecontract.

Nu heb ik toch nog een rekening ontvangen, die ik niet geheel begrijp. In de leasetermijnen was BPM afschrijving opgenomen en deze afschrijving blijkt BTW vrijgesteld te zijn. Nu ik minder kilometers heb gereden is deze BPM afschrijving te hoog geweest en vindt er een correctie plaats. Over deze correctie moet ik nu blijkbaar BTW gaan betalen.

Voor mij kwam deze rekening als complete verrassing en had ik ook niet verwacht uitgaande van een all in leaseprijs. Laat staan dat een gemiddelde consument op de hoogte zou zijn van dit soort nacalculatie. Ook in de algemene voorwaarden is hierover niets terug te vinden.

Hebben meer mensen deze ervaring opgedaan?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voorbeeld: https://www.speciallease.nl/wagenparkbeheerders-bpm-lease/

Ja, nu is die link voor wagenpark-beheerders (what's in a name) maar het gaat om het principe dat ze voorrekenen of/wat er aan BPM en afschrijving verandert per specifieke looptijd.

Of ze dit nu terecht bij jou in rekening brengen, dat zal (mogelijk) toch echt in de kleine letters van het contract te vinden zijn; neem toch aan dat als je navraagt bij de lease-maatschappij op basis van welk artikel ze dit nu doorberekenen, dat je het artikel in jouw kopieen van de contracten kan terugvinden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

De btw klopt wel want jij bent consument en ze rekenen jouw gewoon kosten aan hoe ze het noemen is niet relevant.

De vraag is meer of en hoe dat bpm verhaal geregeld is, ik vind het een rare constructie. Jij rijdt minder kilometers dan waar je voor betaald hebt en krijgt daardoor nog een soort van boete achteraf? Maar zal in je contract staan neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2022 08:44 ]

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:30
MAX3400 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:14:
Voorbeeld: https://www.speciallease.nl/wagenparkbeheerders-bpm-lease/

Ja, nu is die link voor wagenpark-beheerders (what's in a name) maar het gaat om het principe dat ze voorrekenen of/wat er aan BPM en afschrijving verandert per specifieke looptijd.

Of ze dit nu terecht bij jou in rekening brengen, dat zal (mogelijk) toch echt in de kleine letters van het contract te vinden zijn; neem toch aan dat als je navraagt bij de lease-maatschappij op basis van welk artikel ze dit nu doorberekenen, dat je het artikel in jouw kopieen van de contracten kan terugvinden?
Maar deze link, en BPM afschrijving zelf vaak ook, gaan over tijd. En dus niet over het aantal gereden kilometers.
Als een contract dus korter is dan verwacht, dan zit je met een verschil in begrote en werkelijke BPM afschrijving. Hoe ze dit voor zich zien in kilometers gereden is mij een raadsel.

TS, pak inderdaad het contract maar ook de algemene voorwaarden er eens bij om te zien of het daar in staat.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jaspermeul schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

Maar deze link, en BPM afschrijving zelf vaak ook, gaan over tijd. En dus niet over het aantal gereden kilometers.
Maar je doet nu dus de aanname dat topicstarter "tot op de seconde nauwkeurig" de looptijd heeft gehandhaafd? Dat staat nergens. Dus ter nadenken / illustratie over looptijd inderdaad (wat ik overigens netjes vermeldde).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

Staat er niet op een andere regel een post voor correctie over de BPM afschrijving zelf, maar dan in jouw voordeel?

• tgv2
Dank voor de reacties. Erg blijkt geen relatie te zijn met het aantal minder kilometers, nu ik de factuur goed heb bekeken.

Ik heb de looptijd met twee maanden moeten verlengen van 48 maanden naar 50 maanden. De gefactureerde BPM was € 8000, wettelijk toegestaan € 7000. Dus ik mag nog 21% aftikken over € 1000.

Blijf het vreemd vinden dat de leasemaatschappij blijkbaar teveel BPM factureert.

• tgv2
Yucon schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:57:
Staat er niet op een andere regel een post voor correctie over de BPM afschrijving zelf, maar dan in jouw voordeel?
gefactureerde bpm (0% btw) : 8.000
BPM regeling (1-5-1999) wettelijk toegestaan op -/- 7.000
basis van werkelijke looptijd

Te betalen € 210,00

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tgv2
Update: de leasemaatschappij vindt de factuur weliswaar terecht maar tevens te ingewikkeld om het uit te leggen. Zie kiezen voor "coulance"
Pagina: 1