Andere zonnepanelen geplaatst dan offerte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik heb nou weer een mooie.

Offerte opgevraagd en goed gekeurd.16x de dmegc 395 all black.
Vandaag panelen geplaatst en ziet er netjes uit.
Krijg ik de factuur vanavond staat er op: 16x Eurener 385 ultra black mwt.

De opbrengst is dus minder en het paneel is anders.
We verbruiken pj zeker meer dan de panelen kunnen leveren.

Ik kan de specs niet goed vinden. Is het type paneel gelijkwaardig en alleen de opbrengst minder of is het paneel ook minder?

Als ik de installateur bel wil ik wel goed beslagen te ijs komen 🙂.
Misschien is het niet netjes van hem om dit niet te melden maar maakt het kwalitatief niks uit ?

[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 11-08-2022 06:57 ]

Beste antwoord (via Waypoint op 12-08-2022 23:21)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Eurener 20 jaar productgarantie tegenover 12 voor Dmegc en 30 jaar lineaire opbrengstgarantie op 90% tegenover 25 jaar op 84,8. Ga je daar de installateur ook voor bijbetalen?

Volgens mij krijg je betere Europese panelen in plaats van Chinese met mindere voorwaarden, dan zou ik het wel weten. Lekker houden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik zou mailen, dan staat het meteen goed op papier.

Er is niet geleverd waarvoor betaald is en dan is het ook nog eens niet besproken.... Mijn eerste instelling zou zijn; hoe gaan jullie dit oplossen?

Of de juiste panelen, of een fikse korting.

Lichtpuntje...

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
@Waypoint
Je mag in je handjes knijpen dat je überhaupt nu panelen hebt liggen. Er zijn veel leveringsproblemen en er is enorm veel vraag. Volgens mij heb je een prima alternatief gekregen. Je bent van een chinees merk naar een spaans merk gegaan. En zo te zien ook betere garantievoorwaarden.

Neemt niet weg dat ze dit beter hadden moeten communiceren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:57
chrisborst schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:07:
@Waypoint
Je mag in je handjes knijpen dat je überhaupt nu panelen hebt liggen. Er zijn veel leveringsproblemen en er is enorm veel vraag. Volgens mij heb je een prima alternatief gekregen. Je bent van een chinees merk naar een spaans merk gegaan. En zo te zien ook betere garantievoorwaarden.

Neemt niet weg dat ze dit beter hadden moeten communiceren.
Dat er overal tekorten zijn wil niet zeggen dat je maar over je heen moet laten lopen. Zoiets zou ik ook niet pikken.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:36
Het scheelt je 160 kWh per jaar, omgerekend bijna €100 per jaar. Vaak gaan ze 25 jaar mee.

Ik zou een creditfactuur vragen van €2.500 en uitleggen dat je tenminste bovenstaand bedrag misloopt zonder rekening te houden met de inflatie.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:52
Ik zou vooral in overleg gaan, kijken wat er is mis gegaan. Misschien is de factuur wel verkeerd.
Zo niet is dus niet geleverd waar je akkoord voor had gegeven en zouden ze het moeten corrigeren, of jij moet akkoord gaan met bv een korting of zo.

(€2500 is belachelijk en klopt ook niet. 160 Wp staat niet gelijk aan 160kWh/jr en met degradatie van de panelen blijft de opbrengst ook geen 25 jaar 100%.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:35
Bravertal schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:26:
Het scheelt je 160 kWh per jaar, omgerekend bijna €100 per jaar. Vaak gaan ze 25 jaar mee.

Ik zou een creditfactuur vragen van €2.500 en uitleggen dat je tenminste bovenstaand bedrag misloopt zonder rekening te houden met de inflatie.
Wat is dit voor belachelijk berekening. Daar ga je erg ver mee geraken.
Een paneel produceert jaarlijks 85% van zijn wattpiek.
Dus 10 panelen geeft je 136kWh.
En is absurd dat je rekent met €0,625 per kWh... komaan. Met €0,45 INCLUSIEF BTW ben je al ruim genoeg.
Het scheelt je dus €61,2 per jaar (en lager wanneer je geen terugdraaiende teller hebt).

Rekening houdend dat de prijs van installatie tussen de 6500 - 8500 kost, gaat een korting van 1500-2500 allesbehalve correct zijn.
Zo'n prijsverschil per paneel is meestal slechts €5-€10. Meer als €300 gaat het je niet opleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 11-08-2022 14:21 ]

• Bravertal
bottom line schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Dus 10 panelen geeft je 136kWh.
En is absurd dat je rekent met €0,625 per kWh... komaan. Met €0,45 INCLUSIEF BTW ben je al ruim genoeg.
Het scheelt je dus €61,2 per jaar (en lager wanneer je geen terugdraaiende teller hebt).

Rekening houdend dat de prijs van installatie tussen de 6500 - 8500 kost, gaat een korting van 1500-2500 allesbehalve correct zijn.
Zo'n prijsverschil per paneel is meestal slechts €5-€10. Meer als €300 gaat het je niet opleveren.
Uiteraard ga je het niet terugkrijgen. Als zijn dak op zuid ligt mist hij gewoon 160 kWh per jaar. Op dit ogenblik is de terugleververgoeding ruim 61 cent per kWh bij Eneco.

Tarieven gaan niet meer terug naar "vroeger", ze zullen misschien wat gaan zakken maar niet veel (is mijn mening).

Ik vind dat je dit wel gewoon aan de installateur mag melden hoor. 25 jaar ontbreekt het je aan 160 kWh per jaar, oftewel 4.000 kWh in totaal. Dan neem ik nog wat degradatie mee. Dit grapje scheelt je 3.500 kWh (minimaal).

Ik denk dat je 1/16 van de factuur mag aftrekken, dat zal de installateur (hopelijk) redelijk vinden.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:24

V-8

[...]

Dit is onzin, dat is namelijk volledig afhankelijk van de omstandigheden, ligging, plaats, hellingshoek dak etc.
100% van de WP-waarde is zelfs goed mogelijk als de panelen gunstig liggen.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:23
[...]

Je gaat het waarschijnlijk niet krijgen maar het is wel een goede berekening om duidelijk te maken dat het niet "zomaar" even een verschil is.

Gewoon goed in overleg gaan en om een passende oplossing vragen. Het minimale wat ik zou verwachten is het prijsverschil tussen de panelen, en als je die panelen niet concreet kunt vinden zou ik ze vergelijken met andere panelen in dezelfde range.
Echter zou ik, omdat het je over een X aantal jaren echt wel meer gaat schelen, meer vragen. Vooral ook omdat ze het niet gecommuniceerd hebben en jouw dak nu eenmaal vol ligt en er dus niets meer bij kan.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

1100 Wh/Wp is makkelijk haalbaar.

Heb je niet toevallig een schuurtje waar zonnepanelen op kunnen zodat de installateur zijn gebrek aan communicatie goed kan maken.

• bottom line
Bravertal schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Ik vind dat je dit wel gewoon aan de installateur mag melden hoor. 25 jaar ontbreekt het je aan 160 kWh per jaar, oftewel 4.000 kWh in totaal. Dan neem ik nog wat degradatie mee. Dit grapje scheelt je 3.500 kWh
Ga je dan ook aan je installateur een schadeclaim indienen omdat hij 3 maand heeft gewacht met de zonnepanelen te leggen? Dat scheelt je ook al een 1400kWh.

• Bravertal
Ik zou zeker in gesprek gaan. Ik snap dat het niet gaat gebeuren maar hij mag wel begrijpen dat 3 maanden later leveren niet oke is.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Thnx voor de reacties !

Nog even voor de goede orde ; ik heb een goede samenwerking met de installateur en wil hem echt niet het vel over het bot trekken. Ik lees ook dat hij 3 maanden later geleverd heeft maar dat klopt niet. Hij was juist snel en daarom kozen we voor hem.

Ik was benieuwd of het qua merk uitmaakt en wat redelijk is. Merk maakt niet veel uit begrijp ik en het vermogens verschil zijn de meningen over verdeeld zoals ik het lees.

Ik ga hem eens naar een toelichting vragen en zijn voorstel. Ik geloof niet in kwade opzet in dit geval maar het is wel balen en onhandig.

Prijsverschil heb ik niet kunnen vinden want dat zou ik ook eerder fair vinden

[ Voor 6% gewijzigd door Waypoint op 11-08-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:48
V-8 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Dit is onzin, dat is namelijk volledig afhankelijk van de omstandigheden, ligging, plaats, hellingshoek dak etc.
100% van de WP-waarde is zelfs goed mogelijk als de panelen gunstig liggen.
klopt. 3600 wattpiek hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUUmm_bnmFpawrd3Fcj6HkbAbho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dO3Qu8MgX8HmAuyXCfNBg0f.jpg?f=fotoalbum_large

2021 3,88 mwh en dit jaar tot nu toe 3,19mwh.

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 11-08-2022 23:18 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:17
marteltor schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:17:
[...]
klopt. 3600 wattpiek hier:
[Afbeelding]

2021 3,88 mwh en dit jaar tot nu toe 3,19mwh.
Precies. Ik zit met 2790 op het dak ook al jaren rond de 3000kWh per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Die 3 maand is enkel een voorbeeld, hoe absurd het is om uit te rekenen hoeveel verlies je doet met gemiste opwek. En daarna er nog een kost op te plakken. Want dat is een straat zonder einde.

Volgende maand zijn er andere zonnepanelen op de markt die voor dezelfde grootte, en €5 per paneel extra, nog eens 10wp meer leveren.
Dan kan je bezig blijven met vergelijken en beschuldigen waarom die installateur niet die heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Waypoint schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:54:
Thnx voor de reacties !

Nog even voor de goede orde ; ik heb een goede samenwerking met de installateur en wil hem echt niet het vel over het bot trekken. Ik lees ook dat hij 3 maanden later geleverd heeft maar dat klopt niet. Hij was juist snel en daarom kozen we voor hem.

Ik was benieuwd of het qua merk uitmaakt en wat redelijk is. Merk maakt niet veel uit begrijp ik en het vermogens verschil zijn de meningen over verdeeld zoals ik het lees.

Ik ga hem eens naar een toelichting vragen en zijn voorstel. Ik geloof niet in kwade opzet in dit geval maar het is wel balen en onhandig.

Een kleine korting zou logisch zijn, maar kijk ook even naar de garantievoorwaarden. Welke gelden nu?

Bij ons werden begin 2021 ook de verkeerde panelen geleverd, dat zagen we voor ze het dak op gingen. Toen even contact gehad, grap was dat het betere panelen qua wp waren, maar met minder lange garantie. Afgesproken dat we de originele lange garantie krijgen op de nieuwe panelen.
Alternatief zou natuurlijk zijn dat ze opnieuw langs moesten komen om de panelen om te wisselen. In jouw geval zelfs alles van het dak halen. Dat is voor niemand leuk en ook een behoorlijke kostenpost voor de installateur. Korting is dan in jouw geval logisch lijkt me

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Waypoint schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:54:
Thnx voor de reacties !

Ik zou 3.14159265 % korting op de hele factuur vragen. Elke berekening is voer voor heel veel discussie. Waarom dit getal? Dat is het getal Pi , daarmee wordt het in ieder geval een beetje wetenschappelijk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:23
bottom line schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:14:
[...]

Die 3 maand is enkel een voorbeeld, hoe absurd het is om uit te rekenen hoeveel verlies je doet met gemiste opwek. En daarna er nog een kost op te plakken. Want dat is een straat zonder einde.

Volgende maand zijn er andere zonnepanelen op de markt die voor dezelfde grootte, en €5 per paneel extra, nog eens 10wp meer leveren.
Dan kan je bezig blijven met vergelijken en beschuldigen waarom die installateur niet die heeft genomen.
Dat is volgende maand, en dus ook helemaal niet afgesproken.

We suggereren alleen dat het misschien goed is een dergelijke berekening te laten zien. Qua opbrengsten is het namelijk gewoon realistisch. Qua kosten is het zeker discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:44
Even kijken wat de vermogensgarantie van de nieuwe panelen zijn (niet de product garantie). Als de vermogens garantie hoger is, zou het zomaar kunnen dat je op langere termijn er niets van merkt, of zelfs hoger rendement hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:47
Liggen de gefactureerde panelen daadwerkelijk op het dak? Daar kan natuurlijk ook iets fout gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 09:35
Bij mij had de installateur een factuur gestuurd met optimizers terwijl er toch echt een seriele omvormer hangt.
Misschien gewoon een copy paste foutje want alles moet snel snel tegenwoord en tijd is geld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:08
Eurener 20 jaar productgarantie tegenover 12 voor Dmegc en 30 jaar lineaire opbrengstgarantie op 90% tegenover 25 jaar op 84,8. Ga je daar de installateur ook voor bijbetalen?

Volgens mij krijg je betere Europese panelen in plaats van Chinese met mindere voorwaarden, dan zou ik het wel weten. Lekker houden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:52
Als ik dat van @Jiriki lees, zou ik het ook houden, maar ik zou wel iets van een korting vragen, want ze hebben net zo goed niet geleverd waar je je akkoord op had gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Dank allemaal!
En nogmaals , ik wilde alleen even weten wat het verschil was en met de post van @Jiriki is het mij wel duidelijk. De relatie is goed met de installateur.

We hebben het besproken en laten het zo. Hij heeft ons verder fijn geholpen ook met andere zaken en fouten worden gemaakt. Het is niet ons doel om altijd overal korting voor te krijgen.

De panelen van de factuur liggen op het dak.

[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 12-08-2022 23:24 ]

Pagina: 1