PC gekocht via Tweakers V&A, vermoed dat deze gestolen is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonny_
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-08-2022
Ik heb een pc via tweakers gekocht met interne SSD

Wanneer ik de bios inga krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlHK2k3VBk1KeKdjiW3QK84yRPE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DMyMpOZF1k8q5meWBCPbcN87.jpg?f=user_large

Wanneer ik vanaf de SSD boot krijg ik een inlogscherm van Johnson&Johnson (de farmaceut van het coronavaccin).

Hoe moet ik met deze situatie omgaan, moet ik de politie bellen?

Ik ben eerlijk gezegd radeloos

Beste antwoord (via Yorinn op 11-08-2022 09:27)

• bonny_
UPDATE:
Heb eventjes contact gehad met de verkoper op tweakers, dit schijnt een mederwerker van Jansen (Johnson&Johnson) te zijn. Zijn reactie is:

Wij janssen personeel hebben thuis werk systemen gekregen. En deze mogen vanwege bacterie veiligheid niet meer terug naar de locaties, en moeten weg gegooid van janssen. Of mogen bij de medewerker blijven. Nu hebben wij een hele bak met oude hardware wat weg gegooid of meegenomen mag worden. Daar komen deze systemen uit

De schijf kan ik gewoon formatteren, en aangaande de bios kan ik qoute: De bios beveiliging is er af te halen door de cmos batterij even te verwijderen met de stekker er uit overigens.

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!
Ik ging al snel naar het forum aangezien ik met het 'apenzuur' schrok bij de meldingen/inlogscherm. Ik had beter even rustig contact kunnen opnemen met de verkoper.

#lessonlearned

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:39
Het kan natuurlijk zijn dat Johnson&Johnson (Janssen in Leiden dan, gok ik) hun oude computers heeft verkocht, maar niet goed heeft opgeschoond.

Heb je het trouwens via een particulier of via een bedrijf aangeschaft? En heb je niet eerst de computer opgestart om te kijken of deze uberhaupt werkt?

Bij twijfel lijkt het me verstandig om contact op te nemen met de politie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-05 13:16
Is het een computer van een specifiek merk? Of is het zelfbouw? Je kunt het serienummer eens door deze database halen: https://www.stopheling.nl/

Als ze het serienummer daar niet kennen ben je nog niks verder en zou ik verder gaan onderzoeken, maar als het serienummer wel voor komt in die database, dan heb je je antwoord..:)

Heb je degene van wie de PC was ook gevraagd naar de herkomst en waarom je die melding in beeld kreeg? Wellicht was hij/zij hier werkzaam en verkocht hij/zij de PC in opdracht van J&J. Ik verkocht ook altijd de PC's van mijn oude werkgever als ze afgeschreven waren.

Mijn PompAO statistieken: https://pompao.isgehost.nl/

• bonny_
celshof schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:57:
Het kan natuurlijk zijn dat Johnson&Johnson (Janssen in Leiden dan, gok ik) hun oude computers heeft verkocht, maar niet goed heeft opgeschoond.

Heb je het trouwens via een particulier of via een bedrijf aangeschaft? En heb je niet eerst de computer opgestart om te kijken of deze uberhaupt werkt?

Bij twijfel lijkt het me verstandig om contact op te nemen met de politie.
Hey, ik heb deze pc op tweakers van een individueel persoon gekocht. toen ik de pc opstartte om te testen kwam ik bovenstaande dingen tegen. Heb er voor de rest niets mee gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:33
voegt niks toe
OT: waarom vraag je niet gewoon aan de verkoper waar de PC vandaan komt?

[ Voor 43% gewijzigd door Intergalactic op 11-08-2022 08:31 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bonny_
HenkEisDS schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:05:
<knip>

OT: waarom vraag je niet gewoon aan de verkoper waar de PC vandaan komt?
wat is dit voor antwoord?

zit al ong een jaar op tweakers zonder een account, kwam toevallig een goeie deal tegen, heb daarom het account aangemaakt om te bieden/reageren......

[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 11-08-2022 09:40 . Reden: Quote aangepast ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

De vraag is: is het ook actief?
Click “Ctrl+Shift+Esc”. This will prompt the Windows Task Manager to pop up.
Select the “Services” tab, where you’ll find a wide variety of services. Select “Name” to alphabetize the services.
Then, navigate to the lower part of the list, searching for rcpnet.exe below the Name column and Computrace beside it at the Description column. Searching this particular entry indicates that Computrace is pre-installed and working on your laptop.
Als je het BIOS in kan: Kijk ook eens bij security. Daar kan je het weer uitzetten.
Ik neem sterk aan dat een gemiddelde werkgever die laptops uitdeelt aan zijn werknemers deze toegang wel beveiligt.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 11-08-2022 00:15 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• bonny_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsHhS8LhdpNw184YYeXa97Jgm-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6aMjVwci2XvSDfTd3aKarjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWQ117mBNMtYBVaYXTk32ZSAX0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFwnZHE3OOb4Ve1bCap8eEBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik raad toch maar aan om de verkoper morgen even op te bellen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
AW_Bos schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:31:
Ik raad toch maar aan om de verkoper morgen even op te bellen.
Ik zou de IT kant van Johnson en Johnson even bellen. Lijkt me wat belangrijker als er spullen met data wordt verkocht.
Zeg niet dat de tweaker in kwestie iets heeft misdaan maar dit lijkt me allemaal privacy gevoelige shizzle.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een zwaar vermoeden dat de oude computers, of iig oude opslag media, van dergelijke bedrijven vernietigd (moeten) worden. Er kan vertrouwelijke informatie op staan en die bedrijven nemen dan geen enkel risico.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• bonny_
Sport_Life schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:40:
Ik heb een zwaar vermoeden dat de oude computers, of iig oude opslag media, van dergelijke bedrijven vernietigd (moeten) worden. Er kan vertrouwelijke informatie op staan en die bedrijven nemen dan geen enkel risico.
Absoluut!

K kon met shift f10 in cmd rondneuzen en zag dat er geen gebruikers op stonden. Wel een deployment profiel van lite touch.

Heb geen nummer van de IT afdeling van Johnson en Johnson, helaas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:19
bonny_ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:45:
[...]

Absoluut!

K kon met shift f10 in cmd rondneuzen en zag dat er geen gebruikers op stonden. Wel een deployment profiel van lite touch.

Heb geen nummer van de IT afdeling van Johnson en Johnson, helaas
Bel de receptie of algemeen centraal nummer en vraag naar ICT-afdeling?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:53
Als ik dit soort installaties zou zien op een pc of laptop die nog geen drie jaar oud is, en dus zeker niet was afgeschreven. Dan wist ik 't wel. Maar een Thinkcentre M900 is meer dan vijf jaar oud.
Het sluit niet uit dat 't gejat is. Maar gerecyclede hardware die per ongeluk niet geschoond is. Of verkoop via personeelsregeling een stuk waarschijnlijker.

Even de verkoper vragen naar de oorsprong. Als die niet reageert, dan kan je aangeven dat je bij J&J gaat informeren. Reageert ie dan wel, dan werkt ie daar en heeft ie de oude hardware niet helemaal eerlijk toegeeigend denk ik.

Bij geen goede uitleg, sowieso even met J&J contacteren. Denk dat ze wel willen uitzoeken hoe hun hardware op straat beland is zonder geschoond te zijn. Ik zou Als IT-afdeling als beloning zeker deze wat oudere HW wel willen ontdoen van de Computrace koppeling.

Ik neem aan dat je verder geen toegang hebt in de bios zonder wachtwoord?

[ Voor 22% gewijzigd door PROnline op 11-08-2022 01:09 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

JnJ is een bedrijf met 135.000 medewerkers.

Maar even rondzoeken zou toch wel een telefoonnummer moeten opleveren van hun onderdeel Janssen;

Even gezocht en inderdaad;
Voor al uw medische vragen, meldingen van mogelijke bijwerkingen en productkwaliteitsklachten, kunt u contact opnemen met het Janssen Customer Service Center via het telefoonnummer 0800 242 42 42 of per e-mail aan janssen@jacnl.jnj.com
Maar kan verschillende dingen zijn: ze zijn vergeten de SSD te verwijderen voor de refurbishing. Maar je noemt goede deal. Too good to be true? Of is het soms een M2 SSD die men gewoon over het hoofd heeft gezien?

Belletje naar JNJ kan geen kwaad, maar zou je verkoper eens aan de tand voelen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-05 03:28
Mogelijke een "luie" IT afdeling die liever een PC van een verse image voorziet dan hem schoon op te leveren. Als daar FDE op zat is er niet veel aan de hand, maar netjes is het niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:36

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Dit zal gewoon uit een geleased partij komen die vervangen zijn voor nieuwe clients, deze zie en ga je vaker zien, gezien het vaak 5 jaar contracten zijn

Dit ding opened geen enkele bit of byte zonder verificatie van het domein pool waar die in zat, er zullen geen bestanden of iets spannends opstaan.

Format de ssd en reset de bios en tadaa je hebt een computer.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik zie niet direct een reden dat de computer gestolen zou zijn. Veel werkgevers geven dat ding aan een werknemer en inleveren hoeft niet altijd eigenlijk, ze willen het vaak niet terug.

Wat een dergelijke professionele club hoort te doen is hem vergrendelen dat je er niks meer mee kan. Dan kan je nog wel de computer wipen en opnieuw alles installeren.

Politie bellen zie ik niets in hier er is geen reden om van diefstal uit te gaan en J&J zitten er meestal niet meer op te wachten (gebruikte laptops).

Ik heb vaak laptops gekregen van opdrachtgevers want ze wilden niks terug het interesseerde ze gewoon niet ook echt. Alles was geblokkeerd en kon toch niet meer systeem in. Dus nul risico wat betreft security.

Ik zie issue niet echt. Als je de politie belt denk ik dat je jezelf incrimineert eigenlijk (ja ik heb weinig met onze blauwe dienders, eerlijk kan lang duren).Je kan zelfs heling aan je broek krijgen. Als je het echt niet ziet zitten breng het ding terug naar verkoper. Civiel geldt als je hebt gekocht van particulier wordt je niet beschermd (indien de laptopverkoper niet de eigenaar was) en ben je de laptop mogelijk kwijt en je geld ook als het echt om diefstal gaat. Maar dat is echt de vraag hier of dat wel zo is. Dat scherm zegt niet erg veel mijns inziens.

Je hebt mijns inziens te goeder trouw gehandeld. Let it go. at je het hier post zegt al wat over je zorgen.

[ Voor 22% gewijzigd door LucyLG op 11-08-2022 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Shopping want dit is geen technische vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:34
Ik werk toevallig naast Janssen in Leiden, al zegt dat natuurlijk helemaal niets. Bij ons is het vrij normaal dat ieder jaar alle (oude) PC's in de verkoop gaan. Deze worden schoongemaakt en (intern) verkocht. Ook laptops die ingeleverd worden van mensen die uit dienst gaan. Dat zou ook mijn eerste ingeving zijn als ik dit zie.

Om zeker te weten kun je idd even contact opnemen met de receptie van J&J en vragen of ze je door kunnen verbinden met de IT-afdeling. Die zal je nieuwe PC niet terug willen, maar mogelijk wel vragen of je nog een keer langs kunt komen zodat ze hem goed schoon kunnen maken.

Persoonlijk zou ik me die moeite besparen.

• ID-College
  • Laatst online: 19:43
LucyLG schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 06:46:
Ik zie niet direct een reden dat de computer gestolen zou zijn. Veel werkgevers geven dat ding aan een werknemer en inleveren hoeft niet altijd eigenlijk, ze willen het vaak niet terug.
Ik ben het daar niet mee eens, want mijn klanten en werkgevers waar ik gezeten heb was dit absoluut niet het geval. Het klinkt alsof dit de norm is maar dat betwijfel ik enorm. Juist van security overwegingen moet je dit niet willen (en bedrijven willen dit ook absoluut niet; althans niet waar ik heb gezeten).

Bij vervanging moet je hem inleveren en ook als je uit dienst gaat. Geloof niet dat de policy van J&J is: hou hem maar, we willen hem niet.. Dit soort zaken worden altijd gewiped.. Er hoeft maar 1 excel op te staan met een klantenbestand en ze komen in het nieuws. Die schade is vele malen groter dan een paar man op de IT-afdeling dit te laten wipen.. Dus nee, ik geloof er niks van dat de policy van J&J zou zijn..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• bonny_
UPDATE:
Heb eventjes contact gehad met de verkoper op tweakers, dit schijnt een mederwerker van Jansen (Johnson&Johnson) te zijn. Zijn reactie is:

Wij janssen personeel hebben thuis werk systemen gekregen. En deze mogen vanwege bacterie veiligheid niet meer terug naar de locaties, en moeten weg gegooid van janssen. Of mogen bij de medewerker blijven. Nu hebben wij een hele bak met oude hardware wat weg gegooid of meegenomen mag worden. Daar komen deze systemen uit

De schijf kan ik gewoon formatteren, en aangaande de bios kan ik qoute: De bios beveiliging is er af te halen door de cmos batterij even te verwijderen met de stekker er uit overigens.

Ik ging al snel naar het forum aangezien ik met het 'apenzuur' schrok bij de meldingen/inlogscherm. Ik had beter even rustig contact kunnen opnemen met de verkoper.

#lessonlearned

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
ID-College schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

Ik ben het daar niet mee eens, want mijn klanten en werkgevers waar ik gezeten heb was dit absoluut niet het geval. Het klinkt alsof dit de norm is maar dat betwijfel ik enorm. Juist van security overwegingen moet je dit niet willen (en bedrijven willen dit ook absoluut niet; althans niet waar ik heb gezeten).

Bij vervanging moet je hem inleveren en ook als je uit dienst gaat. Geloof niet dat de policy van J&J is: hou hem maar, we willen hem niet.. Dit soort zaken worden altijd gewiped.. Er hoeft maar 1 excel op te staan met een klantenbestand en ze komen in het nieuws. Die schade is vele malen groter dan een paar man op de IT-afdeling dit te laten wipen.. Dus nee, ik geloof er niks van dat de policy van J&J zou zijn..
Ja fair point. Het verschilt een beetje per bedrijf denk ik. Maar stel nu dat verkoper dus gestolen heeft maakt dat TS een heler/crimineel? Ja dat is twijfelachtig en als TS naar de politie gaat gaat hij daar niet van genieten kan ik je zeggen. Ik zou hem gewoon wipen en verder gaan, het is te weinig om een case te maken. Ja tegen verkoper wellicht maar koper wordt lastiger verhaal. Juridisch krijgt hij geen derdenbescherming omdat hij de apparatuur niet in een winkel heeft gekocht (3:86 BW denk ik). Ik zou niet echt weten wat hij nog kan doen. Het is ook een transactie tussen consumenten en retourrecht bestaat niet.Garanties kan ik niet geven maar als hij de laptop wiped is het klaar en heeft hij niet ingebroken in systemen etc. Het is nog maar de vraag wat hem vewrweten kan worden (ja als het ding 10 euro was en de marktprijs hoog ligt het wellicht anders).

Het is goed dat TS hier zijn moraal toont en dat meen ik echt maar hij kan in worst case het ding alleen nog in het vuilnis gooien. @bonny_ storm in glas water maar hulde voor je twijfels en dat voorlegt. Zou wel even vragen om een email van verkoper met dat bericht, just in case

[ Voor 3% gewijzigd door LucyLG op 11-08-2022 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
bonny_ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:15:
UPDATE:

#lessonlearned
Dat de verkoper zegt dat hij daar werkt zegt natuurlijk ook helemaal niks, dat kan iedereen zeggen die die vraag krijgt.
Daarnaast werken er duizenden mensen bij JJ die helemaal niet met bacteriegevoelige afdelingen in aanraking komen.
Ik zou overigens als personeelslid niet zomaar een bedrijfslaptop doorverkopen voordat het goed geformatteerd is.
Sowieso moeten alle laptops hier na 3 jaar ingeleverd worden. Na opschonen heb je de mogelijkheid om 'm voor een zacht prijsje over te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Medione1210 op 11-08-2022 09:28 ]

• ID-College
LucyLG schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:17:
[...]

Ja fair point. Het verschilt een beetje per bedrijf denk ik. Maar stel nu dat verkoper dus gestolen heeft maakt dat TS een heler/crimineel? Ja dat is twijfelachtig en als TS naar de politie gaat gaat hij daar niet van genieten kan ik je zeggen. Ik zou hem gewoon wipen en verder gaan, het is te weinig om een case te maken. Ja tegen verkoper wellicht maar koper wordt lastiger verhaal. Juridisch krijgt hij geen derdenbescherming omdat hij de apparatuur niet in een winkel heeft gekocht (3:86 BW denk ik). Ik zou niet echt weten wat hij nog kan doen. Het is ook een transactie tussen consumenten en retourrecht bestaat niet.Garanties kan ik niet geven maar als hij de laptop wiped is het klaar en heeft hij niet ingebroken in systemen etc. Het is nog maar de vraag wat hem vewrweten kan worden (ja als het ding 10 euro was en de marktprijs hoog ligt het wellicht anders).

Het is goed dat TS hier zijn moraal toont en dat meen ik echt maar hij kan in worst case het ding alleen nog in het vuilnis gooien. @bonny_ storm in glas water maar hulde voor je twijfels en dat voorlegt. Zou wel even vragen om een email van verkoper met dat bericht, just in case
Voor TS verandert het niets idd :) Mijn punt was meer: als dit de policy is bij dit soort bedrijven (waar het wel op lijkt als ik zo hierboven lees), dan is het een kwestie van tijd voordat dit fout gaat.. Juist van een dergelijke partij mag je anders verwachten en dit is een enorme amateuristische fout imo.. Hier schort duidelijk wat aan het security beleid bij deze toko..

Vraag mij af of dit verhaal van de verkoper klopt maar oke (zou dit zelf ook zeggen natuurlijk).. Ik zou er toch geen gerust gevoel bij hebben :)

Overigens: ik ken dit proces wel bij (oude) klantenlaptops die dan voor weinig worden gerepareerd en doorverpatst via-via.. Maar geen corporates, daar is de data vaak te gevoelig voor..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 11-08-2022 09:27 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

UPDATE:
Weggooien of bij medewerker thuis. Klinkt niet als "verkoop maar voor eigen gewin". En minstens zo storend dat een <random medewerker> mag/gaat doorgeven hoe een BIOS omzeild kan worden. Klinkt als overtreding van het ICT-beleid van <werkgever>; blijkbaar rollen we zo tegenwoordig want <bacterie veiligheid>?

Eerlijk gezegd? Niet alleen vind ik het een zwak verhaal van de verkoper maar @bonny_ heeft nu dus een machine in handen wat een bedrijf met 130K medewerkers niet terug wil hebben vanwege <bacterie veiligheid>? Nou, zo'n machine hoef ik dus ook niet thuis te hebben!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
ID-College schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Voor TS verandert het niets idd :) Mijn punt was meer: als dit de policy is bij dit soort bedrijven (waar het wel op lijkt als ik zo hierboven lees), dan is het een kwestie van tijd voordat dit fout gaat.. Juist van een dergelijke partij mag je anders verwachten en dit is een enorme amateuristische fout imo.. Hier schort duidelijk wat aan het security beleid bij deze toko..

Vraag mij af of dit verhaal van de verkoper klopt maar oke.. Ik zou er toch geen gerust gevoel bij hebben :)
Ja wederom goed punt. Ik heb al die laptops gezien met vergrendeling van Bitlocker na einde periode. Je kon er niets meer mee. Tenzij iemand om bitlocker heen kan zou ik nooit proberen dat moet je niet willen.

• brotipneeded
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-04 22:39
UPDATE:

#lessonlearned
lol... en jij wilt wel een pc met "bacterie veiligheid?". 8)7 8)7 zijn/jouw verhaal is onlogisch. Ik zou dat systeem verbranden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08
MAX3400 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:26:
[...]

Weggooien of bij medewerker thuis. Klinkt niet als "verkoop maar voor eigen gewin". En minstens zo storend dat een <random medewerker> mag/gaat doorgeven hoe een BIOS omzeild kan worden. Klinkt als overtreding van het ICT-beleid van <werkgever>; blijkbaar rollen we zo tegenwoordig want <bacterie veiligheid>?

Eerlijk gezegd? Niet alleen vind ik het een zwak verhaal van de verkoper maar @bonny_ heeft nu dus een machine in handen wat een bedrijf met 130K medewerkers niet terug wil hebben vanwege <bacterie veiligheid>? Nou, zo'n machine hoef ik dus ook niet thuis te hebben!
Die 'bacterie-veiligheid' gaat in het geval van een farmaceut als J&J natuurlijk over het niet naar binnen willen halen van alledaagse bacteriën, niet om een of andere polio-stam die misschien op de laptop van de werknemer zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
[...]

Met de bacteriële veiligheid zal waarschijnlijk bedoeld worden om te voorkomen dat bacteriën het lab inkomen, niet om 'ontsnapte' bacteriën. Het lab zelf moet steriel blijven.

• LucyLG
[...]

Je omzeilt bios toch niet je moet volledig nieuwe installatie doen of heb ik het mis? Ja het is wel overtreding van die overeenkomsten die je hebt getekend toen je hem kreeg. Ja bacteriën worden zeer serieus genomen en die laptopjes zijn voor die werkgever niet echt een zware last financieel.

Ja hoor ik wil hem wel corona leeft niet op een compu die al dagen of weken niet is gebruikt. De oordopjes mogen ze houden...

Haha thanks Max, leuk je hier te zien!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
Ik vind het een raar verhaal van de verkoper. Brak Nederlands, en die moet dan bij J&J werken? Het is toch ook helemaal niet logisch dat een medewerker die mag/kan thuiswerken normaal gesproken in een labomgeving werkt waar biologische veiligheid heel belangrijk is?

• MAX3400

MAX3400

Sebas1979 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Die 'bacterie-veiligheid' gaat in het geval van een farmaceut als J&J natuurlijk over het niet naar binnen willen halen van alledaagse bacteriën, niet om een of andere polio-stam die misschien op de laptop van de werknemer zit...
+
EJlol schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Met de bacteriële veiligheid zal waarschijnlijk bedoeld worden om te voorkomen dat bacteriën het lab inkomen, niet om 'ontsnapte' bacteriën. Het lab zelf moet steriel blijven.
Tuurlijk... Want 130K medewerkers werkt in een lab. Hoezo "alledaagse bacterien"? De gewone hoest? De zandkorrel van onder je schoen?

Nee, dit klinkt als "schuif de hele bende maar onder de mat van corona dus vernietig alle PC's maar"? Klinkt echt als onzin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
Ik vind dit maar heel vreemd, een bedrijf zoals deze niet even fatzoenlijk hun computers wiped, ik zou het niet vertrouwen en zelf even contact zoeken.

Het verhaaltje is leuk met beste antwoord maar dat kan een dief ook zeggen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• LucyLG
MAX3400 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

+

[...]

Tuurlijk... Want 130K medewerkers werkt in een lab. Hoezo "alledaagse bacterien"? De gewone hoest? De zandkorrel van onder je schoen?

Nee, dit klinkt als "schuif de hele bende maar onder de mat van corona dus vernietig alle PC's maar"? Klinkt echt als onzin.
Nee hoor toen corona kwam werd er niks meer gedeeld wat betreft apparatuur. Ik vind het wel best allemaal nooit corona gehad maar er zijn wel slachtoffers. Alle apparatuur was nieuw die je kreeg. Niet zo boos doen Max you know better

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 12:42
Dus nog een telefoontje naar J&J, en de update hier posten. Dit is FOK! niet. :-)

• LucyLG
mr_evil08 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:33:
Ik vind dit maar heel vreemd, een bedrijf zoals deze niet even fatzoenlijk hun computers wiped, ik zou het niet vertrouwen en zelf even contact zoeken.

Het verhaaltje is leuk met beste antwoord maar dat kan een dief ook zeggen.
Geloof me ze blokkeren het apparaat en doen geen flikker meer. I know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
LucyLG schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Geloof me ze blokkeren het apparaat en doen geen flikker meer. I know.
Zonder check zou ik het verhaal niet geloven.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Laatst online: 22:08
[...]

+

[...]

Ja wat is het nou?
Vind je het nou een onzinverhaal omdat je denkt dat de PC gestolen is (mijn opinie: is mogelijk), of ga je nou los op dat TS geen PC moet willen kopen waarvan iemand die zegt bij een farmaceut te werken aangeeft dat deze om 'bacteriële veiligheid' niet terug mag naar kantoor?
Mijn reactie ging over dat laatste. De interpretatie dat er voor de koper gevaarlijke bacteriën op die PC zouden zitten is natuurlijk tamelijk hysterisch, en ik was blijkbaar niet de enige die je bericht zo las.

• LucyLG
mr_evil08 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:36:
[...]

Zonder check zou ik het verhaal niet geloven.
Ik ook niet maar too little too late know. De mensen die hiervoor zeggen da hij J&J en de politie moet bellen is zeer afradend. Hij was te goeder trouw zoals ik lees and thats it. Hij moet niet zn eigen graf gaan graven want de verkoper is degene die in de fout zit. Niet meer reuring veroorzaken dan nodig, je hoort het wel tzt. En wat kunnen ze hem aanrekenen dan?

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
[...]

+

[...]

Vertrouwen doe ik het ook niet (dus J&J bellen), maar het bacterie verhaal geloof ik wel. Ik kan me echt wel voorstellen dat als iemand in het lab werkt (en nee dat zijn geen 130k, maar wel meer dan 0), apparatuur dat er in gaat, volledig schoon gemaakt moet worden, en dat ze dat dus liever niet doen. Weggooien/verkopen is dan makkelijker.

Personeel zal beschermende kleding, mondkapjes, haarnetjes etc moeten dragen. Soms zelfs meerdere lagen, om inderdaad te voorkomen dat een zandkorrel van je schoen naar binnen komt.

• ThunderNet
  • Laatst online: 14-05 15:48

ThunderNet

Flits!

EJlol schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Vertrouwen doe ik het ook niet (dus J&J bellen), maar het bacterie verhaal geloof ik wel. Ik kan me echt wel voorstellen dat als iemand in het lab werkt (en nee dat zijn geen 130k, maar wel meer dan 0), apparatuur dat er in gaat, volledig schoon gemaakt moet worden, en dat ze dat dus liever niet doen. Weggooien/verkopen is dan makkelijker.

Personeel zal beschermende kleding, mondkapjes, haarnetjes etc moeten dragen. Soms zelfs meerdere lagen, om inderdaad te voorkomen dat een zandkorrel van je schoen naar binnen komt.
En het voornaamste daarin is dat je niet weet wat er mee gebeurd is, het is niet traceerbaar. Een nieuwe pc, afhankelijk van de afspraken die je maakt met je leveranciers kan wel een mate van traceerbaarheid hebben.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Beiden: ik vind het zorgelijk dat je een PC koopt waar nog een beveiliging op blijkt te zitten en dat de verkoper (laten we aannemen ter goeder trouw en met excellente staat van dienst bij de werkgever) dan meewerkt aan het ontgrendelen van afgeschreven bedrijfsapparatuur.

Daarnaast meldt de verkoper dan ook (netjes) dat de apparatuur niet terug mocht/kon naar de werkgever met een kapstok-artikel "bacterie veiligheid". Dat kan voor meerdere uitleg zijn. Ik weet niet waar de apparatuur vandaan komt. Hoe deze "gedumpt" is. Hoe lang deze dan in eigendom van verkoper geweest is. Niets.

Natuurlijk gaan we ervanuit dat er geen apenpokken of miltvuur in illegale hoeveelheden onder de linker-SHIFT verborgen zit. Maar zomaar van <random verkoper> wat losse opmerkingen aannemen en dan erin berusten dat de laptop echt wel 100% zeker velig & verkocht had kunnen worden; nee, vind ik niet kies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
EJlol schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Je denkt toch niet dat de supportafdeling/ICT afdeling in het lab zit? Geloof er niks van.. Desnoods sluit je een contract af met partij X die dit regelt. Weggooien/verkopen is 'makkelijker' maar als er iets uitlekt dan is de imageschade tig keer meer dan wat je aan partij X betaalt. Ik werk er niet, maar het kan niet anders dan dat er iets niet goed gaat (wat ik mij best kan voorstellen met een dergelijke grote partij, maar dit lijkt mij geen normale flow (wat de verkoper beweert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou dat verhaal even verifiëren bij Janssen, ik geloof er namelijk niks van.

J&J is een beursgenoteerde int. onderneming en die 'geven' die laptops echt niet aan personeel , los van de data die erop staat en op straat komt ziet de fiscus het als loon in natura, dus moet er IB over de restwaarde worden afgedragen..

Ik hoop dat je een 'redelijke' prijs hebt betaald en niet een 'te goed om waar te zijn' want dan kan je ook nog eens in de problemen komen ivm heling .

[ Voor 79% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:25

DataGhost

iPL dev

Sport_Life schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:09:
Ik zou dat verhaal even verifiëren bij Janssen, ik geloof er namelijk niks van.

J&J is een beursgenoteerde int. onderneming en die 'geven' die laptops echt niet aan personeel , los van de data die erop staat en op straat komt ziet de fiscus het als loon in natura, dus moet er IB over de restwaarde worden afgedragen..
Ik weet niet waarom zovelen het steeds over laptops blijven hebben maar in de topictitel gaat het over een PC en een Thinkcentre is een desktop. Het zijn thuiswerkplekken en de M900 waar het over gaat komt uit 2015 dus qua restwaarde lijkt me dat in de buurt van "nihil" te liggen dus dan is daar ook geen IB over verschuldigd, of minimaal. Als ze remote gewiped worden is er ook niet veel aan de hand, voor zover er überhaupt data lokaal op stond. Dat lijkt me te kloppen met de bevindingen van TS dat er geen users op staan.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DataGhost schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Ik weet niet waarom zovelen het steeds over laptops blijven hebben maar in de topictitel gaat het over een PC en een Thinkcentre is een desktop. Het zijn thuiswerkplekken en de M900 waar het over gaat komt uit 2015 dus qua restwaarde lijkt me dat in de buurt van "nihil" te liggen dus dan is daar ook geen IB over verschuldigd, of minimaal. Als ze remote gewiped worden is er ook niet veel aan de hand, voor zover er überhaupt data lokaal op stond. Dat lijkt me te kloppen met de bevindingen van TS dat er geen users op staan.
Als TS (bijv) 200 euro heeft betaald is dat blijkbaar 'de waarde in economisch verkeer' en is dat de grondslag voor de IB. Uit de post maak ik niet uit dat de waarde nihil is.
In principe is de hoogte van de IB niet relevant of er wel of geen IB verschuldigd is..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2022 11:28 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Sport_Life schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Als TS (bijv) 200 euro heeft betaald is dat blijkbaar 'de waarde in economisch verkeer' en is dat de grondslag voor de IB. Uit de post maak ik niet uit dat de waarde nihil is.
Heftig. Ik zou als werknemer makkelijk die paar tientjes IB aftikken om daarna een prima desktopje te hebben voor eigen gebruik of voor verkoop, zeker als die toch al thuis stond. Ik zie er overigens nog eentje in VA staan voor 125 dus het zal nog verder meevallen qua waarde. Daarom zei ik ook "of minimaal".

• bonny_
wernert schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:35:
Dus nog een telefoontje naar J&J, en de update hier posten. Dit is FOK! niet. :-)
ga ik doen, ik houd jullie op de hoogte

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:19
Ik neem aan dat als er belangrijke data op staat. Dat het met bitlocker oid is versleuteld.
Zo niet dan zal het wel niet belangrijk zijn.

Dan een bioswachtwoord verwijderen door de batterij eruit te halen? Dit werkte voor hele oude machines maar niet met modernere.

Killdisk wipen en windows installeren en klaar?

How are you doing?

• GeeEs
  • Laatst online: 02:56
Bedoelden ze bij J&J niet "virus" veiligheid ipv. bacterie-veiligheid ??

Want bij computers en gezien de recente pandemie lijkt me een ongewenst (computer)virus namelijk een logischer iets om je zorgen over te maken dan een bacterie... ?

• MAX3400

MAX3400

GeeEs schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:38:

Want bij computers en gezien de recente pandemie lijkt me een ongewenst (computer)virus namelijk een logischer iets om je zorgen over te maken dan een bacterie... ?
Zou nog raarder zijn; als de laptop wel een computervirus zou hebben, dat je die dan ook niet mag terugsturen naar de ICT-afdeling maar dat je die dus moet vernietigen of in de vuilnisbak moet gooien.

Misschien dat moderne computervirussen schadelijk zijn voor een klein bedrijf met "virusscan home" en 3 laptopjes van de BCC; maar niet voor een multinational met 130K werkplekken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

GeeEs schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:38:

Bij een bedrijf waar veel labwerk in cleanrooms gedaan wordt zou ik geen zin hebben in het binnenhalen van oude machines die jarenlang bij iemand thuis hebben gestaan met huisdieren, bezoek en circulatie van gewone (ongefilterde) lucht die gangbaar is in woonhuizen en daaromheen. Het enige wat daar binnenkomt zijn splinternieuwe machines die volgens bepaalde afspraken geproduceerd en geleverd zijn.

• GeeEs
  • Laatst online: 02:56
Ze hebben daar hoogstwaarschijnlijk ook gewoon stoffige sales (en andere) afdelingen ver van de cleanrooms gok ik zomaar...
Maar goed, het was ook niet heel serieus bedoeld ;)

Maar als ik hier alweer meteen corona opmerkingen lees na een verhaal over bacterie veiligheid denk ik... Tja...

• Mr.Whitewolf88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-05 18:21
(jarig!)
Ik vind het een best plausibel verhaal.

Zelf werk ik ook voor een "grote" organisatie ( 10k + medewerkers ) en bij ons is hardware na 3 jaar afgeschreven en heeft in de boeken dan ook een restwaarde van 0 Euro.

Deze hardware mag in eerste instantie overgenomen worden door intern personeel voor een schappelijke prijs en anders bied ik of één van mijn collega's het hier aan op v&a, wel wipen we altijd het gehele apparaat van al onze data.

Dan is het bij verkoop 25% voor de it'r die de verkoop regeld en het werk erin heeft zitten, 25% voor ons team persooneelspotje en 50% gaat naar een goed doel.

Ik denk dat bovenstaande wel bij meer bedrijven gebeurt, enige rare in het verhaal van TS is dat het apparaat niet gewiped lijkt te zijn en zo van de plank op v&a is beland.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:39
Tom-Z schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:31:
Ik vind het een raar verhaal van de verkoper. Brak Nederlands, en die moet dan bij J&J werken? Het is toch ook helemaal niet logisch dat een medewerker die mag/kan thuiswerken normaal gesproken in een labomgeving werkt waar biologische veiligheid heel belangrijk is?
Janssen is een internationaal bedrijf. Daar zullen best wel eens wat buitenlanders kunnen werken die wel Nederlands kunnen, maar niet op C niveau.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 13:10
Ik werk ook voor JNJ. Het deel over thuiswerken en niet meer mee terug naar de werkplek nemen klopt. Maar dat medewerkers deze hardware krijgen (en mogen verkopen) of zelfs mee mogen nemen klopt zeker niet. Men is van mening dat de Belastingdienst kan die zien als loon in natura en JNJ is roomser dan de paus wat dit soort mogelijkheden betreft. Er zijn allerlei strikte policies omtrent dit soort gevallen. Klinkt als een medewerker die het niet zo nauw met de regeltjes neemt.

Is dat erg? Waarschijnlijk niet. Er zal geen haan naar kraaien dat jij een stukje ex JNJ hardware gebruikt. Ik zou er niet wakker van liggen.
Is het ethisch verantwoord wat mijn collega doet? Waarschijnlijk ook niet, maar er valt wel iets voor te zeggen. Het wordt anders vernietigd, kapitaalvernietiging.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
celshof schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:57:
Als ik een disk aan iemand anders geef dan gaat er eerst een aantal,kwer een shred commando overheen zodat de inhoud echt gewist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:28

jdh009

FP ProMod
Estylicious schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:16:
Ik werk ook voor JNJ. Het deel over thuiswerken en niet meer mee terug naar de werkplek nemen klopt. Maar dat medewerkers deze hardware krijgen (en mogen verkopen) of zelfs mee mogen nemen klopt zeker niet. Men is van mening dat de Belastingdienst kan die zien als loon in natura en JNJ is roomser dan de paus wat dit soort mogelijkheden betreft. Er zijn allerlei strikte policies omtrent dit soort gevallen. Klinkt als een medewerker die het niet zo nauw met de regeltjes neemt.

Is dat erg? Waarschijnlijk niet. Er zal geen haan naar kraaien dat jij een stukje ex JNJ hardware gebruikt. Ik zou er niet wakker van liggen.
Is het ethisch verantwoord wat mijn collega doet? Waarschijnlijk ook niet, maar er valt wel iets voor te zeggen. Het wordt anders vernietigd, kapitaalvernietiging.
Als dit zo is zou ik, als dit mijn situatie zou zijn, toch bevestiging willen van JNJ zelf, voor je het weet heb je een software lock via Microsoft Intune te pakken en dan kun je er (bijna) niets meer mee.

https://docs.microsoft.co...ndamentals/what-is-intune

[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 11-08-2022 21:35 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• bonny_
jdh009 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Als dit zo is zou ik, als dit mijn situatie zou zijn, toch bevestiging willen van JNJ zelf, voor je het weet heb je een software lock via Microsoft Intune te pakken.
Precies, daarom wil ik iedereen vragen die beweert van J&J te zijn (heb 2 private DMs van mensen die beweren daar te werken). Dit te bewijzen, hoe dan ook.....

iedereen kan dat idd roepen

• webedje
  • Laatst online: 13-08-2022
Hoi....kan iemand me de serienummer even geven dan kunnen we bij Lenovo makkelijk checken vanwaar en hoe oud de desktop is.

cu
erik

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:51
Sport_Life schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:40:
Idd, bij mijn vorige werkgever kon je ook altijd laptops overnemen echter gingen deze wel eerst naar een bedrijf om deze volledig te cleanen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:49
bonny_ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Precies, daarom wil ik iedereen vragen die beweert van J&J te zijn (heb 2 private DMs van mensen die beweren daar te werken). Dit te bewijzen, hoe dan ook.....

iedereen kan dat idd roepen
En hoe moeten ze dat bewijzen? Salarisstrook of contract sturen? :?

Anoniem: 454358

Maken we het nou allemaal niet erger dan het is?

Meest waarschijnlijke is dat het geen geschoonde pc is. En anders is die wellicht gejat. Een 5 jaar oude pc, zou daar nog iemand wakker van liggen?

Even schoonmaken klaar.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

jdh009 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Als dit zo is zou ik, als dit mijn situatie zou zijn, toch bevestiging willen van JNJ zelf, voor je het weet heb je een software lock via Microsoft Intune te pakken en dan kun je er (bijna) niets meer mee.

https://docs.microsoft.co...ndamentals/what-is-intune
Intune lock werkt niet op windows 10 je kan geen windows 10 apparaat voor altijd locken, dit kan alleen op android en IOS en MacOS apparaten, je kan alleen OS login blokkeren maar niks met de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 03:23
42dpi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:51:
[...]

Intune lock werkt niet op windows 10 je kan geen windows 10 apparaat voor altijd locken, dit kan alleen op android en IOS en MacOS apparaten, je kan alleen OS login blokkeren maar niks met de hardware.
Ik zou me meer zorgen maken over computrace, elke keer als je Windows opstart(ook na verse herinstallatie van schoon medium) zal er software draaien van computrace die J&J volledige toegang geeft tot je systeem, incl remote wipe en lock.
Leuk als na een jaartje gebruik je ineens een cadeautje krijgt van de IT afdeling van J&J

Je kan 100% over op Linux, of continu met brakke workarounds werken die niet gegarandeerd werken en risico's opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik gok dat J&J geen interesse hebben om honey pot pc's er uit te doen om later te gaan monitoren.

Gaat vrij moeilijk worden om daar een backdoor op te zetten zodra je de SSD wiped overigens.

Als J&J een afdeling ''funny business'' heeft trek ik dit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
vrilly schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:32:
[...]

Ik zou me meer zorgen maken over computrace, elke keer als je Windows opstart(ook na verse herinstallatie van schoon medium) zal er software draaien van computrace die J&J volledige toegang geeft tot je systeem, incl remote wipe en lock.
Leuk als na een jaartje gebruik je ineens een cadeautje krijgt van de IT afdeling van J&J

Je kan 100% over op Linux, of continu met brakke workarounds werken die niet gegarandeerd werken en risico's opleveren.
Na volledige wipe kunnen ze dit nog tracen? Hoe dan? mijn IT advisur zegt van niet. Ik sta open voor je mening en waarom en hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LucyLG schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:51:
[...]

Na volledige wipe kunnen ze dit nog tracen? Hoe dan? mijn IT advisur zegt van niet. Ik sta open voor je mening en waarom en hoe.
Zakelijke machines hebben wel vaker tracking-meuk op firmwareniveau aan boord, wat dus apart van het OS draait en reinstalls overleeft. Eventueel ook iets als AMT, waarmee je zelfs een VNC-sessie naar een machine zonder OS (of met iets antieks als DOS) voor elkaar kan krijgen, eventueel over een VPN. Beide systemen zaten ook al in mijn Lenovo Thinkpad uit 2012 (met 3G-modem en GPS) en volgens mij alleen het tracking-gedeelte ook in die uit 2006. Dit kan dus volledig onafhankelijk van een OS draaien of het kan zichzelf injecteren in de op de machine draaiende software. Prachtig voor systeembeheerders, minder mooi voor dieven. Computrace is er dus zo eentje die in firmware zit en ook in verse OS-installs zichzelf gewoon installeert in Windows dus daar ben je niet zomaar van af als dat niet weer onschadelijk wordt gemaakt door de IT-afdeling die het heeft ingeschakeld.

Je IT-adviseur doet er wellicht goed aan om even op de productpagina's te kijken voor het hoe en wat.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 12-08-2022 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
DataGhost schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:04:
[...]

Zakelijke machines hebben wel vaker tracking-meuk op firmwareniveau aan boord, wat dus apart van het OS draait en reinstalls overleeft. Eventueel ook iets als AMT, waarmee je zelfs een VNC-sessie naar een machine zonder OS (of met iets antieks als DOS) voor elkaar kan krijgen, eventueel over een VPN. Beide systemen zaten ook al in mijn Lenovo Thinkpad uit 2012 (met 3G-modem en GPS) en volgens mij alleen het tracking-gedeelte ook in die uit 2006. Dit kan dus volledig onafhankelijk van een OS draaien of het kan zichzelf injecteren in de op de machine draaiende software. Prachtig voor systeembeheerders, minder mooi voor dieven. Computrace is er dus zo eentje die in firmware zit en ook in verse OS-installs zichzelf gewoon installeert in Windows dus daar ben je niet zomaar van af als dat niet weer onschadelijk wordt gemaakt door de IT-afdeling die het heeft ingeschakeld.

Je IT-adviseur doet er wellicht goed aan om even op de productpagina's te kijken voor het hoe en wat.
Kun je dat in de computer terugzien of er een trace is en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LucyLG schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:11:
[...]

Kun je dat in de computer terugzien of er een trace is en hoe?
Dat hangt helemaal van de gebruikte oplossing af en hoeveel rechten jij hebt. TS kon het bijvoorbeeld gewoon in het BIOS zien dus, en bij sommige oplossingen zijn in er het OS draaiende processen van te vinden. Maar als je gewoon een consumentencomputertje hebt of een zelfbouwmachine is de kans toch minimaal 99% dat zoiets niet aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
DataGhost schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:16:
[...]

Dat hangt helemaal van de gebruikte oplossing af en hoeveel rechten jij hebt. TS kon het bijvoorbeeld gewoon in het BIOS zien dus, en bij sommige oplossingen zijn in er het OS draaiende processen van te vinden. Maar als je gewoon een consumentencomputertje hebt of een zelfbouwmachine is de kans toch minimaal 99% dat zoiets niet aanwezig is.
Thanks kun je aangeven hoe je dat in bios vindt? Welke command is nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
LucyLG schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:18:
[...]
Thanks kun je aangeven hoe je dat in bios vindt?
Dan krijg je de melding te zien die TS in z’n startpositie heeft staan. Er is geen speciaal commando voor nodig. Gewoon de BIOS in en klaar. Geen melding? Dan is het niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 16:33
sypie schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 02:22:
[...]
Dan krijg je de melding te zien die TS in z’n startpositie heeft staan. Er is geen speciaal commando voor nodig. Gewoon de BIOS in en klaar. Geen melding? Dan is het niet aanwezig.
En bij bvb andere merken zoals HP of Dell, waar moet je dan op zoeken in de BIOS? Computrace of iets dergelijks?

Eerlijk nog nooit van gehoord, en ik zit nu toch al 10 jaar id IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:29
Mocht het een aangepaste bios/firmware oid zijn van J&J. Dan pak je toch gewoon de meest recente bios/firmware en flash je deze er overheen? SSD wissen en schone OS installatie er op, job done. Dan kan J&J er echt niks meer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LucyLG schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:18:
[...]

Thanks kun je aangeven hoe je dat in bios vindt? Welke command is nodig?
Satangel schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:28:
[...]

En bij bvb andere merken zoals HP of Dell, waar moet je dan op zoeken in de BIOS? Computrace of iets dergelijks?

Eerlijk nog nooit van gehoord, en ik zit nu toch al 10 jaar id IT.
Waar je zoiets vindt? Ja, jeetje. Gewoon op de logische plek in het BIOS. Staat daar niks, zit het er ook niet op. Zo simpel is het dan wel weer. Het zit vrijwel exclusief op zakelijke machines, maar dat wil niet zeggen dat dat op alle zakelijke machines zo is. Op een consumentending (ook al is dat misschien zakelijk aangeschaft) heb ik het nog nooit gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiFCAsj_cGH6r6DdzMZwvSZ0aIw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xWLT6gZrTH16gAh3Bq8Cuw2T.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MD6P3EfNmuriBboIjCy4YA-Q-40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YGlgeO7ONr7Xf9lToRIlaqzS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoHehZ89xE9Pe-1K8b-Ebsjwjyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kpaSAInHzNqox5ZJMAgUtmAD.jpg?f=user_large

In een ander tabblad kon ik Intel AMT ook nog configureren trouwens maar dan werden het wel erg veel foto's.
Tux3.14 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:19:
Mocht het een aangepaste bios/firmware oid zijn van J&J. Dan pak je toch gewoon de meest recente bios/firmware en flash je deze er overheen? SSD wissen en schone OS installatie er op, job done. Dan kan J&J er echt niks meer mee.
Dat is niet zomaar aangepaste firmware door een pharmaceut. Komt gewoon bij de fabrikant vandaan. En je kan er natuurlijk vanuit gaan dat anti-diefstalmeuk niet zomaar weg te flashen is 8)7 dan kan je het net zo goed niet gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 12-08-2022 11:20 ]

Pagina: 1