Herstel spackplafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 18:48

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hoi,

Ik had deze vraag laatst ook op klusidee gepost, maar heb daar nog geen reactie gehad. Ik zie veel kundige Tweakers voorbij komen die mij misschien ook wel kunnen adviseren (ik wist pas sinds kort dat hier de community ook best actief in is :D)

copy pasta
In onze keuken zit een afzuigkap die zijn beste tijd wel heeft gehad. Het is een recirculatie afzuigkap die niet helemaal meer lekker filtert. De motor zit vol met vet. Ik heb besloten om een deel van de afzuigkap te demonteren. Tot mijn verbazing heeft de vorige keukenboer of eigenaar een grote metalen plaat gekit tegen het spack plafond. En, zoals je op de foto kan zien, krijg je dat met geen mogelijkheid mooi van de spack af.

Nu heb ik jullie advies nodig. Ik wil het zo goed als mogelijk repareren. Er komt een koof langs de wand om een nieuwe afzuigkap naar buiten te laten afzuigen. Wat is wijsheid? Een stuckadoor het gebied van 40x35 opnieuw laten spacken (kosten: €250), of alle loszittende spackdelen voorzichtig verwijderen met een pasje/plastic plat stokje en met Alabastine Muurvuller (ik denk niet de tube, maar een kilo poeder) en Alabastine Spack Spray (of vergelijkbare merken) de plekken zo goed als mogelijk bijwerken?
Het voordeel van de spack spray is dat je het redelijk in dezelfde structuur erop kunt spuiten. Het nadeel van de schade op het plafond is dat het herstellen ervan éénmalig kan. Daarna moet je er vanaf blijven. Misschien hebben jullie hier ervaring mee? M.i. gaat de voorkeur uit naar vullen, spackspray, verven en klaar. Koof erop en het valt waarschijnlijk niet eens meer op.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/1659984314904-png.46160/

Het oranje onderste vak is waar de koof overheen valt uiteindelijk
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wX4AKxn.png

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 10-08-2022 23:21 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Spackspray kan, maar als je gaat vullen, kan je er ook met een vochtige grove spons (zon oranje voegspons oid) bobbeltjes in drukken.

Dus, randjes aftapen, beton vochtig maken, vullen met vulpasta, mag beetje dikker, afstrijken met vochtig plamuurmes. Tape weghalen. Met vochtige spons structuur in drukken. Paar keer herhalen totdat het een soort van niet meer opvalt. Evt spackspray, maar dat is altijd lastig mikken en de structuur is een stuk fijner.

Oh, en ik heb goede ervaringen met die lichtgewicht kant en klare vulpasta.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 10-08-2022 23:27 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK1205
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-05 23:21
Je kan ook proberen om dit spul te gebruiken: https://www.alabastine.nl/product/spackvuller/

Iets makkelijker te verwerken dan spackspray denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:23:
Spackspray kan, maar als je gaat vullen, kan je er ook met een vochtige grove spons (zon oranje voegspons oid) bobbeltjes in drukken.

Dus, randjes aftapen, beton vochtig maken, vullen met vulpasta, mag beetje dikker, afstrijken met vochtig plamuurmes. Tape weghalen. Met vochtige spons structuur in drukken. Paar keer herhalen totdat het een soort van niet meer opvalt. Evt spackspray, maar dat is altijd lastig mikken en de structuur is een stuk fijner.
Is het voegmiddel van het grote welbekende bouwmarkt merk daarvoor ook geschikt? De muurvullers in poedervorm. Ik heb ook nog die kant en klare oplossing staan, maar ik betwijfel de geschiktheid voor dit soort klussen, ook al zou het moeten kunnen. Deze zijn van zichzelf redelijk vochtig al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:58
Met een dun vulmiddel albastine o.i.d. de gaten dichtsmeren (ja echt waar) en daarna met Bolivia Spackspray erover. Werkt perfect. Daarna natuurlijk wel likje verf erover. Succes!

edit: niet alleen waar de gaten zitten maar ook waar de spack weg is anders krijg je hoogteverschil.

[ Voor 22% gewijzigd door Erwin op 10-08-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
CK1205 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:27:
Je kan ook proberen om dit spul te gebruiken: https://www.alabastine.nl/product/spackvuller/

Iets makkelijker te verwerken dan spackspray denk ik.
Deze is alleen lastiger te verwerken op een plafond denk ik en blijft ook elastisch, iets wat je denk ik gaat zien in spiegeling op het plafond. Dan liever iets wat ook hard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ViezeVis schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:29:
[...]

Is het voegmiddel van het grote welbekende bouwmarkt merk daarvoor ook geschikt? De muurvullers in poedervorm. Ik heb ook nog die kant en klare oplossing staan, maar ik betwijfel de geschiktheid voor dit soort klussen, ook al zou het moeten kunnen. Deze zijn van zichzelf redelijk vochtig al.
Voegmiddel ? Nee, dat niet. Maar denk aan https://www.alabastine.nl/product/extra-allesvuller-steen/ of gyproc vulpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Vanzelfsprekend bedoelde ik het vulmiddel ipv vroegmiddel 7(8)7 sorry. Straks komen er keramieken tegeltjes aan het plafond haha. :9~

Thnx, zal de optie met vulmiddel en spons proberen. Doe ik eerst het stukje wat niet zichtbaar is als de koof hangt om te oefenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik verving een tijdje geleden rookmelders, die ik dik 10 jaar geleden met tec7 tegen het plafond had geplakt. Dus raad eens hoe ik tot dit stappenplan ben gekomen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
teacher schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:49:
Ik verving een tijdje geleden rookmelders, die ik dik 10 jaar geleden met tec7 tegen het plafond had geplakt. Dus raad eens hoe ik tot dit stappenplan ben gekomen... :+
Thnx voor je tips. Ik zal de Alabastine extra allesvuller gebruiken voor het vullen en een schurbord gebruiken voor de textuur. Als die textuur niet bevalt kan ik altijd nog spackspray gebruiken en kiezen voor een gladde afwerking.

Je doelde op zo'n bord toch?
https://www.hornbach.nl/s...40-mm/910134/artikel.html

Waarom moet je eigenlijk het beton natmaken. Is dat beter of gewoon echt nodig?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Beetje vochtig voor de hechting, niet nat nat.

Ik dacht aan deze: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8538061/artikel.html maarrrrr.. Beetje grove spons is ok, je kan ook gewoon een keukensponsje proberen qua structuur.

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 11-08-2022 17:59 ]

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:58:
Beetje vochtig voor de hechting, niet nat nat.

Ik dacht aan deze: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8538061/artikel.html maarrrrr.. Beetje grove spons is ok, je kan ook gewoon een keukensponsje proberen qua structuur.
Zojuist de eerste dunne laag erop. Ik druk helaas met een grove spons wat zichtbaarheden er door heen. Ik heb het dus nu voor een 1e laag afgewerkt. Morgen de nieuwe laag. Wel apart spul joh, dacht in de winkel eerst dat ik 't zelf nog moest aanmengen tot ik las dat het kant en klaar was. Kennelijk hadden mensen ook even gekeken of er wel wat in zat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:19
ViezeVis schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:30:
[...]

Deze is alleen lastiger te verwerken op een plafond denk ik en blijft ook elastisch, iets wat je denk ik gaat zien in spiegeling op het plafond. Dan liever iets wat ook hard wordt.
Dat spul wordt heel erg hard. Mijn schoonouders hebben een woning gekocht waarbij de muren gespackspuit zijn (tip: als je ooit een huis koopt, gespackspuitte muren zijn 5 punten aftrek....), en het merendeel van de gaten waren gevuld door iemand die gewoon wat gips tegen de muur gegooid heeft. Dus allemaal stukken zonder structuur, en even hoog als het uitstekende gedeelte van het spack. Zag er niet uit.

De zaken waar nog geen gaten waren met die spackvuller gevuld; dat zie je eigenlijk niet meer terug. Maar voor grote oppervlaktes was het lastig te verwerken.

Ook zo'n spuitbus gebruikt, maar dat leverde over het algemeen niet hetzelfde textuur op. Op het moment dat je het gaat vullen met een gewone vuller, zorg ervoor dat je niet te veel vult; je wilt qua hoogte uitkomen op het diepste gedeelte van het spack (en dan met spuitbus structuur aanbrengen).

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
CubicQ schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Dat spul wordt heel erg hard. Mijn schoonouders hebben een woning gekocht waarbij de muren gespackspuit zijn (tip: als je ooit een huis koopt, gespackspuitte muren zijn 5 punten aftrek....), en het merendeel van de gaten waren gevuld door iemand die gewoon wat gips tegen de muur gegooid heeft. Dus allemaal stukken zonder structuur, en even hoog als het uitstekende gedeelte van het spack. Zag er niet uit.

De zaken waar nog geen gaten waren met die spackvuller gevuld; dat zie je eigenlijk niet meer terug. Maar voor grote oppervlaktes was het lastig te verwerken.

Ook zo'n spuitbus gebruikt, maar dat leverde over het algemeen niet hetzelfde textuur op. Op het moment dat je het gaat vullen met een gewone vuller, zorg ervoor dat je niet te veel vult; je wilt qua hoogte uitkomen op het diepste gedeelte van het spack (en dan met spuitbus structuur aanbrengen).
Zo heb ik dat ook met de gatenkaas in de woonkamer gang gedaan. Eerst gevuld met muurvuller. Daarna met spackspray heel licht dat plekje bijwerken. Voor grote gebieden idd wel lastiger denk ik. Ook als muren al meermaals gesaust zijn zie je direct de spackspray zitten. Die textuur is namelijk tamelijk grof/puntiger.

Nu moet ik zeggen dat ik gespackte muren mooier vindt dan huizen met vliesbehang met weefselstructuur. Alsof je op kantoor zit :X Stucwerk in de woonkamer zou ik dan wel heel mooi vinden. Maar we wonen in een tussenwoning. Je ziet het niet heel vaak volgens mij. Als ik de keuze had gehad, had ik het niet laten spacken iig. Stucwerk is imo veel makkelijker te herstellen.

Enfin, ik zal morgen de wat uitstekende plekken muurvuller opschuren en egaal maken. Daarna opnieuw wat vuller eroverheen en dan proberen zo goed als mogelijk in structuur te brengen. Tip van @teacher was daarin behulpzaam. Had helaas te laat gezien dat ze die schuimrubberen borden ook in de vorm van een spons hadden. Dat was wat makkelijker geweest. Ik ga dus morgen nog even een sponsje halen.

Ben over een aantal plekken al zeer tevreden :)
(Foto's volgen)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Zo, het begint al ergens op te lijken.

Eerst heb ik met Extra Allesvuller Steen van Alabastine de schade gelijk gemaakt. Vervolgens heb ik met schuurpapier voor steen korrel 180 het geheel licht opgeschuurd zodat het redelijk gelijk met het originele spack plafond loopt. Ik kreeg het met sponsen helaas niet heel mooi in de structuur, dus heb toch maar besloten om de SpackSpray te gebruiken. Dat werkte al beter. Inmiddels 2 lagen verder, lijkt het al redelijk goed op de textuur van het plafond. Uiteraard zie je nog wel wat kleurverschil, maar ik moet het nog sausen met de muurverf die we over hebben van alle kamers.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n0WZuF1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zeg best netjes geworden toch? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
teacher schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:46:
Ik zeg best netjes geworden toch? :Y
Ik ga het morgen sauzen, kijken hoe het eindresultaat dan wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:26
als je het niet weet zie je er straks niks meer va, ik vind het een goed resultaat!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Het eindresultaat :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fSUOux5.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind het heel netjes! Had ik niet verwacht.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
@dimi_v @Cheesy Ben ook blij met het resultaat. Enige wat wel opvalt is een vierkant witter vak op het plafond. Een deel zal met de koof bedekt worden gelukkig. Denk dat je het straks niet meer ziet inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou, da's dikke prima :)

tip-die-je-niet-wil-horen-maar-eigenlijk-wel-weet: je moet je hele plafond witten, dan zie je er niets meer van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 23:30:
Nou, da's dikke prima :)

tip-die-je-niet-wil-horen-maar-eigenlijk-wel-weet: je moet je hele plafond witten, dan zie je er niets meer van. :)
Grappenmaker, als je wat te doen wil hebben ben je hartstikke welkom :9B :D

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/1g1x7m3a500b_xwd1280.jpg/bassie-vreest-imagoschade-clowns-horrorclowns.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

:+

Pagina: 1