Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de hoge gasprijzen en de daar aan gekoppelde prijzen voor stadsverwarming zijn we op zoek naar een alternatief. We hebben een woning met beneden vloerverwarming en in alle kamers radiatoren.

We hebben al bedacht de temperatuur van de vloerverwarming in elk geval iets te verlagen. Daarnaast wilden we een elektrische kachel gebruiken voor stoken in de kamer waar we ons bevinden: overdag in de werkkamer, in de avond in de woonkamer. Gezocht of dit een voordelige optie is, maar ik kom uit op artikelen uit 2017.

We hebben zojuist een test gedaan met de Duux Stream Cool & Hot die ik besteld had en de temperatuur in de kamer steeg 5 graden. Dus op zich een prima oplossing, de vraag is alleen of dit wel een voordelige oplossing is.

Adviezen en meningen zijn welkom.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Beste antwoord (via THE_BASE op 11-08-2022 08:34)

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48
Met een elektrische kachel (COP van 1) zul je zelfs met de huidige prijzen niet winnen van de stadsverwarming.

Berekening COP1 - wel met mijn tarieven, maar je ziet al meteen dat stadsverwarming nog steeds flink goedkoper is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YcUvxwaaojMRuDke9PksscS41U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/slLN2YyD3z7AI1FSoEEaBQys.png?f=fotoalbum_large

Wat interessanter kan zijn is om een airco (lucht-lucht warmtepomp) te plaatsen. Een beetje airco haalt wel een COP van ~4. Dan kom je op zoiets uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFa3LaQM4wXErniE3wCgJqndqsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0JV7GprzF5VWrcyjXpuM3Fx.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Skamba
Met een elektrische kachel (COP van 1) zul je zelfs met de huidige prijzen niet winnen van de stadsverwarming.

Berekening COP1 - wel met mijn tarieven, maar je ziet al meteen dat stadsverwarming nog steeds flink goedkoper is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YcUvxwaaojMRuDke9PksscS41U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/slLN2YyD3z7AI1FSoEEaBQys.png?f=fotoalbum_large

Wat interessanter kan zijn is om een airco (lucht-lucht warmtepomp) te plaatsen. Een beetje airco haalt wel een COP van ~4. Dan kom je op zoiets uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFa3LaQM4wXErniE3wCgJqndqsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A0JV7GprzF5VWrcyjXpuM3Fx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Skamba schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:15:

[Afbeelding]
Interessant, bedankt voor je bevindingen. Kan het ook niet voordeliger zijn als je slechts één kamer opwarmt voor ongeveer 1 uurtje? Het is natuurlijk lastig te vergelijken. Qua tarieven zit je in de buurt van mijn tarieven. Stadsverwarming wordt natuurlijk pas op 1 januari 2023 weer verhoogd.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skamba
Ook met je stadsverwarming zou je per kamer kunnen verwarmen door radiatorknoppen dicht te draaien. Als je niet de hele tijd handmatig aan radiatorknoppen wil draaien zou je kunnen kijken naar Tado of een concurrent daarvan.

Als dat om een of andere reden geen optie is, zou het wel kunnen zijn dat het verwarmen van één kamer elektrisch goedkoper is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat is er mis met een warmtepomp? dat is letterlijk 4x goedkoper dan een straalkachetlje neerzetten....

[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 10-08-2022 21:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
COP1 elektrisch is niet duurzaam... Moet je gewoon niet willen.
Ga dan gewoon voor de optie radiator knoppen.

Voor de prijs van die Duux - niet meer dan een luxe ventilatorkachel die op geen enkele manier efficiënter kan zijn dan een ventilatorkachel van de Blauw-Witte budgetshop - heb je al 2 en een half slimme radiatorknop... Zonde van het geld.

Als je van de Stadsverwarming wil kun je kijken naar een warmtepomp waarvan de verbruikskosten, zeker in combinatie met PV veel lager liggen dan stadsverwarming.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik snap het advies voor een warmtepomp, helaas is daar in dit huis geen ruimte voor en zijn we aan het kijken om te gaan verhuizen. Het is vooralsnog ter overbrugging van de aankomende winter.

Radiatorknoppen ook al eens aan gedacht, helaas niet combineerbaar met Google Nest, voor zover ik weet. Zou anders zeker een optie zijn. Echter is draaien aan die knop een kleine moeite, dus dat kan voldoende zijn.

In principe staat de vloerverwarming beneden in de woonkeuken aan, de twee radiatoren in de woonkamer boven staan open. De rest is dicht. En ook gaat alles pas ‘s avonds aan als we in de woonkamer zitten. Het is zonde het hele huis de hele dag te verwarmen. Toch werkt mijn partner thuis en heeft het steenkoud in zijn werkkamer op zolder, vandaar de vraag. We zouden daar dan de kraan open kunnen draaien, echter gaat de vloerverwarming dan ook aan omdat er geen zonekleppen zijn. Kortom: een zwaar onhandige constructie door een aannemer bedacht voor nieuwbouw. Iets waar we in een komende woning zeker op gaan letten.

Het advies neem ik ter harte en begrijp dus dat zo’n Duux geen geweldige oplossing is, ook al was het kamertje binnen een kwartier 5 graden warmer. Dat is met deze buiten temperaturen ook makkelijker dan wanneer het 5 graden buiten is en je binnen van 17 naar 21 graden wil. En zie dan ook die temperatuur maar eens constant te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 12:28
Voor de werkkamer kun je misschien beter een infrarood paneeltje nemen. Die straalt de warmte op de persoon. Wij hebben er eentje als bijverwarming in de studeerkamer. Nog steeds een efficiëntie van 1, maar wel erg gericht op wat je wil verwarmen.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• THE_BASE
  • Niet online
Zojuist het verbruik van energie van gisteren kunnen inzien: dat is bijna twee keer zo hoog als de woensdag daarvoor. En dat met hetzelfde verbruik, maar dan mét elektrische kachel die slechts één uur als test heeft aan gestaan. Dan is dus geen optie voor de wintermaanden waarbij hij zeker langer aan zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Los van elektrisch versus stadsverwarming: kun je dat verbruik van de Duux wel realistisch meten nu? Ik hoef de zonwering maar omhoog te doen en de temperatuur stijgt al vijf graden. Die meting lijkt me dan op z'n best een onderschatting van de benodigde energie in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
erwn schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:10:
Los van elektrisch versus stadsverwarming: kun je dat verbruik van de Duux wel realistisch meten nu? Ik hoef de zonwering maar omhoog te doen en de temperatuur stijgt al vijf graden. Die meting lijkt me dan op z'n best een onderschatting van de benodigde energie in de winter.
Precies wat ik later ook dacht. Het is niet moeilijk om de temperatuur nu een paar graden te doen laten stijgen, maar in de winter als het 3 graden buiten is en binnen van 16 graden naar 19 graden moet is het lastiger met invloeden van buitenaf.

Ik heb me ingelezen en een infraroodpaneel is in dit geval interessanter en scheelt behoorlijk in verbruik. Het was overigens wel een mooi apparaat, deed goed zijn werk, maar qua verbruik is dit geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Name1607
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb hier twee keer van die standaard tado knoppen op de radiatoren zitten. Die zijn gewoon bedienbaar met google home via stem of de google home app.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:44
Vergeet ook niet dat het vastrecht bij stadsverwarming erg hoog is. Toen ik in een groot nieuwbouw appartement woonde gebruikte ik zo'n 10-11GJ per jaar. Qua totale kosten waren de variabele GJ tarieven slechts ~1/3 deel van het eindfactuur, 2/3 deel bestond uit vastrecht. In mijn geval was het daardoor ook goedkoper om met elektrische kachels te verwarmen. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, was een huurappartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 07:43
its_me_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:31:
Vergeet ook niet dat het vastrecht bij stadsverwarming erg hoog is. Toen ik in een groot nieuwbouw appartement woonde gebruikte ik zo'n 10-11GJ per jaar. Qua totale kosten waren de variabele GJ tarieven slechts ~1/3 deel van het eindfactuur, 2/3 deel bestond uit vastrecht. In mijn geval was het daardoor ook goedkoper om met elektrische kachels te verwarmen. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, was een huurappartement.
Bedoel je niet dat het daarom niet goedkoper is om met elektrische kachel te verwarmen? Als vastrecht 2/3 van de kosten zijn dan bespaar je relatief weinig als je minder warmte gaat afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
banaliteit schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:10:
[...]

Bedoel je niet dat het daarom niet goedkoper is om met elektrische kachel te verwarmen? Als vastrecht 2/3 van de kosten zijn dan bespaar je relatief weinig als je minder warmte gaat afnemen.
Wel als je de stadsverarming laat afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Je zal toch ook warm willen douchen, dus dat maakt dat je er al aan vast zit. Tenzij je een grote warmteboiler ed kan gaan werken, maar dat vergt ook flinke investeringen. Dat warmtenetten absurd duur zijn is een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:44
banaliteit schreef op zondag 25 september 2022 @ 07:10:
[...]

Ik bedoel zoals hierboven wordt aangegeven dat het juist goedkoper is als je stadsverwarming af laat sluiten. Je zal dan wel een boiler moeten plaatsen tbv de warmwater voorziening. In mij geval had ik dat kunnen doen boven in de hal, maar gezien het een huurappartement was ben ik daar niet aan begonnen.
Pagina: 1