Cilinder vast in deur, hoe te verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:46
Hi! Ik ben bezig met het vervangen van de cilinders van onze nieuwe woning, maar helaas zit de cilinder van de openslaande garagedeuren vast. Ik heb de schroef op de kopse kant verwijderd maar er zit geen beweging in de cilinder.

Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar een gare oplossing gebruikt met de standaard (te korte) schroef en een soort verlengstuk. Ik denk dat er mogelijk dus nog een stukje schroef zit die de cilinder op z'n plek houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpXucUa1fPZFSyk-9f3mhETJpr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5V9bOlr2iKsoCY0Y8IHJQyJC.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand nog een geniaal idee hoe de cilinder eruit te krijgen zonder de deur in z'n geheel te slopen? :+

Bvd voor het meedenken!

Beste antwoord (via Justin op 11-08-2022 15:41)

• Jan Workum
  • Laatst online: 28-04 19:04

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

En anders schilden demonteren en met een bacho de cilinder afbreken. YouTube: Lockmaster #1 Cilinder breken

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Misschien is het vastgeroest, een goeie klap met een hamer erop geven al geprobeerd?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Laatst online: 28-04 19:04

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

En anders schilden demonteren en met een bacho de cilinder afbreken. YouTube: Lockmaster #1 Cilinder breken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Heb je geprobeerd om met de sleutel de cilinder een klein beetje te draaien? Anders kun je nog overstappen op een destructieve methode zoals de Bulgaarse methode of kerntrekken.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:29

Nobby

Nuts!

Je hebt de sleutel? Je moet namelijk wel de cilinder van het slot halen dat ie naar buiten kan schuiven.

https://www.elocktron.nl/cilindersloten-vervangen

[ Voor 4% gewijzigd door Nobby op 10-08-2022 21:32 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:56

Soggy

vroemmmm

De sleutel erin steken en een klein stukje draaien (20 graden ongeveer?). Dan kun je de cilinder er zo uit halen. Dat is een standaard beveiliging op elke cilinder voor zo ver ik weet

If it works, tweak it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin
Thanks all, ik heb alle andere cilinders kunnen verwijderen, ben bekend dat je de sleutel een stukje moet omdraaien (soms dan al niet op gevoel :) ) voordat je de cilinder eruit kunt halen.

De cilinder beweegt 1 a 2 mm zodra de schroef eruit is en ik de sleutel draai tot het moment dat de cilinder normaal los zou moeten komen, maar verder geen enkele beweging mogelijk.

Schilden weghalen en grof geweld zou een optie kunnen zijn, misschien wel de enige, wil alleen proberen te voorkomen dat ik de boel dusdanig sloop dat het cilinder niet vervangen kan worden. Dan wordt het een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Justin schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:08:
Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar een gare oplossing gebruikt met de standaard (te korte) schroef en een soort verlengstuk.
Wat zien we op de foto nou precies? Is dat de schroef met "verlengstuk" zoals je die eruit hebt gedraaid? Of komt het uit een andere deur ofzo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:29

Nobby

Nuts!

Ah, ik vat hem nu. Dit is je pijpje :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAuboMVl_UuuyeVOS_kZh7nbcVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YhsObhYjwV8SK9Zz2xDYzQBk.png?f=user_large

Daar lijm oid inspuiten, schroef weer terugplaatsen, laten drogen en dan hopen wanneer je de schroef er weer uithaalt het stukje schroefdraad wel meekomt?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Justin schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:34:
Thanks all, ik heb alle andere cilinders kunnen verwijderen, ben bekend dat je de sleutel een stukje moet omdraaien (soms dan al niet op gevoel :) ) voordat je de cilinder eruit kunt halen.

De cilinder beweegt 1 a 2 mm zodra de schroef eruit is en ik de sleutel draai tot het moment dat de cilinder normaal los zou moeten komen, maar verder geen enkele beweging mogelijk.

Schilden weghalen en grof geweld zou een optie kunnen zijn, misschien wel de enige, wil alleen proberen te voorkomen dat ik de boel dusdanig sloop dat het cilinder niet vervangen kan worden. Dan wordt het een duur geintje.
Je wil de cilinders vervangen maar de oude slopen is een duur geintje? Ik neem aan dat je die vervangt?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
Nobby schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:45:
Ah, ik vat hem nu. Dit is je pijpje :
[Afbeelding]

Daar lijm oid inspuiten, schroef weer terugplaatsen, laten drogen en dan hopen wanneer je de schroef er weer uithaalt het stukje schroefdraad wel meekomt?
Klopt ja, die kun je er ook afschroeven. Stukje schroefdraad oid lijkt het wel waardoor ik vermoed dat er dus een stukje is achtergebleven. Wat lijm of kit kan ik idd nog wel proberen in de hoop dat de andere kant dan meekomt.
Boudewijn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Je wil de cilinders vervangen maar de oude slopen is een duur geintje? Ik neem aan dat je die vervangt?
De oude cilinders gaan in de kliko, het gaat om voorkomen van schade aan de deur zelf of aan het cilinder-gat waardoor een nieuw cilinder niet meer zou passen oid. Beetje gare uitleg van mijn kant mogelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Schilden eraf en cilinder met een bahco in 2-en breken. Laat geen schade achter. Nieuwe cilinder erin, schilden er weer op en klaar

[ Voor 41% gewijzigd door Sethro op 10-08-2022 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Justin schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

Klopt ja, die kun je er ook afschroeven. Stukje schroefdraad oid lijkt het wel waardoor ik vermoed dat er dus een stukje is achtergebleven. Wat lijm of kit kan ik idd nog wel proberen in de hoop dat de andere kant dan meekomt.

[...]

De oude cilinders gaan in de kliko, het gaat om voorkomen van schade aan de deur zelf of aan het cilinder-gat waardoor een nieuw cilinder niet meer zou passen oid. Beetje gare uitleg van mijn kant mogelijk :+
Beslag eraf en voorzichtig breken. Inderdaad met een bahco, griotang, waterpomptang of sleuteltang. Kijk ff op YouTube, kan weinig fout gaan.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
Top, zaterdag ben ik weer in het huis en ga ik kijken of dat lukt.

Gelukkig lijkt het een wat ouder cilinder te zijn dus hopelijk valt de weerstand mee. En hij steekt een flink stuk uit wat in dit geval helpt.

Ik laat even weten hoe het is gegaan, bedankt allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52

Reinier

\o/

Justin schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:51:
[...]

De oude cilinders gaan in de kliko
Nee, in de oud ijzerbak B)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justin
Er zat dus inderdaad nog een stukje schroefdraad vast waardoor de cilinder vast bleef zitten. Uiteindelijk met veel moeite 'm kunnen breken, vervolgens met de multitool het stukje schroefdraad kunnen doorslijpen en de cilinder kunnen verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB9SVeyHoLuwBpM-uoP3LPfHvB0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lu6cA8suprFH6XpHNvjitP4g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_4-Srm9ofmGnEKlpoyepJvmvNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FLnFI2u0P4rPj6YvZuY6AJjk.png?f=fotoalbum_large

Bedankt allemaal voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Jammer dat hij op de verkeerde plek brak. ;) Het schroefgat zou het zwakste punt moeten zijn, als hij daar was gebroken had het wat prullen met de multitool gescheeld. ;)

Maar mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is.

Tip: Zet de nieuwe cilinder vast met een langere M5 schroef uit één stuk. :+ Een snelle Google zoektocht laat zien dat ze in ieder geval tot 160mm te bestellen zijn: https://www.slotenshop.nl/schroef-M5

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Justin
Yes, ik had die shop gevonden idd en ga de 100mm en 160mm bestellen, mocht de 100 toch te kort zijn kan ik de 160 wat inkorten om 'm alsnog pas te maken, maar dan wel uit een geheel. Thx!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Beetje laat maar het was mogelijk om een speciale schroef in de rest van de schroef te draaien.
Deze zou dan de schroef kapot draaien omdat deze harder is dan de gene die er in zit.
nadeel is dat de draad in de cylinder kapot zou kunnen gaan en er een nieuwe draad getrokken moet worden

Waar u deze kan halen? Niet bij de slotenmaker omdat een van de slotenmakers geheimen is.
Pagina: 1