De vorige eigenaar van ons huis was nogal een klusser en heeft een regenwaterput in elkaar geknutseld. Helaas klopt er 't een en 't ander niet waardoor we zeer vervuild water hebben. Laat me de situatie eens schetsen:
Het regenwater wordt opgevangen in twee open bassins in een kelder.
Bassin A is ongeveer 8 op 4. Hier komt een regenwaterbuis op uit. Het aanzuigen van de waterpomp wordt ook vanuit dit bassin gedaan via een buis die verzwaard op de bodem ligt.
Bassin B is kleiner, ongeveer 3 op 2. Hier komt ook een regenbuis op uit.
De twee bassins zijn verbonden met een hevel (een buis in twee emmers). Beide zijn ongeveer een meter diep.
In beide bassins komt er dus vuil regenwater in terecht. Het is dus niet verwonderlijk dat het water vuil is.
Okay, oplossingen:
Een vlotter zal vrees ik niet echt werken omdat het water nooit echt hoog staat door de grote oppervlakte van de put.
Daarom dacht ik om het grote bassin vanaf nu als 'vuil' bassin te gebruiken door beide regenbuizen daarnaartoe te leiden. Het kleine bassin zou ik dan uitkuisen en het aanzuigen naar daar verplaatsen.
Nadeel: de kleine put zal vlugger onder de hevel komen, waardoor het grotere volume van Bassin A bij droogte minder aangesproken wordt.
Omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk, maar dat is praktisch minder haalbaar.
Lijkt dit een goed plan volgens jullie? Hebben jullie nog andere ideeën?
Het regenwater wordt opgevangen in twee open bassins in een kelder.
Bassin A is ongeveer 8 op 4. Hier komt een regenwaterbuis op uit. Het aanzuigen van de waterpomp wordt ook vanuit dit bassin gedaan via een buis die verzwaard op de bodem ligt.
Bassin B is kleiner, ongeveer 3 op 2. Hier komt ook een regenbuis op uit.
De twee bassins zijn verbonden met een hevel (een buis in twee emmers). Beide zijn ongeveer een meter diep.
In beide bassins komt er dus vuil regenwater in terecht. Het is dus niet verwonderlijk dat het water vuil is.
Okay, oplossingen:
Een vlotter zal vrees ik niet echt werken omdat het water nooit echt hoog staat door de grote oppervlakte van de put.
Daarom dacht ik om het grote bassin vanaf nu als 'vuil' bassin te gebruiken door beide regenbuizen daarnaartoe te leiden. Het kleine bassin zou ik dan uitkuisen en het aanzuigen naar daar verplaatsen.
Nadeel: de kleine put zal vlugger onder de hevel komen, waardoor het grotere volume van Bassin A bij droogte minder aangesproken wordt.
Omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk, maar dat is praktisch minder haalbaar.
Lijkt dit een goed plan volgens jullie? Hebben jullie nog andere ideeën?