DIY waterput

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18
De vorige eigenaar van ons huis was nogal een klusser en heeft een regenwaterput in elkaar geknutseld. Helaas klopt er 't een en 't ander niet waardoor we zeer vervuild water hebben. Laat me de situatie eens schetsen:

Het regenwater wordt opgevangen in twee open bassins in een kelder.
Bassin A is ongeveer 8 op 4. Hier komt een regenwaterbuis op uit. Het aanzuigen van de waterpomp wordt ook vanuit dit bassin gedaan via een buis die verzwaard op de bodem ligt.
Bassin B is kleiner, ongeveer 3 op 2. Hier komt ook een regenbuis op uit.
De twee bassins zijn verbonden met een hevel (een buis in twee emmers). Beide zijn ongeveer een meter diep.
In beide bassins komt er dus vuil regenwater in terecht. Het is dus niet verwonderlijk dat het water vuil is.

Okay, oplossingen:
Een vlotter zal vrees ik niet echt werken omdat het water nooit echt hoog staat door de grote oppervlakte van de put.
Daarom dacht ik om het grote bassin vanaf nu als 'vuil' bassin te gebruiken door beide regenbuizen daarnaartoe te leiden. Het kleine bassin zou ik dan uitkuisen en het aanzuigen naar daar verplaatsen.
Nadeel: de kleine put zal vlugger onder de hevel komen, waardoor het grotere volume van Bassin A bij droogte minder aangesproken wordt.
Omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk, maar dat is praktisch minder haalbaar.

Lijkt dit een goed plan volgens jullie? Hebben jullie nog andere ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 22:27
Als je vuil water aanzuigt, blijft dit water toch vuil? Er zit neem ik aan geen filter of dergelijke in?
Waarom zou je ze willen scheiden van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Het idee is dat al het vuil in de ene put terecht komt en niet via de hevel in de andere. Daardoor is er minder slijk in de tweede put en is een filter minder nodig.

Ik vrees een beetje dat een filter wel héél vlug volbzal zitten met de huidige vervuiling.

• VBP8501
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-07-2023
Enige manier om echt te voorkomen dat er vuil regenwater toekomt in de put is door te voorkomen dat het oppervlak waarop het wordt verzameld (je dak) vuil wordt. Klassiek zijn bladeren op je dak of in de dakgoot. Voorkom dat bladeren op je dak vallen. Als dat niet kan dan zal het water ongeacht welke voorfilter je installeert, vrijwel altijd een geurtje en kleurtje hebben

Enkele dingen die je nadien best doet zijn een rustige toevoer ( verticale buis tot op de bodem en dan een bocht van 180gr zodat het water naar boven eruitstroomt) en een aanzuiging met vlotter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Heb je een overloop in de regenput? Die kan je gebruiken met een vuilscheider om grote stukken weg te krijgen (als je bomen hebt die blad verliezen op de dakgoot bijvoorbeeld). Heb je veel stof en zand in de goot, kan je een zandput voor de regenput voorzien (kleine put voor de regenput, waar het zand in kan bezinken; en die je gemakkelijker schoonmaakt dan de regenput).

Idealiter haal je je water 10cm onder het oppervlak (met een aanzuigbuis aan vlotter), zodat je geen drijfvuil maar ook niet het slib van de bodem meeneemt. Je buis op de bodem is een vuilzuiger, leg hem best wat hoger en zo ver mogelijk van de watertoevoer.

In principe zou donker koel bewaard regenwater redelijk proper moeten zijn. Met een "stille toevoer" (een stuk PVC buis tot op de bodem, waar 2 ellebogen op zitten bijvoorbeeld) voorkom je dat de bezinking opgewoeld wordt, en zorg je meteen dat er zuurstof door het water komt.
Het is wel onvermijdelijk dat er na X jaar een laag slib verwijderd moet worden van de bodem, fijn zand en stof komt er sowiezo in. Als dat begint te rotten (gebrek aan zuurstof) dan krijg je stank en vuil water.

Als je het echt niet goed krijgt, schijnt beluchting (vind je in aquariumhandels, pompje met buisje die luchtbelletjes maakt, de bellen zo diep mogelijk laten uitkomen) hele goeie resultaten te geven.

Bedenk je ook dat het uitzonderlijk lang geleden is dat het nog geregend heeft, dus er is geen vers (zuurstofrijk) water toegekomen. Na een flinke regenbui (en een dag bezinken als je geen stille toevoer hebt) zou je weer veel properder water moeten hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Kr7Br
Ons dak is een plat dak. Het is onmogelijk om ervoor te zorgen dat daar geen vuil op komt. Ik heb al voor bladvangers op de afvoer gezorgd.

Is er geen kans dat zo'n rustige toevoer gaat verstoppen? Dat die bocht van 180 graden vol komt te zitten met vuil?

En ja, de put staat nu laag, maar ons water is het hele jaar door vuil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielvd
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-06 15:36
Kun je in die put van 8x4 niet een wand creeren zodat het eigenlijk twee putten worden. In die want maak je dan een soort van skimmer (die in zwembaden gebruikt worden. Dan hevel je altijd alleen het bovenste laag over.

Goedkope uitvoering:
Je zou deze volledige wand ook van een plastic/kunstof kunnen maken met een drijver bovenin (afgestopte pvc buis). Als dan het water aan de ene kant lager komt te staan dan gaat de wand schuin staan en stroomt het water over de drijver heen. Slip blijft dan aan de kant van de invoer.
Volgens mij kun je dat zelfs van landbouwplastic creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
Blad afscheiders in de regenpijp plaatsen scheelt in ieder geval al een hele hoop blad.

Daarnaast zou je voordat het regenwater het bassin in gaat nog kunnen filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
Voorfilteren is nagenoeg onmogelijk omdat de buizen in de muur zitten weggewerkt. En bij het bassin zelf is zeer weinig ruimte om iets te doen.
gielvd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:03:
Kun je in die put van 8x4 niet een wand creeren zodat het eigenlijk twee putten worden.
Is dat niet hetzelfde als ik wil doen met de twee bassins? Maar dan met een hevel in plaats van een skimmer? Met jouw oplossing kan ik natuurlijk langer water blijven gebruiken uit het grote bassin...
Slip blijft dan aan de kant van de invoer.
:o
Pagina: 1