Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-07 16:53
Na eigen positieve ervaring deze router in het huishouden van mijn vriendin geïnstalleerd. Ik was mij bewust van de slechte WIFI 2 prestaties van de betreffende router en wist dat mijn vriendin een wat oudere laptop had, maar zou oud? Dat is een inschattingsfout geweest. De RT-AX53U laat de verbinding met WIFI 2 apparaten langzaam doodbloeden waardoor mijn vriendin "steeds van de WIFI wordt afgegooid". Buiten dat is het bereik wel toegenomen.

Het zou dus mooi zijn als iemand hier een fix voor heeft. Ik heb even gezocht maar kon 1,2,3 niet wat vinden omdat ik de indruk heb dat tech bloggers hier niet aan te pas komen omdat het zo'n oude WIFI standaard is en de early adapters al verder zijn en er niet meer naar omkijken. Ik zat zelf te denken aan iets vergelijkbaars als QoS maar dan voor Airtime Fairness die dit probleem oplost. Bestaat er zo iets? Of ben je echt overgedragen aan het algoritme in de router zelf?

Ik hoor het graag! Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Waarom zou Asus überhaupt nog energie steken in het fixen van wifi2?
Asus is bezig met wifi5 en wifi6 en zich aan het voorbereiden op wifi7

Ik ben geneigd te zeggen: koop een wat modernere usb-adapter voor je vriendin of laat de oude router staan of koop een nieuwe "oude" router voor pak'm beet een tientje

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-07 16:53
Puur om de reden die hier ter sprake komt; in een huishouden waar zowel nieuwe als ouderwetse apparatuur staat aangesloten. Ik denk niet dat het hier om een uniek geval gaat en dit voor potentiële klanten in een vergelijkbare situatie een deal breker kan zijn als er andere WIFI 6 routers zijn met gelijke prestaties die ook goed werkt op WIFI 2.

Het liefste hoor ik een oplossing die in de webui opgelost kan worden en als het echt niet anders kan zijn de oplossingen die jij geeft ook een uitkomst. Bedankt voor het meedenken.

De oude router is niet echt een optie, dat is een 2 in 1 van ziggo die desmate veel jitter heeft dat videobellen of andere "on demand" communicatie slecht verloopt met veel packet loss. De chipset in de Ziggo modem werkt onbehoren.

En ten slotte neem ik aan dat wanneer het grootste tech platform in Nederland in zijn review vermeld (en in de youtube video) dat je router op WIFI 2 het slechtste uit de test komt dat je daar toch wel wat mee gaat doen op korte termijn. Voor andere routers heeft ASUS wel recent, als in 2-3 maanden terug een fix voor " 802.11 frame issues" doorgevoerd in nieuwe firmware dus ik ga er van uit dat ASUS dat ook voor deze router gaat doen. Ik neem aan dat deze WIFI 2 frame issues de oorzaak zijn voor deze kwestie, klopt mijn aanname daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:33
Wifi2 is IEEE 802.11a

Of bedoel je 2.4ghz?

Anno 2022 is 2.4 ghz wifi (dus ook 802.11a) vaak brak, dat ligt niet aan je accesspoint maar aan de verstoring in de lucht. Als je eenzelfde problemen met de ziggo wifi had dan is de verstoring waarschijnlijk je probleem

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi-2 is al bijna 20 jaar obsolete, in 2004 door WiFi-3 vervangen. Ik heb welgeteld een keer een laptop ermee gezien (want laptops uit die tijd hadden zelden WiFi). Kun je misschien aangeven exact welke hardware (laptop en WiFi adapter erin) je hebt?

En gezien je uitspraken over de Ziggo router, exact welke dat is?(merk + model, niet alleen "Connectbox" oid)
die ook goed werkt op WIFI 2
Eh geen, want geen enkele WiFi-2 (802.11a-1999) apparaat heeft performance die anno nu acceptabel geacht zou worden.

En als je niet WIFi-2 maar 2.4GHz bedoelt geldt hetzelfde: 2.4GHz is weliswaar ondersteund tot en met WiFi-6, maar de band zit volkomen vol troep van alle WiFi-standaarden (eh, muv WiFi-2 die 5GHz-only is... WiFi-5 ook), maar ook veel non-WiFi zaken). Als je problemen hebt in 2.4GHz maar niet 5GHz is de oplossing simpel: upgrade het apparaat wat geen 5GHz aankan. Zelfs een EUR 15 USB adaptertje gaat het beter doen.

Oslik blyat! Oslik!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Misschien denk ik wat te simpel denkend.. maar bedoelt TS niet SSID "ASUS-2" (als in : gebruik makende van de 2.4ghz frequentie)

je hebt dan vermoedelijk ook een "ASUS-5", die je alleen kan zien op modernere apparaten ?

wat Dion_b dus ook al zei.. oops.. is al laat :+

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 11-08-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-07 11:39
Waarom niet voor een paar tientjes een USB of mogelijk zelf verbeterde interne Wlan adapter aanschaffen ?

Dan is die traagheid niet alleen voor thuis maar ook elders geen probleem meer.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1