CV installatie afkoppelen, maar niet permanent verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:33
Hallo,

Allereerst: bedankt voor het meelezen! Ik ga binnenkort van het gas af met een warmtepompboiler en lucht-lucht warmtepompen. Om de warmtepompboiler te plaatsen, zal ik de CV ketel weghalen. In principe kan ik daarna ook alle radiatoren in het huis weghalen, maar voorlopig laat ik die nog even zitten. Ook wil ik van de bestaande installatie alles wat extern aan de CV ketel zat (buizen, verdeler, etc) laten zitten (behalve het expansievat). Want mochten we nou uiteindelijk toch liever voor een lucht-water warmtepomp willen gaan na een tijdje, dan zitten de aansluitingen voor de leidingen er in ieder geval nog. Ook voor als we ooit het huis zouden verkopen en de nieuwe bewoner andere keuzes wil maken, wil ik de aansluitingen zo goed mogelijk laten zitten. De buizen die naar de radiatoren gaan zijn allemaal flexibele buizen die in de vloeren zitten, dus die blijven uiteraard sowieso zitten. Als alles bevalt met lucht-lucht warmtepompen zal ik op termijn de radiatoren verwijderen en de aansluitingen waar de radiatoren zaten afdoppen.

Om de CV te verwijderen (en op termijn de radiatoren), zal ik het water uit het CV circuit (deels) uit het systeem moeten laten lopen. Mijn vraag is dan: wat doe ik dan als de CV ketel weg is? Voor zover ik het zie heb ik twee opties: het systeem afdoppen en weer vullen met water, of het systeem afdoppen en niet vullen met water. Welke van deze twee opties heeft de voorkeur voor zo min mogelijk schade aan het systeem (interne roest) op de lange termijn? Mijn eerste gedachte zou zijn om het systeem zo goed mogelijk weer met water te vullen. Al zal er vast altijd wel ergens lucht blijven zitten (het water kan tenslotte niet meer rondgepompt worden door de CV ketel). Wat denken jullie dat het handigste is om te doen?

Bedankt!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:51
Goede vraag. Vullen met vers water geeft enig zuurstof en dus roest, maar stopt op den duur. Helemaal leeg is ook prima. Misschien doorblazen met perslucht?

Waar hangt je CV? Op zolder? Dan hoeft je installatie sowieso niet helemaal leeg, en kun je hem gevuld houden.

• Thugie0115
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Persoonlijk zou ik gaan voor het vullen en daarna goed ontluchten op alle punten.
En na enige poos nog eens ontluchten, voor de zuurstof uit het nieuwe water te halen.

Je zou dan eventueel ook meteen het oude water er per aftappunt uit kunnen laten lopen, dan spoel je de boel als het ware. Kun je meteen zien hoe roestig/vuil het bestaande water is.

Dit lijkt mij de beste oplossing, iets wat lang in het water heeft gestaan gaat meestal roesten/rotten op het moment dat het in contact komt met zuurstof, in plaats van water.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Vooral met stalen buizen is het slecht om zuurstof in de buizen te hebben, dan roest alles door (heb nog gehoord van een 'slimmerik' die elke zomer het water afliep, na enkele jaren begon het overal te lekken). Kunststof is geen probleem.
Als je voetventielen hebt, kan je de radiatoren dichtzetten, blijven die met 'dood' water staan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JustFraKe
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 24-10 10:47
Ben zelf ook bezig met deze transitie en had precies hetzelfde dilemma, radiatoren verwijderen of laten zitten? Heb uiteindelijk gekozen voor laten zitten en een elektrische ketel als bijverwarming gezien ik zoveel sloopwerk en andere bijverwarming voor veel meer geld niet zag zitten

Lucht/lucht warmtepompen vorig jaar laten plaatsen, en na wat extra elektrawerk gaat dit najaar de warmtepompboiler er in i.c.m. een elektrische ketel.

Merkte dat afgelopen winter de L/L WP's het even wat lastiger hadden op moment dat het een enkele dag -3 graden was. Bij langere vorst zullen de warmtepompen zich continue met ontdooien bezig houden en had toen dan ook de gasketel eventjes op 18 gezet om het sneller behaagelijk te krijgen. Wil met de elek. ketel dan ook slechts zulk soort pieken op kunnen vangen. Daarnaast heeft de WPB een pomp nodig, dat kan de ketel dus ook mooi doen.

Wellicht iets om over na te denken @E-Hoog ?

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:33
Bedankt voor alle reacties! Dan gaat de strategie worden om alles zo goed mogelijk weer te vullen :). De CV ketel was op de begane grond. Al het staal is eerlijk gezegd nu ik erover nadenk ook daar. Dus mocht het echt doorroesten, dan is het ook nog niet het einde van de wereld, want alles dat echt onbereikbaar is (in bet beton) is kunststof en dan kan is het doorgeroeste in ieder geval bereikbaar

@JustFraKe De L/L WP's heb ik redelijk gedimensioneerd op een warmteverliesberekening, maar voor de echt koude dagen zal het minder ideaal zijn inderdaad. We gaan er nog een houtkachel bijplaatsen voor de leuk en voor het stoken op zulke dagen
Pagina: 1