Nieuw huis/nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Beste,

Wij verhuizen binnenkort naar een nieuwe (ruime) woning met 2 volwaardige verdiepingen + mancave op zolder.
Een nieuwe woning, een nieuw netwerk dus.

In onze huidige woning (bel-etage) heb ik in de garage de Telenet router, in de woonkamer een oude Apple Airport TimeCapsule en boven een AP.
We hebben overal "redelijke" WIFI maar hetgeen ons ergert is dat onze smartphones soms blijven hangen op de router in de garage terwijl we reeds boven zitten. We dienen dan manueel van netwerk te veranderen... geen zwaar werk natuurlijk maar wel vervelend om dit steeds te doen.

Hoe kunnen we dit voorkomen?

Wat voor ons belangrijk is is een stabiel, snel netwerk waarvoor we niet steeds manueel hoeven te switchen van netwerk. Er wordt gegamed, gestreamd...

Op ieder verdiep komen er netwerkkabels toe dus dat is geen probleem.

Ik twijfel tussen een Mesh netwerk of overal AP's. Een alternatief mag zeker.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 10:26
Overal AP's, bedraad aansluiten en zorgen dat er niet teveel overlap zit tussen de AP's. Je devices blijven hangen omdat het signaal van je router misschien iets sterker is dan je Airport in een overlap gebied. (Airport is echt al een oud beestje). Je devices bepalen zelf echter met welk Wifi punt ze willen verbinden.

Afhankelijk van je woningtype zou je op elke verdieping een AP kunnen plaatsen en idealiter deze allemaal bekabeld aansluiten met dezelfde SSID. Kies je voor 1 merk dan is het misschien wat makkelijker qua management, maar inprincipe maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Bedankt!
Eventuele merken die de voorkeur genieten of waarop ik zeker moet letten?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 10:26
Swoosj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:19:
Je zou kijken naar merken die management software hebben waaruit je vanuit 1 interface / omgeving alles kunt instellen voor alle AP's qua gebruiksgemak. Beetje zoals Apple destijds met de Airport. Ubiquiti Unifi heeft dat bijvoorbeeld, maar tegenwoordig hebben andere merken (eg. TP-Link Omada) dit ook.

Zou wel kiezen voor Wifi 6 AP's nu steeds meer apparaten het ondersteunen. En eventueel kijken naar AP's met POE (Power Over Ethernet) zodat je maar 1 kabel hebt en geen stroom adapters meer)

[ Voor 11% gewijzigd door heiyu op 10-08-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Swoosj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

We dienen dan manueel van netwerk te veranderen... geen zwaar werk natuurlijk maar wel vervelend om dit steeds te doen.

Hoe kunnen we dit voorkomen?
Dit is gevolg van hebben van verschillende SSID (netwerknaam) of andere instellingen tussen de AP's. Een client blifjt altijd met zelfde SSID verbonden tot het de verbinding totaal verliest. Het zal wel proberen te roamen naar een ander AP met zelfde SSID zodra signaal te zwak wordt als alle instellingen gelijk zijn.
Wat voor ons belangrijk is is een stabiel, snel netwerk waarvoor we niet steeds manueel hoeven te switchen van netwerk. Er wordt gegamed, gestreamd...
Definieer "snel". Je kunt krankzinnige snelheden halen, maar tegen even krankzinnige prijzen. Geef ook aan wat voor client devices je hebt. Een 4x4 MIMO AP heeft weinig zin als de belangrijkste apparaten maar 2x2 doen.
Op ieder verdiep komen er netwerkkabels toe dus dat is geen probleem.
Dat is alvast een hele goede begin.

Zorg voor goede, zuiver koperen, Cat6 U/UTP. Alles daarboven is weggegooid geld (want voegt niets toe aan snelheid of stabiliteit in een thuissituatie) en maakt installatie zelfs moeilijker.
Ik twijfel tussen een Mesh netwerk of overal AP's. Een alternatief mag zeker.
Mesh is ook overal AP's. "Mesh" houdt in dat de AP's niet bedraad maar draadloos met elkaar verbinden. Dat helpt snelheid en stabiliteit allerminst en is met UTP overal onnodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Swoosj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:19:
Bedankt!

Gr
Voordat je het over merken hebt, zorg dat je je requirements op orde hebt. Ieder merk heeft een breed scala aan oplossingen, waarvan slechts een deel passend zal zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
Thx dion_b voor de uitgebreide reply!

Even nagelezen 2x2 MIMO zal al voldoende zijn.
Het meeste zal ik proberen via de kabel te doen (3 à 4 TVs, Apple TV, game console, pc's, Wahoo Kickr...)

Wifi zal dus enkel voor smartphone, laptop en muziek streamen (Sonos of dergelijke) gebruikt worden.

@ dien_b wat bedoel je met precies requirements?

Wie kent nog een goeie router of is deze van Telenet voldoende?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Swoosj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:49:
Thx dion_b voor de uitgebreide reply!

Even nagelezen 2x2 MIMO zal al voldoende zijn.
Het meeste zal ik proberen via de kabel te doen (3 à 4 TVs, Apple TV, game console, pc's, Wahoo Kickr...)

Wifi zal dus enkel voor smartphone, laptop en muziek streamen (Sonos of dergelijke) gebruikt worden.

@ dien_b wat bedoel je met precies requirements?
Wat je wilt. Bijvoorbeeld welke snelheden je wilt halen, maar denk ook aan:
- centraal beheerd of niet? (tip: ja!)
- extra features die mogelijk voeten in aarde hebben (parental controls? guest network? meerdere VLANs voor IPTV?)
- kennis/interesseniveau (sommige oplossingen zijn idiot-proof, andere bieden veel opties)
- uiterlijk (alles mogelijk van verborgen in muur tot en met compensatie-geval met meerdere indrukwekkende antennes)
- budget - wat mag het kosten?
Wie kent nog een goeie router of is deze van Telenet voldoende?
Wederom: hangt totaal af van je eisen. Met name de eerder genoemde extra features kunnen ingewikkelder zijn dan ze klinken en leiden tot noodzaak voor eigen router. Maar voor dom tussen LAN en WAN routeren voldoet die van Telenet prima. Telenet biedt ook WiFi AP's die samenwerken met de router voor managed WiFi, dat is als je eisen meer aan de 'idiot-proof' kant zitten zeker ook interessant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swoosj
dion_b schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Wat je wilt. Bijvoorbeeld welke snelheden je wilt halen, maar denk ook aan:
- centraal beheerd of niet? (tip: ja!)
- extra features die mogelijk voeten in aarde hebben (parental controls? guest network? meerdere VLANs voor IPTV?)
- kennis/interesseniveau (sommige oplossingen zijn idiot-proof, andere bieden veel opties)
- uiterlijk (alles mogelijk van verborgen in muur tot en met compensatie-geval met meerdere indrukwekkende antennes)
- budget - wat mag het kosten?

[...]

Wederom: hangt totaal af van je eisen. Met name de eerder genoemde extra features kunnen ingewikkelder zijn dan ze klinken en leiden tot noodzaak voor eigen router. Maar voor dom tussen LAN en WAN routeren voldoet die van Telenet prima. Telenet biedt ook WiFi AP's die samenwerken met de router voor managed WiFi, dat is als je eisen meer aan de 'idiot-proof' kant zitten zeker ook interessant.
Qua snelheden heb ik niet echt een eis, ik wil gewoon dat alles werkt zonder haperingen of lange laadtijden. Zeker als er tegelijk TV wordt gestreamd, gegamed enz...

Parental controls klinkt wel aanlokkelijk, zeker met 2 kids.

Ik ben geen idiot maar ben absoluut ook geen kenner, zit ergens tussenin denk ik :*)

Mocht het onopvallend kunnen zonder in te boeten aan kwaliteit en/of snelheid/range dan graag.

Geen idee qua budget, wil gerust wel een beetje opzij zetten om deze investering te bekostigen. Zeker indien deze ietwat futureproof is.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
dion_b schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Een 4x4 MIMO AP heeft weinig zin als de belangrijkste apparaten maar 2x2 doen.
[...]
Een goede 4x4 kan dan 2 maal, een 2x2 bedienen (of 4x een 1). Maar nog steeds is de waarde ervan laag in thuis omgeving. Ik vraag me af of de theorie ook in de praktijk vaak zo werk. Lees dit niet als tip om voor 4x4 te gaan. Op papier is een 4x4 beter dan 2x2 in omgevingen met veel clients.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hendrickz schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Een goede 4x4 kan dan 2 maal, een 2x2 bedienen (of 4x een 1).
ja, het MU-MIMO sprookje. Helaas blijkt het in praktijk in ideale omstandigheden nauwelijks netto verbetering op te leveren dan gewoon de 2x2 apparaten achter elkaar te bedienen en in sommige gevallen (Broadcom chipset...) zelfs performanceverlies op te leveren.
Maar nog steeds is de waarde ervan laag in thuis omgeving. Ik vraag me af of de theorie ook in de praktijk vaak zo werk. Lees dit niet als tip om voor 4x4 te gaan. Op papier is een 4x4 beter dan 2x2 in omgevingen met veel clients.
https://www.smallnetbuild...on-t-need-mu-mimo?start=1
So there you have it. This is why I don't waste time testing MU-MIMO anymore. For most cases, it provides no significant benefit. And in other cases, it can result in degraded Wi-Fi throughput.

If you're one of the few who have a MU-MIMO router and devices that are boosting total throughput in your network, congratulations! But most of us are not that person. At least, like 3D in TVs, MU-MIMO isn't costing us extra anymore. But it's certainly not a reason to prefer one product over another.
Dat is natuurlijk vijf jaar oud, maar afgelopen jaar komt hij tot zelfde conclusie met WiFi-6 triband monsters:
https://www.smallnetbuild...er-really-provide?start=1
The maximum available bandwidth on a radio is determined by the maximum channel bandwidth and maximum number of streams of the most capable STA(s). In other words, the capability of the AP / router doesn't much matter if a device can't take advantage of it. Yes, you get some receive gain from having a four stream router and two-stream devices, but that's minor compared to the throughput gain you get by expanding channel bandwidth or adding MIMO streams.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1