Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling 45 graden, op het zuid-oosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzL9jPWFCDB29lLHK4y3kjBwCIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mVPodt85uUMwbDR9fsSoHexI.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Voorzijde: geen.
Achterzijde: veel.
Jaarverbruik
- onbekend: woon er net. 1 persoons huishouden, doel is uiteindelijk van het gas af. Koken en warm water in de keuken is elektrisch, CV en overig SWW op gas.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik vermoed 1 fase.
Budget en doel
Doel is van het gas af :)
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen.
Bijhouden van data
Ja, leuk! Maar hoef niet tot achter de komma per paneel inzicht te hebben.
Reeds verkregen offertes
Drie stuks:
1 eenpitter
- 2 DMEGC/AEG 400 Wp
- 12 DMEGC/AEG 370 Wp
- 1 optimizer
- Goodwe 5kw omvormer

Totaal 5240 Wp, 6700 ex btw = 1,28/ Wp

2 Zonneplan
- 9x Zonneplan 400Wp
- 1 optimizer
- Zonneplan One omvormer

Totaal 3600Wp, 4874 ex btw = 1,35/ Wp

3 Groter installatiebedrijf
- 12 AEG 370Wp
- 12 Enphase IQ7+ omvormer
- 1 Envoy S Standard

Totaal 4440 Wp, 6080 ex btw = 1,37/ Wp

(offerte is van afgelopen mei, dus kan wat veranderd zijn nu).

Op kosten en opbrengst zou ik voor 1 gaan, op gun-factor ook.

Maar volgens Zonneplan kan die offerte niet, omdat de panelen te dicht bij de dakrand zouden liggen. Nr 1 is het dak op geweest om zelf te meten.

Heb t net even nagemeten: de ruimte onder het dakraam is 230 cm, paneel is 104, laat 20 cm ruimte. Naar boven toe heb ik niet kunnen meten. Hoe strak zijn de marges/ wanneer waait een paneel van je dak af? :+
Regio
Utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

timovd

Voorsprong door techniek

Waar zijn de optimizers voor? De Goodwe heeft ook schaduwmanagement (staat volgens mij standaard uit) en de panelen van tegenwoordig kunnen prima met schaduw omgaan.
Heb je een legplan gekregen? 5kW op één fase is vrij veel. Weet je de netspanning op een zonnige dag?

PS. Wat komt er op je schuur?

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 10-08-2022 11:29 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 06:39
Ik denk dat de prijzen nog redelijk fors zijn. Als je alleen de voorkant gaat volleggen, zou ik geen optimizers nemen, dit heeft eigenlijk behalve de monitoring per paneel weinig toegevoegde waarde als je geen schaduw hebt.

Gaat nummer 1 enkel de grotere panelen koppelen via een optimizer?

Wellicht kun je aanbieder 3 nog vragen wat een opstelling kost met de AEG panelen maar zonder de optimizers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:29:
Waar zijn de optimizers voor? De Goodwe heeft ook schaduwmanagement (staat volgens mij standaard uit) en de panelen van tegenwoordig kunnen prima met schaduw omgaan.
Heb je een legplan gekregen? 5kW op één fase is vrij veel. Weet je de netspanning op een zonnige dag?

PS. Wat komt er op je schuur?
Er zit een rookgasafvoer (links naast de blauwe stip) die voor schaduw zorgt.

Legplan heb ik schematisch gekregen, zonder afmetingen er bij: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS8rxIxJWIAveqDPlRD6-HumVVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aK7rTc76b1xUEuuOyLrz68mk.png?f=fotoalbum_large

Waarbij de horizontale de 370Wp's zijn en de verticale 400. Die zijn iets breder en iets minder hoog, waardoor het net zou passen.

Bedoel je met netspanning op een zonnige dag wat nu (zonder zonnepanelen) de netspanning is? Heb geen multimeter in de buurt, kan t helaas niet meten.

Op de schuur komt voornamelijk schaduw :+ Plan is om daar een sedumdak op te leggen.
sjtienuh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:20:
Ik denk dat de prijzen nog redelijk fors zijn. Als je alleen de voorkant gaat volleggen, zou ik geen optimizers nemen, dit heeft eigenlijk behalve de monitoring per paneel weinig toegevoegde waarde als je geen schaduw hebt.

Gaat nummer 1 enkel de grotere panelen koppelen via een optimizer?

Wellicht kun je aanbieder 3 nog vragen wat een opstelling kost met de AEG panelen maar zonder de optimizers
Aanbieder 1 en 2 gebruiken de optimizer bij het paneel dat schaduw van de rookgasafvoer krijgt. Die gaat er op termijn wellicht uit, als de CV ketel er uit gaat. Maar dat kan nog 1-2 jaar duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 06:39
Die rookgasafvoer, gaat waarschijnlijk weinig doen qua schaduw/opbrengst.
Wellicht is het kostentechnisch toch interessant om te kijken wat de opstelling kost zonder de optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Lekker voor een string systeem gaan zonder optimizers, bijv een Goodwe omvormer heeft prima schaduwmanagement (wel nog even na installatie aanzetten) om met dat ene rookgas afvoerpijpje om te gaan.

5kW omvormer op 1 fase kan (werkt hier ook), maar zou toch inderdaad wel even de spanning op een zonnige dag rond de piek meten (+/- 13:00 - 13:30u) om te kijken of dit niet al erg hoog is.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ok, dat kan ik vrijdag even meten. Welke waarde is hoog/ erg hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-05 09:44
BlizzarD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:01:
(wel nog even na installatie aanzetten)
Ja, waarom doet de installateur dat niet?! Ben er vandaag ook achter gekomen dat het bij mij uitstond, terwijl ik 's morgens behoorlijk schaduw van de dakkapel van de buren heb.

Verder ook nog eens eens met dit advies. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ok, offerte 4 is binnen. Adviseur is langsgeweest en heeft de boel ingemeten. Had een goed verhaal, verstand van zaken.

- 14 x Trina Solar VERTEX 390wp full black mono halfcut cell
- Sungrow SG5.0 RS string inverter
- 5460Wp, 5362 ex btw = 0,98/ Wp

Dit zit echt significant onder de rest. Welke addertjes moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
unifi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:53:
Ok, offerte 4 is binnen. Adviseur is langsgeweest en heeft de boel ingemeten. Had een goed verhaal, verstand van zaken.

- 14 x Trina Solar VERTEX 390wp full black mono halfcut cell
- Sungrow SG5.0 RS string inverter
- 5460Wp, 5362 ex btw = 0,98/ Wp

Dit zit echt significant onder de rest. Welke addertjes moet ik op letten?
Als ik 'm kort samenvat, die 1-pitter biedt premium panelen van DMEGC en is daardoor niet de goedkoopste. De anderen minder vermogen en/of optimizers en micro's wat geld kost. Die nieuwste levert gewoon een simpel systeem en doordat het aardig wat panelen zijn gaan de vaste kosten (voorrijden, voorbereiden, elektrische installatie) relatief kleiner, dus lagere prijs per Wp. Prijs onder €1 is absoluut netjes nu. Over kwaliteit van de installateurs onderling geen idee natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Enige is dat de Sungrow een stuk minder bekend is.

@Wilke Dmegc premium? Ik zie ze een beetje als Chinese grijze massa ;-)?
Premium = REC/Sunpower/etc
unifi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:14:
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ik vermoed 1 fase.
Heb je foto van meter en groepenkast?

Ik ben geen groot fan van 5kW op 1 fase...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28
Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:05:

Heb je vast gelijk in, 't is wel Chinees idd. Nu ja, dan weet ik niet waarom die relatief zo veel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Omdat hij er mee weg komt ;-)

Er worden offertes nog veel hoger geaccepteerd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:05:
Enige is dat de Sungrow een stuk minder bekend is.

[...]

Heb je foto van meter en groepenkast?

Ik ben geen groot fan van 5kW op 1 fase...
Het is een 1 fase kast, volgens de adviseur :) Volgens hem kon het net, 5kW op 1 fase.

Tegelijkertijd: ik wil de boel uiteindelijk van het gas af hebben, wsch met een elektrische warmtepomp. Dan verwacht ik ook een 3-fase aansluiting nodig te hebben. Dus wat dat betreft kan ik t net zo goed meteen om laten bouwen, lijkt me?

[ Voor 20% gewijzigd door unifi op 23-08-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:11:
Omdat hij er mee weg komt ;-)

Er worden offertes nog veel hoger geaccepteerd.
Goed punt, het is booming natuurlijk. Levertijd bij nr 4 is iets langer dan bij de eenpitter, maar met 1200 euro verschil kan ik best een paar wintermaanden overbruggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-05 22:24

V-8

unifi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:14:

Maar volgens Zonneplan kan die offerte niet, omdat de panelen te dicht bij de dakrand zouden liggen. Nr 1 is het dak op geweest om zelf te meten.
Ter info wellicht voor iemand die later dit topic leest: Zonneplan houdt minimaal 25cm speling aan de randen als ondergrens aan.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@unifi Productie komt in maart een beetje op gang... Daarvoor scheelt het allemaal bar weinig.

Als je nu je aansluiting om bouwt mag het mee met BTW aftrek - Kast en netbeheer kosten.

Al heb je het voor een WP niet echt nodig. Een 7kW waarmee je tot iets van 1300m³ vervangt is nog geen 3600W elektrisch.

Nee de voornaamste reden om een 3 fase omvormer te willen is dat het je meer marge geeft wat betreft netspanning problemen.
Heb je een multimeter :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:07:
@unifi Productie komt in maart een beetje op gang... Daarvoor scheelt het allemaal bar weinig.

Als je nu je aansluiting om bouwt mag het mee met BTW aftrek - Kast en netbeheer kosten.

Al heb je het voor een WP niet echt nodig. Een 7kW waarmee je tot iets van 1300m³ vervangt is nog geen 3600W elektrisch.

Nee de voornaamste reden om een 3 fase omvormer te willen is dat het je meer marge geeft wat betreft netspanning problemen.
Heb je een multimeter :-)?
ok, die marge is wellicht handig. De laatste adviseur die hier kwam verwachtte (nu) geen problemen, omdat er in de wijk niet zo heel veel zonnepanelen liggen. Maar er komt de komende jaren alleen maar meer bij natuurlijk.

Heb inmiddels een multimeter liggen maar het waren bewolkte dagen ;) Kan vanmiddag even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Op de kabel naar de wijk trafo hier heeft minder dan 10% panelen liggen, toch loopt het op tot boven de 250V

Meten is weten, gokken is waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:44:
Op de kabel naar de wijk trafo hier heeft minder dan 10% panelen liggen, toch loopt het op tot boven de 250V

Meten is weten, gokken is waardeloos
Eens, meten is weten. Maar tegelijkertijd, als ik nu een goede waarde meet en volgend jaar besluit nog 10-20-30% van mn buren zonnepanelen te plaatsen, wat maakt de meting van nu dan uit?

Het is voor mij nieuwe materie en leer graag :)
Pagina: 1