jelle. schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:28:
Wat betreft het contrast van de reactiescorefilter: we hebben een ontwerp op de plank liggen voor scorefilters met een verbeterd contrast door drop shadow (zie onderstaande screenshot). Dit is in overeenstemming met de WCAG-richtlijnen. Deze aanpassing maakt echter onderdeel uit van het redesign van redactionele artikelen, omdat in het huidige ontwerp de tekstgrootte te klein is voor een fatsoenlijke drop shadow-oplossing. Het contrast wordt op een later moment dus nog verbeterd, maar we kunnen nog niet zeggen wanneer (in elk geval niet dit jaar).
[
Afbeelding]
[...]
Gebruikers met geblokkeerde moderatierechten willen we graag informeren waar ze terecht kunnen, want lang niet elke gebruiker weet dat. Maar deze informatie is inderdaad wel erg dubbelop, dus ik heb een ticket aangemaakt om dit te verbeteren

Het contrast tussen de nieuwe nieuwe +0 (text) en +0 (achtergrond) is op deze screenshot maar 2.01
Contrastwaarde van de +1 knop is zelfs nog lager, naar 1.8.
Dan meet ik net zoals ik eerder deed, tussen de lichtste en donkerste pixel het contrast. De 'gemiddelde' contrast waarde zou vanuit UX overweging eigenlijk >4 moeten zijn, maar <3 is echt onacceptabel. Nu meet ik echt best best best case scenario.
Dus de nieuwe contrasten zijn nog slechter dan dat ze waren tijdens de onderstaande reactie?
Toen was de contrastwaarde 3.95
dragonhaertt schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:43:
Tevens vind ik het jammer dat er maar weinig is gedaan met het commentaar dat het contrast text:kleur zo laag is. Zelfs als ik van puur wit (#FFFFFF) naar de donkerste pixel in de schaduw van de +1 knop meet (#828515) dan is de contrastverhouding <4:1 wat voor kleine text niet echt in de acceptabele range valt.
En dat is het contrast tussen deze twee pixels, laat staan de gehele letter:
[Afbeelding]
Volgens mij heb je trouwens nog steeds niet de juiste screenshot gepost. Als ik zelf mijn CSS uitzet zie ik wat anders.
Nu live op de FP is bijvoorbeeld de volgende +1 knop contrastwaardes:
Hoogste contrast(donkerste pixel vs lichtste pixel): 3.49
Aangrenzende pixels (stokje van het cijfer 1): 3.07
Die waardes zijn beide alsnog lager dan tijdens mijn bovenstaande post van 19 augustus.
CH4OS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Dan heb ik toch echt liever de versie van het oude screenshot. Het geel van +1 is in het nieuwe screenshot ook zo tergend slecht, ik kan de tekst nu niet eens lezen. Het groen van +2 is ook erg matig. In elk geval is dit mijns inziens
geen verbetering. Waarom wordt er niets gedaan met de adviezen die @
b2vjfvj75gjx7 en @
dragonhaertt gegeven hebben in dit topic?
Het komt nu echt over als (stalen) oogkleppen op hebben en dat is echt enorm zonde. Aan de andere kant verbaasd het mij niet dat community input (wederom) genegeerd wordt. De teleurstelling daarin begint haast normaal te worden, spijtig genoeg.
Ik ben het hier helaas wel een beetje mee eens. Ik heb nu al een aantal keer, binnen een paar minuten, met de 'high tech' tool Paint.net (freeware!) een analyse gepost die duidelijk laat zien dat de contrastwaardes niet echt binnen het acceptabele bereik liggen.
Ik hoop dat er binnen tweakers iemand is die dit ook (betaald) kan doen, en dan vooral mijn vraag:
Waarom wordt dit niet even goed bekeken?
*knip*
Is het nou echt zo moeilijk om, als designer, deze knoppen goed leesbaar te ontwerpen?
Moet er elke keer vanuit de community input komen om iemand te triggeren dat het nog niet af is?
In de trant van 'een vriendelijker tweakers' hou ik hier op, maar mijn input houd hier ook op.
Ik heb geen zin meer om bij de volgende wijziging weer er achter te komen dat de knoppen nog slechter leesbaar zijn.
Als aanvulling hierop: nog een gratis tool die ik binnen 5 minuten vind.
WCAG: "De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1,"
Edit: De vraag zonder bold en smileys maakt de boodschap ook duidelijk genoeg.
[
Voor 38% gewijzigd door
rens-br op 13-10-2022 15:08
]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.