Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-10 15:55
Het ziet er naar uit dat we naar de jungle op vakantie gaan (Costa Rica), waar aardig wat mooie dieren te spotten zijn.

Daarom ben ik op zoek naar een telezoom voor mijn a7III. Overigens staat er al langer een telezoom op mijn lijst, maar de nood (en nut) was nooit echt groot. Liefst tot 300mm; denk dat ik met 200 ietwat te kort kom, bijv. met vogels. 400mm wordt me wat te bulky.

Uiteraard al reviews gelezen en bekeken op YouTube, maar ik vind het altijd wel fijn om wat ervaringen en suggesties van Tweakers te horen.

Op 't moment heb ik eigenlijk alleen de Tamron 70-300mm f/4.5-6.3 gevonden. Iemand ervaringen daarmee? Eventueel ook nog de Sigma 100-400, maar zoals gezegd lijkt me die wat te groot om mee te nemen.

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen gemaakt met tweedehands lenzen, en heb een budget van 800 euro. Iemand ideeën?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Malfoi aangezien het koopadvies is heb ik je topic even afgesplitst.

Je hebt het over jungle dus ik zou zeggen dat lichtsterkte wel aardig van belang is? Dat gaat helaas vaak recht tegen 'niet bulky' in.
Welke lenzen heb je nu eigenlijk?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
Malfoi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:44:
Het ziet er naar uit dat we naar de jungle op vakantie gaan (Costa Rica), waar aardig wat mooie dieren te spotten zijn.

Daarom ben ik op zoek naar een telezoom voor mijn a7III. Overigens staat er al langer een telezoom op mijn lijst, maar de nood (en nut) was nooit echt groot. Liefst tot 300mm; denk dat ik met 200 ietwat te kort kom, bijv. met vogels. 400mm wordt me wat te bulky.

Uiteraard al reviews gelezen en bekeken op YouTube, maar ik vind het altijd wel fijn om wat ervaringen en suggesties van Tweakers te horen.

Op 't moment heb ik eigenlijk alleen de Tamron 70-300mm f/4.5-6.3 gevonden. Iemand ervaringen daarmee? Eventueel ook nog de Sigma 100-400, maar zoals gezegd lijkt me die wat te groot om mee te nemen.

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen gemaakt met tweedehands lenzen, en heb een budget van 800 euro. Iemand ideeën?
Zelfs 400mm is kort voor vogeltjes, en ja, goede tele is altijd bulky...
Ik gebruik een A-Mount 70-400 G lens (gescoord voor 600€) samen met de adapter LA-EA5, en dat werkt goed genoeg voor mij.
Maar het is een zwaar ding om mee te sleuren, dus ik ben nogal selectief wanneer ik ze mee neem.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Gonadan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:50:
@Malfoi aangezien het koopadvies is heb ik je topic even afgesplitst.

Je hebt het over jungle dus ik zou zeggen dat lichtsterkte wel aardig van belang is? Dat gaat helaas vaak recht tegen 'niet bulky' in.
Welke lenzen heb je nu eigenlijk?
Hee @Gonadan, misschien beter. Dankjewel. Begon mijn post in gedachten als losse "hee wat zijn jullie ervaringen"-post maar werd idd al snel een aankoopadvies. :D

Momenteel heb ik de Sony 50mm 1.8, 85mm 1.8 en de Zeiss 24-70 als standaard zoom. Verder twee vintage lenzen: 50 en een 70-205 waarbij ik die laatste heb gekocht om te kijken of die 200mm genoeg is. Maar niet dus.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Tommie12 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Zelfs 400mm is kort voor vogeltjes, en ja, goede tele is altijd bulky...
Ik gebruik een A-Mount 70-400 G lens (gescoord voor 600€) samen met de adapter LA-EA5, en dat werkt goed genoeg voor mij.
Maar het is een zwaar ding om mee te sleuren, dus ik ben nogal selectief wanneer ik ze mee neem.
Hm ja, idealiter heb je voor vogels op afstand 400+. Maar goed, moet ook nog handheld te gebruiken zijn. Dus valt eigenlijk 400 al af.

Ik heb het idee dat tot 300 nog redelijk eenvoudig mee te nemen is. Heb een goede fotorugzak dus op zich zou dat wel kunnen een paar dagen.

Maar echt alternatieven zijn er dan voor die 70-300 Tamron niet?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Een echt goede weather-sealed, lichte en lichtsterke lens met genoeg bereik zal echt wel lastig worden. Daar zijn er namelijk niet heel veel van. Ik zou dan zelf eerder voor de Sigma gaan omdat deze net iets lichtsterker is. Mijn inziens ook niet te zwaar, maar ieder is daar anders in.
Wat handheld te gebruiken is (bedoel je 1 of 2 handen?) is voor iedereen anders. Ik heb zelf mijn 100-400 aan een harnasje hangen en vind dat voor een dag van 8 uur comfortabel, maar dat zal lang niet voor iedereen zo zijn.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Malfoi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:44:

Voor dat budget is een Tamron of Sigma in de 150-600 range interessant. Ik schiet zelf met de Sigma 150-600 (Contemporary) sinds begin dit jaar op fullframe (Nikon), en bevalt goed. Nieuw rond de 1.000, dus zal tweedehands voor dat budget van 800 eur wel te krijgen moeten zijn denk ik.

De A7iii is ook fullframe, dus je hebt veel aan net wat extra millimeters in dit geval.

Er staat een Tamron 150-600 op Marktplaats voor 699 eur :) https://www.marktplaats.n...-usd-sony-a-mount-objecti

Edit:
Eventueel ook nog de Sigma 100-400, maar zoals gezegd lijkt me die wat te groot om mee te nemen.
Dit is een terecht punt, maar wel een tegenstrijdigheid imho: met (flink) telebereik komt ook een grotere lens, dus dat wordt wel een flinke afweging ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 10-08-2022 14:27 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Dat is A mount en een vrij oude lens. Als je voor de Sigma/Tamron 150-600 wil gaan, kies dan in ieder geval de DG DN of G2.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22
Dat is een A-mouont, dus daar moet nog een adapter bij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Een paar alternatieve ideeën die ik vaker opper als het over dieren fotograferen op vakantie gaat:

Is foto's van dieren mee naar huis nemen echt zo boeiend? Waarom niet een paar goeie verrekijkers meenemen? Kan je een stuk meer genieten van het moment. Ik ben één keer op safari geweest en nog steeds spijt van dat ik geen verrekijker bij me had. Verder zijn spontane foto's van het gezelschap imnsho veel leuker dan foto's van vogeltjes dus als je lichtsterk spul voor dichtbij bij je hebt dan zit je goed (en dat heb je al zo te zien).

Een andere optie is misschien om een 1" compactcamera voor ernaast aan te schaffen, bijvoorbeeld de Panasonic FZ1000 met zijn 400mm zoomlens.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Remy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Edit:
[...]
Dit is een terecht punt, maar wel een tegenstrijdigheid imho: met (flink) telebereik komt ook een grotere lens, dus dat wordt wel een flinke afweging ;)
Goede oprmerking. Ik denk dat ik misschien maar bij de 70-300 blijf. Dat is handzaam, kan ook prima mee op andere trips en eigenlijk ook nog prima handheld (dus met twee handen, geen statief) te gebruiken.

Dit zeg nadat ik vind dat Ramon ook wel een goed punt heeft:
Ramon schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:32:
Een paar alternatieve ideeën die ik vaker opper als het over dieren fotograferen op vakantie gaat:

Is foto's van dieren mee naar huis nemen echt zo boeiend? Waarom niet een paar goeie verrekijkers meenemen? Kan je een stuk meer genieten van het moment. Ik ben één keer op safari geweest en nog steeds spijt van dat ik geen verrekijker bij me had. Verder zijn spontane foto's van het gezelschap imnsho veel leuker dan foto's van vogeltjes dus als je lichtsterk spul voor dichtbij bij je hebt dan zit je goed (en dat heb je al zo te zien).

Een andere optie is misschien om een 1" compactcamera voor ernaast aan te schaffen, bijvoorbeeld de Panasonic FZ1000 met zijn 400mm zoomlens.
Verrekijker hebben we, die gaat mee. Een compactcamera is wellicht een optie, ga ik eens naar kijken.

Desalniettemin blijft zo'n tele voor mijn a7 toch kriebelen. Heb vaker gehad dat ik het hebben van een tele eigenlijk gewoon eens wil uitproberen. Mocht ik hem dan toch niet echt gebruiken, dan kan ik hem weer verkopen. Sowieso kom ik met die 70mm die ik op dit heb vaak wat te kort.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Malfoi schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:48:
Goede oprmerking. Ik denk dat ik misschien maar bij de 70-300 blijf. Dat is handzaam, kan ook prima mee op andere trips en eigenlijk ook nog prima handheld (dus met twee handen, geen statief) te gebruiken.
Dan lijkt mij dat inderdaad niet zo moeilijk. De Sigma weegt het dubbele van de Tamron, en dat kan significant zijn. Ik zou ook zeker aanraden om gewoon eens een camerazaak te bezoeken en te vragen of je beide lenzen even mag proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Malfoi anders een prime overwegen? Dat scheelt vaak ten opzichte van een zoom.
Voor Sony mount weet ik het niet uit m'n hoofd maar Canon heeft bijvoorbeeld een oudere 400/5.6 die nog redelijk handzaam is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Gonadan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:24:
Voor Sony mount weet ik het niet uit m'n hoofd maar Canon heeft bijvoorbeeld een oudere 400/5.6 die nog redelijk handzaam is.
PF/DO glaswerk ligt meestal buiten het bereik van de 800 euro :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-10 21:17
Ik ben 3 jaar terug naar Costa Rica geweest met een M43 camera en 100-300 lens (200-600 eqv. op full frame). Ik heb er spijt van dat ik toen niet voor een 400mm lens gegaan ben. Volledig ingezoomd ging vaak wel maar voor wilde dieren is meer zoom altijd beter! Ga ook vooraf even oefenen op de eenden in het park: telefoto is niet eenvoudig om goed te doen.

Dat gezegd hebbende: op Costa Rica zijn er veel dierenopvangcentra / sanctuaries waar je veel dichter bij de dieren kan komen. Daar zou je met een goede portretlens al een heel eind komen.

Verder zijn ook bloemen en kleine dieren zoals kikkers en insecten zeer fotogeniek; als je een macro lens of macro-ringen hebt, neem die dan zeker ook mee.

[ Voor 11% gewijzigd door euchromatic op 10-08-2022 20:31 ]

• Malfoi
Gonadan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:24:
Ook even aan gedacht maar te specifiek denk ik. Geen idee of ik die dan in het "dagelijks leven" zou gebruiken. Dan vind ik het ook weer zonde.
euchromatic schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:27:
Ik ben 3 jaar terug naar Costa Rica geweest met een M43 camera en 100-300 lens (200-600 eqv. op full frame). Ik heb er spijt van dat ik toen niet voor een 400mm lens gegaan ben. Volledig ingezoomd ging vaak wel maar voor wilde dieren is meer zoom altijd beter! Ga ook vooraf even oefenen op de eenden in het park: telefoto is niet eenvoudig om goed te doen.

Dat gezegd hebbende: op Costa Rica zijn er veel dierenopvangcentra / sanctuaries waar je veel dichter bij de dieren kan komen. Daar zou je met een goede portretlens al een heel eind komen.

Verder zijn ook bloemen en kleine dieren zoals kikkers en insecten zeer fotogeniek; als je een macro lens of macro-ringen hebt, neem die dan zeker ook mee.
Oh kijk, goede tips! Dat van die opvangcentra wist ik nog niet. Macrolens moet ik even kijken, heb alleen die vintage 70-200 met macro stand/ring.

Bedankt!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:01
Ik ben net een weekje terug uit Costa Rica met de A7III en kan zeker wel de 100-400mm aanbevelen (zelf heb ik de Sigma Contemporary voor Canon met MC11 adapter). Daarvan was de reach me vaak nog wat te weinig, maar had ook nog een oude Sony A6000 (crop) mee. De 150-600mm, die ik ook heb, heb ik wel gemist voor een aantal foto's, maar de 100-400mm was ik wel blij mee gezien het geweicht. Persoonlijk vind ik de 100-400 wel meevallen qua bulkyness. Maar ik ben dan ook de 150-600mm gewend...

En inderdaad, macro! Prachtige kikkers en andere kleine wildlife te zien in Costa Rica. Een aantal keer heb ik met beide camera's rondgelopen. De Sigma 100-400 op de A6000 en een macrolens (de Sigma 105mm Art f/2.8) op de A7III.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 20-08-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat denk ik ook belangrijk is ga je alleen met vriendin (die het ook leuk vindt dat je fotografeert) of met een gezelschap. Merk altijd dat je zeker voor dieren de tijd moet nemen en rust om je heen. Verder heb je volgens mij behoorlijk wat ruimte met de A7 voor een crop tuurlijk je gaat het zien maar het gaat ook om het vastleggen van jouw herinnering, heb niet de illusie dat je die foto uit het fotoboek even zelf gaat maken, mocht er een mooie treffer tussen zitten heb je geluk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 21:35
Ik gebruik zelf de A7III icm de Tamron 150-500mm. De lens is relatief licht voor zijn klasse en kun je makkelijk vanuit de hand gebruiken. Linear focus motor die erg snel is, sneller dan bijv. Sigma en de lens is ook nog eens goedkoper dan de Sony en Sigma varianten.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 15:54
DutchEZmoder schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:58:
Ik gebruik zelf de A7III icm de Tamron 150-500mm. De lens is relatief licht voor zijn klasse en kun je makkelijk vanuit de hand gebruiken. Linear focus motor die erg snel is, sneller dan bijv. Sigma en de lens is ook nog eens goedkoper dan de Sony en Sigma varianten.
Nou, ik heb dat dus even getest zojuist. Tamron 150-500 VXD vs Sigma DN 150-600 Sports op een Sony A7III met AF-S en een klein focuspunt.
In full range zijn ze even snel als ik wissel tussen korte en lange focus afstand. Gebruik ik de limiter en wissel ik tussen middellange en lange focus afstand, dan is de Sigma sneller.
De Tamron weegt ook nog steeds 1880g met de voet vs 2100 van de Sigma. Dat is een verschil, maar om eerlijk te zijn, heb je voor beiden een strap nodig om comfortabel rond te lopen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 21:35
Universal Creations schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

Nou, ik heb dat dus even getest zojuist. Tamron 150-500 VXD vs Sigma DN 150-600 Sports op een Sony A7III met AF-S en een klein focuspunt.
In full range zijn ze even snel als ik wissel tussen korte en lange focus afstand. Gebruik ik de limiter en wissel ik tussen middellange en lange focus afstand, dan is de Sigma sneller.
De Tamron weegt ook nog steeds 1880g met de voet vs 2100 van de Sigma. Dat is een verschil, maar om eerlijk te zijn, heb je voor beiden een strap nodig om comfortabel rond te lopen.
Ja klopt, ik loop altijd wel met een strap eigenlijk, dus veel last heb ik daar niet van. Van meerdere recensies had ik gehoord en gelezen dat de A7III de bottleneck is bij deze lenzen, ga je over naar de A7IV of A1 dan zul je merken dat de Sony 200-600 het snelste is, Tamron 150-500 daar net onder en de Sigma het langzaamste is. Wel iets om over na te denken mocht je in de toekomst willen upgraden van body.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visophetdroge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-08 17:16
Objectieven van Tamron en Sigma draaien tegenovergesteld van elkaar om in te zoomen, misschien is dat ook een overweging waard. Zelf heb ik één Sigma lens (17-70 f2.8-4), naast Nikon en Tamron lenzen. De Sigma is de enige lens die de andere kant op draait en daar kan ik maar niet aan wennen. Dus ondanks dat deze lichtsterker is en kwalitatief beter zou moeten zijn, pak ik toch steeds de Nikon 18-200 f3.5-5.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:59

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Visophetdroge schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:14:
Objectieven van Tamron en Sigma draaien tegenovergesteld van elkaar om in te zoomen, misschien is dat ook een overweging waard. Zelf heb ik één Sigma lens (17-70 f2.8-4), naast Nikon en Tamron lenzen. De Sigma is de enige lens die de andere kant op draait en daar kan ik maar niet aan wennen. Dus ondanks dat deze lichtsterker is en kwalitatief beter zou moeten zijn, pak ik toch steeds de Nikon 18-200 f3.5-5.6.
Die telezooms van Sigma zoals de Sigma DN 150-600 Sports hebben gewoon een push/pull zoom, gebruik van de zoomring is optioneel en draairichting is dus geen issue.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 15:54
DutchEZmoder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Ja klopt, ik loop altijd wel met een strap eigenlijk, dus veel last heb ik daar niet van. Van meerdere recensies had ik gehoord en gelezen dat de A7III de bottleneck is bij deze lenzen, ga je over naar de A7IV of A1 dan zul je merken dat de Sony 200-600 het snelste is, Tamron 150-500 daar net onder en de Sigma het langzaamste is. Wel iets om over na te denken mocht je in de toekomst willen upgraden van body.
For fun and giggles heb ik alle drie (sigma dn 150-600, tamron 150-500 en sony 200-600) op een A7 IV gezet...
De sony is een fractie sneller dan de Sigma en Tamron, maar dan moet je wel echt heel nauw kijken.
De Tamron hunt het meeste. De Sigma geeft het meest stabiele beeld uit de hand.
Uiteraard heb ik alles getest met focuslimiter.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1