Hulpvraag isoleren oversteek / warm dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:38
Goedemorgen allen. Graag wil ik jullie hulp vragen voor het volgende. Wij hebben het dak van de aanbouw en garage laten vervangen want het was technisch (bitumen) afgeschreven. We hebben een warm dak gelegd, underlayment, folie, twee lagen 60mm alu PIR en witte bitumen. De balken zijn circa 7 bij 18cm.

Gevolg is natuurlijk dat het dak een serieus stukje omhoog is gekomen. Ik wil de boeiboord afwerken met 350mm Keralit. Maar ik heb wat ideen nodig hoe ik nu netjes kan afronden. De buitenmuur zal ooit gestuukt worden.

De oude balken liggen op de buitenmuur. We hebben die verdikt met extra balken en die liggen op de binnenmuur. De binnnenmuur moet worden opgemetseld tot onderkant underlayment. De 5cm spouw is met isowol (lijken katoenvlokken). Op de buitenmuur ligt een lekdorpel met houten lat. Het liefst zou ik die weghalen en de muur laten verhogen, maar de balken zitten dan sowiezo in de weg. Ivm draagvermogen durf ik ze niet in te korten (ramen hebben alleen een latei aan de buitenzijde).

Op basis van de vergunning mag ik geen hele dikke boeiboord hebben, dus ik heb wat tips nodig om dit netjes af te kunnen werken. De oversteek op de foto is nu ongeveer 30cm hoog.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 1% gewijzigd door BiLLY_daKid op 16-04-2025 12:42 . Reden: member only ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gewoonlijk plaats je op het overstek geen dik isolatie pakket zodat het boeideel dan lager kan zijn, maar je zou toch gewoon een detail moeten hebben wat is goedgekeurd voor de vergunning? Je hebt nu niet veel opties meer.. gewoon uit timmeren of toch gaan metselen veel meer opties heb je niet. Op de foto liijkt het alsof de balken nog best ver naar binnen liggen,kan je daar echt niet voorlangs met stenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
De gemeente heeft overstek goedgekeurd maar de dikte beperkt vanuit welstand. Ik had liever de balken op de binnenmuur, maar ik durf ze niet zomaar in te korten.
Ze liggen nu een paar centimeter naar binnen. Ik kan er er iets tegen aan zetten, gelijk met de muur. Aangezien het ooit gestuuct gaat worfen, misschien iets van fermacel voor buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:07

paQ

BiLLY_daKid schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:50:
Aangezien het ooit gestuuct gaat worfen, misschien iets van fermacel voor buiten?
Bijv.
Ik zou dan wel nog wat plaatjes PIR tussen de oude balken zetten. Rondom pur, en dan plaat ertegen.Alles wat je dicht maakt is meegenomen.

Kan Qboard anders buiten? Dat is er vanaf 4mm.
Lijm je gewoon tegen de PIR aan. Relatief makkelijk (en niet heel duur) een strak resultaat.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 10-08-2022 15:00 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Nog even terugkoppeling ; ik gebruik Knauf aquapanel outdoor 12,5mm.
Dit is een cementplaat die (later) te stuucen is. Aan de achterkant (binnenzijde) zal ik pir-plaat plaatsen en afpurren. Binnenzijde bakstenen opmetselen en ook afpurren.

Dank voor het meedenken :)