PV-panelen woning uit 1885 (offerte + situatie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:06
Beste medetweakers,

Ik heb een aantal weken terug een woning gekocht waarvan ik eind dit jaar de sleutel krijg, nou wil ik nu al alles inzetten om na de sleuteloverdracht z.s.m. te verduurzamen (pv, warmtepomp). Ik ben mij dan ook aan het orienteren op pv-panelen.

Het originele plan was om ook de voorkant vol te leggen maar dit lijkt niet te passen, daarnaast is een beschermd stadsgezicht en zou ik naar rode panelen moeten gaan dus ik focus mij nu vooral even op de achterkant. Is onderstaande offerte met de ingetekende situatie de juiste oplossing?

Daarnaast bieden ze 325Wp panelen aan, ik wil nog navragen waarom dit type paneel?

Hoe kijken jullie naar onderstaande situatie en aanbod?
Foto's
Orientatie op het zuiden, dakhelling is zo'n ~40 graden + een plat dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IggG7rUiSHtDTEPlRBokdTUZzIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57kSyX6Hf3s7P1xrpAywwoAz.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Doordat de panelen op zowel het hellende als schuine dak komt zal er op bepaalde momenten als de zon om de woning draait schaduw optreden op de panelen tpv de platte daken.
Jaarverbruik
~2300kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Geen idee, de meterkast is 5 jaar geleden wel totaal vernieuwd naar 10 groepen met dubbele ALS
Budget en doel
~€4000,- waarbij het doel is om de woning uit 1885 z.s.m. te verduurzamen en het nu in de hypotheek mee te nemen. Daarnaast wil ik daarnaast een warmtepomp installeren.
Wie gaat het project uitvoeren
installateur
Bijhouden van data
Zou graag kunnen zien wat de opbrengst is per dag/week/maand/jaar in een gemakkelijke app
Reeds verkregen offertes
Ik heb nu 1 offerte binnen welke echt gekeken heeft naar de locatie en het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k4xD2e8cq-toMqJ_mrz0eH94BE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qBcOEJaHdSCHhVDL5nLU2njr.png?f=user_large
Regio
Voorburg, Zuid-Holland

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55
Als het platte dak ook vol op zuid ligt, dan is wellicht Oost-West een optie? Zeker als Zuid schaduw werpt. (Daar lijkt het wel op)

Overigens is intekenen in bijv Sunny Design inclusief aanpalende objecten als gebouwen Ana te raden. Dan krijg je een goed beeld van het verloop van de zin en de schaduw die het werpt.

Zijn de twee dakkapel aan de voorkant nog een optie? (let wel op de dakconstructie gezien het bouwjaar?) Om daar bijv 1 paneel per stuk op te plaatsen?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
Deze offerte voldoet niet aan de ontwerp eisen van SolarEdge. Ik verwacht dan ook niet dat het zo optimaal gaat draaien.

Deze installateur heeft dus geen gebruik gemaakt van SolarEdge designer, die had hier een oplossing met s500b optimizers gesuggereerd. Maar zelfs van dat ontwerp zou ik het verlies diagram willen zien.

Dit dak is er een voor Micro omvormers

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met een 'kleine' set is al snel de €/Wp aan de hoge kant maar ik denk dat dit veel scherper kan of minimaal voor dezelfde prijs met micro omvormers.
Als je naar een 3x1 landscape schuin en 2x2 landscape plat OW als kant en klare sets kijkt dan zit die ruim onder die €3110,-

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Griffin2k schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:43:
Als het platte dak ook vol op zuid ligt, dan is wellicht Oost-West een optie? Zeker als Zuid schaduw werpt. (Daar lijkt het wel op)

Overigens is intekenen in bijv Sunny Design inclusief aanpalende objecten als gebouwen Ana te raden. Dan krijg je een goed beeld van het verloop van de zin en de schaduw die het werpt.

Zijn de twee dakkapel aan de voorkant nog een optie? (let wel op de dakconstructie gezien het bouwjaar?) Om daar bijv 1 paneel per stuk op te plaatsen?
Ik twijfel over de dakkapellen aan de voorkant maar het is wel een optie voor 2 extra panelen. Ik heb het ingetekend en ben benieuwd of ze hier een offerte kunnen maken van (Innodura bijv.) icm. SolarEdge en eentje icm Micro omvormers.
Ronald schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:08:
Deze offerte voldoet niet aan de ontwerp eisen van SolarEdge. Ik verwacht dan ook niet dat het zo optimaal gaat draaien.

Deze installateur heeft dus geen gebruik gemaakt van SolarEdge designer, die had hier een oplossing met s500b optimizers gesuggereerd. Maar zelfs van dat ontwerp zou ik het verlies diagram willen zien.

Dit dak is er een voor Micro omvormers
Dit geeft eigenlijk al meteen twijfel ondanks de goede reviews over deze installateur. Ik heb nog een andere offerte liggen die wel duurder lijkt dan deze opgebouwd van goodwe omvormers tot aan micro omvormers met Longi 370Wp panelen. Misschien dat ik bovenstaande foto kan verstrekken om een offerte te krijgen hiervoor met als optieprijs de dakkapellen icm micro omvormers.

[ Voor 4% gewijzigd door AMARONE op 10-08-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Terechte twijfel wat mij betreft... Die offerte kan technisch gezien gewoon niet door de beugel.

Wat zijn de exacte afmetingen van de beschikbare dakdelen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jeejtje is dat een foto van jouw huis in legoland :D

kan het slecht zien maar het lijkt alsof er plek is onder de dakkapel aan de achterkant, als je toch al denkt aan micro's maakt het ook niet uit als daar andere panelen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ronald schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:32:
Terechte twijfel wat mij betreft... Die offerte kan technisch gezien gewoon niet door de beugel.

Wat zijn de exacte afmetingen van de beschikbare dakdelen?
Ik heb even een screenshot gemaakt waarmee ik ze op weg probeer te helpen. Het is een oud huis met een dakopbouw dus helaas moet het op deze manier als ik wat meer aantallen panelen wil haha. Ik heb ook al wat gelezen over micro omvormers maar het enige voordeel daarvan is dus minder storingen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
twain4me schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:39:
jeejtje is dat een foto van jouw huis in legoland :D

kan het slecht zien maar het lijkt alsof er plek is onder de dakkapel aan de achterkant, als je toch al denkt aan micro's maakt het ook niet uit als daar andere panelen komen
Onder de dakkapel aan voor en achterkant is maar ruimte voor 3 pannen. Geen idee of daar iets past. (de voorzijde, rechts van het lego blokje waar die 2 kleine dakkapellen zitten is het een beschermd stadsgezicht dus de gemeente zal bij de vergunning moeilijk gaan doen als het zichtbaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AMARONE Bisol spectrum is een paneel verkrijgbaar in terracotta kleur... Gooi dat eens in de groep bij de gemeente?

https://www.bisol.com/pos...et-bisol-spectrum?lang=nl

Geen idee waar je ze kan krijgen overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ronald schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:28:
@AMARONE Bisol spectrum is een paneel verkrijgbaar in terracotta kleur... Gooi dat eens in de groep bij de gemeente?

Ja, lastig te vinden. Al meerdere bedrijven benaderd. Eentje zei dat het 300 euro per paneel meer kost. Ik focus me dus vooral op bovenstaande manier (4x plat dak en 3 a 4 op het hellende dak op de achterzijde. Als bonus nog 2x eentje op het platte dak van de dakkapellen aan de voorzijde welke dan uit het zicht zijn).

Nog tips hiervoor zoals bovenstaand ingetekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Deze had je zeker al gevonden dan? https://www.mensonides.nl...-enphase-micro-omvormers/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:19

tijmeng

Panasonic 7J

Carbomat levert ze. Gewoon FF bellen. Kost je rond de 100€ extra tov China paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ja, komt alleen in Friesland. Als ik voor standaard panelen ga op de achterkant kan ik voor hetzelfde aantal meer Wp krijgen tov van die rode. Het beschermde stadsgezicht is daar namelijk geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
AMARONE schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:15:
[...]

Ik heb even een screenshot gemaakt waarmee ik ze op weg probeer te helpen. Het is een oud huis met een dakopbouw dus helaas moet het op deze manier als ik wat meer aantallen panelen wil haha. Ik heb ook al wat gelezen over micro omvormers maar het enige voordeel daarvan is dus minder storingen als ik het goed begrijp?
Vergeet de foto erbij te doen, hierbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPv7ARDjULhtWZbPGCabmpfTrcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSIebBZByXFRQVZFHSxIjbxU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Je zegt "ze" alsof je 1 offerte hebt, hoe heb je ze gevonden? meeste "vergelijkers" geven er vier.
Beter lezen, je hebt 2 offerten.
Hoe heb je die bedrijven gevonden? Stichting Garantiefonds ZonneEnergie en Stichting Garantiefonds Zon Zeker hebben ook een redelijke zoekfunctie en dan heb je betrouwbare bedrijven met een stukje zekerheid van opgevangen worden als het misgaat.
En ik voel je, wij wonen in zichtlijn van een oud kasteel (in basis 1019 a 1026) en onze Franse molen is ook uit die tijd dus meer dan 1000 jaar. (leuk om op een mooi kasteel te kijken maar wbt panelen is t lastig)
Niemand in het stadje en in welke zichtlijn dan ook mag zonnepanelen hier. Ook geen terracotta gekleurde, ze willen het eeuwenoude aanzicht zo houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7

ooh wauw die zijn wel heel erg mooi, wat een tip! Als ik toevallig installateur tegenkom post ik het hier wel even bij, gaaf product dit
Ja allemaal B2B, zal ze eens bellen eerdaags want dit soort panelen zou je meer willen zien, juist bij consumenten, dank voor tip

[ Voor 11% gewijzigd door Silent7 op 10-08-2022 22:53 ]

• Ronald
Silent7 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:49:
Niemand in het stadje en in welke zichtlijn dan ook mag zonnepanelen hier. Ook geen terracotta gekleurde, ze willen het eeuwenoude aanzicht zo houden.
Die beleidsmakers komt zeker helpen met de zandzakken? Ik kan hier zo slecht tegen 7(8)7
Met die houding is er straks geen stadsgezicht om te beschermen…

• Ronald
tijmeng schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Carbomat levert ze. Gewoon FF bellen. Kost je rond de 100€ extra tov China paneeltjes.
Tegen die prijs zijn ze het waard. Zeker omdat @AMARONE met de WP gewoon tekort heeft aan het andere dak. Dus kijken of de gemeente “hoe kan het wel” houding wil doen.

• Silent7
Ronald schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 06:35:
[...]

Die beleidsmakers komt zeker helpen met de zandzakken? Ik kan hier zo slecht tegen 7(8)7
Met die houding is er straks geen stadsgezicht om te beschermen…
nou ja, ergens hebben ze wel een punt, denk dat panelen hierop wel wat afsteken:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/La_Rochefoucauld.jpg
Fr zet in op kern en ook wel op zon, naburig dorp heeft een groot zonnepark. ook zie je als je langs grote wegen rijdt regelmatig windmolens

Maar er is een wereld te winnen voor pv systemen die meer integreren, zoals bovenstaande,
Kwam onlangs ook een Nl bedrijf tegen die met kleine stippen panelen groen maken, weliswaar slechts 200wp
in USA zijn al beloopbare in shingles geïntegreerde panelen die als dakdekking gebruikt worden
Dus ik verwacht er wel veel van eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Silent7 op 11-08-2022 08:09 ]

• AMARONE
tijmeng schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Goede tip, maar ik ga ze niet zelf plaatsen dus heb toch echt een installateur nodig helaas.

• Silent7
leuk dingetje over rood: beste kleur voor panelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
AMARONE schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Goede tip, maar ik ga ze niet zelf plaatsen dus heb toch echt een installateur nodig helaas.
info@bisol.be zou je in het Nederlands verder moeten kunnen helpen, die weten echt wel wie ze installeren kan.
Ik probeerde net te bellen en daarna mailen, auto reply, ze zijn tot 16 aug dicht.

[ Voor 11% gewijzigd door Silent7 op 11-08-2022 09:58 ]

• AMARONE
Silent7 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

info@bisol.be zou je in het Nederlands verder moeten kunnen helpen, die weten echt wel wie ze installeren kan.
Ik probeerde net te bellen en daarna mailen, auto reply, ze zijn tot 16 aug dicht.
Ik heb ze ook benaderd, daarnaast kan je bij de partners zien in elk land waarmee ze samenwerken. (ik heb Wattco benaderd in NL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Nice @AMARONE
Heb GPC
+32 (0)51 40 52 22
info@gpceurope.com

En Carbomat
+32 (0)2 306 72 17
in de planning om maandag te bellen, als groothandels hebben ze wellicht NL installateurs in hun bestand.
Koppel terug wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
oh lol het is een vrije dag hier in Frankrijk, doet Nl niet aan O.L.V Hemelvaart
Maar België doet er ook aan hoorde ik net op antwoord apparaat van GPC :)
Morgen pas kans op nieuws dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
GPC antwoord apparaat, te druk voor telefonisch contact nu
Carbomat duurt eindeloos, probeer het later nog eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Silent7 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:19:
GPC antwoord apparaat, te druk voor telefonisch contact nu
Carbomat duurt eindeloos, probeer het later nog eens
Wattco heeft gereageerd dat er een levertijd van een jaar op zit en heeft wel zwarte panelen aangeboden. Ik ga nu ook voor 5 zwarte panelen mits de gemeente de vergunningaanvraag goedkeurd.
Pagina: 1