Nieuwbouw - project, 6 studio's, meerdere bureaus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dony123
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-01-2024
Hey

Al een uur of 2 verschillende topics aan het doorlezen om mezelf te informeren wat de best mogelijke optie is. Hopelijk krijg ik hier wat feedback.

Met onze vzw (bijzondere jeugdzorg) zijn we bezig met het plaatsen van een nieuw gebouw waar jongeren zullen wonen en begeleiding zal werken.

In totaal: 6x studio's benedenverdieping waar jongeren zullen wonen
5x bureauruimtes waarvan 2 op de benedenverdieping en 3 op de eerste verdieping
1x vergaderruimte op de eerste bovenverdieping
1x technische ruimte. De afstanden variëren van 5m tot 40m (vanaf de technische ruimte)

Voor de studio's van de jongeren had ik het idee om 3x UTP-aansluitingen te voorzien.

Locatie in de living waar hun tv zal staan:
1x Coax voor TV
1x UTP voor digitale TV
1x UTP voor smart TV, Playstation,..

1x UTP aan de andere kant in hun living aan hun bureau zodanig men een vaste pc kan aansluiten.

1x UTP met POE, voor een Acces-Point voor WiFi aan het plafond.

[bVraag 1:][/b] Zijn 3 Ethernet-aansluitingen niet wat overkill? 2 bij de TV en 1 in de living? Ik wil vermijden dat ik bij de TV nog een switch moet plaatsen met extra kabels.

[bVraag 2:][/b] Ik zou werken met een Cat 6a stugge kabel naar de contactdozen achter de TV en het 3e aansluitpunt. De Coax-kabel zal vermoedelijk langs de CAT6a kabels lopen. De 2 internetkabels in een aparte buis en hiernaast de Coax (moet nog afstemmen met elektricien). Wat raden jullie hierin aan?
En welke soort kabel raad je dan aan als ze toch naast elkaar liggen in een kabelgoot naar de 'technische ruimte'?

Vraag 3: Voor de AC aan het plafond zou ik dus willen werken met POE. Ben ik juist dat ik hiervoor best een soepele Cat6a kabel gebruik? Aangezien een RJ45 connector op een stugge Cat6a niet altijd even goed blijft zitten of sneller kan breken? Afstand is max. 30m.

Vraag 4: Voor de 18 stugge kabels (6 studio's x 3 kabels) zou ik een patchpanel voorzien van 24 poorten. Aanraders?
Tussen het patchpanel en de Router zou ik een 24-port managed switch met POE willen hangen. Aanraders?
Hierin zouden dus volgende kabels zitten::
- 18 patchkabels van het patchpanel naar de switch
- 6 soepele kabels voor de Acces-Points (POE) in de studio's van de jongeren.
=> Is het een probleem dat die 18 patchkabels ook verbonden zijn met de switch met POE? Of moet ik hiervoor een apart switch aanschaffen / aansluiten?

Hoe moet ik dit dan schematisch voorstellen?
Modem -> Router -> Switch POE met 6 soepele kabels voor AC living + 1 kabel die naar de 'normale' switch gaat -> Switch 18 patchkabels naar patchkast -> Wandcontactdozen in living.

Of zie ik over het hoofd / verkeerd?

Vraag 5: Ik ben er nog niet uit of ik in iedere studio een andere SSID wil uitzenden voor de jongeren of dat ik 1 groot netwerk heb. Zodanig ze overal in de omgeving (ontspanningsruimte, bureau,.. gebruik kunnen maken van de WiFi). Maar dan zouden ze ook zaken kunnen streamen op elkaars Chromecast.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Toch met andere SSID per kamer per AC?

Vraag 6: We zitten met die 5 aparte bureaus, vergaderruimte en een draadloos netwerk voor de begeleiders. Hiervoor zou ik graag een aparte SSID voor hebben en een apart signaal.
Een aparte wlan leggen? AP anders configureren?
Hiernaast zullen zij ook met acces-points met POE werken en hiernaast stugge kabels voor vaste computers. Maar dan kom ik terug op vraag 2/3/4 waarin dit ook het geval is.

Waarschijnlijk zie ik nu nog tal van zaken over het hoofd.
Mijn excuses voor de misschien lange post, maar heb al geleerd dat op dit forum men vaak de beste, ook 'directe' feedback geeft en dat dit wel een eye-opener kan zijn. Ik hoop dat jullie antwoorden inspirerend kunnen werken, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dony123 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 01:03:
[b]Vraag 1:][/b] Zijn 3 Ethernet-aansluitingen niet wat overkill? 2 bij de TV en 1 in de living? Ik wil vermijden dat ik bij de TV nog een switch moet plaatsen met extra kabels.
Dat lijkt me zeker geen overkill, maar eigenlijk het minimale dat je er wil hebben. Als je toch kabels aan het trekken bent, dan zou ik die bij het bureau ook gewoon dubbel uitvoeren. Dus dan kun je je PC en een notebook aansluiten bijvoorbeeld, zonder dat je een switch nodig hebt.

De Coax lijkt me dan wel overbordig, zeker als je digitale TV gaat gebruiken (of dat moet in BE anders zijn, waar je vandaan komt vermoed ik gezien het taalgebruik). Tenzij er per se een analoog signaal heen moet, zou ik die lekker weglaten.
[bVraag 2:][/b] Ik zou werken met een Cat 6a stugge kabel naar de contactdozen achter de TV en het 3e aansluitpunt. De Coax-kabel zal vermoedelijk langs de CAT6a kabels lopen. De 2 internetkabels in een aparte buis en hiernaast de Coax (moet nog afstemmen met elektricien). Wat raden jullie hierin aan?
En welke soort kabel raad je dan aan als ze toch naast elkaar liggen in een kabelgoot naar de 'technische ruimte'?
De vaste kabels gewoon stugge CAT6 kabel, dat monteert het makkelijkst. Ik verwacht dat dat geen probleem zal geven naast de coax (alleen, heb je die echt nodig zoals hierboven ook al gezegd). En wat is 'naast elkaar' liggen in een kabelgoot? Is dat strak naast elkaar door een buisje getrokken, of zo'n mooi gooitje waarbij ze een stukje uit elkaar liggen. In dat laaste geval hoef je je waarschijnlijk helemaal nergens druk om te maken.
Vraag 3: Voor de AC aan het plafond zou ik dus willen werken met POE. Ben ik juist dat ik hiervoor best een soepele Cat6a kabel gebruik? Aangezien een RJ45 connector op een stugge Cat6a niet altijd even goed blijft zitten of sneller kan breken? Afstand is max. 30m.
Waarom niet gewoon een patchpunt waar je vervolgens een kabel inprikt? Als je 30 meter kabel gaat trekken, wil je sowieso stugge kabel gebruiken. Daar kun je prima RJ45 connectoren opzetten, zeker bij iets als een AP dat niet continu in en uitgeplugd wordt. Maar als toch alles gedaan moet worden, zou ik gewoon netjes een patchpuntje maken.
Vraag 4: Voor de 18 stugge kabels (6 studio's x 3 kabels) zou ik een patchpanel voorzien van 24 poorten. Aanraders?
Tussen het patchpanel en de Router zou ik een 24-port managed switch met POE willen hangen. Aanraders?
Hierin zouden dus volgende kabels zitten::
- 18 patchkabels van het patchpanel naar de switch
- 6 soepele kabels voor de Acces-Points (POE) in de studio's van de jongeren.
=> Is het een probleem dat die 18 patchkabels ook verbonden zijn met de switch met POE? Of moet ik hiervoor een apart switch aanschaffen / aansluiten?
Ik zou ten eerste alles stug doen zoals gezegd. Om kosten te besparen zou ik een swtich pakken die bijv 24 poorten heeft, waarvan 8 PoE. Full PoE kan, maar dat is stukken duurder, en je hebt het niet nodig voor de apparaten die geen accesspoint zijn.
Hoe moet ik dit dan schematisch voorstellen?
Modem -> Router -> Switch POE met 6 soepele kabels voor AC living + 1 kabel die naar de 'normale' switch gaat -> Switch 18 patchkabels naar patchkast -> Wandcontactdozen in living.

Of zie ik over het hoofd / verkeerd?
In deze situatie ga je van 2 swtiches uit, dan zou ik die allebei direct aan je router hangen, maar de ene switch op de andere aansluiten zal ook werken. Maar het is een extra hop in je netwerk als je naar buiten wilt, die niet noodzakelijk is, dus kun je 'm net zo goed weglaten.
Vraag 5: Ik ben er nog niet uit of ik in iedere studio een andere SSID wil uitzenden voor de jongeren of dat ik 1 groot netwerk heb. Zodanig ze overal in de omgeving (ontspanningsruimte, bureau,.. gebruik kunnen maken van de WiFi). Maar dan zouden ze ook zaken kunnen streamen op elkaars Chromecast.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Toch met andere SSID per kamer per AC?
Why not both?

Gebruik 1 algemeen SSID, waar iedereen op kan zitten voor alle algemene zaken. En geef iedere kamer z'n eigen SSID, waarbij ze lekker hun eigen ding kunnen doen. Geen zin dat je buurmeisje je chromecast bedient? Dan zet je 'm lekker op je eigen netwerk. En als je dan bijv een chromecast hebt in een algemene ruimte kan iedereen die gebruiken (maar zal wel vereisen dat ze op het goede netwerk zitten).
Vraag 6: We zitten met die 5 aparte bureaus, vergaderruimte en een draadloos netwerk voor de begeleiders. Hiervoor zou ik graag een aparte SSID voor hebben en een apart signaal.
Een aparte wlan leggen? AP anders configureren?
Je kunt meerdere SSIDs uitzenden op hetzelfde accesspoint, zodat het effectief gewoon 1 netwerk is. Wil je het echt scheiden, zet dan VLANs op. Maar ik zou geen aparte wlan accesspoint hangen, die dingen gaan elkaar in het ergste geval alleen maar in de weg zitten.
Hiernaast zullen zij ook met acces-points met POE werken en hiernaast stugge kabels voor vaste computers. Maar dan kom ik terug op vraag 2/3/4 waarin dit ook het geval is.
Ook hier, stugge kabels trekken naar patchpunten in de muur/vloer/plafond, en vanaf daar met een soepele kabel naar het apparaat gaan. Dan sluit je het echt netjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aansluitingen kun je niet genoeg hebben op verschillende plaatsen, dat geeft je vrijheid en mogelijkheden. Wanneer je de boel goed voorziet van labels, ook aan de kant in de technische ruimte, De aansluitingen die niet in gebruik zijn hoef je natuurlijk niet te patchen, je netwerkapparatuur hoeft dus niet net zoveel poorten te hebben als dat je aansluitingen in het pand hebt.

Beter in de voorbereiding en aanleg te veel dan achteraf knutseloplossingen met extra switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Mooi plan :)

Mbt je ssids: als je gaat werken met radius authenticatie dan kun je mensen dynamisch in hun vlan laten landen. Voordeel is dat waar je ook zit in het pand je op je eigen netwerk zit

Dan zet je per accesspoint nog een dedicated ssid erbij met wpa2/wpa3 voor de devices die niet met radius authenticatie om kunnen gaan

Dan heeft ieder accesspoint dus 2 ssids:
- algemeen (radius met dynamisch vlan)
- ssid-appertementX (wpa2/3 met vast vlan)

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 10-08-2022 07:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Dony123
@laurens0619
Dag Laurens

Het ziet er inderdaad mooi uit. Al redelijk veel uren aan gezwoegd om alles in orde te krijgen. Maar eenmaal geplaatst, is er geen weg meer terug. Dus wil het graag goed en doordacht krijgen op voorhand.

Kan je wat meer info geven over die Radius Server? Je moet die user 'toelaten' als hij inlogt of dit op voorhand aanmaken? Wat dan met bezoek die de jongere over de vloer krijgt? Of zie ik dit verkeerd?
Of zal die Radius gebruikt worden voor de begeleiders die daar werken en niet voor de jongeren?

Dan zou ik inderdaad eerder gaan naar het systeem dat @TERW_DAN voorstelt met 1 grote SSID voor het volledige gebouw in combinatie met een verschillende SSID per studio.

Ik vermoed dat mijn 'technische kennis' rond het Radius gegeven ontoereikend is om de voordelen/nadelen naast elkaar op te lijsten? Mocht je deze kort kunnen schetsen of een goede link kunnen geven, zou dit super zijn.
sypie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 03:54:
Aansluitingen kun je niet genoeg hebben op verschillende plaatsen, dat geeft je vrijheid en mogelijkheden. Wanneer je de boel goed voorziet van labels, ook aan de kant in de technische ruimte, De aansluitingen die niet in gebruik zijn hoef je natuurlijk niet te patchen, je netwerkapparatuur hoeft dus niet net zoveel poorten te hebben als dat je aansluitingen in het pand hebt.
Beter in de voorbereiding en aanleg te veel dan achteraf knutseloplossingen met extra switches.
Dag Sypie

Vandaag nog wat zaken opgezocht en dit ook ingezien nadat je deze tip gegeven hebt, waarvoor dank!
Ik denk dat ik rond de 40-45 aansluitingen zal hebben waarvan ik vermoed dat er toch in totaliteit er steeds 20-25% niet tegelijk gebruikt zal worden. Moet alles nog wel concretiseren maar ga ik zeker rekening mee houden. Liever inderdaad te veel dan te klooien met switches.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Voor digitaal tv zou ik overwegen te werken met CI modules.. Daarmee hebben de bewoners wel alle digitale kanalen , maar geen mogelijkheid om betalende dingen op te vragen ...

verders is hier al wel een beetje gezegd... ik voeg alleen toe "neem je rack groot genoeg, liefst full size"
zeker als je naar 2 patchpanelen gaat, 2 rangeerpanelen, 2 switchen, firewall,telenet modem... neemt al snel 10-12 U in beslag

• Dony123
@TERW_DAN
Eerst en vooral bedankt voor je uitgebreid antwoord!
Dit heeft mij al heel wat duidelijkheid gebracht. Ik ga hieronder nog verder op een aantal antwoorden.
[...]

Dat lijkt me zeker geen overkill, maar eigenlijk het minimale dat je er wil hebben. Als je toch kabels aan het trekken bent, dan zou ik die bij het bureau ook gewoon dubbel uitvoeren. Dus dan kun je je PC en een notebook aansluiten bijvoorbeeld, zonder dat je een switch nodig hebt.

De Coax lijkt me dan wel overbodig, zeker als je digitale TV gaat gebruiken (of dat moet in BE anders zijn, waar je vandaan komt vermoed ik gezien het taalgebruik). Tenzij er per se een analoog signaal heen moet, zou ik die lekker weglaten.
Eigenlijk heb inderdaad volledig gelijk! Bij de tafel/bureau dubbel steken zou inderdaad nog handig kunnen zijn. Maar vermoed dat men hier niet zal op instappen. Op het initiële voorstel zat er zelf maar 1 UTP-WCD doos in iedere studio.

Klopt, we situeren ons in België waarbij de digitale TV vermoedelijk nog even via de coax-kabel + ethernetkabel zal lopen. Vandaar zowel coax als internet nodig is.
We zijn in overleg om dit ook te actualiseren/optimaliseren, maar op dit moment kijkt men nog zelf nog tv via de coax-kabel en kan men de functionaliteit van de digitale TV nog niet gebruiken. Een systeem dat ik al even wens te wijzigen maar dit moet ook haalbaar zijn inzake kosten, huur/aankoop + men mag geen aankopen doen enz... Dit thema wordt nog vervolgd.
[...]

De vaste kabels gewoon stugge CAT6 kabel, dat monteert het makkelijkst. Ik verwacht dat dat geen probleem zal geven naast de coax (alleen, heb je die echt nodig zoals hierboven ook al gezegd). En wat is 'naast elkaar' liggen in een kabelgoot? Is dat strak naast elkaar door een buisje getrokken, of zo'n mooi gooitje waarbij ze een stukje uit elkaar liggen. In dat laaste geval hoef je je waarschijnlijk helemaal nergens druk om te maken.
Coax hebben we inderdaad nodig. Ik ben opnieuw nog aan het uitkijken hoe ik de kabels zal leggen.
Met kabelgoot bedoel ik gewoon 1 'grote buis' waarin de 3/4 netwerkkabels liggen, alsook coax en elektriciteit.
Ofwel 1 grote buis met hierin
- 2x Preflex (?) buis met 2 internetkabels hierin
- 1 coax kabel

Ofwel 1 grote buis met hierin
- 4x stugge cat6 kabels
- 1x coax kabel
Maar hierbij vraag ik mij dan af, welke soort cat6 stugge kabel ik moet aankopen om zo weinig mogelijk interferentie te hebben.

Cat6 kabel of Cat6a kabel? Gezien we toch wel met 20 toestellen en 10 personen tegelijk op internet zullen zitten, inclusief download, digitale tv, streamen enz...
[...]

Waarom niet gewoon een patchpunt waar je vervolgens een kabel inprikt? Als je 30 meter kabel gaat trekken, wil je sowieso stugge kabel gebruiken. Daar kun je prima RJ45 connectoren opzetten, zeker bij iets als een AP dat niet continu in en uitgeplugd wordt. Maar als toch alles gedaan moet worden, zou ik gewoon netjes een patchpuntje maken.
Absoluut!, heb je volledig gelijk in. Gewoon in het plafond of bovenkant muur een wcd-voorzien en hierin kan ik de AP inpluggen.
[...]
Ik zou ten eerste alles stug doen zoals gezegd. Om kosten te besparen zou ik een swtich pakken die bijv 24 poorten heeft, waarvan 8 PoE. Full PoE kan, maar dat is stukken duurder, en je hebt het niet nodig voor de apparaten die geen accesspoint zijn.
Ok, dit bestaat effectief? Ik had al even gezocht maar nog niet direct de juiste switch gevonden.
Lijkt met inderdaad een ideaal voorstel!
Misschien een domme vraag. Als je op je switch POE in 8 poorten zet, zal dit dan door het 'patchpanel' gaan naar die AP op 30m afstand? Ik vermoed van wel, maar vraag het liever.
[...]
In deze situatie ga je van 2 swtiches uit, dan zou ik die allebei direct aan je router hangen, maar de ene switch op de andere aansluiten zal ook werken. Maar het is een extra hop in je netwerk als je naar buiten wilt, die niet noodzakelijk is, dus kun je 'm net zo goed weglaten.
Klopt wederom, denkfout van mezelf. Ik zal inderdaad de 2 switches rechtstreeks inpluggen in de router waardoor dit ook iets overzichtelijker wordt.
[...]

Why not both?

Gebruik 1 algemeen SSID, waar iedereen op kan zitten voor alle algemene zaken. En geef iedere kamer z'n eigen SSID, waarbij ze lekker hun eigen ding kunnen doen. Geen zin dat je buurmeisje je chromecast bedient? Dan zet je 'm lekker op je eigen netwerk. En als je dan bijv een chromecast hebt in een algemene ruimte kan iedereen die gebruiken (maar zal wel vereisen dat ze op het goede netwerk zitten).
Wel ja, dat was ook mijn idee toen ik deze ochtend terug naar het werk vertrok. Waarom doe ik dit niet zo?
Ik zal dan wel moeten kijken welke toestellen dit aankunnen.
[...]

Je kunt meerdere SSIDs uitzenden op hetzelfde accesspoint, zodat het effectief gewoon 1 netwerk is. Wil je het echt scheiden, zet dan VLANs op. Maar ik zou geen aparte wlan accesspoint hangen, die dingen gaan elkaar in het ergste geval alleen maar in de weg zitten.
Er zijn ook 2 gemeenschappelijke keukens en bureauruimtes.
Als de jongere enkel op hun eigen SSID kan in hun studio. Dan zal hij, gezien de afstand tussen sommige studio's en bureauruimtes of keuken geen draadloos internet hebben.

Is er een optie dat ik:
1) Wifi - begeleiders maak (printers delen, verbinding elkaar, firewall etc)
2) Wifi - jongeren (grote ssid over het volledige gebouw)
3) Wifi - studio 1/.../6 (ssid per kamer)
4) Denk ik net aan => Een 'guest' WiFi waarop men kan inloggen als bezoeker. Dus bv. samenwerkingspartner, een ouder die langskomt in centrale bureau en niet WiFi van jongeren heeft.

Ik ga ervan uit dat dit wel lukt als ik je reactie lees.
Maar ga er ook van uit dat niet ieder toestel dit kan.

Wat heb ik hiervoor nodig of wat zou je kunnen aanraden?

Op het moment dat ik startte in deze vzw (en nu nog steeds)
Wordt het netwerk gesplitst tussen met behulp van een extra router op een ander subnet mask (voor de jongeren dan) en zijn er op de centrale punten soms 2 AP geplaatst.
Met dus vanaf router 1 (begeleiders) kabel naar deze AP
en vanaf router 2 (jongeren) ook een kabel die naast deze 1e kabel loopt voor het AP van de jongeren.
Heb al meermaals de intentie geopperd om dit systeem te wijzigen maar kon dan niet wegens budget en uitkijken naar de nieuwbouw... En het systeem werkte. Maar nu met de nieuwbouw heb ik veel meer marge om zaken voor te stellen en toekomstgericht uit te zoeken.
[...]

Ook hier, stugge kabels trekken naar patchpunten in de muur/vloer/plafond, en vanaf daar met een soepele kabel naar het apparaat gaan. Dan sluit je het echt netjes aan.
Ok top! Ben volledig mee :)

• Dony123
ijske schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:39:
Voor digitaal tv zou ik overwegen te werken met CI modules.. Daarmee hebben de bewoners wel alle digitale kanalen , maar geen mogelijkheid om betalende dingen op te vragen ...

verders is hier al wel een beetje gezegd... ik voeg alleen toe "neem je rack groot genoeg, liefst full size"
zeker als je naar 2 patchpanelen gaat, 2 rangeerpanelen, 2 switchen, firewall,telenet modem... neemt al snel 10-12 U in beslag
Ok top!
De provider in ons vorige gebouw is inderdaad Telenet. In de nieuwbouw zal dit vermoedelijk hetzelfde blijven.
Tijdens de gesprekken zal ik dit inderdaad al eens aanbrengen. Ook wat de prijssetting hiervan is samen met de restricties die we kunnen opleggen.
Ondertussen al eens rondgekeken en dit systeem ziet er inderdaad echt wel praktisch uit!
De vraag zal zijn, of de tv's van onze jongeren (die vaak 2e of 3ehands zijn, dit allemaal zullen ondersteunen.
Nu, in noodzaak kan men dan gewoon via de coax-kabel tv kijken lijkt me.

Vermoed dat we inderdaad naar 2 patchpanelen zullen gaan om echt een splitsing tussen studio's en bureau-ruimtes te maken. Ik zou graag hebben dat het echt overzichtelijk is, genummerd of gelabeld zonder wirwar van kabels... Incl. modem/router/switch enz...

Bedankt voor de feedback alvast!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:50
Dony123 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Ok top!
De provider in ons vorige gebouw is inderdaad Telenet. In de nieuwbouw zal dit vermoedelijk hetzelfde blijven.
Tijdens de gesprekken zal ik dit inderdaad al eens aanbrengen. Ook wat de prijssetting hiervan is samen met de restricties die we kunnen opleggen.
Ondertussen al eens rondgekeken en dit systeem ziet er inderdaad echt wel praktisch uit!
De vraag zal zijn, of de tv's van onze jongeren (die vaak 2e of 3ehands zijn, dit allemaal zullen ondersteunen.
Nu, in noodzaak kan men dan gewoon via de coax-kabel tv kijken lijkt me.

Bedankt voor de feedback alvast!
Nee, indien de tv geen DVB-C tuner heeft, kan hij niks ontvangen... dan gaat hij voor een regulieren Digibox/Digicorder moeten kiezen (die je dan NIET interactief aansluiten offc)
in die situaties zeker NIET voor de moderne TV-box kiezen , die werkt niet zonder internet, en eenmaal daar internet opzit kunnen ze alles.

Voor grotere situaties , zoals rusthuizen bestaat er "Multi-tv abbonement ,waar je een Digibox Pro" kan bestellen.. mooie naam voor een normale-digibox-zonder-interactivteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Je kunt ook met 1 switch van 48 poorten werken als je maar 45 aansluitingen hebt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dony123 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:00:

Cat6 kabel of Cat6a kabel? Gezien we toch wel met 20 toestellen en 10 personen tegelijk op internet zullen zitten, inclusief download, digitale tv, streamen enz...
Ik denk niet dat het veel uit zal maken. Uitgaande van Gigabitswitches dan heb je 100Mb/s per persoon beschikbaar, en daar gaat je kabel geen bottleneck in vormen.

Wil je zeker zijn dat die coax geen interferentie geeft, kijk eens naar shielded kabel. Als dat kostentechnisch niet veel uitmaakt dan zou ik liever voor de overkill gaan eigenlijk. Zelf geen ervaring met coaxkabels die actief gebruikt worden naast netwerkkabels, maar er is vast een andere tweaker die daar wat van kan zeggen.
Ok, dit bestaat effectief? Ik had al even gezocht maar nog niet direct de juiste switch gevonden.
Lijkt met inderdaad een ideaal voorstel!
Misschien een domme vraag. Als je op je switch POE in 8 poorten zet, zal dit dan door het 'patchpanel' gaan naar die AP op 30m afstand? Ik vermoed van wel, maar vraag het liever.
Ja, die bestaan. Weet niet of het kostentechnisch interessant is, maar daar zou je naar kunnen kijken.
PoE over 30 meter is geen probleem, het langste waarover ik 't op kantoor heb lopen is geloof ik een metertje of 40.
Wel ja, dat was ook mijn idee toen ik deze ochtend terug naar het werk vertrok. Waarom doe ik dit niet zo?
Ik zal dan wel moeten kijken welke toestellen dit aankunnen.
Ieder merk dat een beetje het huis-, tuin- en keukenniveau ontstijgt kan zoiets. En dat is toch een beetje het spul waar je naar wil kijken.

[...]
Er zijn ook 2 gemeenschappelijke keukens en bureauruimtes.
Als de jongere enkel op hun eigen SSID kan in hun studio. Dan zal hij, gezien de afstand tussen sommige studio's en bureauruimtes of keuken geen draadloos internet hebben.
Je kunt de SSIDs uit laten zenden op ieder accesspoint als je dat zou willen. Dus iemand hoeft niet op z'n eigen AP te zitten, maar zit daarmee wel op z'n eigen netwerk.
Is er een optie dat ik:
1) Wifi - begeleiders maak (printers delen, verbinding elkaar, firewall etc)
2) Wifi - jongeren (grote ssid over het volledige gebouw)
3) Wifi - studio 1/.../6 (ssid per kamer)
4) Denk ik net aan => Een 'guest' WiFi waarop men kan inloggen als bezoeker. Dus bv. samenwerkingspartner, een ouder die langskomt in centrale bureau en niet WiFi van jongeren heeft.

Ik ga ervan uit dat dit wel lukt als ik je reactie lees.
Maar ga er ook van uit dat niet ieder toestel dit kan.

Wat heb ik hiervoor nodig of wat zou je kunnen aanraden?
Dat kun je gewoon aanmaken. Ik heb het zelf op Unifi spul draaien, en dat werkt lekker als je weet hoe het in elkaar steekt. Dat is ook het enige dat ik je kan aanraden, omdat ik nog niet echt ervaring heb met ander spul. Maar iedere maker van netwerkspul zal deze setup kunnen realiseren.
Op het moment dat ik startte in deze vzw (en nu nog steeds)
Wordt het netwerk gesplitst tussen met behulp van een extra router op een ander subnet mask (voor de jongeren dan) en zijn er op de centrale punten soms 2 AP geplaatst.
Met dus vanaf router 1 (begeleiders) kabel naar deze AP
en vanaf router 2 (jongeren) ook een kabel die naast deze 1e kabel loopt voor het AP van de jongeren.
Heb al meermaals de intentie geopperd om dit systeem te wijzigen maar kon dan niet wegens budget en uitkijken naar de nieuwbouw... En het systeem werkte. Maar nu met de nieuwbouw heb ik veel meer marge om zaken voor te stellen en toekomstgericht uit te zoeken.
Je hebt geen meerdere routers of APs nodig voor meerdere netwerken. Dus dat werkt in je voordeel. Je kunt apparatuur gaan schrappen, als je met VLANs en meerdere SSIDs gaat werken. Dan kun je alles in hun eigen subnetmask laten komen, allemaal via dezelfde router en setje AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Maar dan zouden ze ook zaken kunnen streamen op elkaars Chromecast.
Klinkt juist wel leuk en handig!

[ Voor 1% gewijzigd door Hendrickz op 12-08-2022 10:44 . Reden: / ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dony123
ijske schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Nee, indien de tv geen DVB-C tuner heeft, kan hij niks ontvangen... dan gaat hij voor een regulieren Digibox/Digicorder moeten kiezen (die je dan NIET interactief aansluiten offc)
in die situaties zeker NIET voor de moderne TV-box kiezen , die werkt niet zonder internet, en eenmaal daar internet opzit kunnen ze alles.

Voor grotere situaties , zoals rusthuizen bestaat er "Multi-tv abbonement ,waar je een Digibox Pro" kan bestellen.. mooie naam voor een normale-digibox-zonder-interactivteit
Staat alvast op mijn to-do lijstje om mij hierover te informeren naast de CI+ Module.
Ik las dat je met die 'Digicorder Pro' ook kan pauzeren en opnemen, dus dit lijkt me ideaal om toch iets meer mogelijkheden te hebben dan enkel het 'tv-kijken'..

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dony123
[...]

Ik denk niet dat het veel uit zal maken. Uitgaande van Gigabitswitches dan heb je 100Mb/s per persoon beschikbaar, en daar gaat je kabel geen bottleneck in vormen.

Wil je zeker zijn dat die coax geen interferentie geeft, kijk eens naar shielded kabel. Als dat kostentechnisch niet veel uitmaakt dan zou ik liever voor de overkill gaan eigenlijk. Zelf geen ervaring met coaxkabels die actief gebruikt worden naast netwerkkabels, maar er is vast een andere tweaker die daar wat van kan zeggen.
De afstanden berekend en deze zouden max 40 meter zijn. Dus zal vermoedelijk voor een CAT6 kabel gaan.
Als de coax-kabel naast de 4 stugge cat6 kabels ligt, zonder enige extra bescherming zal ik inderdaad voor S / FTP gaan ipv U / UTP. Zal wel serieus prijsverschil zijn gezien de connectors,
Maar mijn idee is om die 4 netwerkkabels te bundelen in 1 buis, allemaal U / UTP en hiernaast de coaxkabel.

Na alle feedback uiteindelijk uitgekomen bij een concreet plan.
Zal uiteindelijk uitzoeken worden wie dat wil installeren in combinatie met het kostenplaatje.

Per studio zullen er 4x stugge kabels uitkomen. 3x om te gebruiken voor de jongere, 1x voor de AP.
Voor de AP in de studio's van de jongeren en bureauruimtes zal ik telkens werken met POE op een aparte switch met POE om duidelijk onderscheid te maken. Switch met 16 poorten hierop.

Ik zou in totaal 3 vlan netwerken maken
1) "Begeleiders" die over gehele gebouw uitzenden, zowel gemeenschappelijke ruimtes als studio's jongeren
2) "Bezoekers" netwerk die over alle gemeenschappelijke ruimtes uitzenden, dus voor 'tijdelijke' bezoekers, ouders, en de jongeren als ze niet in hun studio aanwezig zijn maar in de gemeenschappelijke ruimtes.
3) "Jongeren", die in hun eigen studio hun eigen SSID hebben op hun AP

Constructie:
Modem => Router (Unifi)
Van Router 2 kabels naar 2 verschillende switches A & B.

Switch A: 16 poorten met POE.
Vanuit de switch A, 16 patchkabels (cat6) naar het patchpaneel (16 poorten).
Van patchpanel 12x (op dit moment) naar de wandcontactdozen die POE moeten hebben en waar de AP zullen worden geïnstalleerd. Deze patchkabels in een aparte kleur. Ik zou ervoor opteren om via Key connectors te werken en met een LSA patch panel. Maar dit is wel iets kostelijker lijkt me? Maar wel iets gebruiksvriendelijker?

Switch B: 48 poorten zonder POE
Vanuit switch B, 48 patchkabels (cat6) naar het patchpaneel (48 poorten)
Deze patchkabels aankopen met apart kleur voor jongerenstudio’s en deze ook nummeren:
1.1 (tv), 1.2 (tv2), 1.3 (tafel),…
Hiernaast nog een 3e kleur voor alle kabels die naar gemeenschappelijke ruimtes of bureaus van de begeleiders gaan om duidelijk onderscheid te maken.

Dus zal een vrij uitgebreide patchkast zijn, want wens dat alles hierin aanwezig is.
Modem, router, 2x switch, 2x patchpanel, elektriciteitsaansluitingen enz..

Ik zou opteren voor aparte patchpanel voor de kabels met POE, dan is dit ook zeer duidelijk.

TV ga ik informeren voor HD Digicorder Pro zoals ik hierboven al zei.

Het "enige" waarvoor ik nu nog zal moeten kijken is welke router, welke switch, welk patchpanel, kabels, acces-Points enz.. Maar hiervoor heb ik nog wat meer tijd en zal ik eens het internet afschuimen.
Mocht iemand hierover feedback hebben.
Het idee is dat ik zou over stappen op Unifi indien dit binnen het budget past... Anders zal ik toch even met m'n handen in m'n haar zitten. >:)

Mocht ik iets over het hoofd zien of je hebt nog een ander idee, aarzel niet om nog te reageren :-)

Vele dank aan jullie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

De twists in UTP volstaan prima om alles wat uit een coaxkabel komt af te schermen. Die coaxkabels zelf hebben veel meer last van ingress en horen daarom minimaal 85dB (liever meer) van omgeving af te schermen.

Bij kwalitatieve coax heb je geen enkel probleem met interferentie op de UTP, bij gebrekkige coax heb je vooral een probleem op TV. Let op dat je niet alleen goede coax koopt, maar ook goede connectoren, splitters, versterkers e.d., en dat je bij een installatie van dit formaat rekening houdt met feit dat hoge frequenties sneller uitdoven dan lage frequenties (dus dat je versterker nodig hebt dat 'scheef' kan uitzenden).

Belangrijke variabelen om te weten zijn:
- wat zijn de frequenties op de coax waar TV op uitgezonden wordt? (zit doorgaans tussen 124 en 868MHz, maar exact waar kan voor berekeningen uitmaken - en voor evt risico's van instraling op TV van o.a. GSM-signalen)
- hoe lang gaan de coaxkabels van technische ruimte naar elke kamer zijn (min 5 en max 40, maar wat doen de overige 4?)
- welke provider betreft het (Telenet?) - en wat weet je over afgeleverde signaalsterktes op de overnamepunt?
- hoe wordt internet

Het kan verstandig zijn iemand in te huren met specifieke kennis en ervaring met coaxnetwerken, want naar de bouwmarkt gaan en lukraak een stapel spullen kopen is vragen om een slecht functionerend netwerk.

Overigens, gezien de kosten zou ik alternatieven voor lineaire (DVB-C?) TV overwegen, eventueel los van de traditionele TV-provider. In Nederland zijn de meeste zenders via het NLZiet app te krijgen, over-the-top IPTV dus. Kwaliteit is niet geweldig, maar voor hersenloos vermaak is het prima. Mogelijk bestaat er ook zoiets in Belgie. Dan kun je je de kosten en gedoe van coax *goed* leggen besparen.

Edit:
Nog beter - het lijkt allemaal gratis beschikbaar te zijn in paar losse apps:
- VRT NU
- VTM GO
- VIER

Ik zou dit serieus overwegen boven een dure en bij installatie al achterhaalde coaxinstallatie...
[...]

Dat kun je gewoon aanmaken. Ik heb het zelf op Unifi spul draaien, en dat werkt lekker als je weet hoe het in elkaar steekt. Dat is ook het enige dat ik je kan aanraden, omdat ik nog niet echt ervaring heb met ander spul. Maar iedere maker van netwerkspul zal deze setup kunnen realiseren.
Eens mbt dat laatste. Heb echter ondertussen zoveel problemen rondom upgrades van UniFi installaties meegemaakt dat ik het niet meer aan derden aanraad, tenzij ze overduidelijk zelf in staat zijn de softwarematige installatie opnieuw te doen in geval van problemen. Dat lijkt mij hier niet handig. TP-Link's Omada is niet noemenswaardig beter. Mijn suggestie voor beste prijs-kwaliteitverhouding is om naar HPE Aruba InstantOn te kijken. Het is iets duurder in aanschaf dan UniFi of Omada, maar zit nog in zelfde prijscategorie. Grootste voordeel is dat de controller niet op PC of los apparaat hoeft te draaien, maar in de AP zelf draait, en dat de controller software en AP firmware geintegreerd zijn, dus nooit out-of-sync kunnen raken bij updates (waar gedonder met UniFi dus vandaan komt). Verder idiot-proof installatie en toch zowaar meer instelmogelijkheden dan UniFi als je ze nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 15-08-2022 22:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
Mijn eerste tip. Ga iemand in de hand nemen die de hardware leverd en configureert. Met alle respect, maar uit je bericht haal ik niet echt eruit dat je een pro bent maar meer op hobby(+) niveau. Het is een organisatie waar zeer waarschijnlijk dus ook met patiënt gegevens gaat worden. Dat wil je gewoon goed geregeld hebben en zou ik 100% uitbesteden.

Naast dat bij storingen er gewoon iemand direct klaar moet staan, en niet omdat je met vakantie bent het wifi 1 week eruit ligt (storingen gebeuren altijd in vakantie / weekendjes weg ;)). En zeker met jeugd kan zoiets snel escaleren.

Dus wat ik zei uitbesteden die hap en zorgen dat het gewoon goed geregeld is.

Wat betreft kabels gewoon cat 6 (Belkin) nemen. En een goede kwaliteit coax (zeker met deze afstanden).

Waarom je ze wil bundelen snap ik alleen niet ? 3 UTP met coax door een 19mm buis gaat never nooit niet lukken. Je hebt zoiezo als 2 wcds nodig om überhaupt dat netjes weg te werken.

Heb het idee dat er geprobeert wordt om voor een veel te klein budget iets op te zetten. Netwerk aanleggen doe je maar 1x en dus in 1x goed. En het kost altijd ruim meer als begroot O-) .
Pagina: 1