Heb een paar dagen wat rond gekeken op verschillende websites en ben zo op het volgende systeem terecht gekomen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk een game PC, daarnaast heb ik vaak een stream open op een 2de monitor.
Systeem moet ook goed presteren in VR. Gebruik regelmatig mijn Rift S, en ben van plan om in de toekomst te upgraden naar een Index (of vergelijkbare headset).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? en Mijn hoofd monitor is 1440p. daarnaast heb ik 2 kleinere 1080 monitoren.
Ik heb al 2 SSDs, M.2 en SATA, en ze zijn vrij nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve SSDs. zie, hierboven.
Gezien de CPU en GPU denk ik dat 750W voeding net wat te weinig is, vandaar de 850W. maar hier hoor ik graag meningen over.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd goede ervaringen gehad met Asus videokaarten.
Verder geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.
Speel meestal met koptelefoon op, dus het hoeft niet fluisterstil te zijn.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet
Wat verwacht je van ons?
ik vraag me af of de TUF 3080 12GB vergeleken met 10GB het waard is. van wat ik lees is het verschil soms te merken en soms minder. Zou het bijvoorbeeld beter zijn om de 10GB versie te kopen en voor een 12700K te gaan in plaats van de 12600K?
of is de switch naar AMD en de 3800X3D iets om te overwegen? van wat ik gelezen heb is die in games goed maar op andere gebieden minder.
Ik denk dat mijn grootste vraag hier is, waar de bottleneck eventueel zou kunnen zitten voor een gaming PC.
Wat betreft MB en intern geheugen heb ik heel weinig verstand van wat goed is. Deze combinatie kwam naar voren op verschillende websites en de features op het MB lijken voldoende voor wat ik met het systeem wil doen.
Daarnaast vraag ik me af of het het waard is om te wachten op de nieuwe generatie GPUs en CPUs. Mijn huidige systeem is oud maar zal het nog wel een paar maanden uithouden. Zullen prijzen van deze generatie veel dalen als de nieuwe generaties uitkomen?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 305,90 | € 305,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0) | € 174,91 | € 174,91 |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X with LHR | € 929,- | € 929,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 78,65 | € 78,65 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 139,- | € 139,- |
1 | Overige componenten | be quiet! LGA1700 Montagebracket | € 5,95 | € 5,95 |
Totaal | € 1.848,21 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk een game PC, daarnaast heb ik vaak een stream open op een 2de monitor.
Systeem moet ook goed presteren in VR. Gebruik regelmatig mijn Rift S, en ben van plan om in de toekomst te upgraden naar een Index (of vergelijkbare headset).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? en Mijn hoofd monitor is 1440p. daarnaast heb ik 2 kleinere 1080 monitoren.
Ik heb al 2 SSDs, M.2 en SATA, en ze zijn vrij nieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve SSDs. zie, hierboven.
Gezien de CPU en GPU denk ik dat 750W voeding net wat te weinig is, vandaar de 850W. maar hier hoor ik graag meningen over.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd goede ervaringen gehad met Asus videokaarten.
Verder geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.
Speel meestal met koptelefoon op, dus het hoeft niet fluisterstil te zijn.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet
Wat verwacht je van ons?
ik vraag me af of de TUF 3080 12GB vergeleken met 10GB het waard is. van wat ik lees is het verschil soms te merken en soms minder. Zou het bijvoorbeeld beter zijn om de 10GB versie te kopen en voor een 12700K te gaan in plaats van de 12600K?
of is de switch naar AMD en de 3800X3D iets om te overwegen? van wat ik gelezen heb is die in games goed maar op andere gebieden minder.
Ik denk dat mijn grootste vraag hier is, waar de bottleneck eventueel zou kunnen zitten voor een gaming PC.
Wat betreft MB en intern geheugen heb ik heel weinig verstand van wat goed is. Deze combinatie kwam naar voren op verschillende websites en de features op het MB lijken voldoende voor wat ik met het systeem wil doen.
Daarnaast vraag ik me af of het het waard is om te wachten op de nieuwe generatie GPUs en CPUs. Mijn huidige systeem is oud maar zal het nog wel een paar maanden uithouden. Zullen prijzen van deze generatie veel dalen als de nieuwe generaties uitkomen?