Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 23:30

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Omdat ik zowel Sony als Canon spul heb wil ik zoveel mogelijk kunnen wisselen. Wat ik in Canonmount heb doet het met MC-11 / Metabones IV adapter vrij aardig, maar imijn macro-kit laat nog wat te wensen over.
Noch de EF 100mm 2.8 macro USM, noch de Tamron 90mm 2.8 (272E) zijn erg geschikt voor de dubbelrol van middeltele en macro. Wat snellere AF en beeldstabilisatie zou fijn zijn op de Canon, en een beetje extra handzaamheid zou ook niet weg zijn.

De meeste vinkjes krijgt de Tamron 90mm 2.8 macro VC USD aan: licht, compact, prima beeldkwaliteit, stabilisatie, manual focus override. Maar als hij niet compatibel is met de MC-11 of de Metabones IV is het jammer maar helaas. De Sigma 105mm 2.8 macro OS HSM is een goede tweede: flink wat lomper en zwaarder, maar wel adaptercompatibel (afaik)
Dus vraag 1: iemand zekerheid over het adaptergedrag van de Tamron (F004E of F017)? En vraag 2: welke alternatieven zie ik over het hoofd?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 11:41
Waarom niet gewoon een native macro lens op je Sony? Sigma heeft de DN 105mm f/2.8 Macro die simpelweg optisch alle andere verslaat.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Universal Creations schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:37:
Waarom niet gewoon een native macro lens op je Sony? Sigma heeft de DN 105mm f/2.8 Macro die simpelweg optisch alle andere verslaat.
Omdat die niet op mijn Canon past. Ik wil niet de best of both worlds, maar wel both worlds. Bovendien kost die Sigma twee keer wat ik betalen kan/wil.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 11:41
De Sigma 70mm voor Canon is wel compacter en kost wat minder dan de 105mm. Maar ga je die tamron 2dehands kopen, of hebben ze die nog ergens nieuw te koop?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
De Sigma 70mm EF-mount trekt me erg aan ja. Maar mist stabilisatie (stuiterend zoekerbeeld op mijn Canontje), wordt langer bij scherpstellen en zou soms narrig op adapters (MC-11) reageren, daarom aarzel ik daarover. Is hier te vinden voor zo'n €280, dus budgettair zeker een optie.
Wordt sowieso tweedehands, de Tamron Di (F017E) wordt voor €280-350 aangeboden, maar ook met de F004E zou ik content zijn (denk ik). Ook de Sigma 105 OS HSM is voor €300+ te vinden, maar ik hik aan tegen de FL, gewicht en formaat.
Het idee is afscheid te nemen van de EF 100mm macro USD en de Tamron 272E, die niet echt vrolijk autofocussen en daarvoor in de plaats een niet al te grote midtele/macro te vinden.
Maar cullen van lenzen is zo mogelijk nog lastiger dan van foto's....

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 10-08-2022 10:55 ]